Styrfladdret allan-ballan

Mathias84

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Vill du veta? PM:a
Hoj
2SG6S
Tjohiii vad det fladdrar då :skrämd


Testade med att släppa styret, ja jag vet jag är en nybörjare, idag. Vid låga hastigheter ca 50 km/h så fladdrar styret fram och tillbaka med små utslag. Vid ca 70-80 km/h kommer fladdret direkt när jag släppt styret och utslagen blir värre och värre tills det att jag måste fatta styret för att inte det ska gå åt skogen :gnissla Detta fenomen kan också kännas om man håller styret väldigt löst.

Har kollat: Styrlager, hjullager fram, däcktryck, bromsar etc. Hittar inget fel. Däcket fram är ganska slitet säg 3 mm kvar. Vad kan detta vara? Skall till verkstad och kolla upp det och vill ha lite mer kött på benen så att man inte blir tutlurad :D

Tack på förhud :tungan

/Mathias
 
Så betedde sig min Hornet när framdäcket började ta slut. Kolla om du har små "klackar" i mönstret, det hade jag. Försvann med nytt framdäck.
 
Fjädringsinställningar, kolla så att båda gaffelbenen har samma inställning. Prova med att sänka förspänningen bak (mindre spänning på fjädern)
Kolla så att hjulen spårar.
Kolla ballansering både fram och bak.
Olja i gaffelbenen, är det lika mycket i båda.
Byt till nytt framdäck (helst bak också, lättare att komma fram till vad som är fel om båda däcken är nya och balanserade).
 
Last edited:
Fjädringsinställningar, kolla så att båda gaffelbenen har samma inställning. Prova med att sänka förspänningen bak (mindre spänning på fjädern)
Kolla så att hjulen spårar.
Kolla ballansering både fram och bak.
Olja i gaffelbenen, är det lika mycket i båda.
Byt till nytt framdäck (helst bak också, lättare att komma fram till vad som är fel om båda däcken är nya och balanserade).

Göttmos, bra svar:tummenupp Ska kolla upp så möe jag kan och lämna resten till proffs (ialla fall mer kunnande).

Roger ut
 
Min hoj har också börjat göra så (fast inte lika kraftigt endast små rörelser), antagligen är det framhjulet som börjar bli slitet då det inte hänt tidigare...
 
Byt styrlager! Suzuki började med vanliga rullager till styrlagren i den vevan på banditer. Lägg därtill en brantare gaffelvinkel på gen2 så har du förklaringen. Koniska rullager får ordning på ditt problem. Jag mfl har haft samma problem på gen2 1200 banditer och alla försök med däck fjädring mm funkar inte, men bytet av styrlager till koniska fixade biffen.
 
Byt styrlager! Suzuki började med vanliga rullager till styrlagren i den vevan på banditer. Lägg därtill en brantare gaffelvinkel på gen2 så har du förklaringen. Koniska rullager får ordning på ditt problem. Jag mfl har haft samma problem på gen2 1200 banditer och alla försök med däck fjädring mm funkar inte, men bytet av styrlager till koniska fixade biffen.

Har hojen hos verkstad nu, de skulle kolla upp framhjulet. Om det inte hjälper så gör jag som du föreslog. Tack för ett intressant och bra svar:yoparty
 
Byt styrlager! Suzuki började med vanliga rullager till styrlagren i den vevan på banditer. Lägg därtill en brantare gaffelvinkel på gen2 så har du förklaringen. Koniska rullager får ordning på ditt problem. Jag mfl har haft samma problem på gen2 1200 banditer och alla försök med däck fjädring mm funkar inte, men bytet av styrlager till koniska fixade biffen.

Får medge att jag fattar inte riktigt hur du menar. Har det ens funnits ngt annat än koniska styrlager sen 80-talet gjorde sitt intåg? Bara nyfiken.
 
Har hojen hos verkstad nu, de skulle kolla upp framhjulet. Om det inte hjälper så gör jag som du föreslog. Tack för ett intressant och bra svar:yoparty

Har du åkt med skivbromslåset på? Ifall ena skivan är lite skev kan det uppkomma styrfladder
 
Får medge att jag fattar inte riktigt hur du menar. Har det ens funnits ngt annat än koniska styrlager sen 80-talet gjorde sitt intåg? Bara nyfiken.

Massor med cyklar som har vanliga kullager i styrhuvudet. CBR929RR till exempel.
 
Har du toppbox? De kan ställa till med mycke skit. Vikten på fel ställe + att den blir ett vindfång.
Bort med boxen isf.
 
Har varit hos verkstaden nu! De balanserade mitt framhjul. Provkörde och styrfladdret var kvar:huvet Pratade mer med killarna där och de satt att jag inte kunde bli av med fladdret:va Det skall vara så:död VA??? De påstod att flera "billiga" hojar är så och det får man leva med:gnissla

Snälla ni med Bandit 600, fladdrar era styren också när ni släpper taget om det i hastigheter över 60 km/h? Jag menar greppar jag inte styret igen efter 3 sek så kör jag av vägen...

Ingen toppbox, bra skivor, inget glapp i lager som jag kan känna, okej men inte bra framdäck, rätt lufttryck
 
Har varit hos verkstaden nu! De balanserade mitt framhjul. Provkörde och styrfladdret var kvar:huvet Pratade mer med killarna där och de satt att jag inte kunde bli av med fladdret:va Det skall vara så:död VA??? De påstod att flera "billiga" hojar är så och det får man leva med:gnissla

Snälla ni med Bandit 600, fladdrar era styren också när ni släpper taget om det i hastigheter över 60 km/h? Jag menar greppar jag inte styret igen efter 3 sek så kör jag av vägen...

Ingen toppbox, bra skivor, inget glapp i lager som jag kan känna, okej men inte bra framdäck, rätt lufttryck

DOm på verkstan, verkar ju inte helt ok i skallen.
 
Har varit hos verkstaden nu! De balanserade mitt framhjul. Provkörde och styrfladdret var kvar:huvet Pratade mer med killarna där och de satt att jag inte kunde bli av med fladdret:va Det skall vara så:död VA??? De påstod att flera "billiga" hojar är så och det får man leva med:gnissla

Snälla ni med Bandit 600, fladdrar era styren också när ni släpper taget om det i hastigheter över 60 km/h? Jag menar greppar jag inte styret igen efter 3 sek så kör jag av vägen...

Ingen toppbox, bra skivor, inget glapp i lager som jag kan känna, okej men inte bra framdäck, rätt lufttryck

Liten historielektion
(har för mig att jag skrivit detta i en annan tråd för länge sedan?:va)

All materia svänger, alla konstruktioner svänger, och under vissa förutsättningar så kan det bli interference. Det här har hojkonstruktörer vetat i många år och förr i tiden, till exempel på 80-talet, så försökte man bygga hojarna så att interferensen inte uppkom förrän i så höga farter att hojen inte kunde nå dit. En CBX från -79 skulle inte interferera mellan ramens svängningar och hjulens rotation förrän uppåt 280-290 knutar, långt över vad hojen kunde komma upp i.

Problemet var att hojen konstruerades med en vek ram, tung motor, vissa bussningar i nylon och sugrör till gaffelben. Sedan slets dessa och blev lite glapp. Styrlager, svinglager, platta däck osv vilket gjorde att svängningarna gick ner i fart och plötsligt hade vi det berömda wobblet som egentligen kallas weave och är en lågfrekvent svängning.

När föraren då försökte hålla emot denna svängning så överförde han den lågfrekventa svängningen från den lätta framdelen till den tunga bakdelen och wobblet var ett faktum. Precis som vi gör fortfarande och som är känsligare på vissa hojar (TL1000S och R)

Vad har detta med ditt framhjul att göra då? Ja, nuförtiden så bygger man hojarna så att interferencen kan uppkomma i mycket lägre fart, kring 60-80km/h eftersom vi orkar hålla emot i den farten och gör detta automatiskt. När man testar hojar så drar man upp den i 100-110 och släpper styret. När farten då minskar så kommer hojen att börja svänga, från ca 80 ner till 60, sen slutar den och stabiliserar sig själv. Testförare brukar också tjonga till en styrända med ena handen för att förstärka detta. Sen räknar de hur många svängningar hojen gör innan den skall stabilisera sig själv, i regel 4 svängningar. Detta är speciellt vanligt på stora offroadhojar med breda styren och lång fjädring typ Africa Twin, Transalp...

Om din hoj inte slutar att svänga eller att den svänger så mycket att du håller på att ramla av så är det något som är fel. Det finns ingen "billig" hoj som skall bete sig på det sättet, puCnKt!

Om alla lager är schyssta så är det i regel däcken som gör detta. Det kan bero på felaktig typ av däck, att de är slitna eller att man sätter på felaktig bredd eller profil för sin hoj. Ofta kan felet ligga bak i hojen även om det känns som att det är fram som det spökar. Till exempel svinglager, platta däck (oerhört vanlig orsak) typ...

Fortsätt felsökningen du...:tummenupp
 
Liten historielektion
(har för mig att jag skrivit detta i en annan tråd för länge sedan?:va)

All materia svänger, alla konstruktioner svänger, och under vissa förutsättningar så kan det bli interference. Det här har hojkonstruktörer vetat i många år och förr i tiden, till exempel på 80-talet, så försökte man bygga hojarna så att interferensen inte uppkom förrän i så höga farter att hojen inte kunde nå dit. En CBX från -79 skulle inte interferera mellan ramens svängningar och hjulens rotation förrän uppåt 280-290 knutar, långt över vad hojen kunde komma upp i.

Problemet var att hojen konstruerades med en vek ram, tung motor, vissa bussningar i nylon och sugrör till gaffelben. Sedan slets dessa och blev lite glapp. Styrlager, svinglager, platta däck osv vilket gjorde att svängningarna gick ner i fart och plötsligt hade vi det berömda wobblet som egentligen kallas weave och är en lågfrekvent svängning.

När föraren då försökte hålla emot denna svängning så överförde han den lågfrekventa svängningen från den lätta framdelen till den tunga bakdelen och wobblet var ett faktum. Precis som vi gör fortfarande och som är känsligare på vissa hojar (TL1000S och R)

Vad har detta med ditt framhjul att göra då? Ja, nuförtiden så bygger man hojarna så att interferencen kan uppkomma i mycket lägre fart, kring 60-80km/h eftersom vi orkar hålla emot i den farten och gör detta automatiskt. När man testar hojar så drar man upp den i 100-110 och släpper styret. När farten då minskar så kommer hojen att börja svänga, från ca 80 ner till 60, sen slutar den och stabiliserar sig själv. Testförare brukar också tjonga till en styrända med ena handen för att förstärka detta. Sen räknar de hur många svängningar hojen gör innan den skall stabilisera sig själv, i regel 4 svängningar. Detta är speciellt vanligt på stora offroadhojar med breda styren och lång fjädring typ Africa Twin, Transalp...

Om din hoj inte slutar att svänga eller att den svänger så mycket att du håller på att ramla av så är det något som är fel. Det finns ingen "billig" hoj som skall bete sig på det sättet, puCnKt!

Om alla lager är schyssta så är det i regel däcken som gör detta. Det kan bero på felaktig typ av däck, att de är slitna eller att man sätter på felaktig bredd eller profil för sin hoj. Ofta kan felet ligga bak i hojen även om det känns som att det är fram som det spökar. Till exempel svinglager, platta däck (oerhört vanlig orsak) typ...

Fortsätt felsökningen du...:tummenupp

Bra skrivit:tummenupp Tråkigt att inte personalen som har som jobb att leka mekaniker inte vet detta eller ens kan testa det själv utan försöker istället övertyga mig att: "skit i det det skall vara så". Sedan blev jag lite smått utskrattad och tillsagd att ha båda händerna på styret :brinnerup

Det där med att min hoj skulle stabilisera sig efter x antal svängningar stämmer nog tyvärr inte. Få fortsätta leta fel, blir nya däck fram och bak nästa säsong, få se om det gör biffen:rolleyes:

Tack igen för alla bra svar:yoparty
 
Tråkigt att de har den attityden på din verkstad, lär ju inte få några mer jobb från dig eller?
Testa som jag sa att sänka spänningen lite på fjädern på bakfjädringen, har märkt när jag själv har höjt spänningen att cykeln blir lite nervösare. Med en sänkning för dig kan det kanske lindra det hela lite.
Nästa steg annars verkar vara att prova nya däck, skulle prova med ett annat märke den här gången om jag vore dig.
Hojen börjar ju bli några år nu så att ta en titt på svinglagren är nog inte fel heller.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top