Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Nja, det handlar väl allt som oftast om multiplar på frekvenserna så de egensvängningar som tidigare triggades triggas nog även nu och vise versa.

Man kan väl säga att om han tidigare knuffade gungan var tionde svängning så knuffar han nu gungan var femte svängning, men med en tiondel av kraften.

Det är möjligt, jag satt med på en någon CAT-kurs med tillståndsmätning och tycker mig minnas att ett objekt har 6 olika håll den kan självsvänga. Att sänka amplitud är väl det bästa egentligen!

Ruggigt bygge! Dr_C :tummenupp
 
Det är möjligt, jag satt med på en någon CAT-kurs med tillståndsmätning och tycker mig minnas att ett objekt har 6 olika håll den kan självsvänga. Att sänka amplitud är väl det bästa egentligen!

Ruggigt bygge! Dr_C :tummenupp

Man kan säkert se det på olika sätt men fram och åter i tre axlar blir ju tre, plus torsionssvängningar längs samma tre axlar så är du ju uppe i dom där 6.
 
Vi gjorde lite balanseringshyss på den Yamaha TT690 som jag inledde Supermono-tokerierna med för 20år sen... Genom det tilltaget minskade amplituden, men frekvensen fördubblades. Just på den hojen (Honda RS250) blev det lite surrigt i fotpinnar och styre, men inget alarmerande. Tyvärr uteblev också övriga fördelar... :hihi
Som sagt så har jag nog tidigare lyckats exitera varenda f*rbannade egenfrekvens på hojen! Håll tummarna för att balansering och gummiupphängning löser mer problem än det skapar! :näsblod

Nu tog gasen slut, men motorfästena är tillkapade, fogberedda och punktade. TIG-bonanza coming up!

b6968314d3aeaa9be2f7c8d61403aa34.jpg
 
Börjar bli en riktig nagelbitare detta, ser verkligen fram mot att få följa uppstarten!
Fina jobb, som vanligt :tummenupp
 
Vi gjorde lite balanseringshyss på den Yamaha TT690 som jag inledde Supermono-tokerierna med för 20år sen... Genom det tilltaget minskade amplituden, men frekvensen fördubblades. Just på den hojen (Honda RS250) blev det lite surrigt i fotpinnar och styre, men inget alarmerande. Tyvärr uteblev också övriga fördelar... :hihi
Som sagt så har jag nog tidigare lyckats exitera varenda f*rbannade egenfrekvens på hojen! Håll tummarna för att balansering och gummiupphängning löser mer problem än det skapar! :näsblod

Nu tog gasen slut, men motorfästena är tillkapade, fogberedda och punktade. TIG-bonanza coming up!

b6968314d3aeaa9be2f7c8d61403aa34.jpg

Är det panik med argon har jag en halvfull 5:a som jag kan komma förbi med imorgon efter jobb som du kan låna
 
Är det panik med argon har jag en halvfull 5:a som jag kan komma förbi med imorgon efter jobb som du kan låna
Superschysst, men jag har fixat en ny 10 liters idag. Farsan ställde upp! Tyvärr så inkräktar mitt dagtidsjobb menligt på fritiden ibland, så ikväll blev det inget svetsande. Du är välkommen till verkstan utan gas också. Det finns kaffe! :-)
 
Nu känns det bra att kunna städa verkstan efter det skitiga kapandet och svetsandet är klart!

Sen kom det passligt nog en liten gottepåse inför helgen! Kilar och shims!
924ccace7afcf1362d85e60b39d32f0c.jpg
7d14562ba3b8d9924b68620a175045a7.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Nu är vevaxel och balansaxel shimsade individuellt och tillsammans. Även kuggdreven sitter nu mitt för varandra. Det minsta axiella spelet mellan balansaxelns motvikt, och vevaxelns skinkor, blev 1,0 mm. Nu monterar jag ihop motorn!
65ba15c8e2978358208668bee54ea6a2.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Snyggt som bara den:tummenupp. Men vad onödigt satt det innanför den kåpan innan balansaxeln kom till??
Tackar!
Ett svänghjul. Tyvärr genererade generatorn så mycket störningar att EFI och lambda inte fungerade som de skulle. Till sist monterade jag LiPo-ackar och gick över till ett "total loss" system istället. Då fimpade jag svänghjulet också, eftersom jag satte hall-sensorn på mellandrevet till kamaxlarna istället, så blev det dessutom endast gnista när det behövs. :tummenupp
 
Det är inte mycket husaberg kvar av motorn. Betydligt mer svensk inovation alla Dr_c mycket imponerande som vanligt:tummenupp
 
Glömde nästan att balansera vevaxeln också! Lite mindre obalans än OEM.
82205d3edd202dc25023ff53f939b805.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top