Supermono

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Hej!
Känns kul att satsa i en döende klass....
Är det verkligen så illa....Nu byttes glädjen mot en molokenhet i ett nafs...
Välj dina referenser varsamt! Vi hälsar dig varmt välkommen till gänget och ser fram emot 2016!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har absolut inte gett upp.. Men när det 2015 förekommer att stora delar av klassen ligger över 95 db och flera har 105 dB eller i enstaka fall mer. Då måste man fundera på om det är rätt tävlingsklass för framtiden.

I ett större sammanhang måste man fråga sig vilka klasser man bör satsa inom Svemo. Förr ansågs motorsporten som teknikdrivande för fordonsindustrin. Men idag i Sverige känns det inte alltid så när man t.ex har med 2 taktare och andra motoer som tillverkarna har fasat ut till förmån för andra typer som klarar buller och avgaskrav på ett bättre sätt.

Den tillverkaren som klarar av att förena höga prestanda, god bränsleekonomi, lågt buller, bra avgasrening och välfungerande körbarhet med varandra, det är den tillverkaren som är dagens och morgondagens vinnare. En tillverkare som inte klarar den kombinationen finns inte kvar på marknaden i framtiden eftersom produkten inte går att sälja.

Vi har KTM som istället satsar på en 800 cc twin istället för stånka. Yamaha valde en twin till MT07 istället för den gamla XT 660 motorn.

Om dina konkurrenter inte klarar decibellkravet så har du ju större chans att vinna. Och de kommer ju att se till att klara decibelgränsen till nästa race.

Vidare så finns det väl inget som hindrar motorsporten från att vara teknikdrivande bara för att det ställs ramar för tekniken. Tvärtom så är det ju just begränsningarna som tvingar fram teknikförbättringar.

Sen tycker jag inte motorsporten är särskilt teknikdrivande, kanske bland fabriksstallen men knapp ens därifrån tycker jag så värst mycket ny teknik visa sig. De är oftast bara bäst på att optimera befintlig teknik.

Fast visst kan jag hålla med om att 95 decibel är en ganska löjligt låg ljudnivå.
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Då kommer vi bara till det tråkiga med supermono. BULLER
Tyvärr är det ofta så att trimmade enstånker ofta har en tendens att överstrida 95 db kravet med 10 db eller så. Det medför att framtiden är tveksam.


- - - Updated - - -

Då kommer vi bara till det tråkiga med supermono. BULLER
Tyvärr är det ofta så att trimmade enstånker ofta har en tendens att överstrida 95 db kravet med 10 db eller så. Det medför att framtiden är tveksam.

Ett riktigt glädjande besked....Duken ligger på ca 92-93 dB eller ca 97 utan DB killer.:rock
 
Last edited:

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej!
Tyst och lugnt på supermono fronten?
Bra nu när vi har buller krav att förhålla oss till!��
Har nu bokat licenskurs till våren och laddar för fullt med fysträning för att trimma gubbfläsket
Borde kunna landa på rätt sida 65 kg sträcket. Efter påtryckningar har även nytt race ställ och stövlar inhandlats. Det gamla välbeprövade var modernt möjligtvis när Curt Cobain var i livet.
Lite preppning av hojen med att mekka till lite egensmidda kolfiber pryttlar. På Lördag är det en stor dag. Å då pratar jag inte bara om fardagsafton. Nä Kåtisen skall upp i bänk för att se om vi inte kan locka fram ett par pigga ystra hästar till i Duken.

Hur ligger statusen för tävlingskalendern till för 2016?
 

Pank

Försöker ta mig tillbaka,,
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Medellin
Hoj
gixxer 750-94*såld* gixxer 750-99*Crashad* XR600*såld* KTM 690 SMC -08*såld* KLR 650-2014 Kawasaki Cabra 175-1981
enda gangen jag var over gransen var pa falken, och da vart jag avvinkad nar vi lag 2st 690 brevid varandra och kampade.
Insugsljudet fran en oppnad luftburk ar hogre an ljuddamparen.

Tuta och kor, 690,n har inget ljudproblem!

/P
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Hej!
Tyst och lugnt på supermono fronten?
Bra nu när vi har buller krav att förhålla oss till!��
Har nu bokat licenskurs till våren och laddar för fullt med fysträning för att trimma gubbfläsket
Borde kunna landa på rätt sida 65 kg sträcket. Efter påtryckningar har även nytt race ställ och stövlar inhandlats. Det gamla välbeprövade var modernt möjligtvis när Curt Cobain var i livet.
Lite preppning av hojen med att mekka till lite egensmidda kolfiber pryttlar. På Lördag är det en stor dag. Å då pratar jag inte bara om fardagsafton. Nä Kåtisen skall upp i bänk för att se om vi inte kan locka fram ett par pigga ystra hästar till i Duken.

Hur ligger statusen för tävlingskalendern till för 2016?

Hallå Egon!

Kul att du är tillbaka i depåerna, frågan är ju om även dina tights är det? ;)

Om du inte lyckas med KTM:n så kan du alltid få köpa tillbaka ditt Gresinichassie och hänga in stånkan i det.

/Sleven
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej Sleven!
Visst är det tights dax igen!
Letade upp mina gamla. Fits like a glove!
Problemet me Kåtisen är att jag efter bänkningen inte kan skylla på för dåligt drag i spisen Magnus motor Works gjorde ett kanonjobb.
Trevligt att Gresini chassiet finns i gott förvar!
Nu laddar vi i vinter med fysträning och lite garage mekk. Så syns vi till våren!
Vilken klass kör du i sleven?:)
2015-11-07 13.45.54.jpg2015-11-07 13.41.04.jpg
 
Last edited:

Puur

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2015
Ort
Landskrona
Hoj
Bakker Supermono
Hej alla Monoister!

Jag har precis hämtat denna lilla skönheten i Holland. :)

DSC_0544.jpgDSC_0545.jpg

Den är tillverkad 1997 av Bakker Frames utanför Amsterdam.

Chassiet har geometri från en GP250 Aprilia. Motorn är en Yamaha 660.

Själv är jag helt grön inom road racing och har bakgrund i en hel del bilracing och även lite motocross. Så det kommer onekligen att bli spännande och jag hoppas att kommande säsongen kommer bli lärorik.

Men först ska den byggas ihop. :smasha
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej alla Monoister!

Jag har precis hämtat denna lilla skönheten i Holland. :)

View attachment 425151View attachment 425152

Den är tillverkad 1997 av Bakker Frames utanför Amsterdam.

Chassiet har geometri från en GP250 Aprilia. Motorn är en Yamaha 660.

Själv är jag helt grön inom road racing och har bakgrund i en hel del bilracing och även lite motocross. Så det kommer onekligen att bli spännande och jag hoppas att kommande säsongen kommer bli lärorik.

Men först ska den byggas ihop. :smasha

Hej!

Vilken skönhet! Bakker!!!:rock
Skall bli riktigt trevligt att se bygget på banan till våren. Eller om du har godheten att lägga upp lite bilder på bygget i vinter skulle nog fler än jag glädjas åt detta. Själv är det också läge för come-back efter många långa år....men jag valde en genväg via en KTM 690 Cup.
Ser fram emot att träffa Er båda i depån och på banan kommande säsong.:tummenupp
 

Puur

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2015
Ort
Landskrona
Hoj
Bakker Supermono
Hej!

Vilken skönhet! Bakker!!!:rock
Skall bli riktigt trevligt att se bygget på banan till våren. Eller om du har godheten att lägga upp lite bilder på bygget i vinter skulle nog fler än jag glädjas åt detta. Själv är det också läge för come-back efter många långa år....men jag valde en genväg via en KTM 690 Cup.
Ser fram emot att träffa Er båda i depån och på banan kommande säsong.:tummenupp

Jodå, det kan nog dyka upp fler bilder allt eftersom bygget fortskrider i vinter. Inte heller omöjligt att det kommer någon fråga till dem samlade kunskapsbanken här på forumet. :hej

Vi ses i depån! :)
 

POGGAN

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
vimmerby
Hoj
2000 yamaha R1
Hej på er grabbar. här har vi en till som har bokat tid för licenskurs 9-10 April. Jag tänkte vålda runt på en Duke 690R från 2010 i klassen, Då jag har lagt min Endurokarriär på hyllan.. Här kommer en bild på projektet.. Nu är det montering av båt som Egon-67 har knåpat ihop till mig. Ser fram emot detta.. ska bli kul att träffas. :tummenupp IMG_3611.JPG
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej Sleven!
Visst är det tights dax igen!
Letade upp mina gamla. Fits like a glove!
Problemet me Kåtisen är att jag efter bänkningen inte kan skylla på för dåligt drag i spisen Magnus motor Works gjorde ett kanonjobb.
Trevligt att Gresini chassiet finns i gott förvar!
Nu laddar vi i vinter med fysträning och lite garage mekk. Så syns vi till våren!
Vilken klass kör du i sleven?:)
View attachment 424996View attachment 424997

Hur många kusar blev det och vilka trimdelar har du satt dit?
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
Hej! Det är en Orginal 690 cup från 2012. Dvs rally CAM. Akra helsystem i titan Vilken mapp som ligger i kan jag inte se. Sedan har den power part luftfilterboxen med ett DNA S2 filter i luftfilterboxen. Ger 73 på bakhjulet i denna sättning. Sedan byggde vi om på insugs sidan och hittade 1 pålle till. Har även satt dit en manuell kamkedjesträckare vilket gjorde susen Håller nu på att göra ett 48mm spjällhus för att prova mot std 46 mm. Känns som om inte motorn är begränsningen i mitt fall, så mer trimning av motorn blir det inte i vintern. Trimmar kroppen istället med löpning innebandy och simning:)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hej! Det är en Orginal 690 cup från 2012. Dvs rally CAM. Akra helsystem i titan Vilken mapp som ligger i kan jag inte se. Sedan har den power part luftfilterboxen med ett DNA S2 filter i luftfilterboxen. Ger 73 på bakhjulet i denna sättning. Sedan byggde vi om på insugs sidan och hittade 1 pålle till. Har även satt dit en manuell kamkedjesträckare vilket gjorde susen Håller nu på att göra ett 48mm spjällhus för att prova mot std 46 mm. Känns som om inte motorn är begränsningen i mitt fall, så mer trimning av motorn blir det inte i vintern. Trimmar kroppen istället med löpning innebandy och simning:)

73hk va bra resultat för o vara org. Är rallykam org på någon av 690 motorerna? Är det något fel på org kamkedjesträckare? Viken fördel fick du av den annars menar du?

Med 48mm spjällhus kommer den förmodligen ge ca 2hk mer på högre varvtal men losa 2-3hk från låga varv .
 

Egon-67

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2015
Ort
Storebro
Hoj
Husqvarna 118cc-48, H-D FXR -89, KTM Duke 690 Cup -12 Banhoj
73hk va bra resultat för o vara org. Är rallykam org på någon av 690 motorerna? Är det något fel på org kamkedjesträckare? Viken fördel fick du av den annars menar du?

Med 48mm spjällhus kommer den förmodligen ge ca 2hk mer på högre varvtal men losa 2-3hk från låga varv .

Ja 690 Cup hade Rally Kammen original.
Original hydrauliska sträckare kam slacka och fladdra lite grann vid låga varvtal. Så jag upplevde en stor skillnad i ljudnivån på låga varvtal och främst vid start. Upplever även att den går jämnare på tomgång.
Sedan är det ett problem också med hydraulisk sträckare om man råkar bromsa stopp.
Nackdelen med manuell är att man behöver kolla spänningen emellanåt....
 

POGGAN

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2008
Ort
vimmerby
Hoj
2000 yamaha R1
Då sitter rallykam öppet luftfilter evo 2 Map i hojen. Kör med ett Leo vince system på det. Även en manuell kamkjedjesträckare på plats.. Har tagit en provtur i kylan och skillnad är det! :tungan .. Och på måndag vet jag hur stor. Blir bänkning på mc proffsen jag.. :smasha. Återkommer.. Passar på att tacka #Egon-67 för all hjälp.. image.jpg
 
Last edited:

J_Lillman

Medlem
Gick med
4 Apr 2016
Ort
Knivsta
Hoj
Aprilia RS660
Supermono lever o frodas - tro inget annat!

Det går fortare och fortare för de i täten - men lika kul för alla!

Resultatet för det Svenska mästerskapet finns på Svemo;

https://ta.svemo.se/Public/Pages/Se...ng&Season=2018&SerieId=1069&Allowpaging=False

Som ni ser har Egon fått upp en jävla fart nu! Bra jobbat Egon 67!

Hej.

Har varit lite intresserad av supermono men svårt att finna information om serien osv.
Hemsidan är inte heller den bästa =/ det finns ingen facebook grupp eller liknande där man kan få se vad det körs med för hojar och se bilder från race osv. ?

Mvh
Jonas Lillman
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top