Olof Eriksson
1 0lof 3riksson
Det finns alltså folk som tror att en superbike skulle vara snabbare än en äkta prototyp-räser på 600cc? Oj, nu börjar ju tillåme jag tveka...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Olof Eriksson skrev:Det finns alltså folk som tror att en superbike skulle vara snabbare än en äkta prototyp-räser på 600cc? Oj, nu börjar ju tillåme jag tveka...
Neutral skrev:När jag var på Sachsenring 2002 så körde Barros (på 2t) av Jacque (på 2t) så att Rossi (på 4t) kunde vinna, annars hade det blivit 2t på 1:a och 2:a plats.
*Letar förgäves efter KR3:an i listan över 2003 års racevinnare*Chris Ash skrev:Proton gick in och körde de första racen 2003 med sin KR3-02 eftersom deras V5:a inte hade blivit klar.
Resultatet var rätt anmärkningsvärt, de slog många av de gamla 500-rekorden och gjorde bättre resultat 03 än vad de hade gjort 02. Trots att de enbart mötte fyrtaktare.
Hur förklarar dieseltalibanerna detta?
2003:Chris Ash skrev:Proton gick in och körde de första racen 2003 med sin KR3-02 eftersom deras V5:a inte hade blivit klar.
Resultatet var rätt anmärkningsvärt, de slog många av de gamla 500-rekorden och gjorde bättre resultat 03 än vad de hade gjort 02. Trots att de enbart mötte fyrtaktare.
Hur förklarar dieseltalibanerna detta?
Ludde78 skrev:2003:
Jerry McWillias: 18: plats 27 p
Aoki 21:a plats 19 p
2002:
Jerry Mc-Williams: 14:e plats 59 p
Aoki 12:a 63 p
Förklaring; du berättar inte sanningen.![]()
Förstår du inte vad totalställningen har med detta att göra så har jag inget mer att tillägga.Chris Ash skrev:Jo men man kan givetvis välja att inte lyssna på vad jag säger.
Förklara varför KR3:an var bättre 03 än 02 om nu fyrtaktarna sprang ifrån?
Vad totalställningen har med detta att göra förstår jag inte riktigt.
Jag nämde inte ens Biaggi?sandstream skrev:Nu börjar du låta som ett sant Biaggi-fan![]()

Ludde78 skrev:Förstår du inte vad totalställningen har med detta att göra så har jag inget mer att tillägga.
Och vad är racing? Hög hastighet på rakan eller i kurvorna? Mitt syfte med min banåkning är i alla fall att öka på kurvhastigheten, det är ju det som är skoj. Vill jag se dragracing kan jag se på...dragracing.2ono skrev:Sachsenring är väl en sån bana som premierar hög kurvhastighet.
Det går inte att minska dem så mycket mer i vikt. 25% ner från dagens viktgränser är nog mer eller mindre omöjligt.sandstream skrev:Om man också fick minska vikten med 25% på 600:an skulle den nog stå sig rätt bra mot en 800:a.
Neutral skrev:Det är ju inget snack om att 2t 500 är tidernas mest lämpade racermaskiner, att man sedan valde 4t av marknadsmässiga skäl har inget med prestanda att göra.
Neutral skrev:Det är ju inget snack om att 2t 500 är tidernas mest lämpade racermaskiner..
99% av den i varje fall. Att det skulle vara för att ha snällare hojar är nys.Zee skrev:Nej, marknadsmässiga skäl är inte hela sanningen.
Om man vill bygga en snabb hoj så vill man ha en motor som ger mycket effekt, är lätt och har så små yttermått som möjligt.Zee skrev:Inte? Motivering tack?
Gustav O skrev:99% av den i varje fall. Att det skulle vara för att ha snällare hojar är nys.
Om man vill bygga en snabb hoj så vill man ha en motor som ger mycket effekt, är lätt och har så små yttermått som möjligt.
En tvåtaktsmotor är överlägsen en fyrtaktaren på alla dessa punkter. En 500 cc 4T kan aldrig spöa en 500cc 2T även om alla andra parametrar är samma, för att hårddra det.
Nej, men inlägget påminde om de som Biaggi-fansen brukar göra. "Om inte bla bla bla så hade han vunnit".Neutral skrev:Jag nämde inte ens Biaggi?![]()
Det är jag med på, ville bara göra en poäng av att 600:a nog skulle kunna hänga med en 800:a om den vägde mindre än 800:an.Gustav O skrev:Det går inte att minska dem så mycket mer i vikt. 25% ner från dagens viktgränser är nog mer eller mindre omöjligt.
Jag vill se dem köra runt banan så fort som möjligt.Neutral skrev:Och vad är racing? Hög hastighet på rakan eller i kurvorna? Mitt syfte med min banåkning är i alla fall att öka på kurvhastigheten, det är ju det som är skoj. Vill jag se dragracing kan jag se å...dragracing.![]()
Eftersom båda är fyrtaktare blir svaret självklart: Båda!Neutral skrev:Vad är rejsigare: STCC eller formel-bilar?
Vi får väl se 2007, då borde 800:an ta alla varvrekord som MotoGP-hojarna har idag med ditt resonemang.Olof Eriksson skrev:Det finns alltså folk som tror att en superbike skulle vara snabbare än en äkta prototyp-räser på 600cc? Oj, nu börjar ju tillåme jag tveka...
Det håller jag med om till 100% men likväl har jag blivit stämplad som tvåtaktshatareGustav O skrev:Om man vill bygga en snabb hoj så vill man ha en motor som ger mycket effekt, är lätt och har så små yttermått som möjligt.
En tvåtaktsmotor är överlägsen en fyrtaktaren på alla dessa punkter. En 500 cc 4T kan aldrig spöa en 500cc 2T även om alla andra parametrar är samma, för att hårddra det.

Tror inte det har med storleken på motorerna att göra, vi glömmer folk för eller senare.Bj.O.rn skrev:Inte helt hundra här, men körde Surtees F1 före '66? F1 var då en ömklig klass med klena å små 1,5-litersmotorer.. Inga effektmonster precis, 140-150 pållar.. hur kul var det? Vem kommer ihåg mästarna, vem kommer ihåg bilarna..? Intressant blev det först '66-67, med 3-litersformeln../B
Det var ju precis det som hände sist Honda försökte köra 4t, de skämde ut sig kapitalt. Just för att inte behöva offra titeln fick 4t nu då ha dubbelt så mycket kubik. Självklart är det inte möjligt att köra 2t nu då tillverkarna inte utvecklar dem längre så det argumentet har ju inte med 2t kontra 4t att göra ens. Tillverkarna ser ju möjligheter att sälja fler gathojar om de liknar tävlingshojarna, tänk Sandstream.Zee skrev:Jaså? Varför kör ingen med 2t längre? GP-hojarna har ju endå inget gemensamt med gathojarna så varför skulle tillverkarna offra världsmästerskapet och köra 4t ist? Vilka marknadsmässiga skäl tänker du på?
Om viktgränserna sänks, ja. (jag har ikket kollat reglementet)sandstream skrev:Vi får väl se 2007, då borde 800:an ta alla varvrekord som MotoGP-hojarna har idag med ditt resonemang.
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich
Tysk precision möter äkta G... |
|
|
Vinn en batteriladdare från CTEK
I samarbete med CTEK har vi... |
|
|
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!
Super Adventure och Teide ... |
|
Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!
Boka sommarens härligaste b... |