Supermono - motorval?

Buspojke

Professional skirt-chaser
Gick med
31 Jul 2005
Ort
3:e våningen
Hoj
Briggs & Stratton
Så är det snart vinter igen och det är dags att gå i ide i garaget... Men denna vintern funderar jag på att hålla mig vaken och bygga nåt kul, tex en supermono.

Chassie från en Aprilia 125 cc, skall förstärkas....
Hjul från R6 (har en extra uppsättning)
Framgaffel från GSXR1000 (finns i verkstan)
Kåpor till RGV250 (har formarna)
Öhlinare till baken (finns i nån låda...)

Fotpinnar och annat smått köper jag väl in allt eftersom.

Men så var det ju det där med motor, vad tusan skall man välja? Alla kör med Rotax verkar det som, men det måste väl finnas lite andra spännande alternativ?

Hur står sig en KTM 660 eller DR750/800 motor efter lite andra kammar och portning?

Skulle varar kul att ha nån ovanlig spis i, men det måste ju gå att få tag i delar... Var själv med och skruvade lite med en Suzuki/BMR för några år sedan, men en sån motor går knappast att få tag i....

Ge mig nu lite förslag på vad jag skall ha för motor!
 
Hej

Jag föreslår att du försöker få tag på någon ktm motor, 450 eller någon 600.
Visst går det att köra rotax också men det är lite knepigt att få tag på delar
till dom motorerna.

Kan titta in på min sida http://www.kolumbus.fi/ole.dahlman/motor.htm
har några bilder där på mitt halvfädiga projekt.
 
Buspojke skrev:
2532129 Så är det snart vinter igen och det är dags att gå i ide i garaget... Men denna vintern funderar jag på att hålla mig vaken och bygga nåt kul, tex en supermono.

Chassie från en Aprilia 125 cc, skall förstärkas....
Hjul från R6 (har en extra uppsättning)
Framgaffel från GSXR1000 (finns i verkstan)
Kåpor till RGV250 (har formarna)
Öhlinare till baken (finns i nån låda...)

Fotpinnar och annat smått köper jag väl in allt eftersom.

Men så var det ju det där med motor, vad tusan skall man välja? Alla kör med Rotax verkar det som, men det måste väl finnas lite andra spännande alternativ?

Hur står sig en KTM 660 eller DR750/800 motor efter lite andra kammar och portning?

Skulle varar kul att ha nån ovanlig spis i, men det måste ju gå att få tag i delar... Var själv med och skruvade lite med en Suzuki/BMR för några år sedan, men en sån motor går knappast att få tag i....

Ge mig nu lite förslag på vad jag skall ha för motor!


dr800 :yoparty
inte den mest hk stinna motorn men fy faen vad den drar. känns som de aldrig tar slut :)
ska väl tydligen gå o trimma dom rejält fast dyrt,, en högkomps kolv skulle göra susen..
problemet är väl att den är säkert 10 kg tyngre än en vanlig 650 o likn.
men ändå :)
faen efter att min fick smaka öhlinare o fzr1000 gaffel vart den tokbra i kurvorna :yoparty
 
Hur många häst kan man lura ur en sådan spis då? Skulle ju vara bra om det utan att bygga ny topp och egna kammar gick att få ut åtminstomde en 80 kusar...
 
Husaberg 650

Varför inte en preppad Husa 650 av nyare snitt typ -05-07.............fugge,kam,avgas och div fix skulle nog sluta på 75-80hk i ett liiiiiitet paket.

/J
 
VR-8 skrev:
2533975 Varför inte en preppad Husa 650 av nyare snitt typ -05-07.............fugge,kam,avgas och div fix skulle nog sluta på 75-80hk i ett liiiiiitet paket.

/J

Håller med, Husaberg 650 borde vara som klippt och skuren (åtminstonde skuren efter ett tag:gnissla kunde inte låta bli....)

Annars så rullar KTM 560 stånkan på rätt så bra, ska finnas kit till strax över 600 om jag inte minns fel. 660 motorn har jämförbar topp och lite mer botten är 560 men vikten är emot 660. För jag antar att vikt är a och o ett supermono-bygge. Driftsäkerheten på KTM:S LC4 motorer är annars grymt bra.
 
Buspojke skrev:
2533962 Hur många häst kan man lura ur en sådan spis då? Skulle ju vara bra om det utan att bygga ny topp och egna kammar gick att få ut åtminstomde en 80 kusar...

dr800. :rolleyes:

lahi skrev:
1551983 Tuff hoj :tummenupp Funderade på att köpa en sådan för några år sedan, men det blev andra grejor istället och pengarna försvann... men annars hade det nog blivit detta receptet ungefär:



1. Big bore!! Nytt foder + borrning. Borde gå 4-5 mm iaf. Ger 840 kubik om man borrar 4 mm och 855 kubik om man borrar 5 mm. Tufft med en stånka på 855 kubik.. Kostar ca 3000 kr.

2. Smidd högkompressionskolv. Kostar ca 3000 kr med ringar. Kompet ligger ju på 9,5:1 original och det e alldeles för lågt för min smak.. Vet inte riktigt hur högt man kan gå på en stånka, men 12:1 borde väl gå? Körde ju med 13,5:1 i min 1100:a när jag körde sugmotor.

3. Portad topp. Kostar ca 2500 kr för prostreet-portning på en cylinder med fyra ventiler.

4. Vassare kamaxlar! Ska göra myyycket på en sådan hoj eftersom original kammar är väldigt tama på de flesta offroadarna.

5. Förgasare är jag lite osäker på, men det lutade åt en Mikuni HSR40 eller 42. 3000-3500 kr för en ny. Kan även bli någon vacuumhistoria.

6. Avgassystem. Någon med liiiite bättre flöde än original.. Hyfsat lätt att kröka ihop själv.

7. Injustering i bromsbänk. Kostar ca 2500 kr.

Inte så farligt dyrt, och bör ge en del effekt och framför allt vrid! Powerwheelies är roligt :hihi

Nä, nu ska jag inte locka dig till att trimma och trimma, men det är inte så lätt att låta bli... trim är bra... :hihi Bara lite info om hur jag hade tänkt göra, men visst hade det varit tufft? :)
 
Ja, lätt är det inte :)

Man skulle behöva ha tag i någon som är duktig på dom här motorerna... Montera delar kan jag göra själv, men portning, kammar mm. måste nån annan ta tag i. Drömmen vore ju att kunna bygga en motor som sas redan finns och som släpper ifrån sig 80+ hästar ungefär...
 
Klämde dom inte ur 94 eller om det var 96 hp ur BMR/Suzukin ?
Har den i en Bike, mcnytt tidning.
Det var den motorn som hade "grisknorr" på det bakre avgasröret , liknande Honda RCV211.
 
Jösse skrev:
2534861 Klämde dom inte ur 94 eller om det var 96 hp ur BMR/Suzukin ?
Har den i en Bike, mcnytt tidning.
Det var den motorn som hade "grisknorr" på det bakre avgasröret , liknande Honda RCV211.
96 när den var som värst/bäst. Allting var ju special på den motorn, knorren var till för att göra det bakre utblåsets rör lika långt som det främre. Funkade skitbra förutom att Öhlinaren bak överhettades nåt alldeles kollossalt. På Sviesta fick vi köra med kylklampar inlindade i handdukar för att kyla dämparen...
 
Jösse skrev:
2534861 Klämde dom inte ur 94 eller om det var 96 hp ur BMR/Suzukin ?
Har den i en Bike, mcnytt tidning.
Det var den motorn som hade "grisknorr" på det bakre avgasröret , liknande Honda RCV211.
Vad var det för hoj/motor?
 
inte för att vara sån men KTM är ju rotax också tex bmw 650 och ktm 640 delar samma motor äevn 660 är ju rotax tillverkad :va

men låter som ett bra projekt varför inte ta en honda motor xr650 motorn är trimvänlig
 
Last edited:
Molnar Manx:
manxengine.jpg


inte billigast, inte alls :huvet men coolast :rock

http://www.manx.co.uk/products/manx/engine.htm
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top