surround med PS2an

RF_Racing skrev:
Nej men sluta dumma dig... jag undrade om man verkligen sände på 6 kanaler och inte på 5, men han sade att man måste sända till basen med.. men då sade jag att den tar sin info från de andra signalerna som det gör på min data med 2.1 ljud från 2 kanaler.

Vad fan.. Håller du fortfarande på?

Kabeln, oavsett vad det är för modell, har väl för i jösse namn inte ett skit med hur många kanaler det är!

RF_Racing skrev:
jag undrade om man verkligen sände på 6 kanaler och inte på 5, men han sade att man måste sända till basen med.. men då sade jag att den tar sin info från de andra signalerna som det gör på min data med 2.1 ljud från 2 kanaler.

Inkorrekt. Vid DD5.1 och DTS blandas inget. Det finns ingen standard som heter 2.1, endast DD2.O och traditionell stireå. How som helst, vid DD2.0 kan man extrahera basen från stereokällorna till basen också.

Biturbo skrev:
Vad fan.. Håller du fortfarande på?

Kabeln, oavsett vad det är för modell, har väl för i jösse namn inte ett skit med hur många kanaler det är!

Om det är 2st rca utgångar så kan du jhu inte få 5.1 ljud... Men jag undrade om ps2an sänder 6 kanaler och isåfall varför en separat till basen?

Thermal skrev:
Edit: Eller är jag ett oerhört lättlurat offer för en flejmare av klass? Vad säger ni?

Ja, jag är fortfarande osäker. :hihi Det verkar för bra för att vara sant, s.a.s.

Zee skrev:
Inkorrekt. Vid DD5.1 och DTS blandas inget. Det finns ingen standard som heter 2.1, endast DD2.O och traditionell stireå. How som helst, vid DD2.0 kan man extrahera basen från stereokällorna till basen också.

Jo det finns 2.1 ljud som standard. Men okej.. då sänder alltså ps2 separat info till basen... varför?

RF_Racing skrev:
Om det är 2st rca utgångar så kan du jhu inte få 5.1 ljud... Men jag undrade om ps2an sänder 6 kanaler och isåfall varför en separat till basen?

1) Man kan inte få DD5.1 eller DTS via 2xRCA.

2) Man sänder en separat basljudskanal av exakt samma anledning som man sänder separata ljudkanaler till de övriga högtrattarna.

/Snällast i ytterligare en livlina

RF_Racing skrev:
Jo det finns 2.1 ljud som standard.

N E J.

Zee skrev:
1) Man kan inte få DD5.1 eller DTS via 2xRCA.

2) Man sänder en separat basljudskanal av exakt samma anledning som man sänder separata ljudkanaler till de övriga högtrattarna.

/Snällast i ytterligare en livlina

N E J.

1. Det var det jag sa.

Så jag har inte 2.1 ljud på min dator?

Det heter 5.1 för att man sänder till 5 kanaler sen "baskanalen" är ljudfilter i... det brukar sitta i tex dvdn som en separat utgång.. men är ingen egen kanal för det...

Så om jag hittar en affär som säljer 2.1 ljudsystem så har de fel?

RF_Racing skrev:
1. Det var det jag sa.

Det heter 5.1 för att man sänder till 5 kanaler sen "baskanalen" är ljudfilter i... det brukar sitta i tex dvdn som en separat utgång.. men är ingen egen kanal för det...

Där kom det, han måste vara flejmare. Det finns ingen annan möjlighet.

RF_Racing skrev:
1. Det var det jag sa.

Dina livlinor är slut. Du har fel på samtliga punkter. Ijen.

Thermal skrev:
Där kom det, han måste vara flejmare. Det finns ingen annan möjlighet.

:brinnerup

RF_Racing skrev:
Vad är flejmare?

Flejmare.

Bifogat

• zflame.gif
    zflame.gif
    1.2 KB · Visningar: 51
RF_Racing skrev:
Hur kan jag ha fel på frågorna? :3freak

Om du har "2.1" i din data är det en form av efterbehandling (fusk så att säga) i din ljudutrustning. Det finns inget standardiserat källmaterial i 2.1 eller DD2.1.

Vad jag vet iaf.

RF_Racing skrev:

blownaway.jpg

RF_Racing skrev:
1. Det var det jag sa.

det högtalarpaket som du har till datorn har benämningen 2.1 för att det innehåller två satelliter och en bas. detta har inget att göra med hur många kanaler systemet stödjer. det spelar bara upp din musik i stereo.

däremot till exempel dolby 5.1 skickar ut unika signaler till varje satellit. detta förutsätter dock att du har ett högtalarpaket som stödjer surround ljud.

som ett exempel de flesta paket som har benämningen 7.1 kan bara spela upp ljud med benämningen 5.1.

Zee skrev:

Nej jag tyckte att det var kul att du inte visste det... Då kan man ju fråga sig vad du mer inte vet... tex att .1 an inte är en egen kanal utan tar ljud från de andra genom ett filter... :tummenupp

-Rosen- skrev:
det högtalarpaket som du har till datorn har benämningen 2.1 för att det innehåller två satelliter och en bas. detta har inget att göra med hur många kanaler systemet stödjer. det spelar bara upp din musik i stereo.

däremot till exempel dolby 5.1 skickar ut unika signaler till varje satellit. detta förutsätter dock att du har ett högtalarpaket som stödjer surround ljud.

som ett exempel de flesta paket som har benämningen 7.1 kan bara spela upp ljud med benämningen 5.1.
Använde ordet "benämning" lite fel där va...

RF_Racing skrev:
Nej jag tyckte att det var kul att du inte visste det... Då kan man ju fråga sig vad du mer inte vet... tex att .1 an inte är en egen kanal utan tar ljud från de andra genom ett filter... :tummenupp

Använde ordet "benämning" lite fel där va...
jag använde ordet "benämningen" som synonym till heter/kallas/står på lådan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...