Sussie's Sluts gör entré i REC!

Absolut inte, men om du följt debatten i olika trådar så har problemet med för stora fartskillnader belysts. NEC förare är i allmänhet snabbare än REC förare och det har varit ett problem. En fot eller hand är en ursäkt men knappast tillräcklig om man skulle råka skicka nån av banan.

Återigen, jag har svårt att se att det skulle vara så på A-torp.

Finns ju inte något bättre sätt att kommunicera ute på banan.
Går ju att be om ursäkt efteråt också om man vet vem det är.

Absolut inte, men om du följt debatten i olika trådar så har problemet med för stora fartskillnader belysts. NEC förare är i allmänhet snabbare än REC förare och det har varit ett problem. En fot eller hand är en ursäkt men knappast tillräcklig om man skulle råka skicka nån av banan.

Återigen, jag har svårt att se att det skulle vara så på A-torp.

Måste säga att jag är inne på Mavericks linje.

Fartskillnader kommer det ju alltid att vara eftersom REC ändå delvis kommer att bestå av helt gröna förare. Som mig tex.
Förhoppningsvis blir REC 14okt mitt första rejs. Har upplevt stora fartskillnader på diverse banträffar med farliga omkörningar som följd.
När folk inte kan sköta sig på banträffar, hur ska de då kunna göra det när det är rejs?
Även om det är for fun så är det ju just det som faktiskt är fun, racingen!!

Och då förstår man ju att det inte alltid är så lätt att släppa på gasen och vänta på att få köra om på ett lämpligare ställe när väl hornen växt ut..

Dumt att diskutera detta i denna tråd kanske, då det ändå inte var kärnämnet. Har inget som helst emot någon i denna tråd dvs.

Borde kanske inte gett mig in i den här diskussionen:rolleyes:

//Rash the snackare

Jo, det har du rätt i. Lite hänsyn kan man visa om man är så pass mycket snabbare.
Ungefär så jag menar, det hade gått att passera en halv sekund senare, utan risk för någon. Desutom är jag inte ensam om att ha åsikten, möjligtvis är jag ensam om att stå för den här.

Ungefär så jag menar, det hade gått att passera en halv sekund senare, utan risk för någon. Desutom är jag inte ensam om att ha åsikten, möjligtvis är jag ensam om att stå för den här.
Absolut inte, det är bättre att vänta en kurva eller två om det känns för trångt att köra om, trots allt så är ju ERF inget sprintrace.

Chansar man och dessutom river med någon så är det ju två team som förlorar på det.

Dock skall sägas att jag oftast blir omkörd men sällan har upplevt en riktigt ful omkörning i ERF.

Tycker precis som du, men förstår inte varför man fokuserar på fartskillnaden. Säg istället att det är farliga förare som är problemet, inte snabba förare.

Tycker precis som du, men förstår inte varför man fokuserar på fartskillnaden. Säg istället att det är farliga förare som är problemet, inte snabba förare.

Fartskillnader ÄR farligt, det går inte att förneka. Åtminstonde är de farligare än inte fartskillnader. Se på Le Mans. Många förare har dött genom åren för att det varit stora fartskillnader. Att köra ett sprintrace, som det nu senast på Falken, där man ligger i en klunga där ALLA bromsar på "samma" ställe och kör i princip lika fort överallt känns för mig säkert och bra. Mina mest obehagliga ögonblick på racerbanan kommer från tillfällen då långsamma förare plötsligt dyker upp mitt i min racinglinje. Jag kanske har legat alldeles bakom någon ut på rakan på Falken, viker ut för att köra om, och ser någon "backa" emot mig med 20 km/h lägre fart på 20 m håll. Kör man så fort man vågar och på gränsen finns det inte mycket marginal att förändra sitt spår snabbt!
Jag minns förarsammanträdet inför ERF på Falken där frågan om man ska köra ERF på Sturup diskuterades. Jimmy Lindströn pratade om att "Det BLIR farliga situationer under ett ERF där förare som jag som vill vinna kör på gränsen och andra förare kör MYCKET långsammare. För att vinna ett ERF måste man OFTA ta "chanser" när man kör om och då kan farliga situationer uppstå"
Sa han.
Därmed inte sagt att det inte går att köra ERF säkert! Men det ställer krav på di snabbe!

Fan vad du är tidigt uppe förresten! Har du inget liv!!!:D Du ska vara bakfull och ligga och dregla vid den tiden du gav ditt inlägg!

Last edited:

Det tog ett tag men nu har vi huvudet på spiken.:tummenupp

Av vad jag har hört, från dom som har åsikt i ämnet så är det just dom lite tveksamma omkörningarna som man ogillar.
Och det går ju så klart även jag då.

Personligen har jag en svår smitta av tävlingsmänniska och gillar att ha dom snabba förarna på banan, det lixom sporrar mig att ge lite mer (nu vet jag att Madicken kommer säga något om lecakulor)

Jag har haft nöjet att blivit torpederad en gång vilket slutatade med en ny dessign på hojen och en kass fot för min del.

Och ut tryckt i gruset på kvalet på Knudan.

Det är två upplevelser jag hade kunnat tänka mig att stryka från min merit lista.

Jag klurade lite till, skyller på att Madicken smitta av sig.:rolleyes:

Jag tror att om man hade haft lite hårdare syn på "farlig" körning i REC och lite hårda straff så hade problemet förhoppningsvis minskat ordentligt.

Last edited:
Ja, vi är faktiskt överens, hur otroligt det än låter. Vi ser bara problemet från olika håll, jag är mer på Mossbergs linje.
Låt oss lämna ämnet nu och se fram emot säsongsavslutningen. :tummenupp

Personligen har jag en svår smitta av tävlingsmänniska och gillar att ha dom snabba förarna på banan, det lixom sporrar mig att ge lite mer (nu vet jag att Madicken kommer säga något om lecakulor)

Jag har haft nöjet att blivit torpederad en gång vilket slutatade med en ny dessign på hojen och en kass fot för min del.

Och ut tryckt i gruset på kvalet på Knudan.

Det är två upplevelser jag hade kunnat tänka mig att stryka från min merit lista.

Jag klurade lite till, skyller på att Madicken smitta av sig.:rolleyes:
Varför skulle jag kommentera dina leccakulor? Dom funkar väl fint att plantera blommor i? Det är ju en rejäl rabatt du fått ihop. :D

Last edited:
Det är ett race på 4-6 h. Jag kan inte förstå varför det finns förare som envisas om att trycka sig förbi i just den kurvan.
När det finns gått om tid och det desutom kan göras säkrare i nästa kurva.
Speciellt i REC där man lätt kan "skrämma" andra förare genom att dyka upp på oväntade ställen.

I mål ja :tungan

Men det där säger ju inte så mycket om hur många av de fyra timmarna som tillbringades i depå.

På Gåsen så körde de väl första och sista halvtimman, med sporadiska inhopp på banan då och då därimellan.

Blanda inte ihop oss med en trött 748 !! 999an har fungerat felfritt,
mekandet har endast uppstått pga vurpor, på anderstorp, gelleråsen
och knutstorp körde vi hela racen och på mantorp stod vi i depån 30 min
men det ger iaf 5,5 timme på banan.

...och OM vi skulle komma på pallplats så lovar jag att skänka min buckla till det team som tar den sista poängplatsen.

Låter toppen!! om vi inte hade tappat transpondern på knutstorp,
vilket kostade oss 4 varv, hade vi kommit på sista poängplats.
Får man beställ så vill jag ha en stor pokal. :)

/Alex
#42 Team Sorelle Diaboliche

Som sagt innan (flera gånger) jag bara undrade vad skälet var till att Don Q och Oscar ställer upp i REC om dom ändå inte vill ha poäng eller pokaler.
Jag har fått svar och thats it. Inga problem alls.

Mja, en pokal är jag allt sugen på. Det var Oscar som kunde tänka sig att ge bort sin om det nu skulle gå så bra ;)

Det kommer sluta med att vi ramlar i starten efter allt snack :D

Det är ett race på 4-6 h. Jag kan inte förstå varför det finns förare som envisas om att trycka sig förbi i just den kurvan.
När det finns gått om tid och det desutom kan göras säkrare i nästa kurva.
Speciellt i REC där man lätt kan "skrämma" andra förare genom att dyka upp på oväntade ställen.
Inte för jag härmed försvarar förare som "trycker sig förbi" men jag kan helt klart förstå mig på det. NEC-racet på Knudan avgjordes med 4 tiondelar. Jag har blivit torpederad på ERF race och det är inte kul. Men det är ju tävling, o tävlas det tas det större risker. Helt enligt plan om ni frågar mig.

Kom igen nu, att bli omkörd med liten eller ingen marginal är en del av all racing. Om den snabbare hittade "en lucka som inte fanns" berodde det på att den långsammare trots allt lämnat en lucka.

I partier där man ogärna vill få spåret stulet är ett tips att köra riktigt tajt. Då väntar den snabbe killen oftast till ett bättre omkörningstillfälle. Exempel: Om jag sölar med gasen ut ur hårnålen på Gelleråsen och missar ingången till snabbvänstern får jag finna mig i att bli omblåst på innern, med nu-går-det-åt-helvete-känsla som resultat, när den yttre bankanten närmar sig.

Last edited:
Oscar, ta nu inte detta på fel sätt, det är sista tävlingen, Anderstorp tar massor av hojar till start och tävlingen går mitt i vintern så några problem att ni roddar ihop ett REC-team finns inte.

Men ändå... om ni frånsäger er placeringspoängen och kan tänka er lämna iväg bucklan (om ni tar en sån) vad gör ni då i rejset? Får hyggligt mycket bantid till en bra peng? Eller handlar det om att lattja runt på banan och i depån och visa "blåbären" hur man kör hoj?

Missuppfatta nu inte detta, jag har inga som helst problem med att ni ställer upp i REC, jag undrar bara vad det är som driver / motiverar er?

Vi ses på A-torp, kör om med marginal och glöm inte vinka. :hej

Det som driver mig är att få tävla lite på en kul nivå, samt att få köra det sista för säsongen. Jag iaf tar det inte lika seriöst som ett sm.

Edit: ...och nej det är inte för att visa "blåbären" hur man kör hoj.

Last edited:
För att ni liksom vi är rookies och måste börja någonstans. REC is our sandlåda.

Nej, nej och åter nej!!
REC är för nya TEAM men ett nytt team kan bestå av 2-3 överjävligt snabba A förare. Deras team är då rookisar och SKA då köra i REC om dom inte ansöker om wildcard till NEC.:mattias

Det har aldrig sagts att REC bara är för B förare.

//Robert

En vecka kvar nu och redan tre sidor hets ;) Vi har tröjor på tryck - kommer lätt vara läckrast i depån.

Eller så köper man en trampcykel o hojar runt för sig själv i skogen. Detta är tävling!

Själv kommer jag ner på söndagen. Måste heja på mina gamla hojar. (2st till start samt en framgaffel jag sålde förra veckan.) Så jag har tre team att heja på. Dock håller jag ändå på Baby-Oscar o Pimp-Björn.

RespeCkT

Eller så köper man en trampcykel o hojar runt för sig själv i skogen. Detta är tävling!

Själv kommer jag ner på söndagen. Måste heja på mina gamla hojar. (2st till start samt en framgaffel jag sålde förra veckan.) Så jag har tre team att heja på. Dock håller jag ändå på Baby-Oscar o Pimp-Björn.

RespeCkT

Gött o se dig i depån igen :)

RespeCkT

Ska du heja på gaffeln får du komma ner på lördagen.:yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma