Superbike test 2016 - inte riktigt som förväntat?

Gott att se japanerna på g igen. Varit lite tunt ett tag.
Hade jag gissat hade s1000 och ducce bytt plats.

Sne4 utom tävlan då den inte funka :gnissla

Intressant med kopplingstrul. Det är nytt för mig
Troligtvis nån ducatisto som sabbade RSV 4 köppling , han ville väl ha chansen att få en ducce först nån gång hehe

Annars om man är intresserad av tester så testar bike och om jag inte minns fel nu så har väl rsv4 vunnit samtliga på tex åsen och prisats som den hoj som är lättast att åka fort på .

Last edited:
Troligtvis nån ducatisto som sabbade RSV 4 köppling , han ville väl ha chansen att få en ducce först nån gång hehe

Annars om man är intresserad av tester så testar bike och om jag inte minns fel nu så har väl rsv4 vunnit samtliga på tex åsen och prisats som den hoj som är lättast att åka fort på .

Bikes tester har väl kört tider som knappt platsat i speedster och det säger ju ingenting om en modern literklubba.

Jag väntar på Motorrads test, för då vinner BMW. :fakta

Närå, jag tror som många att ett test inte visar det som 99,784% av spekulanterna egentligen vill veta, nämligen vilken de själva skulle kunna leva bäst med i längden utan att bli ruinerad och/eller galen. Stalltipset är som vanligt en japansk hoj...

Eller en Triumph !

Det räcker väl på vilken hoj som helst med att köra några racestarter eller hälla i Castrol xyz för att få kopplingstrul ?

Jag har länge slutat bry mig om dessa meningslösa tester efter de utnämde MV Augusta till årets bästa ban hoj. Då de skröt med chassi och bromsar och kör 9 sekunder långsammare per varv än vad jag gör med en gammal R1.
Känslan för hojen är personlig och det avgör definitivt vilken hoj män köper.
Nästa aspekt är tillförlitligheten, och där ligger japsarna och Bmw i topp.
Vilka är det som skruvar och tappar saker på bandagar.... jo ducce. Kvittar hur bra hojen är så kommer jag aldrig köpa en.
:)

Jag har länge slutat bry mig om dessa meningslösa tester efter de utnämde MV Augusta till årets bästa ban hoj. Då de skröt med chassi och bromsar och kör 9 sekunder långsammare per varv än vad jag gör med en gammal R1.
Känslan för hojen är personlig och det avgör definitivt vilken hoj män köper.
Nästa aspekt är tillförlitligheten, och där ligger japsarna och Bmw i topp.
Vilka är det som skruvar och tappar saker på bandagar.... jo ducce. Kvittar hur bra hojen är så kommer jag aldrig köpa en.
:)

BMW i topp på tillförlitlighet?
http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm

Läste samma sak i någon mc-tidning när jag satt och väntade på att servicen skulle bli klar i höstas.
I den låg BMW, Ducati och Triumph alla över 30%. Då jag varken kommer ihåg vilken metod eller vilket organ som hade utfört undersökningen så kan vi lämna det därhän.

De som köper en ny BMW har säkert kört mellan 6000 och 10000 mil på 4 år, jag tror inte den genomsnittliga HD-ägaren når upp till de milen ens på 20 år...

Pratetereo censeo Japaninem sunt superiorem.

http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm

Läste samma sak i någon mc-tidning när jag satt och väntade på att servicen skulle bli klar i höstas.
I den låg BMW, Ducati och Triumph alla över 30%. Då jag varken kommer ihåg vilken metod eller vilket organ som hade utfört undersökningen så kan vi lämna det därhän.

Han menade på bana vilket ställer helt andra krav. Att flertalet hojar kan gå i en evighet beror ju oftast på att dom inte blir testade på samma sätt. Vilket är anledningen till att jag tycker att motorrads 5000 mila tester blir fel då hojar med helt olika förutsättningar blir bedömda på samma sätt.

Det räcker la att titta på vad det e för hojar som används i endurance racing. Inte en enda Italienare så långt ögat når i princip :P

Bikes tester har väl kört tider som knappt platsat i speedster och det säger ju ingenting om en modern literklubba.

Testchef Christer Miinin har såvitt jag minns kört 10:or med RSV4:an på Gelleråsen med gatdäck. Det var iofs ett tag sen. Nu senast tog han två pallplatser med en 1299 som fortfarande har lykta, tuta och originalkåpor kvar i BOTT. Räcker det för Speedster?

Sen som många säger är tider verkligen inte allt. Bikes tester handlar om att peka ut vilken den objektivt bästa hojen är, med allting inräknat. Sen ska nyanser och olika pros/cons pekas ut i brödtexten, testförarnas åsikter och poängtabellen. Alltså behöver inte testvinnaren vara rätt för alla.

Det var för övrigt vi som hade Panigalen med för låg effekt. Gick fortfarande som tåget i mellanregistret, men av någon anledning planade den ut för tidigt i toppen. Tog flera månader innan de återkom till oss med svar, publicerades sen i tidningen. Överlag brukar det dröja väldigt lång tid innan Bike får feedback på demohojsfel - som tyvärr förekommer allt för ofta.

Angående hållbarhet är den rapport jag minns bäst denna. Visserligen från den amerikanska marknaden, men japanskt i topp. http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm

Testchef Christer Miinin har såvitt jag minns kört 10:or med RSV4:an på Gelleråsen med gatdäck. Det var iofs ett tag sen. Nu senast tog han två pallplatser med en 1299 som fortfarande har lykta, tuta och originalkåpor kvar i BOTT. Räcker det för Speedster?

Sen som många säger är tider verkligen inte allt. Bikes tester handlar om att peka ut vilken den objektivt bästa hojen är, med allting inräknat. Sen ska nyanser och olika pros/cons pekas ut i brödtexten, testförarnas åsikter och poängtabellen. Alltså behöver inte testvinnaren vara rätt för alla.

Det var för övrigt vi som hade Panigalen med för låg effekt. Gick fortfarande som tåget i mellanregistret, men av någon anledning planade den ut för tidigt i toppen. Tog flera månader innan de återkom till oss med svar, publicerades sen i tidningen. Överlag brukar det dröja väldigt lång tid innan Bike får feedback på demohojsfel - som tyvärr förekommer allt för ofta.

Angående hållbarhet är den rapport jag minns bäst denna. Visserligen från den amerikanska marknaden, men japanskt i topp. http://www.consumerreports.org/cro/news/2015/04/who-makes-the-most-reliable-motorcycle/index.htm

Att någon kan göra 10:or på Gelleråsen har ingen betydelse om man inte gör det med alla i ett test. Om du läst det jag skrivit så vet du att min åsikt är att en recension av en flång ny hoj är missvisande då flera problem kan botas lätt och således borde en kawwa eller r1 rankas högre än en hoj som är 80kkr dyrare.

Att någon kan göra 10:or på Gelleråsen har ingen betydelse om man inte gör det med alla i ett test. Om du läst det jag skrivit så vet du att min åsikt är att en recension av en flång ny hoj är missvisande då flera problem kan botas lätt och således borde en kawwa eller r1 rankas högre än en hoj som är 80kkr dyrare.

Hur menar du med alla i ett test? 10:an ifråga gjordes under en lunchtimme då alla fyra testhojar fick ett par varv vardera att sätta en tid i händerna på Christer.

Jag kan hålla med bitar om det du säger med nya hojar. Bäst vore att få ut demohojar som i varje fall genomfört 100-milaservice. Det har hänt att vi plockat ut hojar med spärrar innan dess och fått köra 100 mil över en helg för att få den servad innan testet. Men upplever vi att en hoj har trög växellåda när den bara gått 20-30 mil påpekas detta givetvis.

Angående pris handlar test som sagt om att objektivt utse vilken hoj som är bäst - därför räknas inte saker som pris och utseende in, subjektiva värden. Däremot redovisas numera alltid vilken som är mest prisvärd (poäng per krona).

Lite siffror från tyska Motorrad. KTM vann förövrigt testet med Duccen som tvåa.

MOTORRAD_Nr_9_2016_18.jpg

Tittar man internationellt på alla banor så domineras det just nu av BMW, väldigt sällan ser man dessa hojar trasiga, ( om man inte trillar), däremot så rasar den ena duccen efter den andra. Bryr mig inte vad tester säger, real life säger mer. Ducce har fina hojar men att plåga en 2cylindig stor motor år ut och år in så går den sönder. Testet som du refererar till har inget med bankörning att göra.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti