Supermoto trimtråden!

Boost du skrev tidigare att man ska köra in en motor eller en ny cylinder med vanlig mineralolja, kan du rekomendera någon speciell sort?

Mvh Christer

Nä inte så noga just då... Bara det är en mineralolja av hyffsat märke. runt 20-50 ellr 15-40 om du nu inte ska starta den kall på vintern!! Jag personligen kör bara BellRay 20-50 mineral då och sedan BellRay 10-50 helsyntet...Med slick 50 ... Oj det får man inte säga i kyrkan.. Jag ska ner i källaren och ta kort på tornadon kammen och släporna som varit med ända sedan Moses tid DVS år 00 f-xr on market:D
 
7 års körning med slick 50

Den här ventilkåpan är helt org aldrig bytt en pinal!! kammen är en höglyfftande tornado 2 (ligger till vänter i kåpan)Jag har aldrig någonsin bytt vare sig släpor eller kam sedan jag började köra slick 50 och Bellray 20-50 mineral eller 10-50 helsynt.. Den röda toppen är i stor sett orörd bara tillkarvad lite snabbt har i stor sett bara tagit bort skägg,, Där i taket kan man se hur det inte får se ut runt en ventilstyrning!! Den toppen har varit ett rullande plastlabb i portning!! Den är körd med helt igenspacklad till öppen som nu typ nästan org
Den andra toppen är tokportad appsolut max !! Därefter kommer den att spacklas upp i golvet rätt mycket för att få till den korta radien så lång/rund som möjligt. Den slutliga arian kommer att vara i stort sett org!!
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 047.jpg
    xr 650 turbo bollsta 047.jpg
    110.3 KB · Visningar: 244
  • xr 650 turbo bollsta 066.jpg
    xr 650 turbo bollsta 066.jpg
    44.1 KB · Visningar: 141
  • xr 650 turbo bollsta 065.jpg
    xr 650 turbo bollsta 065.jpg
    63.1 KB · Visningar: 205
  • xr 650 turbo bollsta 059.jpg
    xr 650 turbo bollsta 059.jpg
    58 KB · Visningar: 127
Den såg inte så dum ut va? :D

Nix ...
Ja vill se mer sånna vinklar på motard topparna:rolleyes:

Boost ...
Har du inga bättre bilder på dina topp jobb, så man kan se lite detaljer?
Gör du några skillnader på portningarna för sugis och turbo?
 
Last edited:
Nä inte så noga just då... Bara det är en mineralolja av hyffsat märke. runt 20-50 ellr 15-40 om du nu inte ska starta den kall på vintern!! Jag personligen kör bara BellRay 20-50 mineral då och sedan BellRay 10-50 helsyntet...Med slick 50 ... Oj det får man inte säga i kyrkan.. Jag ska ner i källaren och ta kort på tornadon kammen och släporna som varit med ända sedan Moses tid DVS år 00 f-xr on market:D

Haha!
Caught you red handed!

Nej det är sant, Slick 50 får man inte tala om.
Iaf inte i samma andetag som man talar smörjning.

Slick 50 har ALDRIG någon inverkan sålänge man har en bra olja.
Har man en dålig olja, med svag filmstyrka - typiskt en mineralolja (som många har fått för sig kan slå en syntet...*suck*) så då, och endast då KAN (säger kan) Slick 50 komma in och göra en liten insats.

Den största potentiella faran med Slick 50 (som innehåller fasta partiklar av teflon) är annars att det kan clogga igen oljekanaler.
Men som tur är, så fastnar 99% av all den där skiten i ett bra oljefilter! :tummenupp

Då säger du kanske: "Men varför är MIN motor så fin inuti då?"

Tjaa, säger jag: Tacka din olja för det!

Veckans tips är alltså att istället för att hälla i hängslor (teflon) i oljan som kan vara bra att ha när livremmen brister, så är det i 11 fall av 10 bättre att köpa en riktig livrem (olja) från början! :)
 
Last edited:
Ventiler nu bortagna och ca 2 timmars RÅ karvning med roterande luftfil.. det är den lättaste parten, Nu börjar tålamodsrikning av kanalerna & pillerslipning runt styrningar med dremmel. Sedan kommer flytspacklingen. Jag kan ju lägga ut bilder eftersom jobbet pågår så ni kan "klaga" eller någon kan ju tillockmed lära sig något, Nu är detta här min egen topp så jag blåste av insugs styrningarna behåller endast en liten topp i mitten. På utblåset ser ni att jag rammat styrningarna lite dom kommer att bli några mm kortare än org och betydligt smalare. Har lagt in en bild på 2st ventilkåpor den till v har gått ca800-1000mil med turbo och olika kammar halva sträckan med höglyfts tornadon. Den till H har bara gått 200 mil med org kam O-Trimmat och utan slick 50.. Nu syns det inte men i verkligheten så ser den vänstra bättre ut, Bägge har körts på BellRay 10-50 syntet! (Nu ska jag inte nämna slick någe mera) :D Hoppas kunna visa Flytspacklingen i Morrn
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 082.jpg
    xr 650 turbo bollsta 082.jpg
    88.5 KB · Visningar: 214
  • xr 650 turbo bollsta 083.jpg
    xr 650 turbo bollsta 083.jpg
    92.1 KB · Visningar: 222
  • xr 650 turbo bollsta 090.jpg
    xr 650 turbo bollsta 090.jpg
    116.4 KB · Visningar: 199
Ventiler nu bortagna och ca 2 timmars RÅ karvning med roterande luftfil.. det är den lättaste parten, Nu börjar tålamodsrikning av kanalerna & pillerslipning runt styrningar med dremmel. Sedan kommer flytspacklingen. Jag kan ju lägga ut bilder eftersom jobbet pågår så ni kan "klaga" eller någon kan ju tillockmed lära sig något, Nu är detta här min egen topp så jag blåste av insugs styrningarna behåller endast en liten topp i mitten. På utblåset ser ni att jag rammat styrningarna lite dom kommer att bli några mm kortare än org och betydligt smalare. Har lagt in en bild på 2st ventilkåpor den till v har gått ca800-1000mil med turbo och olika kammar halva sträckan med höglyfts tornadon. Den till H har bara gått 200 mil med org kam O-Trimmat och utan slick 50.. Nu syns det inte men i verkligheten så ser den vänstra bättre ut, Bägge har körts på BellRay 10-50 syntet! (Nu ska jag inte nämna slick någe mera) :D Hoppas kunna visa Flytspacklingen i Morrn
Det ser bra ut Boost, behåll svanhals stuket du skapat!
(snart får ja väl inte nämna svanhals heller:D )

170hk närmar sig:)
Portar du olika för turbo och sugis eller?
(jag såg att du diskutera avgaskanaler i en annan tråd här på SH)
 
Trimmdjävulen har tagit mig i dag tror jag??

Lätta svänghjul!! Ett billigt sätt att lura sig att man har pullver:D Man får ju helt klart en piggare maskin som reser sig lättare och svarar snabbare= Kulfaktor 10"" Men just någe mer i en bänk blir det inte.... ev lite dåra? Är ju bara att gämföra en Husaberg 650 & en xr650 Vem är piggast/Roligast att röra gasen på? Dom har lika mycket hk i motorerna men husan känns betydligt rappare tack vare liten roterande massa. (Jag borde bli präst som jag predikar)
Detta här svänghjulet ska jag toklätta max/bristningsgränsen har ju ett till:tummenupp Så vi får se hur mycket jag får bort. Har även en länk ni borde läsa ang vässa tändsytemet. Dom kan fixa till alla bågar!! En snubbe i USA kör denna tändspole på sin xr680 och är stennöjd, mer pullver, mindre hicka i motorgången. Dragracingfarbröder kör ju redan sådana prylar.
http://www.nology.se/
 

Bifogat

  • xr 650 turbo bollsta 093.jpg
    xr 650 turbo bollsta 093.jpg
    33.5 KB · Visningar: 92
  • xr 650 turbo bollsta 094.jpg
    xr 650 turbo bollsta 094.jpg
    88.7 KB · Visningar: 81
Det ser bra ut Boost, behåll svanhals stuket du skapat!
(snart får ja väl inte nämna svanhals heller:D )

170hk närmar sig:)
Portar du olika för turbo och sugis eller?
(jag såg att du diskutera avgaskanaler i en annan tråd här på SH)

Är det någon som klagat på fågelhallsen? jag portar inte olika för turbo direkt. Det beror på... Om jag skulle vara ute efter bra körbarhet med turbo Dvs bra bottendrag innan och i början av laddningen skulle jag nog spacklat igen insuget mer än org och ej rört utblåset på så sätt får man en lungnare övergång till boostat läge + att något av tokeffekten skulle försvinna beroende hur mycket man sopar igen grottorna:D Men Nu är det bara höga siffror med så lite boost som möjligt som gäller + att jag ska bromsa bara toppen nu utan turbo. Så toppen jag gör nu är helt tänkt för vanligt trimm
 
När vanliga lyftarsläpor slit ner händer inte mycket mera än att man ev förstör kamen. men när rullvippor blir glappa eller skär då går det fort åt H..v ....e nålar far runt i motorn och ställer till allt möjligt. Men det har ju visat sig att dom håller bra för att vara just rullvippor. jag personligen skulle inte köra mer än 500 mil med trimkam (ej rallykamen den går som org) innan jag skulle besikta dom

Är det
14 58036061090 ROCKER ARM ROLLER CPL. INTAKE
och
15 58336061090 ROCKER ARM ROLLER CPL. EXHAUST
du menar?
 
Är det någon som klagat på fågelhallsen? jag portar inte olika för turbo direkt. Det beror på... Om jag skulle vara ute efter bra körbarhet med turbo Dvs bra bottendrag innan och i början av laddningen skulle jag nog spacklat igen insuget mer än org och ej rört utblåset på så sätt får man en lungnare övergång till boostat läge + att något av tokeffekten skulle försvinna beroende hur mycket man sopar igen grottorna:D Men Nu är det bara höga siffror med så lite boost som möjligt som gäller + att jag ska bromsa bara toppen nu utan turbo. Så toppen jag gör nu är helt tänkt för vanligt trimm

Inte än iaf ... (men det brukar bli liv när något näms för ofta)

Ok ...
Ja funderade lite bara angående värmeutvekling och stora avgskanaler.
Grunden på en vass turbo topp och vass sugis topp är alltid den samma men man brukar alltid ta upp avgasidan extra till turbon.

har du några bilder på din avgasport?
 
Inte än iaf ... (men det brukar bli liv när något näms för ofta)

Ok ...
Ja funderade lite bara angående värmeutvekling och stora avgskanaler.
Grunden på en vass turbo topp och vass sugis topp är alltid den samma men man brukar alltid ta upp avgasidan extra till turbon.

har du några bilder på din avgasport?

Det där med turbo är ju lurigt.. Tar man upp för mycket tappar man värme & gashatigheten som är viktig för turbo, Så länge man har org utblåsventiler ska man inte öppna mycket, snarare lägga igen eller bygga om med samma aria möjligtvis höja taket lägga igen golvet .Men man kan ju avstämma det hela med större eller mindre grenrör också. Org utblås är inte dumt, Man kan svetsa upp golvet en aning några mm. Eller en lös metallbit som slipas till i botten/golvet sticker in från mynning utblås till korta radien (Försöka likna igensvets) den bultar man bara fast utanför toppen rakt igenom golvet, På xr650 går det ivf!! svetsar man så flyger säterna lös! eller låssnar under gång!! På den här toppen kommer jag prova något helt nytt vad gäller detta att utnyttja hela utblåset utan att behöva lägga igen något. Jag har kört toppen i min dödafläck letare och kladdat igen utblåset med modellera tills alla döda soner upphört, Så man har en aning om hur mycket som ska ändras/läggas igen och vart.Samma förfarande på insuget.
Bilder på avgasport har du här uppe till höger visserligen från förbränningsrum sett... men fler utifrån kommer säkert........
Är det
14 58036061090 ROCKER ARM ROLLER CPL. INTAKE
och
15 58336061090 ROCKER ARM ROLLER CPL. EXHAUST
du menar?

Vart har du hittat nr någonstans? Jag ser dom inte men det låter rätt:tummenupp :va
 
Last edited:
Men just någe mer i en bänk blir det inte.... ev lite dåra?

Helt riktigt, det blir inte en endaste millihäst till!
Många tror ju det, men så är det alltså inte.
Lätt att lura sig där....
Men en HELT annan motorkaraktär får man ju.

Och Slick 50: Prata på du! Det är helt ok.
Och dina vippor på vänstra locket ser verkligen fina ut.
Varför de högra är slitna kan man ju spekulera i, och låt oss säga att det är slick 50 som gjort skillnaden.
Så ska jag väl säga som så då att JUST smörjningen mellan släpa och kamlob är lite speciellt.
Här har vi bara en liten kontaktyta, och inte ett helt omfamnande glidlager.
Detta gör att vi får något som kallas gränsskiktssmörjning.
Åtminstone på låga varv.
I klartext betyder det att det inte alltid byggs upp en stabil film, utan ett lågt oljeflöde tillsammans med låga varv är den värsta döden för vipppornas släpor.

Att den som gått på högvarv klarat sig är (faktiskt) hur konstigt det än låter, lättare att förstå.
För ju mer kammen varvar, ju lättare har den att med oljan som far med runt bygga upp den kil som håller isär metallytorna och förhindrar metall mot metallkontakt.

Skulle nu oljefilmen brista, så måste alltså något finnas där för att ta smällen.
Det är i alla oljor en metalltvål med zink som bas.
Den gör det jobb som även slick 50 säger sig göra.

Förr hällde man i MoS2 (molybdensulfid) eller grafitpulver i oljan.
Även de sades göra samma sak som slicket.

Men återigen... HADE dessa saker funkat.
Då hade de varit standard i alla oljor.
Det är fakta. För:
Tänk på alla miljarder som oljebolagen lägger ner på forskning.
Det finns inte ETT ämne de inte provat att ha i oljorna.
SÅ inget litet garageföretag, eller ens enskilt företag vet bättre.
De har inte de labbresurserna.
I bästa fall KÖPER de en labbrapport (som av en händelse visar det de vill visa, eftersom labbet vill ha en nöjd kund)
Största "beviset" såna här firmor annar förlitar sig till är alla "testimonials" av gamla amazonraggare och/eller pensionärer som drar husvagn...
Varav ingen av dem vet ett dugg om oljor för det första, och sen är det idiotsmart, eftersom detta var ju något som privatpersonen X sa, inget som mumbojumboföretaget själv behövde stå för.
Vilket vore döden i USA vid en rättsprocess.

Läs gärna oljetråd No2 där jag har en separat del just för alla typer av tillsatsmedel man kan hälla i oljorna, och hur de verkar.
(eller inte verkar)

I min mening är resultatet i de två motorerna resultatet av två helt olika driftsförhållanden.

Det räcker ju med slarv en enda gång för att få pitting t.ex, och har man väl fått det, så är slutresultatet alltid detsamma.
Man kan bara förlänga plågan med en bra olja.

Stånkor har ju relativt låga oljetryck, så anta att den motorn med störst slitage har varit körd på ett sånt sätt att den alltid "varmkörts" innan den körts iväg med?
Kanske förgasaren var lite trickig och den behövde lite varv för att öht gå när den var kall?
Ja man kan gissa på mycket, men det vi KAN konstatera är att oljefilmen vid olika tidpunkter HAR brustit.

Orsakerna till det kan som sagt vara många.¨Jag tog några exempel.
Teflon har iaf definitivt inte räddat den vänstra motorn, då teflon är ett mjukt material och det motstår INTE pitting och höga lagertryck. Det kan möjligen hjälpa till där ytor rör sig parallelt med varann (kolv i cylinder t.ex)
Men kan, som jag sa, dra ut på plågan lite, då det iaf lindrar symptomen lite.

Störst sannolikhet är ändå att trimkammarna har haft en jonniterhärdad yta (bättre än original, men dyrare) som har extremt god vidhäftningsförmåga för olja, och därför ser vi ett annat resultat här gentemot originalkammen.
 
Last edited:
Har även en länk ni borde läsa ang vässa tändsytemet. Dom kan fixa till alla bågar!! En snubbe i USA kör denna tändspole på sin xr680 och är stennöjd, mer pullver, mindre hicka i motorgången. Dragracingfarbröder kör ju redan sådana prylar.
http://www.nology.se/

Nology är säkert bra grejer.
Men jag blir alltid misstänksam när jag ser en särskriven och direktöversatt sida som någon (som det verkar) kört genom nåt gratis överättningsprogram...
Taskig grammatik och tokiga meningsbyggnader som kommer ut av det visar att hemsidans ägare själva inte har en aning om vad de säljer.
Vilket får mig att dra öronen åt mig.

Läs bara på den här sekvensen! :D

"ProFire® hög prestanda tändspolar är ledande i teknologin och har en imponerande prestanda data. För att ge energin som behövs för felfri högprestanda och högvarvs operation, de är speciellt designade för att ha den snabbaste ökningstiden med avsevärda energi reserver. Det tillgänliga volttalet för en gnista överstiger 45 000 Volt för hela vartalsregistret, med en energi lika imponerande. Energilagrings kapaciteten och reserver för ProFire® tändspolar är extra höga. "

Rena Rinkebysvenskan! :rofl
 
Last edited:
Nology är säkert bra grejer.

Som en parantes kan jag säga att jag körde med Nology Hotwire ett tag på min Husa FS650. Lyckades aldrig märka någon förbättring så jag bytte tillbaks igen, har nog grejerna liggande i garaget någonstans.
 
Som en parantes kan jag säga att jag körde med Nology Hotwire ett tag på min Husa FS650. Lyckades aldrig märka någon förbättring så jag bytte tillbaks igen, har nog grejerna liggande i garaget någonstans.

Jag Får den!! Ja /eller Köper Pm a mig:D vet inte hur mycket du trixade med det men man bör ställa om tändningen och bestycka om + ju mer komp-f man har eller turbo märks det mer
 
DR BIke tack för ditt tipps

Tack för ditt oerhörda världefulla tipps angående Slick 50... Jag hade helt Glömt bort oljefiltret hur mycket PTFE lager från s-50ien som fastnade där:gnissla Hädanefter ska jag modda ett filter utan filtrering som jag kör minst 10 mil med sedan jag hällt i slicket:D (iofs så fastnar endast ptef-lagret på metall) Jag Vet att du är Plåläst så in i om oljer..Jobbar du inom det eller? Försäljare? Jag har bara läst på så jag vet vilken tjocklek som passar vid olika körningar och att helsyntet håller 7 reser bättre. Slicket därimot har Jag och en äldre herre testat i många år.. Redan när det kom så införskaffades detta av den här herren. Den herren är noggrannare än dom flesta labb i hela världen kan jag säga. Första testet utfördes på en modellmotor som normalt varvar bårtot 15000v den ökade 1500v i toppvar och den motorn gick inte att ställa ner i tomgång mer än till 1500v org ,,sen stannade den, med slick kunde man ställa ner till 700v utan att den stannade. test nr 2 Är mest inponerande Urban som han heter Pillade i en höglyftande kam i sin xl600 och körde ca 700mil sen började nockarna och släporna nöta ner sig fort!! Det såg inte klokt ut såg ut som någon hade slagit av nockarna med en yxa släporna var sliten conkavt! han fick ställa ventilern hela tiden. Normalt sett river man en motor då!!. men han ville köra sommaren ut så han provade att hälla i slick 50. TRO et om ni vill men kammen och släporna stannade helt upp att slitas ner det vart en hårförkromad yta på kammens och lyftarnas anläggningsyter,, Jag har själv sett reultatet och litar till 100% på detta. han körde 2 år till ca 2000mil till!! utan mer slitage....Varför inte detta ämne inte finns i oljor redan? Tja Slick 50 tog världspatent på världens halaste matrial. + Att det ev måste tillsättas i stor mängd direkt? för att nå bra resultat. På min 2-takts v8 på 3600cc så fick jag 200v till i tomgång och toppvarv det gav 2 knop högre toppfart. Sådant är bara inte möjligt med vanliga oljor hur dyr och mycket syntet det än må vara!! Nu ska jag inte babbla mer om slick 50:D
 
Jodå vi ska babbla om Slick 50

JAg är inte sämre än att jag kan lära mig nya saker, för det finns ALLTID avarter och varianter på hur den otäcka verklighjeten beter sig.

Just vippor, eller direkttryckande kamnockar tillhör ju ett slags undantag, dels pga höga yttryck dels pga att inget eget oljetryck kan bygas upp som inne i ett glidlager.

Det jag talade om tidigare - gränsskkiktssmörjning - kräver oxå andra typer av smörjmedel än ren motorolja.
Fetter är vanliga i den typen av smörjning. Så i detta falle då ett mellanting, då ju man får fullfilmssmörjning på högre varvtal.

Jag själv har funderat på detta tidigare, eftersom en mc-motor är så komplex att smörja.
Man har ju växellådan med sina höga kuggflanktryck, man har en (oftast) våtkoppling, man har kolvringar som rusar mot cylinderväggarna uppemot 20m/s och man har kamaxlar.

Alla dessa områden har sina speciella krav och en del krav strider mot varann.
SÅ en heltäckande olja kan ingen göra.

Mina funderingar gick vidare, och jag undrade varför man t.ex för just kamlober och växellåda inte hällde i EP-tillsatser (Extreme Pressure) som ju alla rejäla hypoidoljor och transmissionsoljor har.
Det hade ju varit mumma.
Men de går inte ihop med hastiga laterala rörelser (kolv/cylinder) eller glidlager.
Ditt slick 50 kan ha en liknande verkan.
Även jag ville så gärna tro på såna här produkter innan jag läste tribologi (läran om smörjning), och hällde faktiskt i det i en gammal Golf GTI från 78 som jag hade :)
Å vad bra den gick helt plötsligt! Man kunde verkligen KÄNNA hur många hästar man fått, och minsann, hade inte tomgången gått UPP 300 rpm!?
(inget av det här hände eg. men jag körde ju hårdare för att "bevisa" produkten och att man ju "visste" att man nu hade fler hästar)
Placebo är en underbar effekt på människan psyke.

Men som sagt - du KAN ha hittat ett litet fönster för Slick 50: Vippor!
 
Dr.Bike ...
Vad anser du om hur man ska varmköra en traditionell DOCH motor?

Min Z:a ser kalas ut på kammarna och tryckarna, hur påverkas det av min alltid noggranna varmkörning?
(dock retar jag den alltid med gasen och varierar varvtalet under varmkörningen)


//Johan
 
Dr.Bike ...
Vad anser du om hur man ska varmköra en traditionell DOCH motor?

Min Z:a ser kalas ut på kammarna och tryckarna, hur påverkas det av min alltid noggranna varmkörning?
(dock retar jag den alltid med gasen och varierar varvtalet under varmkörningen)


//Johan


Det finns en lång (och bra) tråd i mekforumet om varmkörning.

MEn ok. Kortvarianten:

- Låt aldrig en kall motor stå på tomgång för att värmas upp
- Stå aldrig still och torrgasa, kör iväg direkt.
- Så lite choke som möjligt. Slå av den så fort det går.
- Belasta motorn måttligt, men inte för låga varv! (tänk inkörning)
 
Saxade lite för de lata som inte orkar leta :)

Här är direkt ur min oljetråd 2:

Tillsatser till oljan. Eller Teflonmysteriet!

Jag fick en fråga lite under bordet, av en som inte ville skylta med att denne eventuellt hade hällt i något i motoroljan, och som löd ungefär så här: " Vilket av tillsatsmedlen som man kan slå i oljan är bäst?"

Intuitivt svarade jag direkt: "INGET"

Och det svaret tarvar ju en förklaring. För det låter ju ungefär som när det var skönhetstävling uppe i den lilla byn, och någon frågade efteråt vem som vann, så var svaret detsamma: "INGEN"

Och precis så är det med oljetillsatser. De är alla helt utanför någon som helst möjlighet att ta en pallplats, just för att de inte ens kvalar in.

Varför då? (säger du) Och jag säger igen: Tack för att du frågade! :-)

JO, för att de är HELT onödiga!

Oljor är i dag såpass bra överlag att oljefilmen "för det mesta" håller, oavsett belastning eller temperatur.
För det mesta ja. Och det är BARA när oljefilmen brister som dessa tillsatspreparat skulle ha någon form av berättigande. Om ens då.
Varför? Jo för det här HAR oljeindustrin redan tänkt på! Upp till 25 % av en olja består av additiver.
Några av dessa additiver finns där just för den händelse att oljefilmen brister.

(Nu skall det tilläggas att innan jag blev så överdrivet intresserad av oljor och annat smått och gott, så trodde även JAG på dessa tillsatser) Men min tro byggde snarare på okunskap om den produkt, som de utger sig för att förbättra (själva oljan alltså) än produkterna i sig själv (tillsatserna).
Sen hör det till saken att "man" (folk i gemen) VILL tro på sånt här. Folk VILL bli lurade.
Eller ytterligare mera förklarat: De vill att det de tror på ska vara rätt. Dels för att folk inte GILLAR att ha fel. Och även om man inte RIKTIGT tror på dessa undermedel, så kan man ju PROVA (utan att säga nåt till kompisarna och kanske bli till åtlöje) Men...tänk om!
Alla vill ju ha denna lilla "edge" över sina jämlikar, och "jag har nåt som du inte har" kan i bästa fall skapa en placeboeffekt som, ja t.o.m kan ta hem ett race! Eller göra dig mer självsäker på att DU har mer effekt än kompisen som har en exakt likadan hoj, och därför kör du som en flåbuse för att bevisa detta...*ler* Freud hade stått upp och applåderat här.
Produktens förträfflighet har alltså blivit en självuppfyllande profetia! (särskilt så DYR som produkten var!! så ska ingen dj-vel komma och säga att jag har fel minsann...osv. för jag som HAR en produkt VET (givetvis) alltid BÄTTRE. Det stod ju på etiketten på baksidan...)

Nu vet jag bättre.

Och en liten hint kan ju oxå vara: OM (läs detta ord noggrant och HÖGT), alltså: OM det hade funnits NÅGOT sätt för de stora multinationella drakarna på oljemarknaden att få en MINSTA lilla fördel över konkurrenterna...tror någon här då att de inte hade tagit den?

Hint två: Denna marknad omsätter Miljardbelopp i dollar varje år så att få ett övertag handlar alltså inte om småpotatis.

Svaret är naturligtvis (och det är odiskutabelt) att OM denna möjlighet HADE funnits, ja då HADE oljebolagen tagit den.

För; De satsar otroliga summor i sina gigantiska laboratorium just på produktutveckling.
Det finns inte ett känt ämne som de inte provat som tillsats.

Skillnaden mellan oljebolagen och tillsatstillverkarna är att oljebolagen måste BEVISA sin produkts egenskaper inför något av standardiseringsinstituten SAE, ACEA eller JASO.

Det bästa man kan säga om dessa oljetillsatser är att de kanske är oskadliga.

De kan indelas i olika kategorier, där de med fasta partiklar (läs Teflon) är de farligaste, då de trots liten partikelstorlek kan sätta igen oljekanaler (uppbyggnad/packning) framförallt i övergångar från större till mindre kanaldiameter, samt av centrifugalkraften i vevaxeln. En annan sort i samma kategori är de tillsatsmedel som häller i zinkdialkyldimetylfosfat, vi kan kalla det zink kort och gott. Det fungerar på samma sätt som teflonet, och tar s.a.s över oljans roll då oljefilmen brister, och bara då. Med andra ord: dessa typer av tillsatser är ALDRIG i spel, förrän något tråkigt händer.
Och vid laboratorietester har det visat sig att, jodå, de förlänger tiden innan lagret (eller vad det nu är) skär ordentligt. Med FLERA millisekunder faktiskt!
Så tänk vilken bra investering dessa produkter är, när du sitter där och verkligen hinner stänga av motorn när oljetryckslampan börjar lysa! (förtydligar att det är ironi). Tror någon att dessa millisekunder gör någon skillnad?
Nej. Ingen hinner iaf reagera.
Zinc är f.ö en av de normala additiver som ingår i all olja. I racingoljor är det LITE mer. I tillsatsprodukterna är det MYCKET mer. Och i laboratorietester har för höga doser av zinc bara varit till skada.

En annan kategori utan fasta partiklar innehåller bara samma additiver som redan finns i oljan. Fast mer. De går under parollen "Ju mer dess bättre" Och det är ju inte sant förstås.
STP är ju en välkänd smet i denna kategori, som sägs kunna "renovera" en gammal olja och förlänga livslängden på den. Detta är delvis sant. Man återför additiver som kan ha förbrukats. Och främst då massa VI-improvers. Och vad vi tycker om dem har vi ju redan sagt tidigare. Om dem tycker vi inte. Icke förty är ju dessutom den gamla oljan kvar med sitt sot och andra restprodukter, och vill vi ha den gamla oljan kvar? Nej.


Dagens visdomsord: "Olja är inte livet. Det är viktigare än så!"

Och olja är definitivt inte smörja!


So long/Dr.Bike
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top