Styrfladdret allan-ballan

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Hoj
2SG6S
Tjohiii vad det fladdrar då :skrämd

Testade med att släppa styret, ja jag vet jag är en nybörjare, idag. Vid låga hastigheter ca 50 km/h så fladdrar styret fram och tillbaka med små utslag. Vid ca 70-80 km/h kommer fladdret direkt när jag släppt styret och utslagen blir värre och värre tills det att jag måste fatta styret för att inte det ska gå åt skogen :gnissla Detta fenomen kan också kännas om man håller styret väldigt löst.

Har kollat: Styrlager, hjullager fram, däcktryck, bromsar etc. Hittar inget fel. Däcket fram är ganska slitet säg 3 mm kvar. Vad kan detta vara? Skall till verkstad och kolla upp det och vill ha lite mer kött på benen så att man inte blir tutlurad :D

Tack på förhud :tungan

/Mathias

Så betedde sig min Hornet när framdäcket började ta slut. Kolla om du har små "klackar" i mönstret, det hade jag. Försvann med nytt framdäck.

Fjädringsinställningar, kolla så att båda gaffelbenen har samma inställning. Prova med att sänka förspänningen bak (mindre spänning på fjädern)
Kolla så att hjulen spårar.
Kolla ballansering både fram och bak.
Olja i gaffelbenen, är det lika mycket i båda.
Byt till nytt framdäck (helst bak också, lättare att komma fram till vad som är fel om båda däcken är nya och balanserade).

Last edited:
Fjädringsinställningar, kolla så att båda gaffelbenen har samma inställning. Prova med att sänka förspänningen bak (mindre spänning på fjädern)
Kolla så att hjulen spårar.
Kolla ballansering både fram och bak.
Olja i gaffelbenen, är det lika mycket i båda.
Byt till nytt framdäck (helst bak också, lättare att komma fram till vad som är fel om båda däcken är nya och balanserade).

Göttmos, bra svar:tummenupp Ska kolla upp så möe jag kan och lämna resten till proffs (ialla fall mer kunnande).

Roger ut