Video SUV bränner över en hel drös med motorcyklister

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Men hur jävla svårt är det att vrida om nyckeln, öppna dörrn, gå ut o fråga hur det gick för killen o börja byta försäkringsuppgifter då? Visst, de hade antagligen varit sné på honom, men inte mer än så. Var de lite arga på honom när han kört på EN så kan ju vilken tomte som helst lista ut att de kommer va skitförbannad när han kört över en hel drös! Inte för att jag ser någon nytta med någon sån här supergruppkörning eller tycker att mc-folket skötte det hela direkt snyggt de heller, och något pågår ju redan från början mellan bilisten och han som blir påkörd så det är svårt att få en klar bild av det hela, båda sidor kunde klart ha skött det snyggare, jag anser det dock vara mordförsök när han plöjer igenom dem i början.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Utan att ha mer att gå på än videon tycker jag nog att bilföraren gjorde rätt. Det var ingen normal situation om man säger så. Vi skulle nog göra exakt likadant om vi blev trängda av en mobb. I det här fallet råkar det vara en större grupp mc-förare.

Sedan tycker jag att bilföraren borde ha hållit ett bättre avstånd från början till gruppen mc-förare. Men det är lätt att säga så här i efterhand så klart. Uppfattade att han låg lite väl nära gruppen mc-förare som låg närmast framför honom.

Det finns inget amerikanskt diskussionsforum där mc-förarna diskuterar händelsen som någon känner till här? Vore intressant att se hur de uppfattat situationen.
 
Last edited:

sansao

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2011
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha Wr450f-04, Kawasaki Zrx1100-97
Jag tycker att du (Klubba) ska läsa igenom artikeln och titta på filmen.
Gör det med med inställningen att du och din familj sitter med i bilen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Jag tycker att du (Klubba) ska läsa igenom artikeln och titta på filmen.
Gör det med med inställningen att du och din familj sitter med i bilen.

Jo för han fick ju mindre stryk nu efter att ha kört över ett halv dussin än vad han hade fått om han stanna efter den första lilla nudden?

Förstår inte hur ni tänker om ni ens tänker alls, hoppas killen iaf fick så mycket stryk att han aldrig kör bil igen. Hade jag suttit i bilen hade man kanske känt sig hotad och väldigt ödmjukt bett om ursäkt, att köra rakt över andra människor hade jag inte ens sett som ett alternativ.

Ni verkar ha väldigt lätt för att sympatisera med mongot i bilen, men testa då att sätta er in i en av de överkördas situation.

Du är ute på en gruppkörning och nåt händer bakom dig, alla stannar du stannar också och undrar vad som hände? så kör en SUV rakt över dig och du och din polare/dotter/fru/son kan köra rullstolsrace resten av livet. Hade ni då också tyck att bilföraren handlade helt rätt för han kände sig hotad? jösses....... :glömdet
 

Smagatusk

Guest
Utan att ha mer att gå på än videon tycker jag nog att bilföraren gjorde rätt. Det var ingen normal situation om man säger så. Vi skulle nog göra exakt likadant om vi blev trängda av en mobb. I det här fallet råkar det vara en större grupp mc-förare.

Sedan tycker jag att bilföraren borde ha hållit ett bättre avstånd från början till gruppen mc-förare. Men det är lätt att säga så här i efterhand så klart. Uppfattade att han låg lite väl nära gruppen mc-förare som låg närmast framför honom.

Det finns inget amerikanskt diskussionsforum där mc-förarna diskuterar händelsen som någon känner till här? Vore intressant att se hur de uppfattat situationen.

Men det är ju MC-gruppen som kör ifatt bilföraren? Ska han hålla avstånd då?
 

sansao

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2011
Ort
Tungelsta
Hoj
Yamaha Wr450f-04, Kawasaki Zrx1100-97
Jo för han fick ju mindre stryk nu efter att ha kört över ett halv dussin än vad han hade fått om han stanna efter den första lilla nudden?

Förstår inte hur ni tänker om ni ens tänker alls, hoppas killen iaf fick så mycket stryk att han aldrig kör bil igen. Hade jag suttit i bilen hade man kanske känt sig hotad och väldigt ödmjukt bett om ursäkt, att köra rakt över andra människor hade jag inte ens sett som ett alternativ.

Ni verkar ha väldigt lätt för att sympatisera med mongot i bilen, men testa då att sätta er in i en av de överkördas situation.

Du är ute på en gruppkörning och nåt händer bakom dig, alla stannar du stannar också och undrar vad som hände? så kör en SUV rakt över dig och du och din polare/dotter/fru/son kan köra rullstolsrace resten av livet. Hade ni då också tyck att bilföraren handlade helt rätt för han kände sig hotad? jösses....... :glömdet

Tror du att de fanns tid att noga överväga valen han ställdes inför? Där han kunde spekulera om konsekvenserna framöver och göra ett överlagt val?

Självklart är det olyckligt om någon oskyldig blir skadad men min uppfattning är att gruppen trakasserar bilföraren redan innan olyckan händer.

Därefter trycker han gasen i botten för att komma undan från den förbannade mobben.

Och som sagt har jag inte påstått att någon har agerat optimalt, jag har endast påpekat att jag förstår hans reaktion och tror att även fler hade reagerat på samma sätt.
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Ingen som tänker på vad som händer de första 5 sekunderna i filmen?
Killen i blåjeans har ju uppenbarligen något spydigt att säga bilisten.
Orsaken till det framgår tyvärr inte.
Sen provocerar han bilisten genom att lägga sig någon meter framför honom och där, dum som han är, bromsar.
Hur tänkte han där?
Bilisten har ca 20 hojar väldigt nära runt sig. Liiite jobbigt för en bilist som troligen inte är van med det...
Han är nog duktigt stressad av vad hojåkaren provocerat och tittar sig runt om hela bilen och missar att nöten bromsar.

Skulle han i det läget kliva ur? -Skulle någon av er kliva ur i bilistens läge?

Vad som hände mer exakt med påkörningen och den direkta situationen för bilisten då, framgår tyvärr inte av filmen. Troligen inte något som gynnat till det bättre...

/Dal-Mausen
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om det är 2 motorcyklar och man kör på en, ska man då stanna eller ska man köra över den andra också och fly? om det är 5? 10? vart går gränsen för när man bör stanna och när man bör köra över dem?
Stanna gjorde han ju. Han drog inte förens motorcyklisterna började slå på bilen.

Jag säger inte att det var rätt, men jag kan förstå agerandet. Själv hade jag nog föredragit att gå ur bilen direkt och riskera en smäll där och då, men då bor jag i en småstad i Sverige och inte New York (som ju är så känt för sina vänliga invånare).
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Men det är ju MC-gruppen som kör ifatt bilföraren? Ska han hålla avstånd då?

Jag vet, men jag får nog revidera det jag skrev om avstånd till mc-förarna framför efter att ha tittat på videons inledning ytterligare en gång. Mc-föraren som troligtvis var den som blev påkörd var ju inte så den smartaste personen direkt som han körde sekunderna innan tillbudet. Sedan vet vi inte vad som föranledde beteendet. Det verkar ju vara någon form av irritation från hans sida. Bara en sådan sak som att det gör ont att bli påkörd av en SUV borde hindrat honom från att sänka farten med all uppståndelse runt bilen. Det var nog omöjligt för föraren att hålla koll på allt. Kan inte direkt klandra honom för första påkörningen heller.
 

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Ort
Uppsalaish
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Så... om jag tycker någon gör något dumt i trafiken, så är det helt ok att köra på/över någon?!?

Jag trodde de flesta visste om (SPECIELLT dom som kör motorcykel) att det kan va med dödlig utgång att bli överkörd av en bil.
Men, det är visst helt ok, om man "har något spydigt att säga"?

Hur fan tänker man om sånt är ok?
:gnissla
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Frågan är hur de betett sig kring Range Rovern innan?
Det var kanske inte läge att stanna i första läget för bilföraren?
Flockmentaliteten är inget kul att få emot sig när man har fru och spädbarn i bilen..
Men han kunde kanske gjort bättre val. Men det är lätt att vara efterklok.
Många här hade gärna slagit ihjäl bilföraren om detta hänt på Sveavägen eller Bogesund...
Det är lätt att vara tuff när man är i numerärt överläge eller bak tangentbordet..
 

Smagatusk

Guest
Så... om jag tycker någon gör något dumt i trafiken, så är det helt ok att köra på/över någon?!?

Jag trodde de flesta visste om (SPECIELLT dom som kör motorcykel) att det kan va med dödlig utgång att bli överkörd av en bil.
Men, det är visst helt ok, om man "har något spydigt att säga"?

Hur fan tänker man om sånt är ok?
:gnissla

Du är alldeles för partisk för att ha en intressant diskussion med. Det är nästan så man tror att du aldrig har varit i en situation där en samling människor har en aggraverande influens på varandra.

Jag tror det många menar i den här tråden är att det SER inte bra ut för föraren i bilen, och med sin familj i åtanke vill han fly från platsen.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Vem skulle stannat bland alla de idioterna,,,, jo Klubba skulle gjort det.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Men hur jävla svårt är det att vrida om nyckeln, öppna dörrn, gå ut o fråga hur det gick för killen o börja byta försäkringsuppgifter då? Visst, de hade antagligen varit sné på honom, men inte mer än så.

Nu visar ju inte filmen vad som händer exakt. Men:

1. Han stannar ju direkt.
2. Inte osannolikt blir hojåkarna rejält aggressiva direkt givet att han ångrar sig och de facto flyr i panik.

Hade jag suttit i RR:n med familjen hade jag också lekt GTA och flytt fältet. Att diskutera med arga idioter (30 stycken) är liksom inte värt försöket om det ens tenderar att kunna bli våldsamt, vilket det uppenbarligen var.

Hur ni som försvarar hojåkarna kan göra det givet hur de beter sig är för mig helt galet. Ta av skygglapparna en sekund :7peta
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ni som säger att ni själva hade plöjt igenom packet, om ni ser det från en hojåkares perspektiv. Tror ni SUVen har någon som helst möjlighet att ta sig ifrån hojarna? Har han någon som helst möjlighet att ta sig ifrån olyckan utan att ta konfrontationen? Kan situationen förbättras för SUVen genom att försöka smita?
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Undrar vad som hände innan videon börjar, killen som saktar ner framför bilen (och blir påkörd) verkar ju vilja prata om något
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vilket fiasko att köra med SUV.. ska det göras så ska det göras ordentligt :mattias

steam_roller2.gif
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top