SuperCharger + InterCooler + Yamaha R1 2006

171 hk på hjulet? min förra k6a lämnade 172 på hjulet med standard trim dvs pc3 yoshi helsystem å filter... i bike trollhättans bänk... låter skumt lite?
 
171 hk på hjulet? min förra k6a lämnade 172 på hjulet med standard trim dvs pc3 yoshi helsystem å filter... i bike trollhättans bänk... låter skumt lite?

jo tycker med det är skumt men tyvärr är ja ingen trimguru så ja får sitta snällt o vänta på att ngn ska komma på vad det är o ge förslag till hur man fixar det...:gnissla :rolleyes: :huvet
 
Vill han inte ladda mer än 0,45?? Bara 15 hästar med 0,45 bar.. kompressorn måste vara rätt tungdriven! Turbokolvarna snor ju förvisso endel effekt
 
Last edited:
Du tappar ju en hel del effekt på att kompsänka som du har gjort samtidigt som kompressorn tar effekt. Men mc motorer brukar ju svara enormt bra på laddtryck. kompressorn kanske helt enkelt är för liten å måste då antingen ladda mycket för å ge effekt å de gör den nu ju inte...eller större kompressor så du får mer luft :)
 
Du tappar ju en hel del effekt på att kompsänka som du har gjort samtidigt som kompressorn tar effekt. Men mc motorer brukar ju svara enormt bra på laddtryck. kompressorn kanske helt enkelt är för liten å måste då antingen ladda mycket för å ge effekt å de gör den nu ju inte...eller större kompressor så du får mer luft :)

precis...+sen hästarna Rotrex anger måste vara vevaxel hp o inte Bhp...så det är som du säger en för liten kompressor...tur det är vinter nu jue :gnissla
 
Har Du hunnit testa den på vägen ännu? IRL så att säga? Bygger den vridet linjärt så att Du upplever någon skillnad i f t tidigare? Det blir väldigt intressant att se kurvorna från bänken.

precis...+sen hästarna Rotrex anger måste vara vevaxel hp o inte Bhp...så det är som du säger en för liten kompressor...tur det är vinter nu jue :gnissla
 
Jäkla otur att det inte stämmde bättre rakt av..vet hur det känns....Exakt så var det från början när jag klatrade på med turbo på xrn.. Det störst problemet var för liten turbo då,,,den bygggde 0,7 bar men gav knappt en kuse mer än vanligt trim. MEN det var pga för trång avgasturbin helt enklet så avgasmottrycket var för stort,,,spikade snorlätt också då. Men du har ju inge problem med avgaserna!! Är utväxlingen given och rätt från fabrik på dom där kompressorna? Detta är mystist 0,45 bar trotts tundriven kompressor skulle jag gissa 200hk ändå! Mystist??? vad har du för avgassytem?
 
Hur ser utväxlingsförhållandet ut mellan vevaxeln och kompressorn ?

Några dagars exprimenterande i bromsbänk med olika utväxlingar till kompressorn hade varit intressant.
 
Hej bänk testerna kommer upp i morgon med effekt vrid övertryck samt A/F

Detta kittet är ett bolt on kitt vilket betyder att man inte ska behöva kompsänka samt byta spridare mm.då hade man antagligen hamnat på ca 180-190bhk men med kompet sänkt till 9:1 samt för fet blandning
på topp vi hade ingen kabel till att progga mcx boxen med samt ville inte ligga och fullgasa den för mycket med nya kolvringar som inte gått mer än 4 mil i bänken så bestämde vi oss för att den skulle köras in ett antal mil innan det är lönt att gå vidare.
 
Hej bänk testerna kommer upp i morgon med effekt vrid övertryck samt A/F

Detta kittet är ett bolt on kitt vilket betyder att man inte ska behöva kompsänka samt byta spridare mm.då hade man antagligen hamnat på ca 180-190bhk men med kompet sänkt till 9:1 samt för fet blandning
på topp vi hade ingen kabel till att progga mcx boxen med samt ville inte ligga och fullgasa den för mycket med nya kolvringar som inte gått mer än 4 mil i bänken så bestämde vi oss för att den skulle köras in ett antal mil innan det är lönt att gå vidare.

Bra att bänkpappret kommer upp imorgon.

Angående kittets "bolt-on" stämpel så skulle jag vilja se standard komp på 12,4:1 och ett laddtryck på ca 0.42bar (vilket det skulle gett enligt Brinken vid test tillfället). Kittet blir aldrig bolt-on ,som det kom, från TTS i England.

MCX boxen var laddad med en mapp som passar ett överladd på ca 0.6-0.7bar och standard sprut. Om du tyckte den var fet så är det ju bara att backa av standard sprutet med PCIII....eller?? Då får man ju lite mer att ta av vid nästa bänkning.

Några frågor:
1) Kollade ni så att dumpen inte läckte vid fullgas?
2) Gjordes någon justering på tändningen? Fanns säkert utrymme med tanke på kompet och laddtrycket och att det sitter en IC på den.

/J
 
Har Du hunnit testa den på vägen ännu? IRL så att säga? Bygger den vridet linjärt så att Du upplever någon skillnad i f t tidigare? Det blir väldigt intressant att se kurvorna från bänken.

nix...ingen I.R.L körning... kåporna måste på jue...:tungan o det är då inte det lättaste...:gnissla tightare än en fjortis...:D men vad ja kunnat se på kurvan (när vi bänkade) så är det hyffsat linjärt...:tummenupp
 
Jag tror det hjälper mycket om då får upp trycket och magrar ut den, dels har du rätt lågt komp, sen drar kompressorn effekt bara för att snurra också. Jag bänkade en gammal kompressorladdad Z1000 till 177hk vid 0.9 bar ( gav mest vid 14:1 AFR), dom har väl runt 100hk original. Förmodligen var det en likadan supercharger som din, fast högre växlad, men eftersom jag inte byggt den själv så kommer jag inte ihåg säkert. Fast vill du ha 300hk får du givetvis ha större kompressor
Kawan körde utan IC. Du kanske ska mäta tryckfallet över IC'n också, den kan ju strypa.
Dynochart, om du vill jämföra http://stabbarps-auto.com/images/kawadyno.jpg
 
Jäkla otur att det inte stämmde bättre rakt av..vet hur det känns....Exakt så var det från början när jag klatrade på med turbo på xrn.. Det störst problemet var för liten turbo då,,,den bygggde 0,7 bar men gav knappt en kuse mer än vanligt trim. MEN det var pga för trång avgasturbin helt enklet så avgasmottrycket var för stort,,,spikade snorlätt också då. Men du har ju inge problem med avgaserna!! Är utväxlingen given och rätt från fabrik på dom där kompressorna? Detta är mystist 0,45 bar trotts tundriven kompressor skulle jag gissa 200hk ändå! Mystist??? vad har du för avgassytem?

Yoshimura Tri-Oval Kolfiber Helsystem...=fritt flås (kolla mitt garage där står allt som är gjort o ska m.m)
 
Du vet antagligen lika bra som jag att räknar du ut org komp så stämmer det alldrig med siffrorna som mc tillverkaren lämnar utan det ligger under med en hel del.

Med bolt on menar jag definitivt inte kittets passform eller dylikt vilket är vida kännt att det ej passar särkilt bra rätt av.

Sen backar jag hellre av på spridarna som inte styrs av org box samt p-commandern annars är man fel på det eller .

1.Dumpen byttes eftersom den inte var stor nog trycket steg vid gassläpp!
2.Tändningen rördes ej eftersom den tryckte olje dimma i avgasröret vilket tyder på att ringarna inte satt sig än vilket i och för sig inte är konstigt eftersom det är nya kolvar i .





Bra att bänkpappret kommer upp imorgon.

Angående kittets "bolt-on" stämpel så skulle jag vilja se standard komp på 12,4:1 och ett laddtryck på ca 0.42bar (vilket det skulle gett enligt Brinken vid test tillfället). Kittet blir aldrig bolt-on ,som det kom, från TTS i England.

MCX boxen var laddad med en mapp som passar ett överladd på ca 0.6-0.7bar och standard sprut. Om du tyckte den var fet så är det ju bara att backa av standard sprutet med PCIII....eller?? Då får man ju lite mer att ta av vid nästa bänkning.

Några frågor:
1) Kollade ni så att dumpen inte läckte vid fullgas?
2) Gjordes någon justering på tändningen? Fanns säkert utrymme med tanke på kompet och laddtrycket och att det sitter en IC på den.

/J
 
Här är Screenies klicka för en större bild.
Som ni ser så går mcx boxen in vid ca 0.1 i övertryck och lägger på sin mängd, den skulle tas ner först sen finljustera med commandern men det är mitt sätt att jobba.
Spridare har ju som allt annat ett visst område där dom funkar bäst .

14:1 är nog lite för tunt för brinken när han ska klippa 330kmt och mer som han har tänkt sig.
 

Bifogat

  • brink.JPG
    brink.JPG
    68.5 KB · Visningar: 295
  • brink AF.JPG
    brink AF.JPG
    37.9 KB · Visningar: 202
  • brink AF+ KPA.JPG
    brink AF+ KPA.JPG
    37.2 KB · Visningar: 190
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top