Superduke-tråden

SAS är en avgasventil som du skall ta bort. Ersätts med två plattor och ett motstånd.
Vill du inte mappa om hojen så räcker det med ett sportluftfilter typ BMC. Du kan även byta insugstrattarna till RC8ans trattar.. kostar typ 80 för ett par..
Jag skulle investera i ett par kraschpuckar om jag vore dig...

http://www.motohooliganperformance.com/store/index.php?route=product/product&path=36&product_id=56

Ja, puckar ligger överst på listan av inköp. Men jag gillar att klura och planera. Därav mina andra frågor :)
Men vad gör det för skillnad när man plockar bort avgasventilerna, både positivt och negativt?
Cykeln är redan mappad med sportfilter på. Så blir väl till att byta insugstrattarna då bara då den andra filterboxen var lite väl dyr. Plus mappning på det sen.
 
Ja, puckar ligger överst på listan av inköp. Men jag gillar att klura och planera. Därav mina andra frågor :)
Men vad gör det för skillnad när man plockar bort avgasventilerna, både positivt och negativt?
Cykeln är redan mappad med sportfilter på. Så blir väl till att byta insugstrattarna då bara då den andra filterboxen var lite väl dyr. Plus mappning på det sen.

Finns inget negativt att ta bort den. vid besiktning görs ändå ingen avgasreningstest på mc.
Det positiva är att motorn inte behöver gå lika varmt och att du får bort lite av ryckigheten på lägre varv.
Medans du ändå är där å rotar så kan du lika gärna ta bort de övre spjällen i insuget. :rock
 
Märker du någon skillnad med RC8 trattarna mot vanligt? Borttagning av spjällen, behövs inte en om-mappning samt TuneEcu eller dylikt för att stänga av eventuellt larm? Eller du kanske bara tog plattan på spjället och lät staven sitta?
 
Last edited:
Märker du någon skillnad med RC8 trattarna mot vanligt? Borttagning av spjällen, behövs inte en om-mappning samt TuneEcu eller dylikt för att stänga av eventuellt larm? Eller du kanske bara tog plattan på spjället och lät staven sitta?

Jag lät staven sitta kvar.. annars måste man plugga de hålen som blir... du behöver inte mappa om efter dessa intrepp.
Jag byttre trattar samtidigt som jag bytte till BMC, tog bort spjäll och ändrade drevningen.. så jag vet inte exakt vad skillanden är med bara trattarna.. men gissningsvis bätttre luftflöde....
 
Jag lät staven sitta kvar.. annars måste man plugga de hålen som blir... du behöver inte mappa om efter dessa intrepp.
Jag byttre trattar samtidigt som jag bytte till BMC, tog bort spjäll och ändrade drevningen.. så jag vet inte exakt vad skillanden är med bara trattarna.. men gissningsvis bätttre luftflöde....

låter som ett rimligt vinterprojekt. Märker du någon större skillnad, och hur i så fall. Tack!
 
Hallå,
undrar om någon kan tipsa mig om vad som är smartast att göra då jag verkligen har tummen mitt i handen. Min kylarvätskenivå är nere vid låg-strecket. Tänkte att det är väl enkelt bara knalla in på Statoil eller liknande och hälla i lite mer. Valde att bläddra lite i instruktionsboken innan ändå och nehepp, det handlade om luftning, vinkla upp cykeln ett antal grader framåt osv... Börjar nästan fundera om det är ett seriöst ingrepp som kräver lite rutin.

Vad säger ni som VET. Kan jag lyfta bort sidokåpan och bara fylla på eller behöver man följa alla rutiner verkligen?

I det senare fallet måste jag fasen lämna in den tror jag:3freak Om någon vill tjäna någon hundralapp och snacka lite skit i samma veva så är det ett uppskattat alternativ också (bor i vasastan).
 
Är det jobbigt att få bort spjället?

Är det något man behöver köpa inför dessa ingrepp? något man lätt missar?
Nope. du ser dem så fort du tar bort filtret. Sitter endast med två skruv var.

Kolla mina bilder nedan så ser du staget de suttit på.
 

Bifogat

  • 374570_10151509472764966_901765753_n.jpg
    374570_10151509472764966_901765753_n.jpg
    110 KB · Visningar: 134
  • 559408_10151501628174966_19987059_n.jpg
    559408_10151501628174966_19987059_n.jpg
    102.2 KB · Visningar: 134
Hallå,
undrar om någon kan tipsa mig om vad som är smartast att göra då jag verkligen har tummen mitt i handen. Min kylarvätskenivå är nere vid låg-strecket. Tänkte att det är väl enkelt bara knalla in på Statoil eller liknande och hälla i lite mer. Valde att bläddra lite i instruktionsboken innan ändå och nehepp, det handlade om luftning, vinkla upp cykeln ett antal grader framåt osv... Börjar nästan fundera om det är ett seriöst ingrepp som kräver lite rutin.

Vad säger ni som VET. Kan jag lyfta bort sidokåpan och bara fylla på eller behöver man följa alla rutiner verkligen?

I det senare fallet måste jag fasen lämna in den tror jag:3freak Om någon vill tjäna någon hundralapp och snacka lite skit i samma veva så är det ett uppskattat alternativ också (bor i vasastan).

öhh lufta för att fylla på... har jag aldrig hört ngt om...:va
 
Hallå,
undrar om någon kan tipsa mig om vad som är smartast att göra då jag verkligen har tummen mitt i handen. Min kylarvätskenivå är nere vid låg-strecket. Tänkte att det är väl enkelt bara knalla in på Statoil eller liknande och hälla i lite mer. Valde att bläddra lite i instruktionsboken innan ändå och nehepp, det handlade om luftning, vinkla upp cykeln ett antal grader framåt osv... Börjar nästan fundera om det är ett seriöst ingrepp som kräver lite rutin.

Vad säger ni som VET. Kan jag lyfta bort sidokåpan och bara fylla på eller behöver man följa alla rutiner verkligen?

I det senare fallet måste jag fasen lämna in den tror jag:3freak Om någon vill tjäna någon hundralapp och snacka lite skit i samma veva så är det ett uppskattat alternativ också (bor i vasastan).

Rekommenderar att du tömmer systemet och spolar ur det pga. att det förmodligen aldrig blivit bytt. Det var ett gäng lc8:or som hade sand kvar i kanalerna från tillverkningen och detta är inte så bra för axeln och packboxen till vattenpumpen. Inte så svårt att göra detta själv dock kan du behöva en som håller i hojen när du lyfter fram -jag använde själv domkraft och kärringen höll i hojen. Hojta till om du behöver en beskrivning på hur du ska göra.
 
Tack för svar och tips spambot! Fick hojen servad i juli senast och då byttes all glykolen så en påfyllnad torde räcka. Men läste någonstans att man måste "bleeda" systemet om man fyller på mer än en liter.

Nåväl gick ut i garaget idag och skruvade upp kylarlocket och det är ju fullt verkligen till max. JAG FATTAR INGENTING? Behållaren visar low men det är fullt i kylaren. Är jag helt dum i huvudet eller vad missar jag?:va:död:3freak:gnissla

Rekommenderar att du tömmer systemet och spolar ur det pga. att det förmodligen aldrig blivit bytt. Det var ett gäng lc8:or som hade sand kvar i kanalerna från tillverkningen och detta är inte så bra för axeln och packboxen till vattenpumpen. Inte så svårt att göra detta själv dock kan du behöva en som håller i hojen när du lyfter fram -jag använde själv domkraft och kärringen höll i hojen. Hojta till om du behöver en beskrivning på hur du ska göra.
 
Tack för svar och tips spambot! Fick hojen servad i juli senast och då byttes all glykolen så en påfyllnad torde räcka. Men läste någonstans att man måste "bleeda" systemet om man fyller på mer än en liter.

Nåväl gick ut i garaget idag och skruvade upp kylarlocket och det är ju fullt verkligen till max. JAG FATTAR INGENTING? Behållaren visar low men det är fullt i kylaren. Är jag helt dum i huvudet eller vad missar jag?:va:död:3freak:gnissla

Om behållaren inte var helt (tom) så räcker det att bara fylla på denna till max, kolla eventuellt om den lilla slangen läcker lite längst ner vid kärlet. Mer än så behöver du inte göra.

Luftningen/skruven hittar du på vänster sida av kylaren. Den skruvar du bort om du behöver fylla på kylaren och har framdelen upphöjd. När vätskan kommer ut ur lufthålet som en stråle så skruvar du dit den igen.
 
Nope. du ser dem så fort du tar bort filtret. Sitter endast med två skruv var.

Kolla mina bilder nedan så ser du staget de suttit på.

Det var ju inga problem att få bort spjällen! Men ni som har plockat bort SAS?! Hur i hel***E fick ni bort den på högra sidan? Hur är lättast att göra lossa allt lite grann och skjut det framåt lite så man kommer åt eller hur ska man gå tillväga? några smarta tips på hur man ska ta sig an uppgiften?
 
Det var ju inga problem att få bort spjällen! Men ni som har plockat bort SAS?! Hur i hel***E fick ni bort den på högra sidan? Hur är lättast att göra lossa allt lite grann och skjut det framåt lite så man kommer åt eller hur ska man gå tillväga? några smarta tips på hur man ska ta sig an uppgiften?

Hej
Plockade bort sadel, tank, spoilers.
Sedan det roliga, bort med kylet och släppa på oljetanken så att den kommer framåt, sitter även en oljeslang riktigt dumt till men med lite tålamod och två timmar senare så är det klart.
Gjorde det igår kväll. Ska ikväll plocka på min Rottweiler luftburk och mappa PC3 efter det blir det provstart.
Passade även på att ta bort de extra motordrivna spjällen.
På sätt och vis synd att man gör flera saker samtidigt, hade varit kul att veta vad varje ingrepp gav men det är för tråkigt att meka samma prylar flera gånger, men gjorde man om det tog det nog halva tiden. :)
 
Måste man montera bort hela kylet eller kan man lossa det bara? Får fråga någon kid på gatan med små fingrar att fixa skruvana sen! Lär ju aldrig komma in med mina feta fingrar!:huvet
Hej
Plockade bort sadel, tank, spoilers.
Sedan det roliga, bort med kylet och släppa på oljetanken så att den kommer framåt, sitter även en oljeslang riktigt dumt till men med lite tålamod och två timmar senare så är det klart.
Gjorde det igår kväll. Ska ikväll plocka på min Rottweiler luftburk och mappa PC3 efter det blir det provstart.
Passade även på att ta bort de extra motordrivna spjällen.
På sätt och vis synd att man gör flera saker samtidigt, hade varit kul att veta vad varje ingrepp gav men det är för tråkigt att meka samma prylar flera gånger, men gjorde man om det tog det nog halva tiden. :)
 
Måste man montera bort hela kylet eller kan man lossa det bara? Får fråga någon kid på gatan med små fingrar att fixa skruvana sen! Lär ju aldrig komma in med mina feta fingrar!:huvet

Jag monterade INTE bort kyl eller oljetank.. små fingrar och en jävla massa svordomar + ca 1.5h senare så var den på plats... :crash:gnissla

Eventuellt kan jag hjälpa dig... :tungan
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top