Styrkeövningar, förstår ingenting, hjälp!

http://stronglifts.com

Läs på lite så inser du snabbt att schemat du fick låter rent puckat. SL är bara rena basövningar för grundfysik och styrka. Beprövade övningar med fria vikter som har funkat 80+ år.

Förr blev folk starkare av misstag än de flesta blir idag med vilje, pga av sina arbeten. Så gå ut i skogen och yxa ner lite träd eller byt lastbilsdäck med händerna, så kommer styrkan - och inte bara är det grattis, du får tom betalt för att träna:tummenupp

Förr blev folk starkare av misstag än de flesta blir idag med vilje, pga av sina arbeten. Så gå ut i skogen och yxa ner lite träd eller byt lastbilsdäck med händerna, så kommer styrkan - och inte bara är det grattis, du får tom betalt för att träna:tummenupp

Sätt ihop ett träningsprogram där man (nästan) bara tränar underarmar, ben och rygg så blir du poppis hos arbetarromantiserande, vänsterböjda akademiker.

Men lite sanning ligger det i det.
Har jobbat med några kroppsbyggare och de är ofta förvånansvärt svaga.
Medans brottare ofta är förvånansvärt starka.
Men inte mycket slår en bonnapajk vad gäller motivation och teknik när det gäller att använda kroppen.

PS: Exemplen gäller naturligtvis prestation kontra intryck.DS

Sätt ihop ett träningsprogram där man (nästan) bara tränar underarmar, ben och rygg så blir du poppis hos arbetarromantiserande, vänsterböjda akademiker.

Men inte mycket slår en bonnapajk vad gäller motivation och teknik när det gäller att använda kroppen.

Knappast förvånande, kroppsbyggare kombinerar inte sin träning med explosiv träning. Inom amerikansk fotboll kör vi basövningar på gymmet kombinerat med explosiv träning (frivändningar, sprintövningar, knäböj med hopp, hoppträning, tacklingsträning).

En kroppsbyggare har ingen explosivitet, och gör inte övningar där hela kroppen är i rörelse samtidigt, alltså har dom ingen balans. Men det viktigaste, ABSOLUT viktigaste, är kunskap om hävarmseffekt, detta kan man bara lära sig genom att exempelvis tackla någon, eller slå en yxa i en stock. Det är en fråga om timing, därför kan exempelvis Ingemar Stenmark vara starkare än Arnold i sina bästa dagar i vissa övningar.

Kontentan: Att gå ut i skogen och hugga ved är skitbra att variera med gymträning. Men för mycket av den ena eller den andra gör att du inte maximerar din styrka. pUnKt :fakta

EDIT:

Någon som har koll på rekomenderade reps till ben?

Har hört allting från 18-20x2 till 10-12x4

Ett tips med benträning är att köra fler gånger än reps. Varför? Jo, benen är en så pass stor muskelgrupp och producerar mjölksyra snabbt och mycket. Likt magen så har benen en snabb återhämtning så efter bara en stunds vila kan du köra igen och därmed få ut mer av träningen.

Jag brukar köra 15x3 normaltyngd (för mig)

de e kosten och att se till så du får i rätt grejer som är de svåra med att få muskler,

:tummenupp

Tyvärr inser alldeles för lite folk detta

En kroppsbyggare har ingen explosivitet

Menar du inte tvärtom? :va Det är ju explosiviteten man tränar med få reps och tunga tyngder, vilket resulterar i stora muskler. Sen kommer du sakna den generella "styrkan" (som inte är lika med stora muskler eller exlposivitet) och ej heller mjölksyraresistensen (uthållighet).

Kortdistanslöpare = snabba och exlposiva, muskulöst bygda
Långdistanslöpare = tunna och uthålliga

Du har helt rätt i att kombinationen av träningsformerna är det som gör dig till en allsidig och i de flesta fall mycket mer vältränad idrottsman, likt maten är det inte många som förstår det och kör sina gamla gymscheman dag in och dag ut :tungan

Knappast förvånande, kroppsbyggare kombinerar inte sin träning med explosiv träning. Inom amerikansk fotboll kör vi basövningar på gymmet kombinerat med explosiv träning (frivändningar, sprintövningar, knäböj med hopp, hoppträning, tacklingsträning).
Det kan man illustrera med ett klipp på en idrottande bonnapåg.
Utan tupperware.

http://www.youtube.com/watch?v=88zKlovZJKg

Hade jag inte haft heltidsstudier att tänka på hade detta utan tvekan varit det bästa :tummenupp

Här är hela programmet för den som inte känner sig tillräckligt uppretad ännu :D
http://pastebin.com/5989cs8N

Menar du inte tvärtom? :va Det är ju explosiviteten man tränar med få reps och tunga tyngder, vilket resulterar i stora muskler. Sen kommer du sakna den generella "styrkan" (som inte är lika med stora muskler eller exlposivitet) och ej heller mjölksyraresistensen (uthållighet).

Kortdistanslöpare = snabba och exlposiva, muskulöst bygda
Långdistanslöpare = tunna och uthålliga

Du har helt rätt i att kombinationen av träningsformerna är det som gör dig till en allsidig och i de flesta fall mycket mer vältränad idrottsman, likt maten är det inte många som förstår det och kör sina gamla gymscheman dag in och dag ut :tungan

Nej, och det är en utav dom vanligaste myterna inom gymträning, att tunga lyft med få reps ger explosivitet i sig. DÄREMOT så bidrar dom till att du kan bli ENORMT explosiv om du tränar explosiva övningar i kombination.

Exempel: Du kö 6 reps knäböj på 200 kg, hur fort går det på uppvägen om du ligger nära ditt max? Inte fort...

Explosivitet är en kombination av fart och styrka, farten får man för att man har styrkan att trycka med en viss kraft. MEN om du inte tränar på att trycka eller lyfta fort (alltså explosivt) blir du inte mer explosiv.

Vill du alltså få mer explosiva ben ska du träna 1-6 reps benböj kombinerat med hoppträning och sprintträning.

Det kan man illustrera med ett klipp på en idrottande bonnapåg.
Utan tupperware.

http://www.youtube.com/watch?v=88zKlovZJKg

hahaha, tupperware :rofl. Jag har aldrig sett smällar i rugby lika hårda som i amerikansk fotboll, helt enkelt för att rugbyspelare inte leder med huvudet.

[YOUTUBE-ID]hCTyEmvvZJo[/YOUTUBE-ID]

Jämförelse:
[YOUTUBE-ID]e7J-q6vCeus[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Jag har aldrig sett smällar i rugby lika hårda som i amerikansk fotboll, helt enkelt för att rugbyspelare inte leder med huvudet.

Jag skulle hellre ta en smäll iförd full amerikansk fotbolls-mundering än endast t-shirt och shorts. Skulle även hellre ge en smäll iförd full mundering.

Känns som om alla skydd gör att det inte riktigt går att jämföra dessa sporter.

Jag skulle hellre ta en smäll iförd full amerikansk fotbolls-mundering än endast t-shirt och shorts. Skulle även hellre ge en smäll iförd full mundering.

Håller med, och har även blivit tacklad och gett tacklingar utan skydd.
Skillnaden ligger i att när man blir tacklad utan skydd så gör det ont, men går inte lika fort och är därför inte lika "läskigt". Medans med skydd så går det mycket fortare, och är mycket "läskigare" men det gör i princip inte ont över huvud taget.

Gör man fel med skydd dock, och inte har en låg tyngdpunkt, då jävlar kan det göra ont som satan. Speciellt i Sverige där vi har många nybörjare är det folk som skadar sig och får ont som satan av en helt vanlig tacklingar.

Låg tyngdpunkt vs hög tyngdpunkt:
[YOUTUBE-ID]16cY4RSTvag[/YOUTUBE-ID]

Det är en liten skillnad som många hänger upp sig på.
De rikliga skydden inom amerikansk fotboll gör att man kan tillåta betydligt våldsammare tacklingar.
Men syftet är att stoppa, inte att skada.
Det jag ser som största fördelen med rugby är att man inte blåser av spelet stup i kvarten.
Har inget emot AF egentligen, men föredrar de längre spelsekvenserna i rugby.
Lite som att jämföra NHL och bandy.
http://www.youtube.com/watch?v=aiOpAvEdHQo

Beroende på mål så får du lägga upp träningen olika. Styrkelyft 1-2/4-6. Byggning 8-12 och maratonlöpare 20+.

ah okej då antar ja de va samma utålighets gränser där med,

tack!

Ett tips med benträning är att köra fler gånger än reps. Varför? Jo, benen är en så pass stor muskelgrupp och producerar mjölksyra snabbt och mycket. Likt magen så har benen en snabb återhämtning så efter bara en stunds vila kan du köra igen och därmed få ut mer av träningen.

Jag brukar köra 15x3 normaltyngd (för mig)

:tummenupp

Tyvärr inser alldeles för lite folk detta

Fler reps än set menar du? Ah jo jag ligger på 12-15x3 med 1 uppvärmningsset, och då kör jag med 150-160 i maskinen sittandes och med 100 i smith stången, med 72 h vila mellan träningarna, och 48 h på överkropp,

Ja, det är sinnes sjukt, dom kommer ju ingen vart utan bränslet till det!
Träna är ju som att öppna en plugg, om man inte fyller medans de är öppet ökar man inget,

Har själv gjort misstag med dåliga uppehåll där jag ätit dålgit o förlorat stora mängder fett o muskler,

Ett sjukt bra tips när du går ner i vikt är packa all din mat med protein, men endån ta in så lite som du klarar dig på, inga 1 mils löpningar eller utålighet, istället kör du hårda och korta gympapass, hårda spritningar osv som överstående, du går garanterat ner i vikt och behålla alla din muskler, komibnerat med 2 gympass i veckan där du kör 2-3 övningar per muskelgrupp uppdelat på dom 2 dagarna med lägre reps eller set,

Jag gick ner 8 kilo och behåll alla muskler,

Säger inte detta är något proffs sätt som alla gör men de e vad ja gjorde o de funka,

Men som sagt, jag är inte ute efter att bli stark, jag är ute efter att få volym, och sen om ja tränar annorlundare senare vet jag ej,

Last edited:

Fast i så fall får man ju jämföra en skogshuggare med en styrkelyftare...
En kroppsbyggare tränar ju inte för att bli stark eller uthållig

Brottare får den mesta av styrkan från gymmet ;)

Att lyfta vikter kommer alltid vara det bästa för att bli stor och eller stark..

ah okej då antar ja de va samma utålighets gränser där med,

tack!

Fler reps än set menar du? Ah jo jag ligger på 12-15x3 med 1 uppvärmningsset, och då kör jag med 150-160 i maskinen sittandes och med 100 i smith stången, med 72 h vila mellan träningarna, och 48 h på överkropp,

Använd ALDRIG smithmaskinen, det är den sämst utformade maskinen som finns på gymmet ergonosmiskt. Ska du göra en benövning i maskin, använd 45 graders benpress.

En utav dom bästa övningar du kan göra på gymmet är benböj(fria vikter), ass to the grass, med helt raka fötter, håll inte på o vinkla dom för att komma ner längre, då förstör du knäna. Sen kör du 8x5, 8 reps 5 set. Eller 3 set knäböj och 2 benpress. Till att börja med; senare kan du börja lägga till stiff leg deadlifts osv.

Mitt tips till hur du ska öka massivt i volym:

Måndag:
5x5 Benböj
5x5 Marklyft
5x5 Pull ups

Onsdag:
5x5 Benböj
5x5 Bänkpress
5x5 Rodd med skivstång

Fredag:
5x5 Benböj
5x5 Militär press
5x5 Pull ups

Kör i 3 månader; ät som en jävla häst; se resultat du inte fattade var möjliga.

Det jag tycker är viktigast är att man verkligen köttar på så man går som man blivit stockad i stjärten efter passet
Mina benpass kan se ut såhär..

Fulldjupa knäböj med kontrollerad nedgång, 8 set: 10, 6, 4, 2, 1, 1, 6 ,8
Fulldjupa benpressar 3 set, kontrollera nedgång 10 10 10
Benspark 3 set 10 10 10
Hamstrings i maskin 6 set 10 8 6 6 5 10
Vadpress i benpressen 6 set 10,10,7,7, 25, 20

Sen får baksida lår mycket pisk på ryggpasset då jag kör halvstela mark

Ingenting för den som just börjat träna men Andreas jag tycker du bör lägga dig på nåt med den volymen om du kör ben endast 1 gång i veckan

Fler reps än set menar du?

Ja precis, huvet funkar inte ibland :tungan Att vila 72h mellan benövningarna känns i överkant, mage och ben kan du köra nästan varje dag förutsatt ett rent vilopass i veckan. Ett tips är att fördela benmuskulaturens träning till en grupp varje pass, och alltid börja med benträningen. Om du börjar med att träna en så stor muskelgrupp frisätts mer testosteron i kroppen och du orkar mer, en naturlig anabol steroid helt enkelt.

Säger inte detta är något proffs sätt som alla gör men de e vad ja gjorde o de funka,

Ett sjukt bra tips när du går ner i vikt är packa all din mat med protein, men endån ta in så lite som du klarar dig på, inga 1 mils löpningar eller utålighet,

Det du beskriver är deffning, definering av musklerna, kort sagt bli av med underhudsfett! Helt rätt sagt, men man ska va försiktig eftersom det är ren misshandel av kroppen. Inga långdistanslöpningar då det konsumerar kolhydrater som fan, och inget intag av just kolhydrater gäller. Tyvärr gör underskottet av kolhydrater att man tappar ork, får ingen energi och tränar "sämre". Dessutom, när kroppens glykogenlager tagit slut så finns inget att bygga muskler på (funkar inte bara med protein) vilket resulterar i att musklerna gradvis bryts ner.

Men fettet blir man av med :tungan

Det jag tycker är viktigast är att man verkligen köttar på så man går som man blivit stockad i stjärten efter passet
Mina benpass kan se ut såhär..

Fulldjupa knäböj med kontrollerad nedgång, 8 set: 10, 6, 4, 2, 1, 1, 6 ,8
Fulldjupa benpressar 3 set, kontrollera nedgång 10 10 10
Benspark 3 set 10 10 10
Hamstrings i maskin 6 set 10 8 6 6 5 10
Vadpress i benpressen 6 set 10,10,7,7, 25, 20

Sen får baksida lår mycket pisk på ryggpasset då jag kör halvstela mark

Ingenting för den som just börjat träna men Andreas jag tycker du bör lägga dig på nåt med den volymen om du kör ben endast 1 gång i veckan

Jag kör ben 2 gånger i veckan ,fast de e lättare att räka 3 träningsdagar och 1 vilodag,

Bröst,axlar triceps
Rygg,biceps
Mage,ben

Så ser min träning ut för tillfället med varierande övningar,

Självförtroendet hoppar lite men änsålänge är ja nöjd med resultatet, e mycket större än alla mina vänner och även dom i äldre kretsen så ja bara längtar tills om något år :)

Men de är lite svårt o hålla koll på intaget av dåliga saker, liksom ett gympass följt av 8 timmar jobb på restaurang e inte så väldigt optimalt, Spec efter ett benpass så e man helt död, mage/rygg e också dödligt,

Men sen blir de mkt provsmaka osv

Last edited:
Men som sagt, jag är inte ute efter att bli stark, jag är ute efter att få volym, och sen om ja tränar annorlundare senare vet jag ej,

Låter som en klassisk beachbyggare, precis som jag. Helt menlöst men ser i de flestas ögon bra ut haha.
Tränat oseriöst sen jag var 18, seriöst senaste 3 åren, född -83, 174 cm, 77kg vid deff.

Googla TUT (tension under time) eller kolla lite youtube.
Jag har kört det under senaste halvåret och tycker det funkar bra.
Handlar i grund och botten om att sänka vikterna, maximera kontakten med muskeln och aldrig låta den slappna av under setet.

Vågen och vikterna har i stort sett stått still för mig senaste året men volymen (då jag mätt) har ökat. Om inte annat så lär du dig att utföra samtliga övningar väldigt korrekt med TUT, vilket du lär kunna dra nytta av framöver om du blir mer intresserad av att öka i styrka och då väljer att återgå till den "vanliga" träningsformen.

Bara en tanke om du vill testa att variera dig lite.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing