Suzuki Bandit 1200-tråden

Ihlberg

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2009
Ort
Årjäng
Hoj
Tuono 2006
Jag håller på att förstärka kopplingen på min bandit 1200 -00
Har några frågor.

En av dom små skruvarna som sitter bakom storar muttern blev lite skadad när jag skruvade ur den. Läste på ett amerikanskt forum att man kunde kasta dom och köra utan. Åsikter på det?

Har köpt en Gsxr 1100 fjäder från Marklund. Ska jag byta ut en av orginalfjädrarna, eller ska jag ta bort distansen och köra med alla 3?
Ska köra holeshot steg1 bestyckningnssats på en orginal motor.

Ska man kunna se nån skillnad på Bandit fjädrarna och Gsxr1100 fjädrarna? Dom ser identiska ut i mina ögon.
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Ok. passar R-gaffel bolt on? (lager ).
USD gaffel kom väl 90 på R:n?

Nu kör jag med en USD gaffel från en -90, och den är inte bolt on... Blev tvungen att använda orginal styrkrone-axel då den är längre. Sedan var jag var tvungen att svarva ner den lite för att passa nedre R-gaffelkronan. Lager är samma på båda.
Vet inte om det finns några som är bolt on..
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Jag håller på att förstärka kopplingen på min bandit 1200 -00
Har några frågor.

En av dom små skruvarna som sitter bakom storar muttern blev lite skadad när jag skruvade ur den. Läste på ett amerikanskt forum att man kunde kasta dom och köra utan. Åsikter på det?

Har köpt en Gsxr 1100 fjäder från Marklund. Ska jag byta ut en av orginalfjädrarna, eller ska jag ta bort distansen och köra med alla 3?
Ska köra holeshot steg1 bestyckningnssats på en orginal motor.

Ska man kunna se nån skillnad på Bandit fjädrarna och Gsxr1100 fjädrarna? Dom ser identiska ut i mina ögon.

Slirar kopplingen för dig? Jag bytte ut "distansringen" mot en orginal GSX-R fjäder. funkar kanon för +165hk och +130Nm :tummenupp I ditt fall tror jag det funkar fint att ersätta den ena orginalfjädern, det blir lite trögjobbat med tre fjädrar...
småskruvarna har jag sämre koll på..
 

pontus70

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Tungelsta
Hoj
Bandit1200T Kawasaki 900 T dominator
Nu kör jag med en USD gaffel från en -90, och den är inte bolt on... Blev tvungen att använda orginal styrkrone-axel då den är längre. Sedan var jag var tvungen att svarva ner den lite för att passa nedre R-gaffelkronan. Lager är samma på båda.
Vet inte om det finns några som är bolt on..

Ok tack.
Jag får söka en gaffel och bygga om till hösten,
Säsongen har ju börjat.......
 

Ihlberg

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2009
Ort
Årjäng
Hoj
Tuono 2006
Slirar kopplingen för dig? Jag bytte ut "distansringen" mot en orginal GSX-R fjäder. funkar kanon för +165hk och +130Nm :tummenupp I ditt fall tror jag det funkar fint att ersätta den ena orginalfjädern, det blir lite trögjobbat med tre fjädrar...
småskruvarna har jag sämre koll på..

Ingen aning, har inte hunnit prova den än.
Tänkte byta i förebyggande syfte. Tror jag prövar att byta ut ena fjädern, för några 165hk är jag inte i närheten av.
 

Elgasen

Antal krasch: 0st
Gick med
28 Jan 2004
Ort
Skövde
Hoj
K1300R -09, EXC 350 Racing -05
En av dom små skruvarna som sitter bakom storar muttern blev lite skadad när jag skruvade ur den. Läste på ett amerikanskt forum att man kunde kasta dom och köra utan. Åsikter på det?

De ska enligt rykten endast vara till för att underlätta montering av kopplingspaketet i fabrik.
 

pontus70

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Tungelsta
Hoj
Bandit1200T Kawasaki 900 T dominator
Nice. Jag tycker dock är det myyyyycket rullgrus samt att det är blött av allt snösmält.

Jupp, ska förlängas :)

Hur har du det med effekten? Första tubohojen?

Jo första turbocykeln, effekten räcker men den är för bekväm.
Det är som att åka cadillac.(åkte superduke förra året)
Får väl se när det blir lite varmare om d känns bättre.
 
Last edited:

Bikermice

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
Färjestaden
Hoj
INgen
Har nu sänkt hojen i allafall. Började med att tillverka nya bitar till bakfjädringen
7 mm längre bitar gjorde 42 mm på bakhjulet
Passade på å byta bakdäck oxå.
Skickade upp gaffelbenen 22 mm
Ska sätta ihop hojen färdigt om ett par dar å se hur det blev
Har även passat på å byta gaffelolja serva osv.
Byggt fästen till packväskor å satt på.
 

Bifogat

  • 20100315014.jpg
    20100315014.jpg
    247.1 KB · Visningar: 64
  • 20100315013.jpg
    20100315013.jpg
    239.3 KB · Visningar: 64
  • 20100315015.jpg
    20100315015.jpg
    232.6 KB · Visningar: 56
  • 20100308012.jpg
    20100308012.jpg
    258.3 KB · Visningar: 64
  • 20100315018.jpg
    20100315018.jpg
    238.1 KB · Visningar: 67
Last edited:

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Har nu sänkt hojen i allafall. Började med att tillverka nya bitar till bakfjädringen
7 mm längre bitar gjorde 42 mm på bakhjulet
Passade på å byta bakdäck oxå

Mina kommer jag nog få göra om då jag får längre sving.. Jag har dubbla nedre hål, ett läge för gata och ett för strippen. Tar 5 minuter att höja eller sänka hojen.
Skitsmidigt :tummenupp
 

Nordman

In speed we trust. G.R.S/08
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Älta / Nacka / Stockholm
Hoj
Bandit 1216 -98, något ombyggd. 167 hk, 134Nm
Hurdant upplever du skillnader i väghållning egenskaper osv i de olika lägena?:va

Ganska stor skillnad... :)
I "gatläget" så är bakdelen ca 7cm högre är orginal -mätt på plasten ovanför baklyset. I det läget är den betydligt rappare i kurvorna. Jag ska påpeka att min gaffel är ca 2,5cm lägre än orginalgaffeln också, allt för att "dyka in" i kurvorna..
I det sänkta läget är den långt ifrån någon kurvhoj då det primärt är för strippenkörning.
Visst går det att köra kurvvägar, men det är inte därför jag sänker den.. Det är för att försöka göra snabba axellerationer :rolleyes:
Jag kommer inte ihåg måttet för det sänkta läget dock.
 

coda

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Haninge
Hoj
2014 Bandit 1250
Slirar kopplingen för dig? Jag bytte ut "distansringen" mot en orginal GSX-R fjäder. funkar kanon för +165hk och +130Nm :tummenupp I ditt fall tror jag det funkar fint att ersätta den ena orginalfjädern, det blir lite trögjobbat med tre fjädrar...
småskruvarna har jag sämre koll på..


Småskruvarna behövs inte! M a o precis som Elgasen skriver är det enbart för att underlätta monteringen på fabriken och gör inte någon nytta.
 

feb

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2009
Ort
Växjö
Hoj
2007, BMW K1200R Sport
Hejsan.
Vit avgasrök, är det tecken på kondens i förgasarna?
Vanligt vid vinteruppehåll eller och försvinner det av sig själv eller måste man åtgärda något.
Har bara provat dra igång motorn några minuter ute, så vet inte om det upphör när motorn är varm eller så.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top