Supermotard Cup!!!

gillar inte det där med att det ska vara gatreggat i amatörklassen (borde heta rookie el motionsklass förövrigt).
finns ju hur många som helst som kör oreggade crosshojar och vill prova på utan att behöva hamna ivägen för Stambeck när han bromsar in från 160km/h efter rakan.
att köra på gatdäck däremot spelar ingen roll, ett par pirelli el metzeler i soft variant funkar praktiskt taget lika bra som slicks och kostar väl inte mer vad jag vet.
Ejdehage körde tex på ett gatdäck bak när han kom på 2a plats i borås -03.

Vill egentligen inte gnälla när äntligen arrangemang som detta anordnas men...är det inte lite surt med licenskrav i motionsklassen? Jag tycker iaf 300+300 i engångslicens är för mkt för en motionär som vill testa nån enstaka tävling.

Jag vet att Svemo kräver licens för enklare tävling men det är väl upp till varje klubb att ordna de tävlingar man vill? Eller blir det för mkt strul när alla ska köra på eget ansvar då banförsäkringen inte gäller?

Det finns nog ingen sådan lösning tyvärr. Utan licens och utan trafikförsäkring är du och den du ev. kolliderar med helt utan försäkringsskydd. Det skulle innebära slutet för all motorsport om det arrangerades en sådan tävling!!!

/HW

Anmäld och klar :tummenupp :yoparty

Supermoto skrev:
Anmäld och klar :tummenupp :yoparty

Samma här, ska bli kanonkul! Suverän bana, och bra pris!

En liten fråga till HW: Vid regn, kommer regndäck vara tillåtna för de som har
i motionsklassen? Eller måste vi halka runt på typ Metzeler Racetec?
Det står ju uttryckligen att det ska vara Dot-märkt vilket förvisso är bra.
Då blir det lika för alla. Men vi är ju en grupp motardare som har "gatmotarder"
men ändå har extra hjul med slicks och regndäck men inte vill kalla oss för elit
utan kör för skojs skull men är lite raceutrustade= motionärer (ej amatörer).
Mitt förslag är att DOT kravet tas bort, det öppnar för en bredare grupp förare
och tvivlet på grupptillhörighet man bl.a. kan läsa här löses för alla.
Jag tror inte att de som verkligen kommer och åker med gatdäck ändå har
de ambitionerna för tävlingen att de blir sura och hoppar av bara för att det
är fria däcksval.

Men, återigen är jag och många glada för att LMS gör detta för oss! Och på
sveriges roligaste motardbana! Jag kommer verkligen prioritera att köra dessa
tre, har jag inte tid och pengar till andra race så kör jag bara dessa tre.
Jag förstår också att man aldrig kan få fram regelverk som passar alla, detta är ingen kritik utan jag försöker bara komma med förslag som gagnar oss alla!
Stort TACK till LMS!!! :tummenupp

Last edited:
Anmäld och avgift inbetald. Bara att träna på, och hoppas på sol o torr asfalt :)

Fast det var synd att man blir "tvingad" in i elit bara för att man inte kan tänka sig köpa/köra på gatdäck...

Svar ang. regndäck från HW:

Det finns dot-märkta regndäck och dessa är tillåtna. Jämför gärna med klassen SP250. Där krävs dotmärkta däck och dom får snällt köra med sina dunlop 207 oavsett väder. Dom däcken fungerar för övrigt utmärkt på en supermotard. Det är ungefär samma vikt och effekt.

/HW

Tack för infon, då vet vi alla!

Nån som har mer info om vilka regndäck och torrdäck som är DOT märkta?

Nightwish skrev:

För regn och intermediates, kolla in Maxxis. Dom hittar du t.ex. hos Jofrab och sen under Cross/Däck. Dom fick fina recensioner i Supermoto Magazine för nåt år sen.

x

Vilket kanon insiativ :tummenupp

Nu är man anmäld, och betalningen ligger i pipeline, tror det dras från kontot imorgon.
Vad roligt att få kalla sig "elit" bara för att hojen kommer vara en racemotard, men det blir ju fler som sitter i samma sits. Så det är ju bara att passa på och vara kaxig :7peta innan första racet går av stapeln.

Är det någon som vet om man får tillbaka anmälningsavgiften om man skadar sig under säsongen och kan styrka det med läkarintyg ?

Simma lung
/
Freddan

Nightwish skrev:
Svar ang. regndäck från HW:

Det finns dot-märkta regndäck och dessa är tillåtna. Jämför gärna med klassen SP250. Där krävs dotmärkta däck och dom får snällt köra med sina dunlop 207 oavsett väder. Dom däcken fungerar för övrigt utmärkt på en supermotard. Det är ungefär samma vikt och effekt.

/HW

Tack för infon, då vet vi alla!

Hm, en tanke till. Detta gör ju att man visst får åka med regndäck och
skurna raceslicks som ju t.ex. rennsport är, men regeln om DOT-märkning
gynnar då vissa däcksfabrikat.

Hur blir det med träningstillfällen innan tävlingen? Kollade lite på deras hemsida, men hittade inget. Det fanns ju ingen sektion för motard...

ceasar skrev:
Hur blir det med träningstillfällen innan tävlingen? Kollade lite på deras hemsida, men hittade inget. Det fanns ju ingen sektion för motard...

Gå in på www.lms.se klicka på Roadracing sedan på Supermotard så står ju
träningstiderna och priserna där. Det ser dock ut som att det är själva tävlingen
det står om, men det är det alltså inte! Tävlingens villkor når man via den
länken som står där.

Klippt:
Inför 2005 hårdsatsar vi på supermotard!!!

I samarbete med Beviks och KTM arrangerar vi en motardcup!!!.
Klicka här för mer information!

Träningar kommer att hållas följande datum:

12 april Tid: 17-20 Pris 200:- (100:- för förare som är anmäld till nästa tävling i cupen)
31 maj Tid: 17-20 Pris 200:- (100:- för förare som är anmäld till nästa tävling i cupen)
5 juli Tid: 17-20 Pris 200:- (100:- för förare som är anmäld till nästa tävling i cupen)

Halva fältet 750Elit är tydligen fullt efter en vecka. Vore skoj att se vilka som anmält sig så kanske en uppgradering från motion till elit kan bli av....

Men du Hannes. Var det inte så att elit är EN klass fast man räknar resultaten för 450orna separat?? Alltså kan det vara 40st 750or och 4st 450or???

Inskickat av Beviks
Hej Jocke
Mer info kommer på LMS hemsida ved det lider.
Startande i elit, 44 tar vi emot i anmälda
och Motion 30 förare, betalda gäller, inte radnr i anmälnings listan.
Gat däck och reggad för gata gäller i motionsklass
annars blir det elit. du ka lösa engånfs licens i alla klasser men i elit kostar det 2000 för hela serien 300 per tävling i motionsklassen.
Ring om du vill ha fler svar.
Johan P
013-362513

Ang. svaret från Beviks, så skriver han att det är först betalda som gäller.
Dock står det i inbjudan att betalning i elit ska vara inne senast 1/4 och för
motion senast två veckor före resp. deltävling.
Det innebär väl att man har sitt rad.nr i anmälningslistan tills betalning förfallit?
Har man sedan inte betalt efter det datumet kan de som står senare i listan
betala in och få åka? Eller måste man betala in för hela serien a.s.a.p. annars
förlorar jag min plats???? :confused: :va
(vill bara vara säker, tänker absolut inte missa detta!!!!) :banana

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT