Supermotard Cup!!!

Jösse skrev:
Shit får ju inte köra med min cr500 SM i motionsklassen (måste va reggad)
Jag som hade tänkt anmäla mig :huvet

Får man köra med en ombyggd enduro i motionsklassen tex CR250r -05 :va
Vad är 620n då? :)

Min KTM hade jag inte tänkt att dra med på banor det har jag andra hojar till.
Den som ny i skicket o vore lite synd att lägga den i ett race.
Men jag har ju min RMX 250 alltid något att hänga i julgranen. :tomten

Vad är det som gäller för den personliga utrustningen i motionsklassen, är det ok med delat skinnställ och "gatstövlar". Är ju sugen på att köra men känns lite saftigt att lägga ut typ 10 lax i klädesväg till första tävlingen.

Ninja Racer skrev:
Vad är det som gäller för den personliga utrustningen i motionsklassen, är det ok med delat skinnställ och "gatstövlar". Är ju sugen på att köra men känns lite saftigt att lägga ut typ 10 lax i klädesväg till första tävlingen.

Om de inte ändrat reglerna igen så är det heltäckande skinnställ som gäller i rr, alltså om det är delat eller inte lägger sig reglerna inte i längre, tror denna regel skrevs om 2000 eller om det var 1999. Men icke delat ställ är ju som sagt att föredra...
Vad gäller skor så behöver man inte köpa nya, begagnadmarknaden för crosskläder är hyfsat bra och ett par skor behöver inte bli för dyra för att få åka några få tävlingar.
Men att åka cross utan cross stövlar kan sluta mycket illa, huruvida motardbanan i Linköping motsvarar cross eller rr förutsättningar kan man ju diskutera men reglerna är tydliga på punkten angående stövlar.

mvh
Peter L
LMS

blir banan exakt samma som vid tävlingen -04?

jag själv är inte helt förtjust i att kurvorna in till gruspartiet har lastbilsdäck som banmarkering, det blir väldigt smalt när det inte går att lägga ner över däcken sas.
mitt högra handskydd var alldeles svart av att jag stött emot och skrapat i däcken.
om jag får fortsätta gnälla lite...det låg även lastbilsdäck i slutet av rakan och jag såg själv en förare kana långt förbi däcken när han bromsade omkull sig i över 150km/h.
lastbilsdäck är väl lite för tunga för att ligga där?
det borde räcka med koner, små höbalar eller bara plastband som slutmarkering av rakan.

ni har en av dom bästa motardbanorna men det kan ju bli bäst :tummenupp

Jag skall tänka på det du säger, faktum är att vi funderat mycket på storlek osv på banmarkering.. Att det var något lastbilsdäck som låg i slutet på långa rakan måste vara fel. Jag var själv ute och placerade dessa däck och något stort lastbilsdäck skulle jag inte placerat där. Det som jag vet att jag la där var ett gul gammalt däck från en traktorkärra det är marginellt större än ett bil däck (jaja detaljer). Slutet på på långa rakan behöver inga speciella markeringa så där blir det nog bara koner som sagt, på täningar brukar vi inte ha något alls.
Problemet vid övergången från asfalt till grus är att när man väl stöter till lättare däck åker de iväg och då förändras karaktären på banan alt. att däck eller dyligt hamnar mitt i banan, då behöver någon under pågående race/träning rätta till detta med nu alla risker det innebär för våra funktionärer. Vi har försökt låta bli att lägga något där men då kör folk sönder asfalts kanten istället och det är inte heller bra.. :(
Det är inte lätt detta att försöka göra bra bana som tål att åka på samt att den skall vara överkommlig att bygga för träningar och tävlingar.
Men jag vill gärna ha tips på vad man kan använda som banmarkeringar, det gäller att det ligger kvar för en lättare stöt men inte slår ihjäl folk om man går i ordentligt. Traktordäcken vi använder har vi ansett fungera väl där hastigheten är moderat, utom kanske som du nämner vid övergången från asfalt till grus, där får man nog klia sig lite till i huvet.
I övrigt är det tänkt att banan skall vara så som ifjol, vi kommer besikta den under våren och då får vi väl se vad besiktningsmannen säger. Men fler tips är välkomna.

mvh
Peter L
LMS

rejser skrev:
blir banan exakt samma som vid tävlingen -04?

jag själv är inte helt förtjust i att kurvorna in till gruspartiet har lastbilsdäck som banmarkering, det blir väldigt smalt när det inte går att lägga ner över däcken sas.
mitt högra handskydd var alldeles svart av att jag stött emot och skrapat i däcken.
om jag får fortsätta gnälla lite...det låg även lastbilsdäck i slutet av rakan och jag såg själv en förare kana långt förbi däcken när han bromsade omkull sig i över 150km/h.
lastbilsdäck är väl lite för tunga för att ligga där?
det borde räcka med koner, små höbalar eller bara plastband som slutmarkering av rakan.

ni har en av dom bästa motardbanorna men det kan ju bli bäst :tummenupp

Last edited:
ja ok, jag vet att det låg nått större än bildäck där iaf.

finns det inga curbs som går att spika fast och sen ta bort hyfsat smidigt efter tävlingarna?
och lägga bildäck innanför så att folk inte genar.

sen fattas det bara ett 15-20m platåhopp :)

Om ni lägger en rad bildäck som fästes i varandra som en kedja så borde dom väl inte flyga ut & hamna mitt i banan iaf?

Jag körde där -04 och slog också i styret mot däcket vid ingången till gruset
vid varje varv. Men vad gör det? Det är väl bara hålla sig fem centimeter
längre ut i så fall. Det är ju lika för alla. Bättre med en stadig markering som
inte flyttar sig under racet, än att man ska ha en "problemfri" bana. Lite svårt
ska det ju vara :7peta

Back