Suzuki återkallar GSX R1000 05/06

Jag har bara skummat igenom tråden lite snabbt. Om nu Suzuki återkallar motorcyklar så borde det inte spela någon roll om de är sålda i Sverige eller Tyskland för att ta ett exempel. Det är väl tillverkaren som står för dessa kostnader inte importören eller återförsäljaren. Ska man dra en parallell till bilvärlden så gör Förenade bil gör ingen skillnad när någon kommer med en importerad BMW som återkallats eller lämnas in för garantiåtgärder.
 
Det är väl tillverkaren som står för dessa kostnader inte importören eller återförsäljaren. Ska man dra en parallell till bilvärlden så gör Förenade bil gör ingen skillnad när någon kommer med en importerad BMW som återkallats eller lämnas in för garantiåtgärder.

"Bilvärlden" i Sverige har fattat vad det betyder att vi är medlem i EU!
När gemene man började importera bilar från Tyskland och Holland så gick
snacket precis på samma sätt hos de "Auktoriserade Märkeshandlarna"....
Dom skulle inte ens "ta i dom bilarna med tång".....inte ta dom i inbyte...osv.
Sen började det köpas nya SAAB och VOLVO från Dannmark av svenskar,
ni kommer väl ihåg vilket liv det blev.
Beg Bilhandlarna försökte också stå emot och "prata" ner importbilar, värdera
dom lägre i inbyte osv.

Hur blev det....?

Nya bilar SÄNKTES plötsligt i pris...........!?! Jmf. vad en ny Volvo kostade
2000 och vad den kostar idag, så gott det nu går att göra den jämförelsen.

Och begagnade bilarna anpassades relativt snabbt till "Tysklandspriserna, så
idag finns det egentligen bara en anledning till att köpa en begagnad bil
från Tyskland och det är att just den modellen med just den färgen och den
utrustningen hittar du bara EN begagnad av i Sverge, men i Tyskland kan du
välja bland 250st.

"SNART HÄNDER DET!"...........................samma sak på Mc sidan.

KentW

P.S
Hade Svenska folket fattat hur framtiden skulle komma att se ut hade ALLA
röstat för att vi skulle anslutit oss till Euro samarbete också!
D.S
 
Trådlyft ang recallen /enhanced safety inspection

Har nu trackat min importerade pärla till den handlare som tog in den till UK och han bara garvade och sa att "självklart ska KGK hjälpa dig med detta. Jag har två US hojar och en italienare som jag gjort inspektionen på, inga som helst problem. Suzuki GB hanterar dom som "egna" hojar och tar fullt ansvar och kostnaden för detta, så är dealen med Suzuki globalt"

Pratade också med en Barnaby Goddard på Suzuki GB, han är ansvarig för alla garantiärenden. Han bekräftade vad handlaren sade och att KGK tveklöst bröt mot det åtagande man var skyldiga att följa vad gäller den här typen av åtaganden.

Så vad fan håller KGK på med? Jag inser att man kommersiellt inte gillar privatimport men vad är det som gör att de kan skita i något som gäller hela Europa? Eller verkar de på någon exklusiv marknad???
 
Så vad fan håller KGK på med? Jag inser att man kommersiellt inte gillar privatimport men vad är det som gör att de kan skita i något som gäller hela Europa? Eller verkar de på någon exklusiv marknad???

Kan tyvärr inte säga att jag är förvånad.....
 
Pratade också med en Barnaby Goddard på Suzuki GB, han är ansvarig för alla garantiärenden. Han bekräftade vad handlaren sade och att KGK tveklöst bröt mot det åtagande man var skyldiga att följa vad gäller den här typen av åtaganden.

Så vad fan håller KGK på med?

Kan du inte be att herr Goddard kontaktar KGK så kan dom reda ut tveksamheterna. Så kan han ju återkomma med svaret till dig.
 
Om resonemanget "alla köper import" drivs fullt ut, vem ska då utföra eventuella garantiåtgärder i Sverige:va

Ibland kan det vara bra att tänka längre än näsan är lång:tummenupp
 
Sen är det ju faktiskt så att ALLA hojar i vårt avlånga land är importer.....men en del importer verkar smutsigare än andra, märkligt!:confused:
 
Kan du inte be att herr Goddard kontaktar KGK så kan dom reda ut tveksamheterna. Så kan han ju återkomma med svaret till dig.

Mmm jo, lite "out of his jurisdiction" kan jag tycka. Men han ville gärna ha återkoppling vad man sa på KGK eftersom det var ett sånt klockrent brott mot policy enligt honom.
 
Mmm jo, lite "out of his jurisdiction" kan jag tycka. Men han ville gärna ha återkoppling vad man sa på KGK eftersom det var ett sånt klockrent brott mot policy enligt honom.

Finns det ingen huvud kontakt för suzuki i Europa som alla länders återförsäljare är kopplade till. Vart finns den i Japan eller Europa? Kan man inte kontakta dessa som styr alla länders huvud importörer, dom borde väl ge dig ett rakt svar om vad som gäller.
 
Om resonemanget "alla köper import" drivs fullt ut, vem ska då utföra eventuella garantiåtgärder i Sverige:va

Ibland kan det vara bra att tänka längre än näsan är lång:tummenupp

Det här är ingen garantiåtgärd per definition, det är en recall eller extended safety inspection som gäller worldwide. Suzuki UK har skyldighet att utföra åtgärden oavsett var hojen ursprungligen är såld (de har över 300 USA-importer liksom ett gäng italiensksålda hojar), så är dealen med Suzuki Japan.

Att Sverige och KGK skulle vara undantagna en överenskommelse som gäller hela Europa låter rätt osannolikt.

Pratar man med en åf så är de mer än villiga att hjälpa till med jobbet men man måste betala eftersom de inte får en spänn av KGK (som de brittiska åf får av Suzuki UK) Och den del som ev kan behövas kan inte beställas av åf om det inte finns ett svenskt ramnummer. Suzuki UK beställde nyligen 450 st av just den här delen från Japan för att kunna utföra åtgärden på SAMTLIGA
k5/k6or inom deras geografiska marknad.

Så återigen: vad har KGK för specialdeal med Japan? Eller är de så att de duckar och hoppas att det inte ska märkas??

Finns det ingen huvud kontakt för suzuki i Europa som alla länders återförsäljare är kopplade till. Vart finns den i Japan eller Europa? Kan man inte kontakta dessa som styr alla länders huvud importörer, dom borde väl ge dig ett rakt svar om vad som gäller.

Verkar inte så. Min kontakt på Suzuki UK/GB rådde mig att ta kontakt med Japan direkt om det strulade, helst brevledes, och förklara situationen. Någon från HK kommer då att ta kontakt med KGK och gissningvis reda ut saker och ting.

Som sagt, att KGK har någon freebee som inte resten av Europas importörer har, det tror jag inte på.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top