Suzuki Bandit 1200-tråden

Jag håller på att förstärka kopplingen på min bandit 1200 -00
Har några frågor.

En av dom små skruvarna som sitter bakom storar muttern blev lite skadad när jag skruvade ur den. Läste på ett amerikanskt forum att man kunde kasta dom och köra utan. Åsikter på det?

Har köpt en Gsxr 1100 fjäder från Marklund. Ska jag byta ut en av orginalfjädrarna, eller ska jag ta bort distansen och köra med alla 3?
Ska köra holeshot steg1 bestyckningnssats på en orginal motor.

Ska man kunna se nån skillnad på Bandit fjädrarna och Gsxr1100 fjädrarna? Dom ser identiska ut i mina ögon.
 
Ok. passar R-gaffel bolt on? (lager ).
USD gaffel kom väl 90 på R:n?

Nu kör jag med en USD gaffel från en -90, och den är inte bolt on... Blev tvungen att använda orginal styrkrone-axel då den är längre. Sedan var jag var tvungen att svarva ner den lite för att passa nedre R-gaffelkronan. Lager är samma på båda.
Vet inte om det finns några som är bolt on..
 
Jag håller på att förstärka kopplingen på min bandit 1200 -00
Har några frågor.

En av dom små skruvarna som sitter bakom storar muttern blev lite skadad när jag skruvade ur den. Läste på ett amerikanskt forum att man kunde kasta dom och köra utan. Åsikter på det?

Har köpt en Gsxr 1100 fjäder från Marklund. Ska jag byta ut en av orginalfjädrarna, eller ska jag ta bort distansen och köra med alla 3?
Ska köra holeshot steg1 bestyckningnssats på en orginal motor.

Ska man kunna se nån skillnad på Bandit fjädrarna och Gsxr1100 fjädrarna? Dom ser identiska ut i mina ögon.

Slirar kopplingen för dig? Jag bytte ut "distansringen" mot en orginal GSX-R fjäder. funkar kanon för +165hk och +130Nm :tummenupp I ditt fall tror jag det funkar fint att ersätta den ena orginalfjädern, det blir lite trögjobbat med tre fjädrar...
småskruvarna har jag sämre koll på..
 
Nu kör jag med en USD gaffel från en -90, och den är inte bolt on... Blev tvungen att använda orginal styrkrone-axel då den är längre. Sedan var jag var tvungen att svarva ner den lite för att passa nedre R-gaffelkronan. Lager är samma på båda.
Vet inte om det finns några som är bolt on..

Ok tack.
Jag får söka en gaffel och bygga om till hösten,
Säsongen har ju börjat.......
 
Slirar kopplingen för dig? Jag bytte ut "distansringen" mot en orginal GSX-R fjäder. funkar kanon för +165hk och +130Nm :tummenupp I ditt fall tror jag det funkar fint att ersätta den ena orginalfjädern, det blir lite trögjobbat med tre fjädrar...
småskruvarna har jag sämre koll på..

Ingen aning, har inte hunnit prova den än.
Tänkte byta i förebyggande syfte. Tror jag prövar att byta ut ena fjädern, för några 165hk är jag inte i närheten av.
 
En av dom små skruvarna som sitter bakom storar muttern blev lite skadad när jag skruvade ur den. Läste på ett amerikanskt forum att man kunde kasta dom och köra utan. Åsikter på det?

De ska enligt rykten endast vara till för att underlätta montering av kopplingspaketet i fabrik.
 
Nice. Jag tycker dock är det myyyyycket rullgrus samt att det är blött av allt snösmält.

Jupp, ska förlängas :)

Hur har du det med effekten? Första tubohojen?

Jo första turbocykeln, effekten räcker men den är för bekväm.
Det är som att åka cadillac.(åkte superduke förra året)
Får väl se när det blir lite varmare om d känns bättre.
 
Last edited:
Har nu sänkt hojen i allafall. Började med att tillverka nya bitar till bakfjädringen
7 mm längre bitar gjorde 42 mm på bakhjulet
Passade på å byta bakdäck oxå.
Skickade upp gaffelbenen 22 mm
Ska sätta ihop hojen färdigt om ett par dar å se hur det blev
Har även passat på å byta gaffelolja serva osv.
Byggt fästen till packväskor å satt på.
 

Bifogat

  • 20100315014.jpg
    20100315014.jpg
    247.1 KB · Visningar: 64
  • 20100315013.jpg
    20100315013.jpg
    239.3 KB · Visningar: 64
  • 20100315015.jpg
    20100315015.jpg
    232.6 KB · Visningar: 56
  • 20100308012.jpg
    20100308012.jpg
    258.3 KB · Visningar: 64
  • 20100315018.jpg
    20100315018.jpg
    238.1 KB · Visningar: 67
Last edited:
Har nu sänkt hojen i allafall. Började med att tillverka nya bitar till bakfjädringen
7 mm längre bitar gjorde 42 mm på bakhjulet
Passade på å byta bakdäck oxå

Mina kommer jag nog få göra om då jag får längre sving.. Jag har dubbla nedre hål, ett läge för gata och ett för strippen. Tar 5 minuter att höja eller sänka hojen.
Skitsmidigt :tummenupp
 
Hurdant upplever du skillnader i väghållning egenskaper osv i de olika lägena?:va

Ganska stor skillnad... :)
I "gatläget" så är bakdelen ca 7cm högre är orginal -mätt på plasten ovanför baklyset. I det läget är den betydligt rappare i kurvorna. Jag ska påpeka att min gaffel är ca 2,5cm lägre än orginalgaffeln också, allt för att "dyka in" i kurvorna..
I det sänkta läget är den långt ifrån någon kurvhoj då det primärt är för strippenkörning.
Visst går det att köra kurvvägar, men det är inte därför jag sänker den.. Det är för att försöka göra snabba axellerationer :rolleyes:
Jag kommer inte ihåg måttet för det sänkta läget dock.
 
Slirar kopplingen för dig? Jag bytte ut "distansringen" mot en orginal GSX-R fjäder. funkar kanon för +165hk och +130Nm :tummenupp I ditt fall tror jag det funkar fint att ersätta den ena orginalfjädern, det blir lite trögjobbat med tre fjädrar...
småskruvarna har jag sämre koll på..


Småskruvarna behövs inte! M a o precis som Elgasen skriver är det enbart för att underlätta monteringen på fabriken och gör inte någon nytta.
 
Hejsan.
Vit avgasrök, är det tecken på kondens i förgasarna?
Vanligt vid vinteruppehåll eller och försvinner det av sig själv eller måste man åtgärda något.
Har bara provat dra igång motorn några minuter ute, så vet inte om det upphör när motorn är varm eller så.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top