Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Haha! Ditt komihåg är faktiskt mer imponerande än det här hembygget! :-)

Haha, jag hade lite tid så jag började läsa tråden från början :-) och någonstans i minnet kom jag ihåg hembyggda vattenskäraren.
Projektet blir ännu mer imponerande när man sträckläser den... Antalet bakslag! Det är ju liksom inte bara dina prototypprylar som jävlas utan en hel del annat också. Utredningen av vattenläckaget :huvet
Bilderna när ramen kommer från pulverlack...:rock:Bugar:kär:tummenupp
Vi är nog rätt många som hoppas ståldrev/balansaxel kommer att fungera nu.
 
Det krävs lite filande för att få de nya balansaxelhusen på plats.
6c0b39a215935c9c8b7677dc22cd337b.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Hur mycket vingelmån har du? Är lagersätena "bara" grovt anpassade så du har nån 10-del för finjustering?
Vackert är det iallafall :tummenupp:tummenupp:tummenupp
 
Hur mycket vingelmån har du? Är lagersätena "bara" grovt anpassade så du har nån 10-del för finjustering?
Vackert är det iallafall :tummenupp:tummenupp:tummenupp
I princip har jag 0,5mm gods att ta av i delningsplanen, lager- och packboxlägen. Vevhushalvorna är urfrästa efter balansaxelhusen, så den precisionen blir helt ok. Denna gång har jag denna marginal i delningsplanet också, så det ska bli lättare att få motorn tät! Det slår sig dock lite i svetsningen, så det går inte utan "vingelmån". Jag spänner ihop vevhushalvorna med 1,0mm plåt emellan och balansaxelhusen dikt mot varandra, så ska det nog bli bra efter svetsning och bearbetning!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Axelavståndet... Känns som man vill ha koll på avståndet mellan nya dreven. CAD är ju en sak men sen i verkligheten. Jag cadar ju bara i ikeas skärbrädor :-)

I princip har jag 0,5mm gods att ta av i delningsplanen, lager- och packboxlägen. Vevhushalvorna är urfrästa efter balansaxelhusen, så den precisionen blir helt ok. Denna gång har jag denna marginal i delningsplanet också, så det ska bli lättare att få motorn tät! Det slår sig dock lite i svetsningen, så det går inte utan "vingelmån". Jag spänner ihop vevhushalvorna med 1,0mm plåt emellan och balansaxelhusen dikt mot varandra, så ska det nog bli bra efter svetsning och bearbetning!

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Ja, det är kritiskt att få det rätt och balansaxeln hyggligt parallell med vevaxeln. Jag råkar ha originalritningarna till vevhuset och därmed alla nödvändiga referensmått. Med dessa mått och inmätning av vevhuset, så är det ingen match att positionera lagerlägena i balansaxelhuset. I princip gjorde fräsmäster det redan vid urfräsningen av vevhushalvorna. Axelavståndet blir 82,00mm, jämfört med förra försöket, då det var 80,00mm.
 
Det är bara att buga o njuta det är snyggt o genomtänkt som allt annat.. skall bli spännande att se vad som händer när hon ruppar igång.. eller allra bäst är väll om inget annat händer än att hon startar o går fint.
 
Det krävs lite filande för att få de nya balansaxelhusen på plats.
6c0b39a215935c9c8b7677dc22cd337b.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

De är störande bra gjort man får ju mindervärdeskomplex :3freak
Men jag har ett tips som jag skulle ha gjort ivf på balansaxeln. Jag skulle ha slipat/fasat av balansaxelns typ 70 grader i framkant balansvikt på den sidan som först går in i vevpartiets skinkor vid rotation. Fördelen med det är att om balansvikten av någ anledning börjar krypa närmare skinkorna axiellt så krockar dn inte så våldsamt om du förstår. Man skulle då få ett varning klapper innan de tar tvärstopp.Jag tror inte den lilla fasningen skulle påverka vikten så motorn börjar vibrera.
Eller fasa träffytan på vevaxelns skinkor alt fasa både vevaxel och balansvikt ja du fattar,,,,,
 
Last edited:
De är störande bra gjort man får ju mindervärdeskomplex :3freak
Men jag har ett tips som jag skulle ha gjort ivf på balansaxeln. Jag skulle ha slipat/fasat av balansaxelns typ 70 grader i framkant balansvikt på den sidan som först går in i vevpartiets skinkor vid rotation. Fördelen med det är att om balansvikten av någ anledning börjar krypa närmare skinkorna axiellt så krockar dn inte så våldsamt om du förstår. Man skulle då få ett varning klapper innan de tar tvärstopp.Jag tror inte den lilla fasningen skulle påverka vikten så motorn börjar vibrera.
Eller fasa träffytan på vevaxelns skinkor alt fasa både vevaxel och balansvikt ja du fattar,,,,,
Tack!
Jag fattar! Jag shimsar in axialspelet både på balansaxeln och vevaxeln. När de båda är i sina ändlägen (veven till vänster och balansaxeln till höger, eller omvänt) så är det minst 0,9-1,0mm spel mellan vevskinka och balansaxel. Räcker inte det, tror du?

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Ett hjullager på frugans bil snodde lite fokus i helgen!
Men nu så! Mycket svets blir det! Nu ska det in i ugnen för att åldras. Hoppas frugans tacksamhet över bilfixet räcker till den oljedoft som kommer sprida sig i köket!
7f1ac55ca345d91493747f4101ffa215.jpg
f0d53e77a846c013aeed524b1a5b2e0c.jpg


Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Tjusigt, hur varmt och hur länge behöver det i ugnen?
Tack! Jag vet inte om det är optimalt, men jag körde 100 graderC i ett dygn. Det gör iaf svetsmaterialet hårt och det kletar inte vid bearbetning.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Tack för svar, är det förvärmning och kallna sakta som gäller oxå?

Som många är jag riktigt impad av projektet, både öppenheten och hantverket.
 
Tack för svar, är det förvärmning och kallna sakta som gäller oxå?

Som många är jag riktigt impad av projektet, både öppenheten och hantverket.
Aluminium ska inte igenom några strukturella transiteringsfaser (som vid värmebehandling av stål), så "normala" temperaturförändringar duger gott.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk
 
Aluminium ska inte igenom några strukturella transiteringsfaser (som vid värmebehandling av stål), så "normala" temperaturförändringar duger gott.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Aha där ser man, då lärde jag mig ngt nytt idag oxå :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top