Suzuki Bandit 1200-tråden

Bara genom nivåfönstret.
Vätskan ser klar och fin ut, men jag tänkte byta vätska och såklart lufta.
Tänker om drt kan vara slavcylindern.
Det är första hojen med hydraulisk koppling så jag har ingen kunskap kring just detta.
Har skruvat mycket hoj, men inte med just detta, därav jag känner mig helt lost i detta.
Byt vätskan. Betydligt lättare än bromsarna och den vätskan är alltid sämre, (om de bytts samtidigt). Men det brukar spotts mer och längre. Täck mer än du tror behövs och börja med långsamt pumpande.
Har slaven läckt?

Byt vätskan. Betydligt lättare än bromsarna och den vätskan är alltid sämre, (om de bytts samtidigt). Men det brukar spotts mer och längre. Täck mer än du tror behövs och börja med långsamt pumpande.
Har slaven läckt?
Är inte blött runt kåpan eller där hojen har stått.
Men som sagt så är jag inte så bevandrad kring detta och kan ju missat att den läcker.

Är det samma procedur som med bromsar?
Pumpa tryck, hålla stumt släppa nippel?
Jag brukar förvisso suga bromsvätska bakvägen igenom oket för att slippa lufta.

Är inte blött runt kåpan eller där hojen har stått.
Men som sagt så är jag inte så bevandrad kring detta och kan ju missat att den läcker.

Är det samma procedur som med bromsar?
Pumpa tryck, hålla stumt släppa nippel?
Jag brukar förvisso suga bromsvätska bakvägen igenom oket för att slippa lufta.
Vet du hur gammal den är, vätskan?
Granne skulle sätta igång sin gamla intruder 800. Kändes som bra stuns i kopplingshandtaget. De körde några provrundor och jag hörde det begynnande sliret. Efter ett tag kunde de mata alla växlarna utan framåtrörelse. Det var som vax i burken.

Jag har mest varit med om att pumpa ut dåliga vätskor samt något som såg ut som senap i färg och konsistens.

Har också varit utan koppling efter vinterförvaring. Slaven hade läckt och jag fyllde på och luftade. Efter ett tag hade ringarna svällt och tätade så fint. Har ff en oanvänd renoveringssats. Mer än 12 år sen, hojen kvar.

Enklare att lufta koppling. Samma princip men var lite lättare med pumpningen. Det blir liksom inte stumt som med bromsen. Stäng innan greppet kommit in till styret.

Vet du hur gammal den är, vätskan?
Granne skulle sätta igång sin gamla intruder 800. Kändes som bra stuns i kopplingshandtaget. De körde några provrundor och jag hörde det begynnande sliret. Efter ett tag kunde de mata alla växlarna utan framåtrörelse. Det var som vax i burken.

Jag har mest varit med om att pumpa ut dåliga vätskor samt något som såg ut som senap i färg och konsistens.

Har också varit utan koppling efter vinterförvaring. Slaven hade läckt och jag fyllde på och luftade. Efter ett tag hade ringarna svällt och tätade så fint. Har ff en oanvänd renoveringssats. Mer än 12 år sen, hojen kvar.

Enklare att lufta koppling. Samma princip men var lite lättare med pumpningen. Det blir liksom inte stumt som med bromsen. Stäng innan greppet kommit in till styret.
Har ingen aning om ålder på vätskan.
Stort tack för engagemanget kring detta.
Ska byta vätskan imorgon och se om det blir någon skillnad.

Om slavcylindern läcker,kan den läcka ”innåt” och sulla ner lamellerna, eller läcker det enbart så det blir synligt utifrån?

Last edited:

Om slavcylindern läcker,kan den läcka ”innåt” och sulla ner lamellerna, eller läcker det enbart så det blir synligt utifrån?
Det läcker isf vid drevkåpan. Lamellerna sitter på andra (h) sidan av motorn och plaskar i motorolja. De vätskorna lär inte komma i kontakt med varandra. Ta av drevkåpan så ser du…passa på att städa bort kedjegucka!👍

Edit.
Det är inte säkert att du ser läckaget. Det är inte olja, det är hydraulvätska och kan absorberas av underlaget, beroende på vad det är. Blir inte en fet fläck som av olja. Fattas det färg på ramen så är det en ledtråd…

Last edited:

Det läcker innanför drevkåpan, mc-shopen.se har packningar.

Det där kom ut när hag släppte banjon på slavcylindernIMG_6396.jpeg

Bifogat

• IMG_6396.jpeg
    IMG_6396.jpeg
    3.1 MB · Visningar: 4
  • IMG_6399.jpeg
    IMG_6399.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 4
  • IMG_6398.jpeg
    IMG_6398.jpeg
    3.4 MB · Visningar: 4
  • IMG_6397.jpeg
    IMG_6397.jpeg
    3.7 MB · Visningar: 3
Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard