Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Vilken fin svetsning bet finare än förra gången har du bytt svetsgubbe eller är de du som svetsat bägge gångerna?
Ang krockabalansaxelmedvevaxel så oroar jag mig för bara 1mm space axiellt spel. De är ju som du vet ett jäkla flexande på 650cc+ vevaxlar på höga varv. Jag skulle som sagt fasa av skinkorna lite på både balansvikt och vevskinka så man får en en förvarning i missljud innan full kontakt.
På en xr 600 eller 650r är de flera mm axiellt spel mellan balansvikt och vev men jag kommer inte ihåg exakt mått?
 
Vilken fin svetsning bet finare än förra gången har du bytt svetsgubbe eller är de du som svetsat bägge gångerna?

Tack! Det är jag båda gångerna. Skillnaden är att jag var mycket mera noga med att slipa rent denna gång!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Visst var den gamla balansaxeln mera... surrealistisk? Jag gillar nog den nya bättre i alla fall! Jag flyttade över tungmetallen, eftersom detta är ett budgetbygge.
82f33d2ca779c6e5f41bc99450d15133.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Visst var den gamla balansaxeln mera... surrealistisk? Jag gillar nog den nya bättre i alla fall! Jag flyttade över tungmetallen, eftersom detta är ett budgetbygge.
82f33d2ca779c6e5f41bc99450d15133.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
Boost 3 oroar sig för det lilla spelet mellan balans och vevaxel. Men om du monterar den gamla igen så borde spelet vara fullt tillräckligt! Flera centimeter Juh!!!
 
Visst var den gamla balansaxeln mera... surrealistisk? Jag gillar nog den nya bättre i alla fall! Jag flyttade över tungmetallen, eftersom detta är ett budgetbygge.
82f33d2ca779c6e5f41bc99450d15133.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Jag tycker fortfarande att det är otroligt att block halvorna inte sprack i Lagerlägena.

Sjuka krafter när det slår tvärstopp..
 
Inte helt off-topic kanske, eftersom föredragshållaren kommer att köra Supermono i år!

Jag och några kompisar har arrangerat mycket uppskattade banåkningar för både bil och mc, på Knutstorp 2017 och 2018. Det kommer vi även att göra 2019-06-17 och 2019-08-20. Vi kallar oss LSD (Lomma Sportscar Drivers) och TDD (The Donald Duc´s). Banåkningarna innehåller både utrymme till dem som inte kört bana tidigare, och till dem som är mera erfarna. Jag brukar erbjuda mina tjänster som instruktör på mc, till dem som önskar. MEN, detta är inte det enda vi ställer till med!


2019-04-11 arrangerar vi en föreläsning i Malmö av vår egen Isle of Man TT-raket, Björn Gunnarsson! Kolla detaljerna i länken till detta evenemang på Fejan, och kom och stöd den snabbaste svensken genom tiderna på "the Mountain course":

https://www.facebook.com/events/286831385325915/?ti=icl

Dela, dela, dela! :yoparty

Bg föreläsning(1).jpg
 
Tack för förtydligandet. Rent elände att alltid bo typ 40 mil från allt intressant. Hade verkligen varit sjukt kul att få höra en berättelse som inte är återberättad genom flera personer.:tummenupp
 
När jag tycker tillvaron är motig, (vilket jag tycker den påfallande ofta är), går jag in och läser några sidor i den här tråden.

Jag tänker sälja den idén som terapeutisk metod och bli ekonomiskt oberoende.
 
Jag råkar ha originalritningarna till vevhuset och därmed alla nödvändiga referensmått.

Jag måste bara fråga, du har aldrig funderat på att fräsa hela vevhuset ur ett stycke?
Föratt slippa svetsa på dina egna konstruktioner, och därmed också uppnå ännu bättre hållfasthet, precision och möjlighet att få dit oljesmörjning var du vill etc.

Du har ju färdigheterna i CAD, det har vi ju sett :)
 
Jag måste bara fråga, du har aldrig funderat på att fräsa hela vevhuset ur ett stycke?
Föratt slippa svetsa på dina egna konstruktioner, och därmed också uppnå ännu bättre hållfasthet, precision och möjlighet att få dit oljesmörjning var du vill etc.

Du har ju färdigheterna i CAD, det har vi ju sett :)
Jo, tanken har föresvävat. Eftersom jag är en lättjans och genvägarnas man (!), så fann jag den ansträngningen mig övermäktig. Nej, men om jag skulle ge mig på ett sådant projekt, skulle det bli "all in", med glidlagrad stake, egen homogen smidd vev, torrkoppling, kassett-låda och en ny topp. Bara fräsa ett nytt likadant vevhus känner jag inte så motiverande.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Vilket block

Som toppen på kronan på ditt minst sagt fantastiska bygge önskar man att du kunna få till ett liknande block. Detta är en moped motor som kostar 17-18K helt tom.

Det finns i dag
Derbi/ piaggo växlade.
Derbi variator.
Minarelli variator.
Yamaha dt80/yz80 växlade.
Yamaha Tz 250
Honda cross 500
Yamaha rd350-1200 2-4cylindern

Cnc block är nästintill perverst vackra att se på den lite grövre första ytan är fantastisk.
 

Bifogat

  • Screenshot_2019-03-02-06-50-57.png
    Screenshot_2019-03-02-06-50-57.png
    332.3 KB · Visningar: 73
  • Screenshot_2019-03-02-06-50-45.png
    Screenshot_2019-03-02-06-50-45.png
    348.5 KB · Visningar: 91
  • Screenshot_2019-03-02-06-49-47.png
    Screenshot_2019-03-02-06-49-47.png
    377.3 KB · Visningar: 80
  • Screenshot_2019-03-02-06-49-29.png
    Screenshot_2019-03-02-06-49-29.png
    391.3 KB · Visningar: 82
Det ser trevligt ut!
En bekant till mig, Tomas, har gjort en W9 motor. Den är också ganska sexig. Det är nog bara bultarna som är köpta. Fräsarbetet har min kontakt gjort. Tomas konsultar motorutveckling åt Königsegg.
e117678a3a2d5161eba2b29b10918560.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats

Ända sedan INDIAN MOTORCYCL...

Nya Ducati Panigale V4 R

Ducati har nu lanserat nya ...

Eldrivna Honda WN7

Honda WN7 Honda har pres...

Stark Varg EX, en smygande ninja!

Nu har jag och Varg EX hunn...

BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Back
Top