Suzuki återkallar GSX R1000 05/06

Jag skojar INTE!

Snåla människor som inte klarar av att handla från sin egna marknad, utan importerar billigare för sin personliga ekonomi skull, som sedan förpestar den inhemska marknaden genom att dra ner priserna på hojar som inte hade samma marknadspris vid nyförsäljning. Vad har det med handlare att göra?

:D :D :D Så om jag sparar 20-25k på att privatimportera en likadan hoj som du i din godhet och generositet har köpt i en svensk butik så stjäl jag de facto indirekt pengar från dig när du ska sälja den på en förpestad begmarknad?

Jag skäms...

Exakt!

Varför ska det inte finnas några nackdelar med att importera en hoj?
Väljer man att köpa billigt i ett annat land, så ska man kalkylera in sånt här i priset!

Så få ord. Så rätt och så klokt.

Inte helt vanligt här.

OBS jag importerar mer än gärna men vet också vad man betalar för när man sprattlar in på darriga ben på AVA.

Och vad man missar vid import, tex att en ram kommer att delas strax framför mitten om man kör iväg med skivbromslåset kvar i skivan:(

Last edited:
Det importeras en hel del CBR 600 från Tyskland va?

:rolleyes: :)

Och vart kom CBR 600 in i bilden?

Jag är bara trött på parasiterna som gnäller på att dom särbehandlas! När det är deras handlande som är en del till hur våran prisbild ser ut i dag...

Det är lätt att stövla in hos den lokala handlaren och slita lite på dennes demo-detaljer, för att sedan gå hem och beställa av någon annan på nätet, för att det är billigare...!

Jag är bara trött på parasiterna som gnäller på att dom särbehandlas! När det är deras handlande som är en del till hur våran prisbild ser ut i dag...

Det är lätt att stövla in hos den lokala handlaren och slita lite på dennes demo-detaljer, för att sedan gå hem och beställa av någon annan på nätet, för att det är billigare...!

Och hur ser "våran" prisbild ut?? Du låter lite gnällig tycker jag...:krama

:D :D :D Så om jag sparar 20-25k på att privatimportera en likadan hoj som du i din godhet och generositet har köpt i en svensk butik så stjäl jag de facto indirekt pengar från dig när du ska sälja den på en förpestad begmarknad?

Jag skäms...

Ja, så kan man se det...du gör min vara mer svårsåld. Sen behöver jag INTE ha köpt min vara i BUTIK, vilket gör att företag inte ingår i diskusionen.

Och hur ser "våran" prisbild ut?? Du låter lite gnällig tycker jag...:krama

Ja, ransaka dig själv och fundera på varför du måste köpa produkter från ett annat land! Snälla, fundera innan du svarar... "det är billigare" tillhör dagisnivå :tummenupp

Visst är jag lite gnällig! :krama

Last edited:
Ja, så kan man se det...du gör min vara mer svårsåld. Sen behöver jag INTE ha köpt min vara i BUTIK, vilket gör att företag inte ingår i diskusionen.

Ja, ransaka dig själv och fundera på varför du måste köpa produkter från ett annat land! Snälla, fundera innan du svarar... "det är billigare" tillhör dagisnivå :tummenupp

Det är ju just därför man gör det! För att det är billigare!
Ska vi andra normala behöva lida för att du har betalt/ vill betala överpris för dina prylar?

PS: jag har en rostig Viva city som du kan få köpa av mig. Endast 25k. OBS den är givetvis svensksåld.

Fabriksgaranti är en garanti som lämnas av fabrikanten inte av importören och därmed skall man rent legalt kunna kräva att få sin importerade cykel åtgärdad. Hade detta varit en annan branch så hade dyliga beteenden inte accepterats. Finns EU-rättsfall där elektronikföretag som vägrat uppfylla garantiåtaganden från fabrikanten med motivationen att de inte sålt produkten förlorat ordentligt....

Vid utökade garantier ex 5år som vissa har så ges den av importören och då har man givetvis inte samma rättigheter med importerade cyklar.

Jag skojar INTE!

Snåla människor som inte klarar av att handla från sin egna marknad, utan importerar billigare för sin personliga ekonomi skull, som sedan förpestar den inhemska marknaden genom att dra ner priserna på hojar som inte hade samma marknadspris vid nyförsäljning. Vad har det med handlare att göra?

Det sköna med marknadsekonomi o EU är att man själv kan välja vad man vill göra med sina pengar. OM alla som köper ny hoj -09 köper import så blir handlarna tvungna att hålla samma priser som övriga EU o då tjänar du o jag på det o nästa hoj köper jag i Svea....
Handlarna i Tyskland går ju runt så varför kan man inte sätta press på handlarna i Sverige? Om priserna sjunker så får handlarna konkurera med bättre service på utrustning o service av hojarna, åter så tjänar vi som älskar att åke hoj på det....

P.S Man har lika roligt på en import som en lokal, men 10-20k billigare.

Fabriksgaranti är en garanti som lämnas av fabrikanten inte av importören och därmed skall man rent legalt kunna kräva att få sin importerade cykel åtgärdad. Hade detta varit en annan branch så hade dyliga beteenden inte accepterats. Finns EU-rättsfall där elektronikföretag som vägrat uppfylla garantiåtaganden från fabrikanten med motivationen att de inte sålt produkten förlorat ordentligt....

Vid utökade garantier ex 5år som vissa har så ges den av importören och då har man givetvis inte samma rättigheter med importerade cyklar.

Vad är en fabriksgaranti samt för vad och när gäller den?

Billigare och bättre service. Duger det som motivering?

Ett utmärkt exempel är motospeed som är agent åt Öhlins. Till min racemoppe kostar en stötdämpare 12995kr hos dem. Från Öhlins i USA kostar dämparen 7800kr inkl frakt och moms dessutom ingår det valfri fjäder och man kan få den shimsad enl specifikation för 400kr.

När man sen skall ha reservdelar till sin fina dämpare för att utföra service ringer man åter motospeed. Som svensk agent borde de ha mycket på lager och/eller kunna fixa fram allt snabbt. Glöm det! Hur det kan ta 8v att få fram en packbox förvånar mig fortfarande...

Sålänge i princip alla svenska importörer/handlare envisas med att inte lagerhålla något eller på annat sätt erbjuda service kommer jag att handla där det är billigast.

Enda undantagen jag hittat är BRHörbergs som har massor av däck i lager och fixar hem specialare snabbt samt Keva Motor/GASGAS importören som är både snabba och serviceminded.....

Vad är en fabriksgaranti samt för vad och när gäller den?

Fabriksgarantin täcker hela cykeln mot fabrikationsfel i 2 år. Därefter har en del märken valt att ha en nationell tilläggsförsäkring upp till 5år som tecknas av generalagenten men då står ett fbolag och inte tillverkaren för notan vid reparation.

Last edited:

Hur menar du?!? Utan "privat" importen så hade ju priserna i Sverige varit ännu högre! Är själv en sk "parasit" som som hämtat min R6´a från en auktoriserad Yamaha handlare i Tyskland men just då fanns det inte en enda röd/vit R6´a 06- till salu i Sverige..

Vad är det för fel med att handla billigt?

Misstänker att man inom MC branchen oxå lär sig vad dom flesta bilhandlare har insett att det finns många sköna slantar att tjäna på "import" kunderna oxå. Vem vet, efter bra bemötande och service så kanske dom rätt vad det är får sälja en ny hoj! Vilket dom knappast får om dom beter sig "grisigt...

Over and Out!

Det sköna med marknadsekonomi o EU är att man själv kan välja vad man vill göra med sina pengar. OM alla som köper ny hoj -09 köper import så blir handlarna tvungna att hålla samma priser som övriga EU o då tjänar du o jag på det o nästa hoj köper jag i Svea....
Handlarna i Tyskland går ju runt så varför kan man inte sätta press på handlarna i Sverige? Om priserna sjunker så får handlarna konkurera med bättre service på utrustning o service av hojarna, åter så tjänar vi som älskar att åke hoj på det....

P.S Man har lika roligt på en import som en lokal, men 10-20k billigare.

Nja...

Nu är det så att länder är uppbyggda på olika sätt samt har olika ekonomi, även om det finns en gemensam valuta. Därför kommer det att finnas en ekonomiskt skillnad. Väljer man att föra ut pengarna ur landet så stärker man inte sin egna ekonomi, jo, kortsiktigt sin personliga.

Vilken press är det du vill sätta på handlarna? Att dom sänker priset på inköp mot generalagent, gör sig av med en anställd så dom lättare kan sänka utpriset, eller ska dom börja med välgörenhet?

Om KGK får ersättning från SUZUKI så är det ytters dumt att inte hjälpa dom som har importerat själv . En som är nöjd med sin SUZUKI fortsätter & handlar SUZUKI men blir man dissad bara för man har en importerad hoj så skulle inte jag köpa en ny SUZUKI igen . Medans hade man fått all hjälp & service så skulle troligtvis nästa hoj oxå bli en SUZUKI & den kanske skulle vara köpt av en Svensk handlare för dom ger så bra service + dom får serva & sälja reservdelar till hojen . Så det finns mkt att vinna i långa loppet .

Billigare och bättre service. Duger det som motivering?

Ett utmärkt exempel är motospeed som är agent åt Öhlins. Till min racemoppe kostar en stötdämpare 12995kr hos dem. Från Öhlins i USA kostar dämparen 7800kr inkl frakt och moms dessutom ingår det valfri fjäder och man kan få den shimsad enl specifikation för 400kr.

När man sen skall ha reservdelar till sin fina dämpare för att utföra service ringer man åter motospeed. Som svensk agent borde de ha mycket på lager och/eller kunna fixa fram allt snabbt. Glöm det! Hur det kan ta 8v att få fram en packbox förvånar mig fortfarande...

Sålänge i princip alla svenska importörer/handlare envisas med att inte lagerhålla något eller på annat sätt erbjuda service kommer jag att handla där det är billigast.

Enda undantagen jag hittat är BRHörbergs som har massor av däck i lager och fixar hem specialare snabbt samt Keva Motor/GASGAS importören som är både snabba och serviceminded.....

Fabriksgarantin täcker hela cykeln mot fabrikationsfel i 2 år. Därefter har en del märken valt att ha en nationell tilläggsförsäkring upp till 5år som tecknas av generalagenten men då står ett fbolag och inte tillverkaren för notan vid reparation.

Låt mig skriva om det, så det blir lite lättare att förstå:
Ja, ransaka dig själv och fundera på varför du måste köpa produkter från ett annat land! Hur kommer det sig att produkten är SÅ mycket billigare där än här? Snälla, fundera innan du svarar... "det är billigare" tillhör dagisnivå :tummenupp

Ja, fabriksgarantin gäller mot fabrikationsfel. Men det finns regler som avgör om det är ett fabrikationsfel eller något annat, tex om DU inte följt de föreskrifter som faller på brukaren.

Låt mig skriva om det, så det blir lite lättare att förstå:
Ja, ransaka dig själv och fundera på varför du måste köpa produkter från ett annat land! Hur kommer det sig att produkten är SÅ mycket billigare där än här? Snälla, fundera innan du svarar... "det är billigare" tillhör dagisnivå :tummenupp

Ja, fabriksgarantin gäller mot fabrikationsfel. Men det finns regler som avgör om det är ett fabrikationsfel eller något annat, tex om DU inte följt de föreskrifter som faller på brukaren.

Och vilka föreskrifter skulle man ha missat om man drabbas av rambrott? Det är ju knappast ett problem isolerat till stuntåkare som formligen bankar sönder sina ramar.....

Större försäljningsvolymer och bättre konkurrens är i min bok en stor del av förklaringen. Men förutom det så är där ofta löjligt dålig kundfokus och en märkligt stor motvilja mot att bryta mot normer och tänka nytt bland svenska MC importörer/handlare. Gör något konstruktivt istället för att klaga på att marginalerna är såååå små......

En så enkel sak som att ha sprängskisser och möjlighet till webshop av OEM delar, finns det hos någon svensk handlare?

Varför måste man roffa åt sig och ta ut ockerpriser bara för att en del kunder inte vet bättre?
Ex: NGK Iridium värstingstift kostar 560kr/st hos din Hondahandlare, samma stift kostar 180kr på Mekonomen och när jag importerade dem så köpte jag dem för 32kr/st+moms. Många är beredda att betala en del för bekvämligheten att handla hos sin lokala märkeshandlare men när de roffar åt sig med orimliga marginaler blir man bara anti och slutar handla där helt.

Åter till sprukna ramarna. Har man en import hoj & inte har tummen mitt i handen så kan det ju inte vara så svårt att göra en likadan förstärknings bricka själv och skruva dit bara för säkerhets skull.

Varför skulle det va dagisnivå att välja handlare efter pris? Svenska mc handlare har överlag sjukt höga priser och dålig service.

De som privatimporterar sina hojar ,borde man inte ta kontakt med Suzuki? (menar inte KGK) Kanske de skickar en ramförstärkning som man får låta en mcverkstad snickra dit om garantier ska gälla.:va

Eller jag kanske är helt ute o cyklar.

"Rannsaka...??" Oj....ok....jag ska fundera....ehhh....ehhh...vänta det kommer.....för att det är billigare? :D :D :D

Jag "måste" ingenting...om du väljer att i någon slags solidarisk anda betala 20-25 000 kr mer i Sverige för en exakt likadan hoj som jag importerat så fine, kör hårt. Men det är samtidigt rätt korkat. För vad är det du tror att du uppnår? Skapar du arbetstillfällen? Arbetstillfällen skapas, utvecklas och vidmakthålls av att det som produceras hittar köpare som tycker varan eller tjänsten ger ett värde som motiverar ett visst pris. Och ju fler som producerar och krigar om samma kunder, desto mer vassa och tydliga måste de vara i sina erbjudanden (kallas konkurrens tror jag) för att kunna motivera relationen värde/pris.

Personligen ger jag inte ett skit för alla de åf och importörer som tror att de sköta sina kundrelationer med vänster hand och samtidigt ta ut överpriser. Och tyvärr är de alldeles för många. Varför ska jag betala för att det står 4 pers vid en tillbehörsdisk och hänger hela dagarna? Eller behöva vänta på en reservdel i 2 månader när jag kan handla oem från USA och ha grejorna hemma på mindre än en vecka? Eller en gynna en auktoriserad märkesverkstad som inte ens har ett fungerande ordersystem 2009? Sorry, driver man sin business så ja då ska man ha lägre priser, inte högre...

Sen när min importerade hoj kommer ut i begledet (till ett pris som du får hjärnblödning av eftersom du betalt överpris...:D ) ja då skapar ju det ökade utbudet en prispress nedåt dvs möjligheten för fler att åka en hoj de kanske inte annars skulle ha råd med. Så istället för att bränna pengarna på en semesterresa utomlands (usch) eller lägga nytt tak på kåken så köper de en hoj, tecknar de försäkring, servar mm......DET är solidaritet det....:tummenupp

De som privatimporterar sina hojar ,borde man inte ta kontakt med Suzuki? (menar inte KGK) Kanske de skickar en ramförstärkning som man får låta en mcverkstad snickra dit om garantier ska gälla.:va

Eller jag kanske är helt ute o cyklar.

Det är ju det man kan hoppas på. På KGK lät det som om det var dem som distribuerade ramförstärkningarna till sina åf enligt de ramnummer de hade i sina system: om de sålt totalt x hojar av K5/K6 fördelade på AVA y, Lelles z osv ja då får man x brickor från Japan. Privatimporterade hojar finns ju inte för KGK och då ligger det inte i deras intresse att tillhandahålla några delar.

Men som sagt, det kan ju vara upp till varje åf att ta sig an även importhojar. Men får de inte pröjs av KGK så lär de knappast bjuda på kalaset.

Last edited:
Tror inte bara de är handlarna som sätter upp priserna. Kolla i Norge T.e.x där kostar n R1a ny med fulleffekt (kan även fås i 100hk variant) nästan 200 tusen. Tror knappast handlarna har en förtjänst på 100 tusen..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti