Supermono

Tack för alla trevliga besök och nyfikna frågor!

IMG_1992.jpg
 
Jag planerar att montera en Suter slirkoppling. Blir hojen svårare att springa eller "bump-starta" igång då? Speciellt intressant blir frågan eftersom jag förmodligen klämmer i en kamaxel utan autodecomp, vilket gör att den blir näst intill omöjlig att starta med startmotor.
Någon som vet?
 
Halloj Supermonoister!
På mässan har vi fått plats i MCHK-R´s monter (H01:01). Där kommer det att visas en avklädd Supermono, nästan helt original. Den kan man åtminstone hänga på medan vi diskuterar nya gardiner eller de senaste kostråden.

Vad är en nästan helt original supermono?

Henrik
 
Jag konstaterar att nu står jag och tillverkar avgassystem.. igen. Måste vara uppe i en 10-15st vid det här laget. Undrar varför det jämt är så? Måste vara nån slags fetisch. :rodnar Nu blir det en burk efter primärrören för att säkra reflektionen, åsså ljuddämpare ut från burken, allt under motorn.
 
Jag konstaterar att nu står jag och tillverkar avgassystem.. igen. Måste vara uppe i en 10-15st vid det här laget. Undrar varför det jämt är så? Måste vara nån slags fetisch. :rodnar Nu blir det en burk efter primärrören för att säkra reflektionen, åsså ljuddämpare ut från burken, allt under motorn.

Det är ett bra sätt! Funkar kanon på min:)
 
Det är ett bra sätt! Funkar kanon på min:)
Skönt att höra! Det gör att jag känner mig liite mera normal och balanserad. :3freak

Den halva Duccen som Allan körde med, hade en jätteburk på kanske 6-7 liter. Min blir på ca 4 liter. Hur stor gjorde du din kammare, Stefan?
 
Skönt att höra! Det gör att jag känner mig liite mera normal och balanserad. :3freak

Den halva Duccen som Allan körde med, hade en jätteburk på kanske 6-7 liter. Min blir på ca 4 liter. Hur stor gjorde du din kammare, Stefan?

Ju större desto tystare, min är nära Allans. Försvinner alltid lite volym från teori till praktik för att få plats med allt:)
 
Ju större desto tystare, min är nära Allans. Försvinner alltid lite volym från teori till praktik för att få plats med allt:)
Jo, jag är helt med på kopplingen mellan volym och dämpning. Min burk ger ca 2 liter per 100 mm längdriktningen. 200 mm (4 liter) gör att ljuddämparna bara kan bli 450 mm långa. Frågan är: Om jag gör burken större (300 mm/6 liter), kommer jag då att klara mig med ljuddämpare som endast blir 350 mm långa?:gnissla Det faktiskt mer åt det hållet som Pipemax föreslår...
 
Jo, jag är helt med på kopplingen mellan volym och dämpning. Min burk ger ca 2 liter per 100 mm längdriktningen. 200 mm (4 liter) gör att ljuddämparna bara kan bli 450 mm långa. Frågan är: Om jag gör burken större (300 mm/6 liter), kommer jag då att klara mig med ljuddämpare som endast blir 350 mm långa?:gnissla Det faktiskt mer åt det hållet som Pipemax föreslår...

Det är inte så viktigt med ljudd som med längd och form på röret(n).
 
Det är inte så viktigt med ljudd som med längd och form på röret(n).
Nja, håller inte helt med dig om det. Varje sänkning av trycket i pulsen ger en reflektion. Antingen det sker längsmed rörväggen, i kammaren eller slutet av ljuddämparen. Reflektionen efter primärröret är sannolikt den mest betydelsefulla. Hur eller hur, jag vill återförsäkra mig om att inte bullerkonstapeln börjar bråka med mig om jag har en stor kammare och korta ljuddämpare...
 
Nja, håller inte helt med dig om det. Varje sänkning av trycket i pulsen ger en reflektion. Antingen det sker längsmed rörväggen, i kammaren eller slutet av ljuddämparen. Reflektionen efter primärröret är sannolikt den mest betydelsefulla. Hur eller hur, jag vill återförsäkra mig om att inte bullerkonstapeln börjar bråka med mig om jag har en stor kammare och korta ljuddämpare...

Det är det som är intressant. Alla teorier är sanning! Sen avgör det praktiska vilken som är bäst:)
 
Det är det som är intressant. Alla teorier är sanning! Sen avgör det praktiska vilken som är bäst:)
Word! På tal om teori vs praktik. Jag räknar som en kratta! Jag svetsade ihop en burk som skulle rymma 6 liter. Det gick ledigt i 9 liter vatten! Frågan är om jag behöver så stor kollektor?
 
Har du nått bra tips var man köper rör & böjar, behöver också bygga nytt
 
Har du nått bra tips var man köper rör & böjar, behöver också bygga nytt
Tjena Micke! Jag köper böjar och rör av http://www.hansenkatalogen.se/#/car/dropdown/["11130"]
Sök på "HOK", så får du upp alla deras 180-graders böjar med olika bockningsradier och hyfsat långa skänklar. När du hittat artikelnumret på det du vill ha, ger du det till närmaste Mekonomen-handlare. Böjarna är helt perfekt runda i tvärsnittet, hela böjen igenom. Måttangivelsena är utvändigt i tum, så där får du använda miniräknaren lite.
 
Vad tror ni? Det ser konstigt ut... Primärrören är justerbara i längd (skjuts ner i kollektorn), mellan 490 mm och 570 mm. Enligt Pipemax ska det vara 565 mm. Nu återstår att tillverka 50 mm perfarör och passande slutrör ur ljuddämparen. Sen lacka, fylla med fluff och popnita.

Kollektor1.jpg

Kollektor2.jpg
 
En fråga ..
Hur nära kommer rören och kylarna att vara i färdigt skick?
 
Vad tror ni? Det ser konstigt ut... Primärrören är justerbara i längd (skjuts ner i kollektorn), mellan 490 mm och 570 mm. Enligt Pipemax ska det vara 565 mm. Nu återstår att tillverka 50 mm perfarör och passande slutrör ur ljuddämparen. Sen lacka, fylla med fluff och popnita.

Piffigt.:tummenupp :tetra
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top