Supermoto 2007. Vad händer?

Supermoto skrev:
2380628 Släpp det där med Sveriges mitt :7peta ;)
Bara dumt mot sig själv att tro att det är så (om man ser till var saker och ting händer och var folk bor).

Tyvärr tror jag ni måste locka med lite mer, vara lite bättre, för att nå samma resultat som oss "här nere":näsblod

Försök ordna heldagsträning en lördag och enklare tävling på söndagen så tror jag ni är på rätt väg:tummenupp
Hähä... Geografiskt så är vi det men tyvärr inte händelsemässigt och vart fok bor!:näsblod

Ska klura ut hur vi ska vara bäst och lyckas locka förare både lokalt och regionalt trots att vi är ganska avsides i supermoto Sverige. I de NYA tiderna ska vi vara centrum även inom supermoto.:D

Jag kan ju bara tala som en Rookie, men jag tycker att tråden är på helt rätt spår!

- Endagarstävlingar! Kalasbra enligt mig! Då slipper man ta ledigt hela helgen, och helgen slipper som nån utryckte sig; bli förstörd. Och med samma argument så kan jag också säga att jag hade haft mer chans att åka till te.x. Östersund om det hade varit endagars.

- Stadsrace, eftersom publiken har halvsvårt att hitta oss, så får vi ta oss in till publiken. Race på festivaler och liknande tror jag skulle varit kanon! Det är ju bara att kolla på racen som var på Gbg-kalaset för några år sedan, kom ju tokmycket folk, och det var där mitt intresse för Supermoto tog fart.

Sen tycker jag det är självklart att vi inte ska bojkotta tävlingar på permanenta banor heller, men en lagom avvägning mellan stadsrace och tävlingar på permanenta banor tror jag skulle bli :tummenupp

- Ingen TV. Tror inte att det gynnar oss så jättemycket. Jag tror att det är bättre att lägga pengarna på marknadsföring och reklam för tävlingarna.

Jag har här bara upprepat vad många har sagt innan, men man får la helt enkelt säga vad man tycker eftersom detta är en sån tråd..:tummenupp

Ha de gôtt!

Jag skulle gärna se att Supermoto kör själv alla sina SM tävlingar, några även med quad. I alla SM tävlingar finns det en rookie klass som går under Svenska Cupen. Cupen blir då en underklass till själva SM och som en inkörningsport för den som vill tävla i framtiden i SM klasserna samt så har man en cup att köra för. Blir nog då mer spännande kring rookies bland förare och även publik än att de bara kör ett race utan större betydelse om vem som vinner eller kommer tvåa osv.

Andra nationella eller enklare tävlingar kan gå under andra cup namn eller enskilda. Där försöker man mer aktivt locka åt sig fler rookies att börja tävla eller rent av börja köra supermoto. Finns det en kontinuitet med träningar, tävlingar och arrangemang över hela Sverige så ökar möjligheten att fler börja köra.

Att sporten ska synas mer och bli mer känd i Sverige och att intresset lättare kan ökas för sporten kommer vi tillbaka till det som nämnts innan: stadsrace! Tror på en serie på några (ca 3st) tävlingar som går i stadsmiljö i olika städer.

Jockwell skrev:
2382195 Jag skulle gärna se att Supermoto kör själv alla sina SM tävlingar, några även med quad. I alla SM tävlingar finns det en rookie klass som går under Svenska Cupen. Cupen blir då en underklass till själva SM och som en inkörningsport för den som vill tävla i framtiden i SM klasserna samt så har man en cup att köra för. Blir nog då mer spännande kring rookies bland förare och även publik än att de bara kör ett race utan större betydelse om vem som vinner eller kommer tvåa osv.

Andra nationella eller enklare tävlingar kan gå under andra cup namn eller enskilda. Där försöker man mer aktivt locka åt sig fler rookies att börja tävla eller rent av börja köra supermoto. Finns det en kontinuitet med träningar, tävlingar och arrangemang över hela Sverige så ökar möjligheten att fler börja köra.

Att sporten ska synas mer och bli mer känd i Sverige och att intresset lättare kan ökas för sporten kommer vi tillbaka till det som nämnts innan: stadsrace! Tror på en serie på några (ca 3st) tävlingar som går i stadsmiljö i olika städer.

Förutom att "Svenska cupen" klingar lite väl likt "Sverige cupen" så är jag helt med på upplägget. En ren serie för B-förare som går paralellt med SM. :tummenupp

Ngt som varit på tapeten är ju oxå en 250-klass. Kanske i första had då för att locka juniorer. Detta är ju ngt som man gärna hade sett, frågan är väl hur man bär sig åt för att få folk/ungdomar till en sådan klass?

Last edited:
Jag har svårt att tänka mig att just en 250-klass skulle bli någon större succé. Visst, vi måste försöka få in mer juniorer, men det känns inte som att en 250-klass är vägen att gå där. Eller när vi pratar 250 menar vi väl fyrtakt, och 125or tvåtakt?

Jag tror såhär: eftersom de flesta 250:s är ganska nya (eller iaf inte mer än ett par år gamla) och således också ganska dyra, så kan det bli svårt för juniorerna att ha råd. Det kan säkert locka över några från crossen iofs...

Dock så tror jag att det skulle bli mer återväxt om man kör ett Junior-SM eller något liknande, för folk upp till en viss ålder och te.x sätter 450cc som max. Då finns det lite äldre hojjar ute på marknaden och det blir således billigare för juniorerna.

Som sagt, bara en tanke. Men när jag blev sugen på att börja köra Supermoto när jag var 16 så fanns det inte en möjlighet i världen att jag skulle ha råd att köpa en 250. Så istället köpte jag en halvskabbig 450, men den fungerar och jag åker på den fortfarande. Just därför tror jag att en ren 250-klass kan bli svår att fylla med startande.

Ha de gôtt!

Några vinstintressen handlar det dock inte om.
Får klubben efter att ha arrangerat en sån här tävling en vinst överhuvudtaget så är det lite. Ska kostnaderna för förarna ner så handlar det om att den minskade intäkten täcks upp med hjälp av sponsorer/publikinträden/försäljning på plats osv. Och att i förväg kunna garantera det är svårt. Regnar det kommer bara en fjärdedel så många betalande åskådare vilket drar ner försäljningen med till en åttondel osv.

Vi får diskutera oss fram till hur nästa säsong ska organiseras och försöka fiska fram arrangörer. Håll kontakten med de som är tänkbara arrangörer runt omkring där ni bor och se till att de vet vad Supermotard är.

Daniel

RookieSM

Utan att vara speciellt insatt så finns det ju en del kriterier att uppfylla för att nå SM-status. Tror inte man kan starta en ny klass utan att känna till underlaget & få den status direkt. Vore ju olyckligt att avlysa en mästerskaps klass pga. för lågt deltagareantal eller annat.

Viktigaste för att få fart på en sådan här klass är nog att få med tillverkare & återförsäljare. Kan dom sponsra/låna ut motardkit & utustning till juniorer som redan har samarbete med mot att dom kör nåra supermoto-rejs. Vipps har det startats en ny klass i sverige & återförsäljare/tillverkare har en bredare massa bland kunderna (visst låter det bus-enkelt? :tungan )

Ludde

Ja ett klart alternativ är ju att ha en öppen juniorklass(ev. då med en max kubik på 450 cc).

Men oavsett så är det ingen junior som kommer kunna ställa upp utan att "pappa betalar". Även om du nu inte skulle ha råd eller vill lägga pengarna vad en nyare 250 fyrtakt kostar skulle ju klassen fortfarande öppen för 125 2-t oxå. För att hålla ner kostnaden i klassen bör den kanske vara lite standard betonad. T.ex. att inget får göras åt motor, men avgassystem & chassi få byggas om eller liknande.

Last edited:
Barrett skrev:
2383107 RookieSM

Utan att vara speciellt insatt så finns det ju en del kriterier att uppfylla för att nå SM-status. Tror inte man kan starta en ny klass utan att känna till underlaget & få den status direkt. Vore ju olyckligt att avlysa en mästerskaps klass pga. för lågt deltagareantal eller annat.

Viktigaste för att få fart på en sådan här klass är nog att få med tillverkare & återförsäljare. Kan dom sponsra/låna ut motardkit & utustning till juniorer som redan har samarbete med mot att dom kör nåra supermoto-rejs. Vipps har det startats en ny klass i sverige & återförsäljare/tillverkare har en bredare massa bland kunderna (visst låter det bus-enkelt? :tungan )

Ludde

Ja ett klart alternativ är ju att ha en öppen juniorklass(ev. då med en max kubik på 450 cc).

Men oavsett så är det ingen junior som kommer kunna ställa upp utan att "pappa betalar". Även om du nu inte skulle ha råd eller vill lägga pengarna vad en nyare 250 fyrtakt kostar skulle ju klassen fortfarande öppen för 125 2-t oxå. För att hålla ner kostnaden i klassen bör den kanske vara lite standard betonad. T.ex. att inget får göras åt motor, men avgassystem & chassi få byggas om eller liknande.

Läste att KTM kommer att släppa en 144cc i staterna för att kidsen som inte har råd/lust att åka 250-fyrtakt ska kunna tävla på lika villkor.
Blev nästan själv intresserad av en sådan hoj. Fast då för skogsåka då.

starnummer 2007

Tänkte på en fråga jag fick under året 2006.

Var en familj som kom förbi i strängnäs och frågade lite frågor om vår sport. Vi kom då in på startnummerna...

Vore det inte bättre till nästa år att ha 1 och uppåt i vadera grupp?
för när jag skulle föklarar så blir det ju att 1:an i 450 var 1:a förra året...A sa dom och tvåan kom 2:a då... nä han var också 1:a fast en annan klass, så 4:an är tvåa om du fattar...

Vore det inte bättre att ettorna i vadera klass får 1 och tvåorna två?
Är ju så i alla andra sporter eller är jag helt ute och cycklar?

Det tycker jag också att det skulle kunna få vara så för att publiken enklare har koll. Nuförtiden är det ju olika klasser och att de inte kör tillsammans. De har ju även olika bakgrunder på nummerskylten så det skulle funka...
liljekvist skrev:
2453606 Tänkte på en fråga jag fick under året 2006.

Var en familj som kom förbi i strängnäs och frågade lite frågor om vår sport. Vi kom då in på startnummerna...

Vore det inte bättre till nästa år att ha 1 och uppåt i vadera grupp?
för när jag skulle föklarar så blir det ju att 1:an i 450 var 1:a förra året...A sa dom och tvåan kom 2:a då... nä han var också 1:a fast en annan klass, så 4:an är tvåa om du fattar...

Vore det inte bättre att ettorna i vadera klass får 1 och tvåorna två?
Är ju så i alla andra sporter eller är jag helt ute och cycklar?

Jockwell skrev:
2453631 Det tycker jag också att det skulle kunna få vara så för att publiken enklare har koll. Nuförtiden är det ju olika klasser och att de inte kör tillsammans. De har ju även olika bakgrunder på nummerskylten så det skulle funka...

Vad händer om tex.1-10 i 450 klassen vill prova på en tävling i Openklassen eller vise versa ????

Folket skrev:
2453870 Vad händer om tex.1-10 i 450 klassen vill prova på en tävling i Openklassen eller vise versa ????

Det är väl inget problem egentligen. Har du kört dig till ett fast startnr i en klass så är det i den klassen det gäller. Ska du sen köra i någon annan klass så får du plocka ut ett nytt start nr där.

Håller med om att egna nr för respektive klass känns som det mest logiska, även det kan bidra med viss förvirring oxå. Tycker nog även man skulle gett fasta startnr till. topp 20 i vardera klass samt egen bakgrundsfärg för B/motion/rookie-klassen.

Nu är man lite sugen på veta vad som händer... Hur många SM det blir och så. Håller på göra bestälning för 2007 på allt och då är det bra veta vad man ska beställa så man inte står där med alldeles för lite saker då det blir 12 SM deltävlingar nästa år... hehe

Johan

Lennartsson skrev:
2505266 Nu är man lite sugen på veta vad som händer... Hur många SM det blir och så. Håller på göra bestälning för 2007 på allt och då är det bra veta vad man ska beställa så man inte står där med alldeles för lite saker då det blir 12 SM deltävlingar nästa år... hehe

Johan
Ja det vore inte helt fel!

Tänkte till lite efter jag skrev frågan förut vad som händer.... Tyvärr så är man ju sån som vill ha allt serverat på silverfat.... Vänd på det.... Vad kan just du som läser detta göra för att vi ska få ett kanon år 2007????
Se till så vi får fler banor just på er hemort. Se till så just ER klubb arrangerar SM 2007. Skitsvårt...Javist.. men hur svårt är det inte för Svemo fixa 10 klubbar. Är ju faktiskt vi förare som måste pucha klubbarna och det gör man enklast i sin egen. Så vem blir först att skriva ett inlägg här nu att just ni ordnat så det i alla fall kanske händer nått, och teknismedlemmar räknas inte nu...hehe

Hela motardsverige väntar med spänning.......

Lennartsson skrev:
2506192 Tänkte till lite efter jag skrev frågan förut vad som händer.... Tyvärr så är man ju sån som vill ha allt serverat på silverfat.... Vänd på det.... Vad kan just du som läser detta göra för att vi ska få ett kanon år 2007????
Se till så vi får fler banor just på er hemort. Se till så just ER klubb arrangerar SM 2007. Skitsvårt...Javist.. men hur svårt är det inte för Svemo fixa 10 klubbar. Är ju faktiskt vi förare som måste pucha klubbarna och det gör man enklast i sin egen. Så vem blir först att skriva ett inlägg här nu att just ni ordnat så det i alla fall kanske händer nått, och teknismedlemmar räknas inte nu...hehe

Hela motardsverige väntar med spänning.......
Jag var faktiskt på styrelsemöte för motocross ikväll och som vanligt när det börjar snackas ekonomi så vandrar tankarna iväg. Kanske skulle det kunna gå anordna ett stads-race? Köra lite efter strandpromenaden för att få till något hoppande... Nån gång ska man väl få ha nära till tävling igen?

Så de e det jag gör, tänker :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...