Supermoto trimtråden!

Inte alls - men det skiljer mycket mellan bänkar.
Dock! Så verkar just DENNA specifika diskussion om just denna hoj som lämnar väldigt (omotiverat) låg effekt i någons bänk ha fastnat just på att ingen ger sig.
a: den KAN ha gett mer, men bänken visade fel
b: sagesmannen MINNS fel
Men det är inget att hia upp sig för. Iaf inte sålänge vi inte kan jämföra hojarna intill varann och helst bör alla här närvara oxå :)

Sant,nu lämmnar vi det.
 
Ajabaja Boost inte jämföra olika hoja mot varandra!!!:rolleyes: Funkar inte på Soe kanske går bättre på Sh.:tummenupp

http://forum.soe.se/showthread.php?t=33097

Mvh Christer

Det är bara cc som skilljer en 501 från en 650 vikten ,drevningen, fettman på förarna & körskicligheten är identisk vid dragracing! (annars är ju jag bäst:D ) eller hur cooler... I hk mellan 501-650 är det endast några fåtal minns inte 2,3,4,:va
 
Jag skrev i ett tidigare inlägg om portvinklar och tumble och lovade att återkomma med en bild. Här är den. Erland
 

Bifogat

  • Comparison of Four-Stroke MotoGP Engines-7.jpg
    Comparison of Four-Stroke MotoGP Engines-7.jpg
    65.2 KB · Visningar: 149
Det är i denna tråden på sidan 20. Jag hittade en fin cfd bild av en Ilmor tumble port. Erland.
 

Bifogat

  • Formula-One-engines-and-dev.jpg
    Formula-One-engines-and-dev.jpg
    38.9 KB · Visningar: 156
Det är i denna tråden på sidan 20. Jag hittade en fin cfd bild av en Ilmor tumble port. Erland.

Mycket bra bild....... Tackar Här ser man hur svårt det är att få färskgaserna att fylla i bakant av insugsventilen allra hellst om man har flackare insugskanal som det är på dom flesta motardare. den där vinkel skulle jag vilja hafft:tummenupp
 
Last edited:
Du Boost (eller någon annan) som har trimmat det mesta,hur är hållbarheten på KTM660?

Svårt att hitta något hållbarare, folk kör ju Parisdakar utan problem med sånna:tummenupp Om man bortser från vevstaslagret på xr650 tror jag inte det finns några motorer som är hållbarare än xr650. ktm 660 "tror" jag har bättre lager i vevstaken (Inte säker):va Det gäller bara att hålla koll på rullvipporna på ktmen då är det lungt.
 
Ok,låter bra.Vad är "problemet" med rullvipporna?

Hur går det med turboplanerna,blev det nått spons?

När vanliga lyftarsläpor slit ner händer inte mycket mera än att man ev förstör kamen. men när rullvippor blir glappa eller skär då går det fort åt H..v ....e nålar far runt i motorn och ställer till allt möjligt. Men det har ju visat sig att dom håller bra för att vara just rullvippor. jag personligen skulle inte köra mer än 500 mil med trimkam (ej rallykamen den går som org) innan jag skulle besikta dom. 1000mil org ev byte om dom kostar lika lite som till övriga ktm 250 - 300kr st? Har ju hört folk kört 2,3,4000 mil utan att byta ett skit:tummenupp
Tokeffektsbygget går i väntans tider får väl snart reda på vad det blir:D
Har just i kväll tagit av hatten på vanliga motorn som sitter i nu (hatten= toppen) Den toppen har varit ett labratorium i Plastningsportnig ett tag,(DVS Boosts Källare) så nu ska den testas med den senaste och skummaste högs ovanliga/finns inte portning som Boost kan kräka ur sig.:gnissla Ska bli högintresant att bromsa. Jag ska lägga ut bilder i morron på toppen innan jag våldtar den:D
 
Last edited:
Hur är det med orginal kamdrivning till Xr650 funkar det med den om man vässar? I HRC kitet ingår ju förstärkt kedja + sträckare.

Tänkte köra på Shell V-power när jag muttrat ihopa motorn kanske blir lite mera kräm och minskar "spikbenägenheten" något, det är väl 99 oktan i den såsen.

Mvh Christer
 
Hur är det med orginal kamdrivning till Xr650 funkar det med den om man vässar? I HRC kitet ingår ju förstärkt kedja + sträckare.

Tänkte köra på Shell V-power när jag muttrat ihopa motorn kanske blir lite mera kräm och minskar "spikbenägenheten" något, det är väl 99 oktan i den såsen.

Mvh Christer

det kommer inte finnas tillstymmelse till spik ens på 95oktan med dina prylar:tummenupp Slipa bara bort alla vassa kanter runt ventilsäterna och passa även på att slipa lite layback på kolvens fickor (insug) på utblås rundar du bara kanterna på ventilfickan på kolven. (layback är att ändra fräsvinkeln på insugsfickornas rygg/ bakkant lite mera bakåt) Bara lite Dvs överdriv avrundningen bakåt.. På så vis kan den inte spika och går bättre. På runt 90 oktan kan den spika till om du har otur:tummenupp

Kamkedjan ska ju vara dålig sägs det? . Jag har inte fått sönder någon än???
Annars har prox en för 500kr som ev är bättre? man kan ju inte köpa hrc kedjan den är för dyr!! Då låter jag hellre motorn rasa!!
 
Last edited:
Kamkedjan ska ju vara dålig sägs det? . Jag har inte fått sönder någon än???
Annars har prox en för 500kr som ev är bättre? man kan ju inte köpa hrc kedjan den är för dyr!! Då låter jag hellre motorn rasa!![/QUOTE]


Bra att veta håller orginal för 100+ kusar med av och på hela tiden mot varvstoppet så provar jag nog. Tackar.:tummenupp

Mvh Christer
 
Kamkedjan ska ju vara dålig sägs det? . Jag har inte fått sönder någon än???
Annars har prox en för 500kr som ev är bättre? man kan ju inte köpa hrc kedjan den är för dyr!! Då låter jag hellre motorn rasa!!


Bra att veta håller orginal för 100+ kusar med av och på hela tiden mot varvstoppet så provar jag nog. Tackar.:tummenupp

Mvh Christer[/QUOTE]

Det är ju kammen och hur starka fjädrar man har som bestämmer hur länge kedjan håller. Jag har kört tornadon några hundra mil och den lyfter 9,75 271 graders durr så det äter rätt bra på kedjan. Tror att org lyfter den knappast mer än 8,?. Men jag har medvetet orginalfjädrar till den kammen!! varvar man inte mer än 8250v med den kammen så går det. På så vis håller både släpor kam kamkedja längre:tummenupp men längre än 1000mil skulle jag inte tordas köra med orginal kedja o tornadon!! Om din kedja passerat 1500mil skulle jag byta till en prox rakt av innan jag smällde i en hotcam s2!! Med orginal kedja och hotcam skulle jag inte köra längre än 1300mil!! max.. Nu påstås det att det är dåligt men en husaberg/ktm kedja håller ju inte längre snarare kortare med org kam!
 
En inblick i Svanhals teorin!
Fråga gärna om ni undrar nått ...

Med den här bilden vill jag visa hur en "rakställd" kanal ser ut ... (gsx-r 1000-07)
Stånkornas kanaler vet ni ju hur de ser ut vid det här laget. (lutande kanal)

Skillnaden på dessa två principer är att, den lutande kanalen har mycket svårt att få med sig flödesvirveln till ventilens bakkant,(se Erlands bild, även om den är förhållande vis rakställd)därför förlänger man ofta avståndet emellan ventilsätetesytan och kanalens botten.

På så vis har flödet en större chans att hinna följa med i böjen som blir ner till ventiltallriken och inte bara flöda runt den främre delen av ventiltallriken utan även utnyttja den bakre delen!

Jag skickar med en bild på Volvos svanhalstopp "531" det är dock en två ventilare! så utsendet blir ej helt lika.


Om ja inte vore så kass på PS skulle jag ritat i Gsx-r bilden!
 

Bifogat

  • Suzuki_GSX-R_1000_2007_27_1024x768.jpg
    Suzuki_GSX-R_1000_2007_27_1024x768.jpg
    96.5 KB · Visningar: 191
  • 531_cut_16.jpg
    531_cut_16.jpg
    58.3 KB · Visningar: 121
Last edited:
En inblick i Svanhals teorin!
Fråga gärna om ni undrar nått ...

Med den här bilden vill jag visa hur en "rakställd" kanal ser ut ... (gsx-r 1000-07)
Stånkornas kanaler vet ni ju hur de ser ut vid det här laget. (lutande kanal)

Skillnaden på dessa två principer är att, den lutande kanalen har mycket svårt att få med sig flödesvirveln till ventilens bakkant,(se Erlands bild, även om den är förhållande vis rakställd)därför förlänger man ofta avståndet emellan ventilsätetesytan och kanalens botten.

På så vis har flödet en större chans att hinna följa med i böjen som blir ner till ventiltallriken och inte bara flöda runt den främre delen av ventiltallriken utan även utnyttja den bakre delen!

Jag skickar med en bild på Volvos svanhalstopp "531" det är dock en två ventilare! så utsendet blir ej helt lika.


Om ja inte vore så kass på PS skulle jag ritat i Gsx-r bilden!

Presis vad jag letat efter Gsx i genomskärning ooovvvvaaaaaabbbbrrrrraaaa!!
 
Bilden är tagen på mässa i GBG 2005, hojen är en Kawasaki ninja, ZX10R tror jag.
 

Bifogat

  • ninja.jpg
    ninja.jpg
    128.7 KB · Visningar: 182
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top