Ok,tråkigt med nacken,vad har hänt?
Kul att du ska få börja åka,kan tänka mig att du har skapligt åksug!
Sorry för lite OT...
Nackdiskbrock pga tungt lyft på jobbet och halka

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ok,tråkigt med nacken,vad har hänt?
Kul att du ska få börja åka,kan tänka mig att du har skapligt åksug!
Sorry för lite OT...
Nu Jävvlar! BOOST PM:a idag att han snart är klar med trimningen!
Kan knappt bärga mej..
Plastportning
Planing (1 mm)
Innslipade ventiler, säten
Förgasar portning (Piraya)
Lättat svänghjul..
Då saknas, 540 kittet, hotcam och ett helsystem..
Beställer systemet och hotcam från USA..
Stormustachfarbröder,brunhålsdyno...Ja ni verkar ha ett eget något komiskt språk där i kramfors,kanske inte för inte det kallades pulvercity...OBS OBS OBS inget illa ment! QUOTE]
Jag tror jag bara blivit lite smittad av Mr Boost vad gäller ordval i språket... det är färgstarkt och man får sååå fina "bilder" i huvudet av att lyssna på Boost.. Vem är inte rädd för sinnesbilden av en "Stormustarschfarbror"!![]()
Jag är ju egentligen lika mycket Dalmas, Stockholmare, Värmlänning och Örebroare som Lugnviksbo(Kramfors).
Men att vistas nere i Kinnmärgsbacken kan vara smittsamt som sagt!![]()
/Cooler
Har du planerat in en bänkning av hojen?
Vore kul och se vad modifikationerna som gjorts ger...Men du kanske inte hunnit bänka den innan?
Har ej bänkat den original.. Kanske man skulle ha gjort. Men man vet ju att en 525 har runt 48-50 hk.. Så exakta effektökningen blir lite svårt att veta.
Har bra kontakt med MCX så jag kanske bänkar den där, den har visst varit lite okalibrerad deras bänk förut.. Vet ej om dom fixat det, men de kan jag ringa och höra med dom om så är fallet.
Har du planerat in en bänkning av hojen?
Vore kul och se vad modifikationerna som gjorts ger...Men du kanske inte hunnit bänka den innan?
Har ej bänkat den original.. Kanske man skulle ha gjort. Men man vet ju att en 525 har runt 48-50 hk.. Så exakta effektökningen blir lite svårt att veta.
Har bra kontakt med MCX så jag kanske bänkar den där, den har visst varit lite okalibrerad deras bänk förut.. Vet ej om dom fixat det, men de kan jag ringa och höra med dom om så är fallet.
Det var ju lite synd...
Alltid kul att bänka hojen före-efter i samma bänk. Då brukar siffrorna på effektskillnaden bli lite exaktare och jämförbara. Har ju hört att det kan skilja hur mycket som helt mellan olika bänkar...
Men det är ju skillnaden som man själv upplever som är det väsentliga!
/Cooler
Nu har jag fått dit Lectronfuggen 44an. OCH HOLY SMOKEjag hoppades ju på 4 kusar till i toppvarvet men det blev 4kusar redan frå ca5000 ja faktist så går den bättre från tomgång och blir sedan hutlös från 5000 till varvstopp
den här gasaren har ju inga munstycken så jag är väldigt inponerad hur fint den går redan nu grovjusterad Den svarar på gasen som en perfekt inställd fugge som har axpump denna är utan axpump!! Nu uppskattar jag bahjulseffekten till 78-81 kusar!! och jag har inte ens portat gasaren och satt i tungan eller powerjet! Körde även med för tätt filter så nu ska storfiltret dit och tändförstärkaren hotwiren och porta gasaren Ni skulle se mitt smile nu
![]()
Och en sån här ring också...![]()
snikvarianten ä'r att stoppa i g2 tornados då behöver man inte ens byta fjädrar!! Men den är något för slö synd nog men 75 hk och ett jäkligt bra register skulle man få åtminstonde så det är nog smartast.
Nu är jag helt novice men jag beställde nyss en G2 kam med tillhörande fjädrar av Ragnar på Lelles och han hävdar att original ventil fjädrar inte räcker till. Hörde även att KTM 660 05-06 har 2mm större avgas ventiler än föregånde årsm. vilket innebär att du kan köra med original ventiler med G2 setup.
Edit:
Stock LC4 Cam .365"I&E (obviously stock springs and pistom dome)
Performance LC4 Cam #951170 .380"I&E ("drop in")
LC4 Racing Cam .401"I/.393"E (needs springs)
Megacycle #702-25 .415"I/405"E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-45 .450"I&E (needs springs and piston dome work)
Megacycle #702-x4 .375"I&E (needs springs and piston dome work)
Webcam #61-001 .385"I&E (unknown setup needs)
Tornado G1 .382"I&E ("drop in") ***
Tornado G2 .427"I/.399"E (needs springs)
Tornado G3 .409"I/.370"E (needs springs)
Det är helt rätt att köra hårdare fjädrar och felJo när man hammnar i gränslandet attt kunna köra orgfjädrar så bli det svårt att välja. Fördelen med att köra org fjädrar är att kammen och rullagren inte slits lika mycket och att man har lite mindre förluster upp till ca7000v tack vare att motorn går faktist en hel del lättare runt, men sedan har man därimot förluster tack vare att dom inte stänger klockrent på höga varv för vassare kammar har offta så högt lyfft och brant baksida så org fjädrar inte riktigt hinner följa kammens profil och startar hoppa lite och då får man ventilflyt som man säger. Så För att få ut varenda kuse på topp så helt rätt hårdare/lättare fjädrar. Till min kam som jag kör med ska det igentligen vara hårdare fjädrar så det kan hända att jag tappar något i toppvarvet nu?? Nu kommer du bli lite besviken på dom lägre varven för den kammen kommer inte förens vid 5-6000- Men det går att fixa med planing av toppen 1mm och slipa tillbaka kammen efter planing
Även Med plastportat går det att få vilken karaktär som hellst ex Bra botten ellr bra toppsnurr eller mittimellan snurr. Lysande att dom har större ventiler på dom nyare. Vilket agas har du?
Där ser man![]()
Jag kör med Akra hel. Kika i garaget![]()
Lägger ut lite bilder så tråden inte sommnar in, har kvicknat till nu sedan sjukusbesök och uppsvullen fot ,,,Rosfot(Gammal tant sjuka)
Har fått lega med foten ovanför huvudhöjd sedan i torsdags
Men nu slutför jag Granbergstoppen med foten hängande i spännband i taket
är bara lite ventiljobb , förbränningsrum ,poler kvar
Är äckligt nöjd med hela insuget från tratt fugge till ventilel Så här bra insug skulle jag själv vilja ha men det är omöjligt på xr för deras fugge/insug är mycket sneare än ktms, ktms insug är bara några grader snett
Nu vart ju fuggen runt 43-44mm och det är nästan max vad som går att porta dit,,, det skulle väl gå att karva ur någon mm till för att en 45mm skulle göra av sig men tillockmed jag tycker det vore onödigt. Du har fått koppar smide Granbergarn inget graver i toppen här inte
![]()
Ser ju mkt bra ut.. Lite som i en pirayakäft, Jobbigt det me foten..
Har lämnat in ramen igår för pulverlackering, så hoppas på att få den i slutet av veckan. Ska försöka ta mej ner till luleå i veckan för lagerbyte på veven, lämnar in den till Vestblomarn.
Det låter som du gör ett tokseriöst rep av hojen!! Det blir nog bra om v-blomman sätter i något nytt lager kan ju vara intresant att se vad en org stake lager pallar för, det är konstanta höga varv som tar kol på nållagren och den här maskinen kommer inte köras på högre varv än org förhoppningstvis lägre varv trotts byte till hot cams, tack vare högt komp-f och denna specilalport så kommer den tokdra så bra i mellanreg så man inte behöver gå i varvstoppet stup i kvarten. Toppen ska vara klar i dag ,, men svänghjulet vet i fan fotjäkeln vill inte gå ner sig i svullnad, Skitsvårt att svarva hängandes upponerJag ska lägga ut en bild på toppen och foten senare
![]()
Du behöver inte stressa.. Somsagt har vldgt mkt att göra på hojjen innan jag kan peta i motorn.
* Lagerbyte (veven) evenuellt annan stake
* 540 cyllen
* Hotcam
* Ev 05ans sving
* lacka framgaffeln
* Hårdare fjädrar i gaffeln
* Inskaffa svarta excel
* Helsystem
* sving, gaffellager mm mm
Så på allt så är det ganska omfattande![]()
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |