Superduke-tråden

Jepp, böt till Ducati i Juni, mer storbana har det blivit, dock kraschade jag och bröt tummen i Juli så sen dess har jag inte åkt en meter :kryckor

I vår blir det Rörken så ofta jag hinner igen.

/A

Ajdå! Tur att säsongen är över nu iaf så är det inte lika jobbigt att vara utan åkningen :) Förstår att det har blivit mer storbana då, jag ska försöka komma iväg mer nästa säsong på storbana än vad jag gjorde denna. Blev prioritering på att lägga pengarna på ny hoj istället för fler bankörningar..ses väl på rörken premiären i vår då :)
 
Var ute och åkte en sväng i söndags och det blev en 8mil i alla fall. Var rätt ok väder faktiskt med ca 12 grader. Fast nu skulle jag tro att det är slutkört för i år i alla fall. Inte så illa att köra hoj 31e oktober och inte frysa.
Nå får det väl bli tvätt och vinteride tills i vår.... :(

En liten filmsutt från näst sista turen.
http://www.youtube.com/watch?v=9ZZbC8hmDug
 
Last edited:
Var ute och åkte en sväng i söndags och det blev en 8mil i alla fall. Var rätt ok väder faktiskt med ca 12 grader. Fast nu skulle jag tro att det är slutkört för i år i alla fall. Inte så illa att köra hoj 31e oktober och inte frysa.
Nå får det väl bli tvätt och vinteride tills i vår.... :(

En liten filmsutt från näst sista turen.
http://www.youtube.com/watch?v=9ZZbC8hmDug

Najs! Nu blev jag åksugen igen :mad: Jag drog min sista runda för ungefär 2 veckor sedan..kändes trist att ställa in hojen men snart är det vår igen ("bara" ca 6 månader) :(
 
Jag blev uppringd förra veckan av verkstaden som gjorde min förra service. De undrade om jag fått en oljeslang utbytt. Tydligen ska en slang vara lite för tjock och då ligga lite för nära något annat som är varmt. Jag fattade aldrig vad de pratade om och har inte hört något mer. Min garanti har gått ut så jag är tveksam till att jag kan få det fixat.

Någon som vet vad det handlade om? :va

Jag har inte upptäckt några problem eller slangar som tagit skada.

Jag fick mina oljeslangar utbytta på -06:an men då var anledningen för dåligt genomflöde i återföringen har jag för mig. Resultatet blir alltså tillslut dåligt med smörjning.... Jag ahde garanterat ingen garanti kvar, så det borde väl inte vara någit problem om det nu är en "Fabriksåtgärd". Bara rigna och kolla med meken ju!

Lycka till,
/Mattias
 
Inga större nyheter inför 2011

Bara lite dekaltrim...



KTM-990-Super-Duke.jpg
 
Fick med mig en DOT4 bromsvätska Castrol från en handlare i Malmö. Tänkte byta bromsvätskan på min SD -06. Men detta är väl fel? handlaren var övertygad om att detta var standard på alla.

Men det skall väl vara DOT5.1 i denna maskin? (har böckerna på annan adress)
 
Fick med mig en DOT4 bromsvätska Castrol från en handlare i Malmö. Tänkte byta bromsvätskan på min SD -06. Men detta är väl fel? handlaren var övertygad om att detta var standard på alla.

Men det skall väl vara DOT5.1 i denna maskin? (har böckerna på annan adress)

Stämmer. Det står 5.1 i manualen.
 
Fick med mig en DOT4 bromsvätska Castrol från en handlare i Malmö. Tänkte byta bromsvätskan på min SD -06. Men detta är väl fel? handlaren var övertygad om att detta var standard på alla.

Men det skall väl vara DOT5.1 i denna maskin? (har böckerna på annan adress)

Går precis lika bra med 4 som 5.1, skillnaden är kokpunkten (160 vs 190 grader tror jag). Så länge bromsvätskan är gul så är den glykolbaserad & går att använda. Håll dig borta från DOT 5 som är silikonbaserad och lila-aktig i färgen. Funkar Iofs. eftersom SD'n inte har ABS, men håll dig borta från den iaf. då den bäde smörjer sämre men även skummar under högt tryck.
 
Last edited:
Går precis lika bra med 4 som 5.1, skillnaden är kokpunkten (160 vs 190 grader tror jag). Så länge bromsvätskan är gul så är den glykolbaserad & går att använda. Håll dig borta från DOT 5 som är silikonbaserad och lila-aktig i färgen. Funkar Iofs. eftersom SD'n inte har ABS, men håll dig borta från den iaf. då den bäde smörjer sämre men även skummar under högt tryck.

Ok, läste på lite och det verkar stämma. Sen verkar det även som att vissa DOT4 har högre kok.temp än 5.1 i vissa fall.

men då undrar jag såklart om man kan blanda dem? vet inte vad som är i systemet nu.

EDIT: hittade svaret själv! ja det går att blanda (ej med DOT 5) de flesta.

Tack för svaren!!!
 
tjenna

Någon som vet om en bra sida som säljer Hp slipon eller fmf slipon till superduke? har en superduke 05 men passar slipon från 2007 och uppåt? väldigt tacksam för svar!
 
Bara lite dekaltrim...



KTM-990-Super-Duke.jpg

Snygg! Synd att de inte har gjort några mer radikala ändringar, lite mer pulver i motorn etc skulle inte sitta fel. Det enda bra är väl att min egen hoj fortfarande är på samma nivå som 2011an så slipper känna det där "vill ha" begäret :)
 
Har hört guld å gröna skogar om stompgrips, så nu klippte jag ut ett par.
Hoppas på bättre känsla vid nästa års bandagar. :yoparty

DSC00073.jpg DSC00080.jpg

Raceväxlat, båt, nytt drivpaket, andra fjädrar är nästa på listan över vinterns bestyr. Nån mer som preppar inför säsong-11, och vad gör ni???
 
Last edited:
Har nu bytt bromsvätska samt kopplingsvätska. Blev dot4 samt magura blood.

Var väldigt enkelt med hjälp av biltema luftningskit. Kan meddela att det var en del skit i kopplingsvätskan samt att den hade en sämre färg en den nya.

Var nog ett bra byte. Bromsarna känns mer distinkt och kopplingen känns bättre.

Totalt arbete? drygt 60 minuter med ett batteribyte på en bil medräknat :D

Nästa jobb blir oljan samt stiftbyte...
 
Last edited:
Har hört guld å gröna skogar om stompgrips, så nu klippte jag ut ett par.
Hoppas på bättre känsla vid nästa års bandagar. :yoparty

View attachment 322291 View attachment 322292

Raceväxlat, båt, nytt drivpaket, andra fjädrar är nästa på listan över vinterns bestyr. Nån mer som preppar inför säsong-11, och vad gör ni???

Det där är snakeskins - besserwisser :tungan Har satt på likadana på min fast inte samma placering..har bara hunnit testa dem några mil men funkar fint! För min del blir det nog bara nya däck till nästa säsong och kanske en styrdämpare :)
 
Hejs!
Efter en massa velande fram o tillbaka mellan lite olika hojar ser det nu ut som att det blir en fabriksny superduke för min del:). detta trots att tjejen säger att den ser ut som ngn sorts skogsmaskin (den e ju orange), framlyset ser tydligen ut som det är taget från en 70-tals moppe, plus att motorljudet enligt henne låter jättekonstigt:D min tjej e väldigt insatt i hojar:tummenupp

anyway, finns det nån vis man här på tråden som kan rekommendera nån bra onlinebutik el dylikt varifrån man kan beställa akra slipon till rimligt pris?? Till mina tidigare hojar har jag beställt från morepoweracing.com o starcykle.com men de säljer tydligen inga akra till KTM gatuhojar.

undrar även vad mappningen på ett ungefär kostar ifall jag köper exempelvis akra evo o gör mappningen i efterhand??

jo ännu en fråga, vad är det för skillnad på akra evo o de runda "traditionella" akra?? skiljer ju ganska mycke i pris tydligen:va
 
anyway, finns det nån vis man här på tråden som kan rekommendera nån bra onlinebutik el dylikt varifrån man kan beställa akra slipon till rimligt pris?? Till mina tidigare hojar har jag beställt från morepoweracing.com o starcykle.com men de säljer tydligen inga akra till KTM gatuhojar.

undrar även vad mappningen på ett ungefär kostar ifall jag köper exempelvis akra evo o gör mappningen i efterhand??

jo ännu en fråga, vad är det för skillnad på akra evo o de runda "traditionella" akra?? skiljer ju ganska mycke i pris tydligen:va


http://www.ktmcyclehutt.com har bra priset.. men jag har själv inte beställt därifrån.

De är ca 20-30 min. jobb att mappa om den beroende.

Priset och utseendet.
Evon är lite kortare oxå.
tror inte att de är någon större skillnad i effekt


/Freddan
 
Hejs!
Efter en massa velande fram o tillbaka mellan lite olika hojar ser det nu ut som att det blir en fabriksny superduke för min del:). detta trots att tjejen säger att den ser ut som ngn sorts skogsmaskin (den e ju orange), framlyset ser tydligen ut som det är taget från en 70-tals moppe, plus att motorljudet enligt henne låter jättekonstigt:D min tjej e väldigt insatt i hojar:tummenupp

anyway, finns det nån vis man här på tråden som kan rekommendera nån bra onlinebutik el dylikt varifrån man kan beställa akra slipon till rimligt pris?? Till mina tidigare hojar har jag beställt från morepoweracing.com o starcykle.com men de säljer tydligen inga akra till KTM gatuhojar.

undrar även vad mappningen på ett ungefär kostar ifall jag köper exempelvis akra evo o gör mappningen i efterhand??

jo ännu en fråga, vad är det för skillnad på akra evo o de runda "traditionella" akra?? skiljer ju ganska mycke i pris tydligen:va

Jag har också undrat vad det är för skillnad mellan de olika och det är endast EVO som har katalysator som jag förstod det.
 
Jag har också undrat vad det är för skillnad mellan de olika och det är endast EVO som har katalysator som jag förstod det.

EVO har cat och ECC-certificate dvs att piporna är certade med hojen så att de räknas som originalpipor. Kan ju vara trevligt ifall man blir stoppad av en nitisk farbror blå som hävdar att du har ändrat hojens helfordonsgodkännande, det är ju bara att be honom fara då... det kan ju vara värt lite extra stålar:)

De runda är racing only...
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top