Superbike test 2016 - inte riktigt som förväntat?

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Första testen jag sett i år får i alla fall en del oväntade resultat och väntade slutsatser (resurserna är långt över vad som behövs för allmän väg): http://youtu.be/X-SfKUoLv9g

Hur många av Er hade gissat på den vinnaren för både landsväg och bana? :)

Saknar nya Suzukin men tror i och för sig inte att den kommer att vinna årets tester. Det blir spännande att se vad övriga tidningar och testlag kommer fram till!

Last edited:
Det går inte att se filmen.

Kan du inte sammanfatta testet?

Ptjaa, MCN som verkar först ut med att köra hojarna, hade fel länk tidigare så Du kanske ska prova igen.

I alla fall:
1 - Ducati 1299 Panigale
2 - Yamaha R1
3 - BMW S1000RR
4 - Kawasaki ZX-10
5 - Aprilia RSV4 (fick problem med slirande koppling och kom väl sist på grund av det)

Väntat? :)

Aprilian brukar vinna bantesterna och är såklart världsmästare i superstock 1000 med rsv4 ..så bäst i test då va :D

Stort bakslag för Aprilian - Kan man lita på kvalitén ?

De här "Denna är snabbast runt varvet" tycker jag personligen är rätt ointressanta. För det första så skiljer det så oerhört lite och jag personligen kan mycket väl köra fortare med en av de som testförarna kör långsammast med.

Skillnaden för oss som kör mycket bana är hur hojen kommunicerar med sin förare. Alla vet också att ett däck som funkar perfekt på min hoj kanske gör sämre ifrån sig på en annan. Dessa cyklar är också bara grundinställda. På min egen R1:a gör ett par klick upp eller ner mycket på tiderna..........man får testa sig fram helt enkelt, både vad gäller settings och däckval, samt trycket i dessa.

1, Kvalitén på hojen är MYCKET viktigare än något annat. Jag ska kunna bomba satan med min hoj - Den ska aldrig svika mig om jag sköter service och underhåll ! - Fabriken ska ta återkallningar på allvar och göra allt för att rätta till ev misstag.

2, Körkänslan på banan - Den ska vara "kommunikativ och förlåtande" - Hellre detta än en hoj som presterar bäst tider endast när Rossi kör den.

3, Det ska gå att leva med den även utanför banan. Kvalitén har jag redan nämnt, en bra sittställning som passar mig och räcker till 40-mila turer på landsväg är också viktigt (obs - den bästa körställningen för mig är kanske en helt annan hoj för någon annan).

4, Lättmekad och "lätt och smidigt" att få tag i reservdelar efter krascher etc är också viktigt för mig (restorder och leverans om 3 mån ! - Den hojen kommer inte att stå i mitt garage)

Sammanfattar - Visst....alltid kul att se dessa tester - Men den hoj jag köper kan mycket väl vara en hoj som kommer sist i ett test, bara den har de egenskaperna som passar mig.

Har ju fått 100cc till så den kanske är körbar nu då, annars går det väl alltid att dopa den lite till tills nästa modell, enda sättet för dom att hänga med! :hihi

Tror de har röda glas i glasögonen........

Tester av flertalet slag kan man ju alltid se lite diffust på i all oändlighet beroende på källan från media.Minns när Motorrad för några år sedan testade en del sporthojar på alpvägar och vinnaren visade sig vara Kawasaki ZZR 1400 !? trots att den enligt tidningen räknades som en sport touring och inte enbart en sporthoj när den då var bättre att skjutsa på samt att packa grejer på.Det var väl ett testutfall som var aningen kryptiskt likt många andra tester i frågan om vilken sporthoj som nu är bäst. :crash

Det jag alltid saknar med de flesta testerna är förslag på hur man kan enkelt förbättra hojarna. På med slip-on, stäng av abs, andra belägg och drevning så är resultatet helt annorlunda. Finns väl väldigt få sh som förblir orginal någon längre tid.

Sen skulle det vara bra att veta vad en respektabel tid är på banan för om dom fiser runt i ett tempo som snabba gruppen på en bandag säger ju testet ingenting.

Edit: 1.33 är varvrekordet så sakta kör dom inte...

Last edited:
Stora överraskningen är väl aprilian, de tester jag sett (jänkare) har aprilian fått riktigt bra kritik på gatan. Och kan inte hjälpa att tro att den stått sig bra på banan även här om den inte haft bekymmer.
Duccen verkar polarisera kritikerna, ett dera är den bäst, eller så är den rå och bångstyrig beroende på förare.

Annars är det väl inte några jätteöverraskningar?

Har inte kört nån av dom andra men som ägare av R1 så vill jag hävda att den är väldigt bekväm på landsväg - skön körställning och väldigt avstressad och vibrationsfri gång. Kan tänkas sadeln är lite väl hård om man ska köra riktigt långt men säg den hoj som inte ger träsmak då. Vad gäller stadskörning så är man elak om man släpper ut kopplingen helt under 25 km/h.

...och det som slår mig varje gång jag kör en ducce, är den totala bristen på förfinad gång. Det är korta register och det känns mest som man letar lämplig växel... :glömdet

Det finns inte på kartan att jag skulle ta en panigale för något av alternativen, en ny ZX10a eller R1:an ligger klart närmast tillhanda om det skulle bli byte av hoj.

Just att leva med cykeln över hela spektrat, och inte bara "snabbaste varvtiden" som någon var inne på, det är rätt viktigt.

Ninjan älskar jag då den är from som ett lamm, mjuk och fin i gasresponsen (här har Yamma lite att lära...), förutsägbar och det där hejdlösa finns där om man vill.

/J - ex-1098-ägare, hat-älskar ducce

Last edited:
Det jag alltid saknar med de flesta testerna är förslag på hur man kan enkelt förbättra hojarna. På med slip-on, stäng av abs, andra belägg och drevning så är resultatet helt annorlunda. Finns väl väldigt få sh som förblir orginal någon längre tid.

Sen skulle det vara bra att veta vad en respektabel tid är på banan för om dom fiser runt i ett tempo som snabba gruppen på en bandag säger ju testet ingenting.

Blev nyfiken. Stänger alla som tävlar av sin ABS i Sverige?
Kör en del bandagar i snabb grupp och kan inte se varför jag skulle stänga av/ta bort min ABS, och vist har de ABS i MotoGP?
Bara nyfiken :yoparty

Kör en del bandagar i snabb grupp och kan inte se varför jag skulle stänga av/ta bort min ABS, och vist har de ABS i MotoGP?
Bara nyfiken :yoparty

Ingen abs i moto-gp!

Vet att tidiga modeller inte gick att köra race i regnläge iaf., vart för mjäkig, tror de nya funkar men osäker i regn.

Kör en del bandagar i snabb grupp och kan inte se varför jag skulle stänga av/ta bort min ABS...
Nej, inte alla. Med dagens moderna ABS ska Du vara en riktig demonbromsare för att göra det bättre än systemet, däremot kan en del klaga på att systemen tar bort lite "känsla". De snabbaste förarna skulle jag tro kör utan ABS, de vill ha maximal feedback från framhjulet. Men i Rookie-serierna hittar Du folk som gör bedömningen att systemen hjälper dom till bättre tider.

?..Sen skulle det vara bra att veta vad en respektabel tid är på banan för om dom fiser runt i ett tempo som snabba gruppen på en bandag säger ju testet ingenting.

Jag är överens med Dig att det vore roligt att se utfallet med de vanligaste moddarna gjorda.

Å andra sidan är ju också förarna i medel och snabb grupp på valfri bandag med all säkerhet den mest attraktiva kundgruppen för dessa maskiner? Så frågan är väl egentligen om inte de flesta tidningarna väljer åt pipan för snabba förare till sina tester?

Med handen på hjärtat är förmodligen den bästa litermaskinen för oss kunder den hoj som de flesta av testförarna snabbt kommer upp i tempo med. Men det ger ju kanske inte lika sexiga och säljande tester... ;)

Last edited:
I relevant vem som vinner ett test i typ denna utformning.
Någon har bla betalat för utförandet. Då så klart inte för en objektiv test

Ev kan självkänsla bättras på eller rent av bli sämre om man köpt fel hoj och ser fel tester.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Last edited:
...och det som slår mig varje gång jag kör en ducce, är den totala bristen på förfinad gång. Det är korta register och det känns mest som man letar lämplig växel... :glömdet

Det finns inte på kartan att jag skulle ta en panigale för något av alternativen, en ny ZX10a eller R1:an ligger klart närmast tillhanda om det skulle bli byte av hoj.

Just att leva med cykeln över hela spektrat, och inte bara "snabbaste varvtiden" som någon var inne på, det är rätt viktigt.

Ninjan älskar jag då den är from som ett lamm, mjuk och fin i gasresponsen (här har Yamma lite att lära...), förutsägbar och det där hejdlösa finns där om man vill.

/J - ex-1098-ägare, hat-älskar ducce
Du börjar bli gammal, köra hoj ska inte vara en pösig förflyttning, det ska vara hårt arbete, basta :fakta

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back