Supermono

Synd, då får jag kruta till den på andra sätt...
Har du någon riktigt vass kam att sälja (som helst ska gå att starta på startmotor)? Jag funderar också på att lämna toppen till topplocksverkstan, och har en HSR42 liggandes.

Och sen var vintern tryggad för Fohlin!
:)
 
Hallå gubbs!
När jag monterat ihop hojen efter förra highsidern, läckte naturligtvis vänster kylare IGEN. Pace Products levererade kvickt nya måttbeställda kylarelement (en av få leverantörer i den här branschen, som sköter sig!), som jag nu står och svetsar tankar, stutsar och fästen på. Ingen brådska dock. Bänkningen är ju först i morgon! :näsblod

Sen ska de nya kåporna (mod 2009) anpassas innan säsongens sista race, kommande helg. :näsblod:näsblod

Kebab-vagn.jpg


Bussen har just också fått lite mer "racing stuk", ifall ni tycker att jag ska sluta ligga på sofflocket.


Thats racing for ya! :tummenupp
 
Last edited:
Mm, tycker jag med. Ibland när jag går in och kollar så funkar länken och ibland inte... Kan inte nån som vet, berätta vad jag gör för fel?
Aaah, nu fattar jag! Trööög!

Hittade en läckande bensinslang inuti tanken. Det läckaget har sänkt bränsletrycket och gjort att motorn gått magert => "ingen" effekt! Ny slang av högre kvalitet är monterad och nu låter maskinen precis så arg som den gjorde i bromsbänken! :tummenupp Mot Mantorp!
 
Ja, vad kan man säga.. Inte kom jag till Mantorp i alla fall! Efter slangen var fixad, vägrade lik förbannat motorn att sjunga ut på höga varv >7500rpm. Jag tog ledigt på fredagen och felsökte och testade "allt" fram till kl17, sen gav jag upp. Efteråt har jag lyckats konstatera att spänningen flaxade, upp och ned.

Med%20ny%20regulator.jpg


Loggningen bevisade spänningsproblemet. I översta grafen är den gula kurvan varvtalet och den lila spänningen. Trots jag höll den på ca 6000rpm, så varierade spänningen mellan 11,5 och 13,4V. Helt kasst! efter meggning av generatorlindningen, visade att den var kortsluten, men ändå gav lite effekt. Nu är den skickad till omlindning, så får vi se om det löser problemet. Man får vara envis i den här branschen! :näsblod
 
Ja, vad kan man säga.. Inte kom jag till Mantorp i alla fall! Efter slangen var fixad, vägrade lik förbannat motorn att sjunga ut på höga varv >7500rpm. Jag tog ledigt på fredagen och felsökte och testade "allt" fram till kl17, sen gav jag upp. Efteråt har jag lyckats konstatera att spänningen flaxade, upp och ned.

Med%20ny%20regulator.jpg


Loggningen bevisade spänningsproblemet. I översta grafen är den gula kurvan varvtalet och den lila spänningen. Trots jag höll den på ca 6000rpm, så varierade spänningen mellan 11,5 och 13,4V. Helt kasst! efter meggning av generatorlindningen, visade att den var kortsluten, men ändå gav lite effekt. Nu är den skickad till omlindning, så får vi se om det löser problemet. Man får vara envis i den här branschen! :näsblod

Skönt att se energinivån konstant!!
Jag har bänkat och insett att sprut är komplicerat:)
Försöka mappa mer imorgon och hoppas lösa lite fix.
Skönt att det är vinter innan säsongen börjar igen. Finns lite att
Fixa:) lycka till!
 
Skönt att se energinivån konstant!!
Jag har bänkat och insett att sprut är komplicerat:)
Försöka mappa mer imorgon och hoppas lösa lite fix.
Skönt att det är vinter innan säsongen börjar igen. Finns lite att
Fixa:) lycka till!

Ja, tack och lycka till själv! Hoppas det löser sig innan du sätter yxan i laptopen. :D Under tiden blir det lite fix med både husbil och kåpset (nu modell 2009 som inte har luftintag där fram eller snorklar genom tanken...). Vad planerar ni andra för hyss i vinter? Låt höra!
 
Nytt

Såsom allergisk mot sociala forum och medlem i VVFB samt VLATI så är jag inte här så ofta, utan tvärtom sällan. det var säkert ett år sedan sist. Men nu är jag extremt uttråkad efter att för andra gången på tres resor inom en månad misslyckats att ta mig hem från Billund, Danmark med planerat flyg. Köpenhamn är visst trevligt, men inte Kastrup en sen kväll i november. Tur att det är Gåsaresa* snart!

Nåväl, skrollade igenom det senaste halvårets inlägg och hittade bla en bild på ett Aprilia RS250-chassi som man monterat in en KTM 690 motor i. Det är ett holländsk bygge, gjort av en tekniks högskola. Snyggt, men faktum är att det nu är ännu snyggare, kolla in www.novabike.nl, det finns många fina bilder. Tänk om våra svenska högskolor kunde ägna sig åt att bygga racerhojar, riktiga från grunden, istället för Formula Student-tramset...
 
Har varit bra sugen på ett liknande bygge själv men tycker det blir för dyrt med tanke på vad man får ge för enbart en 690 motor. Chassit däremot är ju rent av billigt i sammanhanget!
 
Men nu är jag extremt uttråkad efter att för andra gången på tres resor inom en månad misslyckats att ta mig hem från Billund, Danmark med planerat flyg. Köpenhamn är visst trevligt, men inte Kastrup en sen kväll i november. Tur att det är Gåsaresa* snart!

Nåväl, skrollade igenom det senaste halvårets inlägg och hittade bla en bild på ett Aprilia RS250-chassi som man monterat in en KTM 690 motor i. Det är ett holländsk bygge, gjort av en tekniks högskola. Snyggt, men faktum är att det nu är ännu snyggare, kolla in www.novabike.nl, det finns många fina bilder. Tänk om våra svenska högskolor kunde ägna sig åt att bygga racerhojar, riktiga från grunden, istället för Formula Student-tramset...
Vad ska du i Billund nu när Legoland stängt för säsongen? :-)
Du får hojta till om du blir strandad på Kastrup! Jag är i Köpenhamn tisdagar och torsdagar.
Tjusigt mono-bygge! Väcker tankarna på en rörhög...:tummenupp
 
Såsom allergisk mot sociala forum och medlem i VVFB samt VLATI så är jag inte här så ofta, utan tvärtom sällan. det var säkert ett år sedan sist. Men nu är jag extremt uttråkad efter att för andra gången på tres resor inom en månad misslyckats att ta mig hem från Billund, Danmark med planerat flyg. Köpenhamn är visst trevligt, men inte Kastrup en sen kväll i november. Tur att det är Gåsaresa* snart!

Nåväl, skrollade igenom det senaste halvårets inlägg och hittade bla en bild på ett Aprilia RS250-chassi som man monterat in en KTM 690 motor i. Det är ett holländsk bygge, gjort av en tekniks högskola. Snyggt, men faktum är att det nu är ännu snyggare, kolla in www.novabike.nl, det finns många fina bilder. Tänk om våra svenska högskolor kunde ägna sig åt att bygga racerhojar, riktiga från grunden, istället för Formula Student-tramset...
Den såg riktigt najs ut!

Styrhuvud (heter det så?) som är öppet. Coolt. Är det någon annan som kör samma? Har aldrig sett.

20110811-DSC_0039.jpg
 
Jakten på orsaken till min svajiga spänning fortsätter. Trots omlindad stator (Steve Hardaker i Spanien) ger inte genarator/likriktare/laddningsregulator vad den ska. 2st parallellkopplade 55W-lampor lös sådär, flämtade och slocknade ibland, trots att det var det enda generatorn skulle driva... Hojen spänningssattes av en bilbatteri.

Nu har jag skrotat ut magnetringen ur svänghjulet och limmat dit en ny. När det härdat blir det nytt test av generatoreffekten. Det var väl också själva f*n om jag inte skulle få ordning på elet nån gång! :mad:

Ibland får man mörka tankar på en ständigt fungerande std sporthoj... Som tur är minns jag också ljudet, vikten och motorkaraktären och så inser jag varför jag håller på med Supermono!:D:D:D
 
Vad ska du i Billund nu när Legoland stängt för säsongen? :-)
Du får hojta till om du blir strandad på Kastrup! Jag är i Köpenhamn tisdagar och torsdagar.
Tjusigt mono-bygge! Väcker tankarna på en rörhög...:tummenupp

Billund är världens plejs allså! Eller inte... Problemet är att det blir så kort tid man blir sittande på Kastrup, och är det en längre stund är det oftast sent. :-( Men jag vet ju var din brevlåda bor, och rätt var det är knackar jag på den!

Ett annat seriöst bygge att kolla in finns här: www.bb-technology.ch En Gilera dessutom, det värmer hjärtat!

Urs(som Björnarna heter just i Alplandet).

Den såg riktigt najs ut!

Styrhuvud (heter det så?) som är öppet. Coolt. Är det någon annan som kör samma? Har aldrig sett.

20110811-DSC_0039.jpg

Tror att FTR ville köra det på sina Moto2 hojar men konservatismen bland teamägare som ska köpa och mekaniker som ska skruva gjorde att man ändå gjorde ett traditionellt styrhuvud. Har jag läst någonstans.
 
Last edited:
Halloj Supermonoister!
På mässan har vi fått plats i MCHK-R´s monter (H01:01). Där kommer det att visas en avklädd Supermono, nästan helt original. Den kan man åtminstone hänga på medan vi diskuterar nya gardiner eller de senaste kostråden.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top