Suzuki återkallar GSX R1000 05/06

Om det är en woldwide recall och man inte får hjälp i landet man befinner sig måste säljande butik i landet den kom ifrån kunna lösa detta,antingen genom att skicka delar till berörda kunder eller genom att föra ett jävla liv hos suzukis huvudkontor så att svenska suzuki får fixa det.

Henrik

Right Fazerfun.:)

Suzuki står nog för kalaset bara skicka email, ringa o snacka lite engelska. Sådant slipper man ju om man har en svensksåld hoj (då KGK har ansvaret). Det svåra är ju att få Suzuki Motorcycle Europe att betala. men si det är det ju skyldiga att göra eftersom garantin gäller alla hojar.

Frågan bör va rätt enkel, VEM står för garantin (undersökning och ev utbyte av delar) för ramen?
Suzuki company eller generalagenten?

Vad frågan bör handla om är: Har den svenska generalagenten någon utöka garanti som inte fabriken står för? Isåfall VAD skiljer?

Arbete & garantidelar brukar generalagent i sin tur fakturera tillverkaren, så varför knölar KGK egentligen??

Och frågan om priser på hojar, en hoj kostar precis lika mycket i en bur ståendes i Rotterdams hamn. Och att den senare skeppas ut till olika generalagenter å handlare runt om i europa. Och då kan kosta typ 12000Kr mer i "Svedala" hos en handlare än i Holland (jag VET skatter kan skilja, men inte så mycket många vill göra gällande).
Å mellanskillnaden tar generalagenten ner i sin ficka. handlaren får minst, han får leva på servisar å reparationer.
Det verkar inte ha hänt så mycket på 20 år.

Att märkeshandlarna i Sverige är griniga och inte vill ta i importhojar med tång är ju ingen nyhet direkt. Förståeligt på ett sätt eftersom dom givetvis vill få import att framstå som ett osäkert och krävande alternativ till att köpa svensksålt.

KGK skulle säkerligen kunna få obegränsat av dessa brickor ifrån Suzuki om dom bara ville, och arbetet lär dom säkert fakturera Suzuki eftersom det är ett garantiåtagande. Suzuki i sig skiter väll i om hojen är såld i tyskland eller sverige, kostnaden för dom skiljer sig ju inte om hojen fixas i det land den såldes eller i något annat land.

Eftersom KGK i detta fall verkar vara riktiga grinskallar så får man ju hoppas att Suzuki centralt är serviceminded och ser till att hjälpa dom personer som åker importerad hoj runt om i Europa.

om man har en oregistrear banhoj. aldrig varit reggad som ny. och import fårn tyskland.

hur fan löser man garanti åtgärden då? å behövs den verkligen? ja har hittils inte hört om någon racehoj som gått i två delar?

om man har en oregistrear banhoj. aldrig varit reggad som ny. och import fårn tyskland.

hur fan löser man garanti åtgärden då? å behövs den verkligen? ja har hittils inte hört om någon racehoj som gått i två delar?

Racemoppar är de enda jag sett som gått i bitar förutom folk som stuntar.

Kolla med en tysk/amerikansk handlare om han kan fixa fram brickan de brukar vara mer serviceminded när det kommer till garantiåtaganden då återkallelser där är jäkligt noga lagreglerat där och de har därmed rutinen inne. ...

Drabbades själv av en läckande bränslekran på en Yamaha där fabrikanten återkallat kranarna. I Sverige förnekade generalagenten all kännedom om denna återkallelse och sa att det inte gällde svensksålda cyklar, istället ville denne sälja mig en ny kran á 1100kr då packningen inte såldes lös. En tysk handlare skickade packningen gratis om jag stod för frakten......
Förvånad att jag inte köper Yamaha i Sverige längre?

Right Fazerfun.:)

Suzuki står nog för kalaset bara skicka email, ringa o snacka lite engelska. Sådant slipper man ju om man har en svensksåld hoj (då KGK har ansvaret). Det svåra är ju att få Suzuki Motorcycle Europe att betala. men si det är det ju skyldiga att göra eftersom garantin gäller alla hojar.

Eller hur??:D

Jag vet vilken åf i UK som säljaren köpte hojen av så det ska nog lösa sig. Hoppas bara att någon här kan tänka sig att göra jobbet.

Frågan bör va rätt enkel, VEM står för garantin (undersökning och ev utbyte av delar) för ramen?
Suzuki company eller generalagenten?

Vad frågan bör handla om är: Har den svenska generalagenten någon utöka garanti som inte fabriken står för? Isåfall VAD skiljer?

Arbete & garantidelar brukar generalagent i sin tur fakturera tillverkaren, så varför knölar KGK egentligen??

Och frågan om priser på hojar, en hoj kostar precis lika mycket i en bur ståendes i Rotterdams hamn. Och att den senare skeppas ut till olika generalagenter å handlare runt om i europa. Och då kan kosta typ 12000Kr mer i "Svedala" hos en handlare än i Holland (jag VET skatter kan skilja, men inte så mycket många vill göra gällande).
Å mellanskillnaden tar generalagenten ner i sin ficka. handlaren får minst, han får leva på servisar å reparationer.
Det verkar inte ha hänt så mycket på 20 år.

Fabriksgaranti står tillverkaren för, inte importören, så har jag fattat det. Sen kan importören utöka garantiåtagandet om man så önskar.

KGK´s inställning var iaf att eftersom "min" hoj ursprungligen var såld i UK och inte existerade i deras rullor så var garantiåtagandet ett fall för importören i UK. Vilket ju låter konstigt eftersom det är fabriken som lämnar garantin....:gnissla :confused:

Last edited:
Jag VET inte om så är fallet här, men ersättningen från tillverkaren brukar vara dålig då det kommer till garantiåtgärder, visst delarna får man, men arbetet brukar man krediteras dåligt för.

Då förstår jag svenska handlare som mitt i säsongen inte vill ha en kilometerlång kö med importhojar för inspektion/åtgärd när dom har hojar dom själva har sålt att ta hand om.

Dock tycker jag att Suzuki en sån här gång skulle ersätta handlarna så pass bra att dom tar åtgärden även på import, för att kanske i samma veva få göra ett annat jobb också, eller sälja lite tillbehör...

Det är en balansgång.

jag har fått min kallelse och ska lämna in hojen nästa vecka.

Och min hoj är en importhoj dock ! :tummenupp

Kosta mig nada..

Vet om en R1000K5 RR hoj som gick i två bitar nere på Brno iaf under ett träningspass.

Det gäller ju bara för den amerikanska marknaden. Har inge betydelse. Suzuki satsar mycket på kvalitet. Om det skulle vart fel med ramen så skulle de skickat ut brev till alla som har köpt en sån. :huvet
Tyvär kan man ju uppfata detta fel men jag har också pratad med min handlare och han vet att ramen är ok och att suzi skulle sagt till i såfall:yoparty

Tror inte bara de är handlarna som sätter upp priserna. Kolla i Norge T.e.x där kostar n R1a ny med fulleffekt (kan även fås i 100hk variant) nästan 200 tusen. Tror knappast handlarna har en förtjänst på 100 tusen..

Skatten och momsen är lite högre i Norge än i Sverige. I Danmark kostar R1-09 360 000 skr tack vare den höga skatten och momsen. Tur man bor i Sverige :yoparty

Tidningen BIKE hade ett nummer om privatimport där dom jämförde priser i Sverige mot Tyskland/England/USA.
Dom svenska återförsäljarna gick i taket och hotade med att sluta annonsera i tidningen osv. I nästa nummer var BIKE tvungen att ta upp nackdelarna med att importera....:3freak

jag har fått min kallelse och ska lämna in hojen nästa vecka.

Och min hoj är en importhoj dock ! :tummenupp

Kosta mig nada..

Du har en importerad hoj. får en kallaelse och ska lämna in den nästa vecka.

Kan det vara så att Suzuki (KGK) inte är så snåla i alla fall då som en person skrivit och alla andra verkar kunna sätta sitt liv på att det stämmer.

Ska kolla om jag fått något brev.
Har också en importerad K5.
(kollar inte brevlådan så ofta :D)

Jag skojar INTE!

Snåla människor som inte klarar av att handla från sin egna marknad, utan importerar billigare för sin personliga ekonomi skull, som sedan förpestar den inhemska marknaden genom att dra ner priserna på hojar som inte hade samma marknadspris vid nyförsäljning. Vad har det med handlare att göra?

Är du dum på riktigt eller spelar du bara?!

Varför skulle det va dagisnivå att välja handlare efter pris? Svenska mc handlare har överlag sjukt höga priser och dålig service.

:fakta

Last edited:
Det gäller ju bara för den amerikanska marknaden. Har inge betydelse. Suzuki satsar mycket på kvalitet. Om det skulle vart fel med ramen så skulle de skickat ut brev till alla som har köpt en sån. :huvet
Tyvär kan man ju uppfata detta fel men jag har också pratad med min handlare och han vet att ramen är ok och att suzi skulle sagt till i såfall:yoparty

Ehhh vad menar du nu ??

Alla K5/K6 R-1000 modeller i världen ska kallas in för ramkoll och uppgradering i form av ett utökat ramstöd alt om sprickor redan finns..byta ut ramen kostnadsfritt.

Jag skojar INTE!

Snåla människor som inte klarar av att handla från sin egna marknad, utan importerar billigare för sin personliga ekonomi skull, som sedan förpestar den inhemska marknaden genom att dra ner priserna på hojar som inte hade samma marknadspris vid nyförsäljning. Vad har det med handlare att göra?

Neej e du igång igen..

Du har ju inte riktigt alla hemma alltså..

Inge fel med att tjäna en slant här och där..fri marknad kallas det för

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP