Suzuki Bandit 1200-tråden

Ännu en nybliven Banditägare...
Har tidigare kört Street Triple och tog därefter ett rejält steg ned till en Yamaha XS400 caferacer för ekonomins skull när två barn och hus blev till.
Susar nu runt på Heavylights bygge som är väldans trevlig! Äre några åkare längst ned i söder?
 
Morsning!
Hyggligt nybliven banditägare med ett litet dilemma.
Har fått problem med någon, eller flera, av förgasarna. Började med läckage på golvet i garaget i liten skala, men nu har det blivit värre och det samlas bensin både i avtappningsslangen samt i luftfiltret och efter att ha lusläst samt googlat så tolkar jag det som att det förmodligen kan vara en flottör som har hängt sig?
Hojen har stått i 4 år (oklart om den har startats alls under denna tid) då den ägts av en farbror som passerat 85, inköpt till en hojfirma och där köpts av undertecknad i mars. Nytt batteri i mars, har funkat hyggligt men gått dåligt på låga varv så i maj gjordes en rengöring (ultraljud) samt synkning av förgasarna och byte av tändstift. Nu har den varit hemma och vilat i 2 veckor under semestern, funkade fint i söndags men efter ett monsunregn och parkering över natten så läcker den nu alltså bensin ut i luftburken.
Då jag har tummarna mitt i händerna, även om skruva ner saker är relativt enkelt, så vågar jag inte riktigt ge mig på detta.
Finns det någon som kan tänka sig att assistera med detta problem (läs skruva under glada tillrop) för en rimlig ersättning? Flak öl, kontant ersättning eller liknande? (Dock inget som involverar nakenhet :tuttar )
Har garage och en verktygslåda med begränsat innehåll och bor i Norra Stockholm.
Någon? :confused:
 
Låter konstigt när du säger att det kommer bränsle ur luftburken. Det finns visserligen en dränering, men där brukar det inte komma mycket. När du säger att bryggan ultraljudstvättades, hur gick det till? På serviceverkstaden eller hemmapulare? Tänker närmast på om bryggan samtidigt gicks igenom. T ex flottörernas nålar, nya packningar etc. Även om kran ställs i Pri, ska inte förgasarna flöda över om flottörnålarna är justa.
 
precis så där fick jag på min bandit jag hade.. va sätet till flottörnålarna som va helt slut i den lilla o-ringen.. så det flödade över s*atan och fyllde cylindrar, vevhusvent och luftburk.. är bara ur med förgasare o byta packningar, o-ringar och flottörnålar(va inte dyrt), skruva ur tändstift o kolla om de är fyllt i cylindrar och isf är det bara o vrida runt motorn lite med urdragna stift (mosa in nån gammal trasa mellan motorn o ramen). och kolla även över motoroljan för på min hade bensinen smitit förbi kolvarna ner i motorn..
 
Bränslekranen står i "On" läget, har aldrig kört den med "Pri" läget annars hade ju det varit det lättaste att åtgärda. :)
Den rengjordes med ultraljud på en hojverkstad där jag köpte hojen, då den gick jäkligt kasst på lägre varv, dock tror jag inte att man bytte några packningar eller o-ringar, det var troligen enbart rengöring och synkning av förgasarna. Tändstiften byttes också då dom såg dåliga ut efter att hojen gått kasst några veckor, i övrigt byttes ingenting mig veterligen.
Jag har troligen inga problem att skruva ner förgasarna och kan säkerligen även plocka bort packningar och o-ringar, det är den där lilla detaljen att få ihop allt igen (så att den fungerar alltså) som är boven i detta drama. :D
 
precis så där fick jag på min bandit jag hade.. va sätet till flottörnålarna som va helt slut i den lilla o-ringen.. så det flödade över s*atan och fyllde cylindrar, vevhusvent och luftburk.. är bara ur med förgasare o byta packningar, o-ringar och flottörnålar(va inte dyrt), skruva ur tändstift o kolla om de är fyllt i cylindrar och isf är det bara o vrida runt motorn lite med urdragna stift (mosa in nån gammal trasa mellan motorn o ramen). och kolla även över motoroljan för på min hade bensinen smitit förbi kolvarna ner i motorn..

Liten uppdatering i ärendet....Jo då, samma sak hade tydligen hänt med min. Enligt uppgift så låg det, förutom cirka 4 liter olja som sig bör, även 6 liter bensin i motor och avgasrör. Tydligen samtliga o-ringar i förgasarna som hade gett upp, troligen torkat efter 4 år i ensamt garage. Nu går den som en klocka igen. :)
 
Det var därför jag frågade om det var en hemmapulare som gått igenom förgasarna. Den "hojverkstad" som gått igenom dina förgasare har gjort ett särledes dåligt jobb.
 
Japp, det börjar luta lite åt det hållet faktiskt. Jag är ju visserligen lekman men jag tycker att man borde ha sett det när man ändå har skruvat ner, synkat och kört ultraljudstvätt dom. Det var inte hemmapulare heller utan en "riktig" verkstad. :)
 
Sålde min bandit i somras. Nu hittade jag en splitterny rund framlykta och gaffelbensfästen (original) liggandes i en skrubb.. Min tanke var att konvertera till naked-modell men då jag blev student fick jag sälja hojen. Finns det nåt intresse för dessa prylar, så att det är värt att lägga upp köp/sälj eller är det bara att lämna till närmaste skrot?
 
För den som vässar lite har jag en förgasarbrygga över, BST40SS från en GSXR1100 -91 med Factory Pro jetkit och K&N dual pod filter.
 
Sålde min bandit i somras. Nu hittade jag en splitterny rund framlykta och gaffelbensfästen (original) liggandes i en skrubb.. Min tanke var att konvertera till naked-modell men då jag blev student fick jag sälja hojen. Finns det nåt intresse för dessa prylar, så att det är värt att lägga upp köp/sälj eller är det bara att lämna till närmaste skrot?

Har du fortfarande kvar detta? Vad vill du isåfall ha för det? :)
 
_MG_0339-2.jpg
Har lite Banditdelar över. Bromsbeläggen vill jag ha lite pengar för resten bortskänkes.
Hittade ett par originalblinkers och passagerarhandtag också.
 
Last edited:
Ligger ute en intressant 97:a på blocket... Det jag "oroar" mig över är att den gått drygt 6000mil.
Tänker jag i onödan och bör bara köpa och åka eller börjar några dyrare reparationer närma sig snart? :va
 
För drygt 7000:- ytterligare får du en som gått strax under 4000 mil och har den nya ramen (mk2).

Annars är 6000 mil inget att oroa sig för om den är skött. Däremot är jag lite fundersam över den angivna effekten. 120rhp med enbart öppet avgas och öppet filter kan inte stämma, det måste vara något mer gjort på den. Portad topp, vassare kam, förgasarmod eller nåt. Själv bytte jag motor vid 10 000mil, inte för att den drog olja eller hade sliten växellåda, utan mest för att toppen behövde ses över (ventilskrammel).

Annars är Bandit en mycket trevlig hoj, och förgasarvarianten ger möjlighet att själv kunna mecka utan att vara dataingenjör (sitter en helvetes massa mätsensorer på de nya modellerna)
 
Mjo, jag funderade också lite över effekten men tja. Finns ju många varianter av bänkar..

Är väl lika bra att åka och kolla på den, har liksom gångavstånd till säljaren :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top