Supermono - motorval?

Barrett skrev:
2623742 Vad har dom gjort med svingen? :va
Den lilla information som fanns i texten på MCN stod att tagit chassiet från 125'an och låteit det vara mer eller mindre oförändrat och bytt ut motorn till en Husaberg 500. För att få plats med expansionskammaren till 2T-125'an utformas svingarmen sådär.

Alltså, ju mer jag tänker på det destå mer såld blir jag på den, den är ju skitläcker! Finns det någon annan supermono i serieproduktion värd namnet?

Last edited:
Teddy skrev:
2623766 Den lilla information som fanns i texten på MCN stod att tagit chassiet från 125'an och låteit det vara mer eller mindre oförändrat och bytt ut motorn till en Husaberg 500. För att få plats med expansionskammaren till 2T-125'an utformas svingarmen sådär.

Alltså, ju mer jag tänker på det destå mer såld blir jag på den, den är ju skitläcker! Finns det någon annan supermono i serieproduktion värd namnet?
Husqvarna

//M. Besserschmidter :)

Görs Ducatis supermono (den heter alltså supermono) fortfarande ??
Den är apläcker även bredvid Cagivan :tummenupp

EDIT: Snabbsökning på Google gav följande: http://ccrma.stanford.edu/~peer/Duc/duc-supermono.html
Jag var, om länken har rätt, tydligne långt ute i svampskogen :rolleyes:

superMono93.jpg

This is truly my dream machine -- a 1993 Ducati SuperMono. The bike has 81HP, enormous torque, and weighs only 242lb (110kg)!! Only a handful was ever produced and all those were race machines. A couple of years ago I called on one of those, but the seller asked $45k for it.. so I figured that I'll bag it until I get my next allowance. Hey mommy, I want a new toy.

Idéer har ju flugit runt i skallen på att ta en lagom vässad husa (eller liknande) och stoppa i en billg (klotat) mito från början av 90-talet. Stollesnygga än idag och vad jag gissar rätt ok chassi redan från början.

Last edited:
...så finns ju Bimota bb1 med BMW 650 ca 48hp/
men Cagiva och Ducati är ju jättefinare.

Bifogat

• Bimota BB1  2.jpg
    Bimota BB1 2.jpg
    41 KB · Visningar: 50
Teddy skrev:
2623766 Den lilla information som fanns i texten på MCN stod att tagit chassiet från 125'an och låteit det vara mer eller mindre oförändrat och bytt ut motorn till en Husaberg 500. För att få plats med expansionskammaren till 2T-125'an utformas svingarmen sådär.

Synd bara att den inte ser ut som deras 525:a
http://www.cagiva.it/_vti_g6_ver.aspx?IdVer=96&rpstry=178_

Dr_C skrev:
För de flesta applikationer är inte toppeffekten avgörande, vilket däremot väldigt ofta vridmomentet är. Enligt min erfarenhet är toppeffekten dock utslagsgivande i tre sammanhang:
-de sista 75m av långrakan
-forum, som det här
-i barer efter kl 02:30.
WORDS :yoparty

RaZoR skrev:
2624112
varvstoppet ligger på 11 000rpm och effekten runt 80hk på bakhjulet :)
Varvstoppet sitter i plånboken och effekten på en trimmad Ducati Supermono (572cc) ligger på ca 73-74hk på bakhjulet (ref Tesse, som äger de båda Supermonos som finns i Sverige). Det är mycket bra för den lilla cylindervolymen.

Dr_C skrev:
2628246 Varvstoppet sitter i plånboken och effekten på en trimmad Ducati Supermono (572cc) ligger på ca 73-74hk på bakhjulet (ref Tesse, som äger de båda Supermonos som finns i Sverige). Det är mycket bra för den lilla cylindervolymen.

Ja det är väldigt bra presterat av den "lilla" cylindervolymen.
Finns lite siffror och läsa på tyska wikipedia om monon.

http://de.wikipedia.org/wiki/Ducati_Supermono

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck