Supermoto 2007. Vad händer?

mr_rockster

www.jsfoto.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke och Nikon
Supermoto SM är ju slut för i år och nästa år är det dags för nya friska tag, men hur ska det vara? Kom med förslag på hur ni vill ha det? Jag kommer med några förslag här.

* Köra Supermoto SM som ett EGET mästerskap (ev. tillsammans med Quad RM)

* Försöka få till t.ex. en Sverige Cup som fungerar. Det finns ju något sverigecup nu men jag hittar inte resultat för hur det står till där etc. någonstans? Funkar det inte att alla förare blir medlemmar i t.ex. svenska supermotardklubben och köra klubbmästerskap eller enklare tävlingar för att slippa allt med banbesiktningar och för att få det att fungera smidigt?

* Köra ENDAGARS race. T.ex. så att man kör rookie och Quad på lördagen och SM på söndagen. De som vill kan vara där hela helgen och se allt, de som bara vill vara där en dag räcker med att de är där en dag. Ev. kan man köra en fri träning dagen innan för de som har tid/lust.

* Försöka lägga några race på våren och några på hösten och ha åtminstone hela juli och början på augusti ledigt. Folk vill ha semester och kanske vill åka iväg någonstans. Säg tre innan uppehållet, sista tävlinge i mitten av juni kanske. Sedan kan man börja i mitten av augusti och köra tre tävlingar. Minst en helgs uppehåll mellan SM-tävlingarna tycker jag.

* Ha någon "rådgivningsgrupp" som kan hjälpa de som arrangerar. Ev. kan de även tillhandahålla (eller iallafall veta var man kan få tag i) airfence (heter det så?), transpondersystem etc. Även ha två godkända alternativ. På SM bör det vara tidskval men på enklare tävlingar bör det kunna finnas ett alternativ med en "stege" av något slag, allt för att förenkla. De bör t.ex även kunna informera om att det behövs en sekriterare för att få ut resultat snabbt, var de hittar tabeller etc. etc. De ska även finnas klart reklammatreal inför tävlingar så att det verkligen kan annonseras med planscher etc. Man ska kunna få färdigtryckta (om någon har bra kontakter med ngt tryckeri) så man slipper fundera på det. Varför uppfinna hjulet flera ggr? Finns det bra folk att samarbeta med så är det dumt att alla letar och jobbar för samma sak. De bör även kunna rådgöra om att det inte bör kostar 100:- för att gå på en tävling, räcker nog gott med 40:- och då få fler folk in på området. Satsa sedan på att sälja korv, godis etc. Kör med gridshow, försök få förare att köra bakhjul, bränna däck, framhjul etc. Finns det inga stuntar på supermoto som kan köra en show mellan racen?

* Det ska finnas regler om hur t.ex prisutdelningar och sådant runt omkring ska gå till. Varför inte ha en egen bakgrund framför prispallen med sponsorer? Går det inte att fixa sponsorer som sponsrar hela SM. Okej, kanske inga stora pengar i början men bättre med lite pengar än inga alls! Ska det ges pokaler (som ni på knutstorp) efter hur de kom i heat1 och heat2 eller totalt för dagen? (totalt tycker jag). Efter avslutat SM så bör de ju bli lite pokaler och en riktig prisutdelning. Försök också få till prisutdelningen ganska snart direkt efter avslutat race så folk är kvar!

* Försöka få till fler race där vi tar sporten ut till publiken. Stadsrace, race på parkeringar på köpcenter (som kan hjälpa till att bidra med pengar) etc. etc.

* Försöka få igång en hemsida igen som verkligen fungerar! Där SKA all raceinfo finnas, där SKA resultaten ligga ute DIREKT (eller så snart som går) efter race. Man bör för en mindre slant även kunna välja att få information typ varannan vecka hem i sin brevlåda. Räcker med att man skriver en dokument i word och skriver ut och skickar iväg. Måste finnas ett alternativ för de som INTE har internet.

* Det vore ju trevligt om de som verkligen jobbar för detta kunde få någon slags ersättning. Finns det några sponsorer som kanske kan sponsra med prylar så kan de få NÅGOT iallafall.

Det var väl vad jag kom på just nu. Är jag en idiot med helt sjuka förslag? Säg det i så fall. Vad är bra? Vad är dåligt? Fyll på!

- Johan, www.jsfoto.com

Last edited:
mr_rockster skrev:
2374597 Supermoto SM är ju slut för i år och nästa år är det dags för nya friska tag, men hur ska det vara? Kom med förslag på hur ni vill ha det? Jag kommer med några förslag här.

- Johan, www.jsfoto.com
Jag tycker det låter inte så dumt.

Helt klart vill jag att vi står på egna ben och inte åker ihop med någon annan nästa år. Bättre att låta rookie klassen vara med istället! Det är ju där de nya sjärnorna föds som ökar tillväxten. Det lär ju aldrig hända när vi kör race med roadracingen och låter alla som vill prova på stå och titta!

Vi måste om nu inte bara jag och johan vill att vi kör själva nästa år få fram detta till svemo om vi nu måste vara med dem...

Efter att som publik besökt två SM tävlingar i år har jag följande önskan inför nästa år.

Jag som varit mycket intresserad av att besöka dessa arrangemang har haft mycket svårt att hitta fakta om det ens skulle vara något. I båda fallen fick jag kolla på tävlingsanmälan och gissa när arrangemanget skulle börja. En tydlig websida där det står en vägbeskrivning och första starttid samt hur mycket entren kostar skulle hjälpa mycket när man planerar att ta med sig hela tjocka släkten. Och mer publik är väl önskvärt?

Väl på plats har de tävlingar jag besökt fungerat mycket bra.

Jepps! Mer reklam! Jag tror på att sätta upp lappar på stan och skyltar utmedvägen. A3 kostar typ några kr. att trycka upp och ha sådana i alla närliggande städer och har de veckan innan det är dags! Sedan en website med där man hittar ALL info.

- Johan

Eftersom jag inte har kört SM i år utan bara Rookie, så kan jag väl inte utala mig om hur det har gått med sammanslagningen, har bara hört rykten.

Jag tycker nog att vi ska köra ett eget SM, Utöka alla SM med Rookie och quad. Tycker fortfarande att vi ska ha tvsänt. Men om jag skulle få välja bland att lägga ner dom 1000 kr på bättre marknadsföring skulle jag nog valt det senare för att få mer publik.

Jag har varit en stor JA sägare till TV, men tror nog mer på att man kan marknadsföra sporten till varje SM del tävling istället. Tyvärr så är 30 min program med höjdpunkter inte riktigt vad jag hade tänkt mig på tv,en.

En sak som jag tror skulle höjja sporten rejält är om det skulle startas mer "Team" som Suzuki team 1 med Kronäs tex. Jag tror det är mer lukrativt för sponsorena och häfigare för Publiken att följa team och förarna i det.

Jag jobbar mot det och tills nästa år ska vi försöka ha allt upptryckt mm. Tror det är rätt melodi.

Skit bra tråd btw!

mr_rockster skrev:
2374597 * Försöka få igång en hemsida igen som verkligen fungerar! Där SKA all raceinfo finnas, där SKA resultaten ligga ute DIREKT (eller så snart som går) efter race. Man bör för en mindre slant även kunna välja att få information typ varannan vecka hem i sin brevlåda. Räcker med att man skriver en dokument i word och skriver ut och skickar iväg. Måste finnas ett alternativ för de som INTE har internet. - Johan, www.jsfoto.com

Jag och brorsan gjorde nog en god insats till Supermoto i Sverige -02/03/04. Men eftersom vår webbsida var/är ideellt så störde brorsans FN tjäntgöringar och min familj och kärlek för att köra själv oss i arbetet. Håll ut, det är en nya uppryckning på G. :tummenupp

Cybernisse skrev:
2377185 Jag och brorsan gjorde nog en god insats till Supermoto i Sverige -02/03/04. Men eftersom vår webbsida var/är ideellt så störde brorsans FN tjäntgöringar och min familj och kärlek för att köra själv oss i arbetet. Håll ut, det är en nya uppryckning på G. :tummenupp
Jepps!. Pratade med bror din om det i helgen, vore bra om något skulle komma upp igen...

- Johan

Arbetet med att gå igenom årets säsongs för och nackdelar samt vad som behöver förändras i regelverk osv för nästa säsong dras igång om ett par veckor bara.

Det finns mycket som vi vill förändra och en hel del förändringar kommer det också att bli men:

Till ganska stor del är vi utlämnade till vad arrangörerna är beredda att åstadkomma. Naturligtvis är det så.
Vi kan dock utforma regelverk som gör det mer eller mindre attraktivt samt svårare eller enklare för en arrangör att arrangera en tävling i Supermoto.
Detta är något som kommer att ses över och vi vill naturligtvis alla att Supermoto ska vara en helt fristående gren som inte samarrangeras med andra sporter mer än vad som är önskvärt.

Sådana här trådar är värdefulla så skriv gärna ner vad ni tycker om årets säsong, banorna arrangemangen osv. Vi läser dem och gör vad vi kan för att allt ska bli så bra som möjligt men alla kommer naturligtvis aldrig att bli helt nöjda.
Vi är tex begränsade till viss del även genom internationella regler då vi naturligtvis vill att vår sport ska hålla hög internationell standard där Svenska förare kan fostras till att bli stjärnor även utanför vårt lands gränser. Tvärtom vill vi naturligtvis också arbeta för att Sverige ska bli ett attraktivt land för utländska förare att köra i samt i ett längre perspektiv arrangera internationella tävlingar i på mästerskapsnivå i.

I år kommer arbetet startas tidigare än förra året i en grupp som är mer eller mindre helt friställd från inflytande från de andra grenarna inom motorcykel sporten så vi har alla chanser att arbeta för förbättringar....

Daniel

Sm 2007

Jag tror absolut på endagars tävlingar, jag har själv deltagit i sådana under flera år utomlands.

Fördelar:
Mer publik, endagsutflykt med familjen lockar
Party, Öltält för törstiga åskådare, merförsäljning åt klubbar
Snabba tävlingar, du hinner hem innan veckan är igång.
Större chans till fler utövare.
Större chans till fler arrangörer, tex Sommen skulle kunna vara SM om det går på en dag.
Vi kan ta tävlingarna till platserna.

Låt motarden bli först att bli störst på lördagar!

Mvh
Jocke
ps Nu e de dags för fler gröna hojar på banorna också, Babba och jag blir ensamma i vårat nya 16 x 6 meter racing tält nästa år annars!!!!!
:)

J.Karlsson skrev:
ps Nu e de dags för fler gröna hojar på banorna också, Babba och jag blir ensamma i vårat nya 16 x 6 meter racing tält nästa år annars!!!!!

Kanske skall lacka om plasten:)
Gör du nån Rookie-satsning? :pannkyss
I sommen varva lasse mig så fort att jag vart förkyld. Det är ett täcken på nått:tummenupp

Mvh Nisse:notme

Last edited:
J.Karlsson skrev:
2379174 Jag tror absolut på endagars tävlingar, jag har själv deltagit i sådana under flera år utomlands.

Fördelar:
Mer publik, endagsutflykt med familjen lockar
Party, Öltält för törstiga åskådare, merförsäljning åt klubbar
Snabba tävlingar, du hinner hem innan veckan är igång.
Större chans till fler utövare.
Större chans till fler arrangörer, tex Sommen skulle kunna vara SM om det går på en dag.
Vi kan ta tävlingarna till platserna.

Låt motarden bli först att bli störst på lördagar!

Mvh
Jocke
Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Vi har en sport som vi kan i stort sett ta till publiken, varför låta alla åka långt ut i skogarna och stå och böka när vi kan köra nära städer, eller i dem, under festivaler mm. Då får vi stor publik samt att vi kanske drar in lite mer folk till festivalerna som i sin tur köper mer öl och festivalen går mer plus.

Ang upplägget på tävlingarana så är det ju bara att titta på sverigecupen... de är ju kanon med kval & tävling samma dag. kanske en kvälls träning på fredagen. På så viss är ju inte hela helgen "förstörd"

Ang din tält plats... när kommer ni med en bra open hoj??? :)

Cybernisse skrev:
2379399 Kanske skall lacka om plasten:)
Gör du nån Rookie-satsning? :pannkyss
I sommen varva lasse mig så fort att jag vart förkyld. Det är ett täcken på nått:tummenupp

Mvh Nisse:notme

Ja vi kan satsa i alla klasser, bara du inte kör om mig och slajdar samtidigt som jag får fingret, har varit med om det en gång för länge sedan, och sviterna börjar släppa nu!!
Men roligt hade vi!!:D :D

liljekvist skrev:
2379508 Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Vi har en sport som vi kan i stort sett ta till publiken, varför låta alla åka långt ut i skogarna och stå och böka när vi kan köra nära städer, eller i dem, under festivaler mm. Då får vi stor publik samt att vi kanske drar in lite mer folk till festivalerna som i sin tur köper mer öl och festivalen går mer plus.

Ang upplägget på tävlingarana så är det ju bara att titta på sverigecupen... de är ju kanon med kval & tävling samma dag. kanske en kvälls träning på fredagen. På så viss är ju inte hela helgen "förstörd"

Ang din tält plats... när kommer ni med en bra open hoj??? :)

Vi har fått nys om större kubikmöjligheter, men inget från fabrik.

Skulle tro man klarar sig långt på ca 500cc på våra banor, om vi nu inte ska ut på E4an, för med detta gäng vi är kan allt hända!!:D :D

Last edited:
Supermoto borde ha egna helger att köra tävling på. Gärna 1-dagarns. Passar även mig bra om jag planerar köra nästa år. Isåfall dock som Rookie. Jag är snabb på asfalt men suger på offroad.

Satsa inte på TV... spendera pengarna på marknadsföring. Att köra utan publik sucks ass. Få ut era bästa förare i media, det är DÄR man får fans och folk att komma till tävlingarna för att se vad det är för spektakel.

EDIT: Just ja, det lär inte bli några 1000 kr att betala för TV om Supermoto försvinner från Roadracingen. Det var en sorts paketlösning helt enkelt.

Last edited:
J.Karlsson skrev:
2379523
Vi har fått nys om större kubikmöjligheter, men inget från fabrik.

Skulle tro man klarar sig långt på ca 500cc på våra banor, om vi nu inte ska ut på E4an, för med detta gäng vi är kan allt hända!!:D :D
PS, jag är lättast i hela SM :näsblod :tummenupp

Jag hoppas att ni som är för endagars-tävlingar kan tänka er att åka upp ovanför Umeå för att köra en endagas tävling.

Är det helt omöjligt att göra en egen video för att promota sporten? Åker jag ut i stan och spanar så är var tredje nyare moped en supermoto-moped, måste finnas en marknad för att sälja en DVD med svensk supermoto! Att ge en sådan till sponsorerna efter en säsong är också kanon. (jag vet iaf att de flesta av våra sponsorer är jättenöjda med det fattiga video-filmande vi gör på tävlingarna, men det kanske är en annan sak när de bor 100 mil från tävlingarna.)

Sen tycker jag att Stefan Ljungberg ska ge sig ut på ett charmör-uppdrag hos aftonbladet och se till att nån av reportrarna där börjar tycka att supermoto är det fränaste som finns.

Jag körde A-torp, Linköping och Östersund och jag tycker att de två senare var bra. Östersund var bäst. I Linköping skulle det funderats mer på säkerheten.

Det kommer säkert fler kommentarer sen...

Olof Eriksson skrev:
2379972 .....Jag hoppas att ni som är för endagars-tävlingar kan tänka er att åka upp ovanför Umeå för att köra en endagas tävling.....
Det undrar jag också... Kan förare tänka sig att åka till exempelvis Östersund (dock söder om Umeå) för att köra en endagars race?

Har pratat lite med olika personer och enklare tävlingar kommer ofta till tals, även att de också ska vara endagars... Det enda som jag ser problemet är att förare ska komma hit och köra endagars oavsett om det är SM eller enklare tävling. Se hur det blev med rookie klass under vår tävling här (5 anmälda) och klassen blev avlyst...

Stadsrace har kommit till tals och ska nu under hösten kolla upp möjligheten. Detta skulle också vara då en endagars...

Jockwell skrev:
2380398 Det undrar jag också... Kan förare tänka sig att åka till exempelvis Östersund (dock söder om Umeå) för att köra en endagars race?

Har pratat lite med olika personer och enklare tävlingar kommer ofta till tals, även att de också ska vara endagars... Det enda som jag ser problemet är att förare ska komma hit och köra endagars oavsett om det är SM eller enklare tävling. Se hur det blev med rookie klass under vår tävling här (5 anmälda) och klassen blev avlyst...
Ang rookie klassen blev inställd uppe hos er tror jag inget har att göra med att ni körde endagars eller tvådagars. Att åka långt upp i norr för en rookie tror jag inte kommer att funka... är ju så att de flesta rookie bor omkring Sthlm och neråt, se i strängnäs som fick massor av rookie i sin klass. Även linköping har inga problem med rookie klassen, utan de får förmånga anmälda så de får stå som reserver...

Dock er tävling i östersund var den kanon kul så inge illa menat. men jag tror det är svårt att få en rookie att åk 80-90mil enkel väg.

liljekvist skrev:
2380447 Ang rookie klassen blev inställd uppe hos er tror jag inget har att göra med att ni körde endagars eller tvådagars. Att åka långt upp i norr för en rookie tror jag inte kommer att funka... är ju så att de flesta rookie bor omkring Sthlm och neråt, se i strängnäs som fick massor av rookie i sin klass. Även linköping har inga problem med rookie klassen, utan de får förmånga anmälda så de får stå som reserver...

Dock er tävling i östersund var den kanon kul så inge illa menat. men jag tror det är svårt att få en rookie att åk 80-90mil enkel väg.
Det är ju det jag menar. Lyckas vi inte få tillräckligt många rookies att komma hit till en 2dagars race, hur ska vi lyckas få dem att komma hit för en endagars!? Kanske måste erbjuda någon sorts träningshelg med någon duktig förare som tränare och en avslutande endagars race...

Vi är ju lite avsides och har inte så många (än) som är intresserade av att tävla inom nära avstånd. Frågan för oss är att hur vi ska lyckas kunna locka fler tävlande rookies och kunna anordna flera enklare tävlingar för att få starkare fäste för sporten i Sveriges mitt region också.

Jockwell skrev:
2380398 Det undrar jag också... Kan förare tänka sig att åka till exempelvis Östersund (dock söder om Umeå) för att köra en endagars race?

Där ser jag ingen skillnad, t.o.m en klar fördel om det är endagarsrace (på lördagen) då man kommer hem igen på söndagen & inte behöver ta ut semester på måndagen oxå.

Ang. "rookies" så är det väl tyvärr så att dom som ens kan tänka sig åka upp mot 50 mil för en tävling är ganska få. Många skulle säkert tveka på betydligt kortare avstånd än så. Så för just er del tror jag det handlar om att försöka öka intresset mer på lokal basis för att inom snart framtid se fulla race även i denna klass.

Jockwell skrev:
2380557KLIPP

Vi är ju lite avsides och har inte så många (än) som är intresserade av att tävla inom nära avstånd. Frågan för oss är att hur vi ska lyckas kunna locka fler tävlande rookies och kunna anordna flera enklare tävlingar för att få starkare fäste för sporten i Sveriges mitt region också.
Släpp det där med Sveriges mitt :7peta ;)
Bara dumt mot sig själv att tro att det är så (om man ser till var saker och ting händer och var folk bor).

Tyvärr tror jag ni måste locka med lite mer, vara lite bättre, för att nå samma resultat som oss "här nere":näsblod

Försök ordna heldagsträning en lördag och enklare tävling på söndagen så tror jag ni är på rätt väg:tummenupp

Genom att ha mindre vinstintresse kan man säkert få rookiesar att åka en bit, jag tycker egentligen inte det är såå långt till Östersund men om man utöver resan ska betala 1250 spänn eller vad det blev för träningar/tävling/engångslicens känns det lite väl magstarkt för att köra en helt betydelselös tävling, antar att man kanske är villig att betala mer om man iaf har nåt att köra om.

Edit: Det borde alltså finnas en slags Rookiecup där alla Rookierejs ingår som man kan se nån form av sammanställning på och tre stycken efter säsongens slut åtminstone får varsin pokal. :)

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...