Supermono - motorval?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Barrett skrev:
2623742 Vad har dom gjort med svingen? :va
Den lilla information som fanns i texten på MCN stod att tagit chassiet från 125'an och låteit det vara mer eller mindre oförändrat och bytt ut motorn till en Husaberg 500. För att få plats med expansionskammaren till 2T-125'an utformas svingarmen sådär.

Alltså, ju mer jag tänker på det destå mer såld blir jag på den, den är ju skitläcker! Finns det någon annan supermono i serieproduktion värd namnet?
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Teddy skrev:
2623766 Den lilla information som fanns i texten på MCN stod att tagit chassiet från 125'an och låteit det vara mer eller mindre oförändrat och bytt ut motorn till en Husaberg 500. För att få plats med expansionskammaren till 2T-125'an utformas svingarmen sådär.

Alltså, ju mer jag tänker på det destå mer såld blir jag på den, den är ju skitläcker! Finns det någon annan supermono i serieproduktion värd namnet?
Husqvarna

//M. Besserschmidter :)

Görs Ducatis supermono (den heter alltså supermono) fortfarande ??
Den är apläcker även bredvid Cagivan :tummenupp

EDIT: Snabbsökning på Google gav följande: http://ccrma.stanford.edu/~peer/Duc/duc-supermono.html
Jag var, om länken har rätt, tydligne långt ute i svampskogen :rolleyes:

superMono93.jpg

This is truly my dream machine -- a 1993 Ducati SuperMono. The bike has 81HP, enormous torque, and weighs only 242lb (110kg)!! Only a handful was ever produced and all those were race machines. A couple of years ago I called on one of those, but the seller asked $45k for it.. so I figured that I'll bag it until I get my next allowance. Hey mommy, I want a new toy.

Idéer har ju flugit runt i skallen på att ta en lagom vässad husa (eller liknande) och stoppa i en billg (klotat) mito från början av 90-talet. Stollesnygga än idag och vad jag gissar rätt ok chassi redan från början.
 
Last edited:

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Ort
sthlm
Hoj
ducati
...så finns ju Bimota bb1 med BMW 650 ca 48hp/
men Cagiva och Ducati är ju jättefinare.
 

Bifogat

  • Bimota BB1  2.jpg
    Bimota BB1 2.jpg
    41 KB · Visningar: 50

Motulen

Dislocerad roterad proximal humerus :(
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Pau Lanned
Hoj
Ducati
Teddy skrev:
2623766 Den lilla information som fanns i texten på MCN stod att tagit chassiet från 125'an och låteit det vara mer eller mindre oförändrat och bytt ut motorn till en Husaberg 500. För att få plats med expansionskammaren till 2T-125'an utformas svingarmen sådär.

Alltså, ju mer jag tänker på det destå mer såld blir jag på den, den är ju skitläcker! Finns det någon annan supermono i serieproduktion värd namnet?
Synd bara att den inte ser ut som deras 525:a
http://www.cagiva.it/_vti_g6_ver.aspx?IdVer=96&rpstry=178_
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Dr_C skrev:
För de flesta applikationer är inte toppeffekten avgörande, vilket däremot väldigt ofta vridmomentet är. Enligt min erfarenhet är toppeffekten dock utslagsgivande i tre sammanhang:
-de sista 75m av långrakan
-forum, som det här
-i barer efter kl 02:30.
WORDS :yoparty
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
RaZoR skrev:
2624112
varvstoppet ligger på 11 000rpm och effekten runt 80hk på bakhjulet :)
Varvstoppet sitter i plånboken och effekten på en trimmad Ducati Supermono (572cc) ligger på ca 73-74hk på bakhjulet (ref Tesse, som äger de båda Supermonos som finns i Sverige). Det är mycket bra för den lilla cylindervolymen.
 

RaZoR

Snabb Sporthoj.com'are
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jeppis/Finland
Hoj
Samma vikt/effekt förhållande som en R1:a men 100 kilo lättare
Dr_C skrev:
2628246 Varvstoppet sitter i plånboken och effekten på en trimmad Ducati Supermono (572cc) ligger på ca 73-74hk på bakhjulet (ref Tesse, som äger de båda Supermonos som finns i Sverige). Det är mycket bra för den lilla cylindervolymen.

Ja det är väldigt bra presterat av den "lilla" cylindervolymen.
Finns lite siffror och läsa på tyska wikipedia om monon.

http://de.wikipedia.org/wiki/Ducati_Supermono
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top