Superbike WM Anderstorp -93

Ser ut som att det går bra mycket uppför efter karusellen innan man kommer till nya start och målkurvan. Någon som vet när detta byggdes om?
 
ja det är ju sinnes sjukt och nu sitter vi på 50 hk starkare hojar och 80 kg lättare i standard utförande typ :rolleyes:

skulle det hjälpa tro med nyare asfalt tex låt oss nu spekulera :näsblod

Ok, alltså hojar med 210-220 bakhjulshästar och 35-50 kilo tunga. Vilken tillverkare är det?
 
Ingen som kan få fram Cralles kvaltid från VM-93 och hans tid från SM-96, när han kom upp från Tyskland med hans ProSuperbike Yamaha.Tror han hade pole med 2,5 sek..Ledde med 10 sek efter 4 varv sen åkte han mest på bakhjulet..



Han skrattade åt Hållinder som åkte samma tider som han och Cralle åkte när Cralle åkte SM.
 
Han skrattade åt Hållinder som åkte samma tider som han och Cralle åkte när Cralle åkte SM.

förvisso, men då vann Hållinder allt i sverige, så intiativet att köra ännu fortare fanns ju inte. (innan cralle kom hem igen, 1gång)
och hållinder tog ju titeln och firade, som vanligt, med en jätteburnout den dagen.
 
förvisso, men då vann Hållinder allt i sverige, så intiativet att köra ännu fortare fanns ju inte. (innan cralle kom hem igen, 1gång)
och hållinder tog ju titeln och firade, som vanligt, med en jätteburnout den dagen.

Kan köpa ditt resonemang till viss del.
Den hojen hållinder åkte på då var riktigt potent och borde gått fortare ändå!
 
Kan köpa ditt resonemang till viss del.
Den hojen hållinder åkte på då var riktigt potent och borde gått fortare ändå!

visst va den det, snabbast i landet, men om man vinner "allt" och ofta med marginal, så sjunker inte varvtiderna, då måste man ut i världen och köra mot hårdare måtstånd, som just cralle hade gjort.

men men, tider va det iaf :)
 
OBS! detta var 1998!

Var där och såg på den gången när Cralle kom hem och dominerade, han kvalade på 1.34.5 :Bugar 1.35 någonting på racet!
Hållinder körde 1.37.9 på det racet.
En glömmer ju inte starten så lätt, efter första kurvan var Cralle 100meter före :D
Tror dock inte Hållinder hade bytt växellåda som Cralle gjorde, det var rena rama proffsteamet som mekade åt honom!

Man hörde ju talas om att Hållinders hoj satt det fabrikstrim på för 600000:-

Efteråt körde Cralle, Jerker Axelsson, Lasse Carlbark Superstock 1000 på splittans nya R1. Där Lasse fightades med Cralle till slutet på långrakan där det hade regnat, och dom bromsade omkull, såg komiskt ut följa John!
Jerker vann det rejset sen utan problem.

Hmm jag kanske minns fel var det 96 som cralle körde 1.34.5 :va
 
Last edited:
Ingenting är ombyggt efter -89. Ingen ändring av bandragning, ingen asfaltering, det enda som ändrats sedan dess är avåkningszonernas utseende. Dessa har knappast nån inverkan på varvtiderna.

Jo, på mina varvtider har det inverkan :)
 
Jo jag var med och mekade lite då 96 eller 98 (har mekat för mycket..asg) och det var nog första gången någon åkte kvaldäck i sverge som Cralle hade med sig från Tyskand.Så därför hade han ca 1 sek snabbare kvaltid än på racedäck..så han hade bara pole med 1,5 sek..Ut och åka i europa gör förare snabbare om dom klarar det extra trycket..
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top