Supermoto frågor

Jparacing

Skogsåkare!
Gick med
23 Oct 2005
Hoj
KTM625SXC, KTM400EXC & KTM300EXC
(1)Såg på Teknis hemsida att det stod att man skulle behöva kraschpuckar på fotpinnarna hur ser sådana ut ???

(2)Behöver man licens för att enbart träna motard ???

(3)Hur bred bakfälg använder ni på Crf450-03 ???

(4)Däckdimension bak ???

www.teknismc.se

Egenhändigt gjorda kraschpuckar kan se ut som: http://irt.slu.se/tomk/sm/vessingsboda/fotpinne2.jpg (även om dessa bygger lite för mycket höjd för att det ska vara bra)

Det finns att köpa slimmade varianter också som ligger som en platta under och längs kanten av fotpinnen - blir dyrt i längden...
http://www.ktm-sommer.de/Bilder_zub_05/SM_schleifsch_fussr_verstel.jpg
http://www.ktm-sommer.de/Bilder_zub_05/SM_schleifsch_fussr_mr.jpg

Typ av puck beror också på hur fästet för fotpinnen ser ut och hur stor risken är att själva fästet gräver spår i asfalten.

Last edited:
Om du tränar hos oss räcker det med att du är medlem i valfri Svemo-ansluten klubb, gärna Teknis MC så tränar du även lite billigare.

160 däck på 5"-fälg är att föredra.

RookieSM skrev:
2040570 Om du tränar hos oss räcker det med att du är medlem i valfri Svemo-ansluten klubb, gärna Teknis MC så tränar du även lite billigare.

160 däck på 5"-fälg är att föredra.
Får verkligen 5" fälgen platts i honda svingen utan att snudda i ???

gixxxerracing skrev:
2040973 Får verkligen 5" fälgen platts i honda svingen utan att snudda i ???
I förra tråden du startade så var det Hondaförare som svarade att de använder 5" så jag antar att det borde gå om de har lyckats. Annars får du köpa Aprilia, svingen är gjord för att rymma upp till 6,5"-fälgar. ;)

RookieSM skrev:
2041000 I förra tråden du startade så var det Hondaförare som svarade att de använder 5" så jag antar att det borde gå om de har lyckats. Annars får du köpa Aprilia, svingen är gjord för att rymma upp till 6,5"-fälgar. ;)

Tänkte mest på att man har sett att endel får lov att skära av däcket en bit på drevsidan, känns onödigt brett då ...

gixxxerracing skrev:
2041025 Tänkte mest på att man har sett att endel får lov att skära av däcket en bit på drevsidan, känns onödigt brett då ...
Jo, jag hade själv det problemet när jag hade KTM, orkade dock inte skära utan jag fick ordentliga tuggmärken i däcket istället men vafan, det gick det också. :)

Vill du ha 4,25" så köp det, det kommer säkert funka nästan lika bra. Michelin Power Race tex finns i 150 bredd.

RookieSM skrev:
2041067 Jo, jag hade själv det problemet när jag hade KTM, orkade dock inte skära utan jag fick ordentliga tuggmärken i däcket istället men vafan, det gick det också. :)

Vill du ha 4,25" så köp det, det kommer säkert funka nästan lika bra. Michelin Power Race tex finns i 150 bredd.
Hur brett kan man köra med 4.5" fälg ???funderar på att köpa 4.5 fälg men är inte riktigt säker än ...

gixxxerracing skrev:
2041076 Hur brett kan man köra med 4.5" fälg ???funderar på att köpa 4.5 fälg men är inte riktigt säker än ...
Vet inte, aldrig testat. Det går att köra 160 på smala fälgar också men profilen på däcket blir inte helt optimal så du tappar en del grepp vid nerlägg.

Swedie skrev:
2041197 Vadå, det är krav på fotpinnerpuckar?

På vissa banor - om man gör som du på avataren, kan det bli djupa spår i asfalten, vilket inte uppskattas av en del banägare (och karting- och rr-folk t.ex.).

gixxxerracing skrev:
2041025 Tänkte mest på att man har sett att endel får lov att skära av däcket en bit på drevsidan, känns onödigt brett då ...

Kör med 5" och vanlig kedja, alltså inte o-ring, så funkar det. kan bero lite på vilket däck du har på...

Swedie skrev:
2041197 Vadå, det är krav på fotpinnerpuckar?
Det är det väl krav på i Södertäljehallen tex?!? :confused:

Grejen är den att en del sätter skydd på själva fotpinnarna, men det som gör hål i asfalten är ju fästena för fotpinnarna/själva klacken/botten av fotpinnen, så det är den man ska skydda asfalten emot. Många av skydden som sitter på undersidan av fotpinnen är ju mer konstruerade för att inte slita på fotpinnen när man lägger ner... :rolleyes:

Yasha skrev:
2041359 Det är det väl krav på i Södertäljehallen tex?!? :confused:

Grejen är den att en del sätter skydd på själva fotpinnarna, men det som gör hål i asfalten är ju fästena för fotpinnarna/själva klacken/botten av fotpinnen, så det är den man ska skydda asfalten emot. Många av skydden som sitter på undersidan av fotpinnen är ju mer konstruerade för att inte slita på fotpinnen när man lägger ner... :rolleyes:
Det där skiljer från hoj till hoj, på en blågul traktor kanske det är så men på hojen (ful-orange) jag hade innan så tog fotpinnens yttre del i och inte "klacken/botten", så det blev som en jättefin osthyvel som skalade rätt bra i banan, så i mitt fall funkade puck under fotpinnen utmärkt.

Hampe #66 skrev:
2041237 Kör med 5" och vanlig kedja, alltså inte o-ring, så funkar det. kan bero lite på vilket däck du har på...
-Vad använder du för däck på 5" fälgen ???

-Har du provat andra smalare fälgar ???

-Eventuella skillnader mellan olika fälg / däckbredder ???

// Johan

gixxxerracing skrev:
2043781 -Vad använder du för däck på 5" fälgen ???

// Johan
Boding hade 5" när han har körde CRF 450. Min kompis som har en CRF 250 köpte hans fälgar och dom passade i hans sving. 5" är att föredra däcket får en bättre profil.

Vi kör med framförallt michelins motarddäck dom har ett skuret mönster i mitten av däcken alt. metzlers motarddäck som heter drift. Dom är oskurna. K1 är mjukare och k2 är lite hårdare.
Båda däcken har en stomme som är gjord för att åka motard med.
Bredd bak 160 bredd fram 120.

Finns många som kör med 4,25 bredd på fälgen men 5" fungerar som sagt bäst. Ola Eifrem vann dock sm-04 med en 4,25" fälg.

I år är det många som kommer att köra med 16,5" framfälg. Ger dig lite mer gummi i asfalten= bättre grepp.

Stoffy skrev:
2043864 Boding hade 5" när han har körde CRF 450. Min kompis som har en CRF 250 köpte hans fälgar och dom passade i hans sving. 5" är att föredra däcket får en bättre profil.

Vi kör med framförallt michelins motarddäck dom har ett skuret mönster i mitten av däcken alt. metzlers motarddäck som heter drift. Dom är oskurna. K1 är mjukare och k2 är lite hårdare.
Båda däcken har en stomme som är gjord för att åka motard med.
Bredd bak 160 bredd fram 120.

Finns många som kör med 4,25 bredd på fälgen men 5" fungerar som sagt bäst. Ola Eifrem vann dock sm-04 med en 4,25" fälg.

I år är det många som kommer att köra med 16,5" framfälg. Ger dig lite mer gummi i asfalten= bättre grepp.

Tack för svaret.
För min del står det mellan 4.5 eller 5, det jag försöker få fram är om 5" tar i kedjan eller inte.
(Hojen är en CRF450R-03)

gixxxerracing skrev:
2043781 -Vad använder du för däck på 5" fälgen ???

// Johan

Har kört med RR slicks dunlop 165 brett o pirelli 160 o michelin motard däck.
Kedjan tar inte i, bara precis nitarna i högerkurvor samt att kedjan flaxar lite i sidled.
Hade 4.25 oxå, sämre känsla, sämre grepp däcket blir som en champinjon.
Minns inte riktigt, men tror kedjan tog i mer med 4.25 fälgen.
Vill du absolut inte att kedjan ska nudda däcken så kör med 150 däck...

gixxxerracing skrev:
2044782 Tack för svaret.
För min del står det mellan 4.5 eller 5, det jag försöker få fram är om 5" tar i kedjan eller inte.
(Hojen är en CRF450R-03)
Du ring Kenneth Bodig vetaj. Han har kört för Honda och är en av dom första som började köra motard i Sverige.Han har benkoll när det gäller Honda i alla fall. 0702087021 han är i Ungern nu men kommer hem i början av nästa vecka.
Tror inte att det finns 4.5" utan att någon sagt fel till mig det är nog en 4.25" fälg dom menar. Men att köra med 150 däck är uteslutet finns inga bra däck att få tag i om du ska köra på bana. Då får det bli 160 däck i alla fall så du har inte så mycket att välja på.
Martin Lind han är hård han. Kastar i en 5.5" fälg på en Husa. Tar i lite men har satt ett extra bläck som gör att kendjan inte kank röra sig så mycket.

*/ ?>
Back