Superduke-tråden

Hejs!
Efter en massa velande fram o tillbaka mellan lite olika hojar ser det nu ut som att det blir en fabriksny superduke för min del:). detta trots att tjejen säger att den ser ut som ngn sorts skogsmaskin (den e ju orange), framlyset ser tydligen ut som det är taget från en 70-tals moppe, plus att motorljudet enligt henne låter jättekonstigt:D min tjej e väldigt insatt i hojar:tummenupp

anyway, finns det nån vis man här på tråden som kan rekommendera nån bra onlinebutik el dylikt varifrån man kan beställa akra slipon till rimligt pris?? Till mina tidigare hojar har jag beställt från morepoweracing.com o starcykle.com men de säljer tydligen inga akra till KTM gatuhojar.

undrar även vad mappningen på ett ungefär kostar ifall jag köper exempelvis akra evo o gör mappningen i efterhand??

jo ännu en fråga, vad är det för skillnad på akra evo o de runda "traditionella" akra?? skiljer ju ganska mycke i pris tydligen:va

Klart billigast om du förhandlar till dig Akra burkar när du köper hojen..
Jag kör med evo piporna, valde de pga kosmetisk, smaken som baken , börjar dock gilla de runda mer å mer:)(mina saknar kat).

Vet inte hur de är med de runda burkarna men skylten (om man har) får inte plats mellan Evo burkarna, utan du måste behålla "läppen".
 

Bifogat

  • Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    179.5 KB · Visningar: 79
Inskickat av Thorssa
Jag har också undrat vad det är för skillnad mellan de olika och det är endast EVO som har katalysator som jag förstod det.

EVO har cat och ECC-certificate dvs att piporna är certade med hojen så att de räknas som originalpipor. Kan ju vara trevligt ifall man blir stoppad av en nitisk farbror blå som hävdar att du har ändrat hojens helfordonsgodkännande, det är ju bara att be honom fara då... det kan ju vara värt lite extra stålar

De runda är racing only...

Jupp .

Sedan så låter de lite olika , Evo låter lite mindre och har ett dovare ljud "har haft båda"

Diametern på innerröret skiljer .. den runda "sk Race " har en mer utvidgad öppning om man säger så :) ;)
 
Jupp .

Sedan så låter de lite olika , Evo låter lite mindre och har ett dovare ljud "har haft båda"

Diametern på innerröret skiljer .. den runda "sk Race " har en mer utvidgad öppning om man säger så :) ;)

Jag har evo men urplockade kattar och insatser. Hojen går väldigt bra och på Mittsverige fick jag inte mer än 94 dB vid förbifart, väldigt trevligt att slippa greja med insatser och skit...:tummenupp
 
Thäänx för svaren, uppskattas:) micke 65, eftersom du har erfarenhet av båda, Är det stor skillnad i ljudstyrka?? 94db med akra evon vid förbifart som ngn skrev låter väldigt lite:va. Var bland annat ljudet frän de "traditionella" runda akran som fick mig att bli helt salig efter en provkörning för ett antal år sedan. köper högst troligen just evon men har ingen möjlighet att provlyssna innan köp så därför jag undrar.
 
Last edited:
Thäänx för svaren, uppskattas micke 65, eftersom du har erfarenhet av båda, Är det stor skillnad i ljudstyrka?? 94db med akra evon vid förbifart som ngn skrev låter väldigt lite.

Evo låter lagom :) Föredrar den helt klart .

94db låter lite , kanske med db-killers i ... Jag vet att de låter ca 97 db ca 1m bakom vid 3-4000 varv eller hur det nu va :9 dom mätte ialf kopisens evo för ett par år sedan på sviestad och det va kantboll om han skulle få åka.

dom va snälla den gången ..


Du blir inte missnöjd med ljudet från evo det kan jag lova :)
 
Evo låter lagom :) Föredrar den helt klart .

94db låter lite , kanske med db-killers i ... Jag vet att de låter ca 97 db ca 1m bakom vid 3-4000 varv eller hur det nu va :9 dom mätte ialf kopisens evo för ett par år sedan på sviestad och det va kantboll om han skulle få åka.

dom va snälla den gången ..


Du blir inte missnöjd med ljudet från evo det kan jag lova :)

94,6 dB på Mittsverigebanan utan db-killers. Ändå upplever jag det som att det låter ganska mycket, speciellt när jag startar den på gården hemma. Men ljud är ju väldigt subjektivt och det är ju en relativt liten motor med ganska snäll trimmningsgrad och det påverkar ju ljudet i allra högsta grad.
 
Tycker också 94db låter lite. Jag mätte min förra året med dom runda piporna och det blev 96-98db vid förbifart. Nu har jag motohooligan-box på och då kommer man inte under 100db :D
Evo låter lagom :) Föredrar den helt klart .

94db låter lite , kanske med db-killers i ... Jag vet att de låter ca 97 db ca 1m bakom vid 3-4000 varv eller hur det nu va :9 dom mätte ialf kopisens evo för ett par år sedan på sviestad och det va kantboll om han skulle få åka.

dom va snälla den gången ..


Du blir inte missnöjd med ljudet från evo det kan jag lova :)

Klart billigast om du förhandlar till dig Akra burkar när du köper hojen..
Jag kör med evo piporna, valde de pga kosmetisk, smaken som baken , börjar dock gilla de runda mer å mer:)(mina saknar kat).

Vet inte hur de är med de runda burkarna men skylten (om man har) får inte plats mellan Evo burkarna, utan du måste behålla "läppen".

Skylten får defenitivt inte plats mellan piporna men det går att lösa. Sågade av mina 10cm för att få en snyggare bakdel med orginal reg-skylt. Märkte ingen skillnad i ljudnivå heller.
Bild0082.jpg
 
Last edited:
Tycker också 94db låter lite. Jag mätte min förra året med dom runda piporna och det blev 96-98db vid förbifart. Nu har jag motohooligan-box på och då kommer man inte under 100db :D



Skylten får defenitivt inte plats mellan piporna men det går att lösa. Sågade av mina 10cm för att få en snyggare bakdel med orginal reg-skylt. Märkte ingen skillnad i ljudnivå heller.
Bild0082.jpg

Var snyggt med kapade akra titanium! :tummenupp vet dock inte om jag vågar/vill kapa mina...ska fundera på det under vintermånaderna. Behövde du packa om dämparna när du kapade dem eller klarade du dig från det har nämligen hört att andra har "behövt" göra det eller så kanske de bara har gjort det när de ändå höll på...?
 
Tycker också 94db låter lite. Jag mätte min förra året med dom runda piporna och det blev 96-98db vid förbifart. Nu har jag motohooligan-box på och då kommer man inte under 100db :D



Skylten får defenitivt inte plats mellan piporna men det går att lösa. Sågade av mina 10cm för att få en snyggare bakdel med orginal reg-skylt. Märkte ingen skillnad i ljudnivå heller.
Bild0082.jpg

Vilken liten knubbis, jag saknar min SD när man ser såna bilder.

/A
 
Idag stressade jag iväg hojen på vinterförvaring och eftersom det blev lite ont om tid när jag skulle plocka bort batteriet glömde jag kolla ordentligt var allt satt. Eftersom jag är lite smått oteknisk har jag en fråga. Under locket på kopplingsdosan som sitter på batteriluckan sitter 2 st kablar som går till polerna på batteriet. Är det den främre eller bakre av dem som skall sitta på plus polen ?
 
är det normalt att det smäller så fort man drar på gasen och släpper den på tomgång med acra system?? hojen är mappad.
 
är det normalt att det smäller så fort man drar på gasen och släpper den på tomgång med acra system?? hojen är mappad.

Låter lite konstigt om det låter vid varje gaspådrag eller gasavslag. Min kan smälla till lite mysigt när jag kör bana eller lite hårdare landsvägskörning. Har du fått rätt mapp till den? Vilka akror har du?
 
Hej på er.

Det är mycket snack om Akrapovic här i tråden...
Jag köpte FMF Apex till min SD-10a. O jag kan säga att jag är grymt nöjd.
Ljudet är GRYMT gött kan jag lova. och även effekten.

Köpte mina från bike i trollhättan. De sa att det skulle ta typ 10 veckor att få hem dem.., men det tog tre. :D. Så det är ett tips. För de passar verkligen grymt snyggt till hojjen.

Och vill ni lyssna på hur de låter är det bara att höra av sig. :D.

Är det någon som har köpt en e R bakdel och monterat på SDn?, vart köpte ni ifrån?


(jag gav typ 11k för FMF)
 
hej

Är det någon som vet om kolfiber kutsen passar på ergo seat?

mycket tacksam för svar!

Jag vet inte men, min kåpa fästes med skruv i hålen för remmen som ska användas till passageraner (den som går över sadeln som man kan hålla i sig i?)...
Har du fästen för remmen så ska de väll gå bra..
 
Satte mig och tog lite tag i allt film material som man fått ihop i sommar, nu när man kom hem till kalla Sverge igen. Var rätt nice att glida fram på två hjul på ocean-boulevard :)
Lägger väl upp en lite länk ifrån KTM-dagens mellangrupp.
http://www.youtube.com/watch?v=yYn0eaQx9CU
Har en massa mer material, men eftersom jag inte tog av den höga vindrutan denna gången så blev det inge vidare...
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top