Styrvobbel

Fan styrdämpare är kanske inte så dumt ändå?:näsblod
Glad är han nog. Undrar om han får "wheelieskräck"... finns det terapigrupper för sånt? Då vill jag vara med!:)

Sätter man ned styret snett i slutet på en fet pow pow wheelie med SH så får man skylla sälv :smasha

Flytta tyngdpunkten bakåt har funkat för mig; dvs luta mig bakåt. Men det kanske var på just den hojen. Nåt fysiksnille kan säkert upplysa om hur det ligger till...

Är tricket verkligen att släppa allt och greppa tag om tanken?

När jag var med om samma så sprutade det tankar i huvudet i ultrarapid. En var "Slappna av i armarna" vilket jag lydde och det redde ut det.

Nu var ju min (enda) tankslapper inte så allvarlig som denna men den kändes hundra resor värre än det ser ut på filmen.

Been there done that x 10.
Att få en tankslapper på en hoj utan styrdämpare och utan styrstopp var ganska nervöst.

Var helt galet nära att jag flög av :brinnerup
Och som ovan skriver så hinner man tänka igenom alla sorters lösningar.

Jag bromsade med bakbromsen och då fixade det sig.

Fyfan, man ju får ju nästan en klump i magen själv av att se det där!

Sett en liknande fast en tankcam på en Gsx-r 1000 på motorväg. Riktigt fet vobbel och håller på i hela 7 sekunder! Någon som kan länka video, för jag hittar den inte!

Se till att ha framhjulet rakt vid nerslag, och sätt ner hjulet bestämt i backen, inte så mjukt som möjligt, som annars känns mer rätt!
Håll hårt i styret:)

Får man riktigt feta vobbel är det knappt man klarar hålla kvar händerna på styret så då är det ganska omöjligt att pröva alla trick typ bromsa, gasa, luta hit, luta dit. Det är bara hålla i sig för livet. Jag hade lite problem med min suki tidigare. Ut på långrakan från depåböjen på g-åsen slog det i styrstoppen på var å vartannat varv. Vid lunch tjänade greven 3500:- på en styrdämpare. Sen var den som ett strykjärn.

Får man riktigt feta vobbel är det knappt man klarar hålla kvar händerna på styret så då är det ganska omöjligt att pröva alla trick typ bromsa, gasa, luta hit, luta dit. Det är bara hålla i sig för livet. Jag hade lite problem med min suki tidigare. Ut på långrakan från depåböjen på g-åsen slog det i styrstoppen på var å vartannat varv. Vid lunch tjänade greven 3500:- på en styrdämpare. Sen var den som ett strykjärn.

Jag hade bara tur att jag inte flög av.
Polaren som låg bakom berättade att hojen gick som en orm och bakhjulet hoppade från höger till vänster sida så det var ganska illa.

Mitt tipps till skaran är att om man ska åka mycket bakhjul eller pressa bana så köp en riktig styrdämpare.

Har hört att styrdämparn som sitter original på min nya tysk är riktigt kass, så vette katten om man vågar wheela med den ordentligt innan man har bytt till en eftermarknads styrdämpare? Den som lever får se :)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park