styrdämparen på R1-04 suger....

Badkarma skrev:
Du har ingen aning om vad progressiv är va?

:va :va :rolleyes: :va progressiv :va kan det stå för program resiver....
nåt med tv kanaler att göra...

jodå....men jag vill inte upptäcka när jag kör att den var nog inte så
bra......så för min del blir det en ställbar från öhlins. :7peta

Låter som om det inte går att köra R1 utan styrdämpare......

Har precis köpt en R1a -00 och ska köra ganska lugnt, iallafall kommer jag aldrig att kunna köra så hårt att jag når hojjens begränsning, behöver jag en styrdämpare iallafall???

Undrar också hur känsliga rettorna är. Har en Gixxer 750 -98'a, sätter jag ner framhjulet lite snett så klart jag får styrfladder som med vilken hoj som helst. Men det låter som att rettorna inte går att köra på svenska vägar utan dämpare.

R1an är väl lite nervös om den pressas hårt, iaf vad jag hört om 98-01 modellerna

BENSON skrev:
självklart blir det mer motstånd i den när man får ett ordentligt wobbel....
....det är själva knycket som avgör motståndet.
men jag tycker inte att det mottståndet denna ger räcker.
PÅ LÅNGA VÄGAR

Men jag kan ju ha blivit "öhlins" skadad :Bugar
fattar inte detta gnäll.....om du nu vill ha feta grejer original köp milleR eller ducce.....annars e det ju bara att plocka fram plonkan o göra som vi alltid gjort, köp styrdämpare efter eget tycke o smak.....

Den som sitter på sitter där bara för att den är bättre än ingen alls.....

my 2cents

Det jag reagerade på var kåpglaset....
Visst, de brukar inte vara höga på nån supersport nu för tiden men man fick ju inte ens ner hakan under glaset på R1:an, det är nog vad jag skulle prioritera att byta först i.a.f.

Messiah skrev:
R1an är väl lite nervös om den pressas hårt, iaf vad jag hört om 98-01 modellerna

vet kompisar som verkligen pressar sin retta utan styrdämpare och det går fin fint.
Men ska prova själv i vår och se.

ja jag tror då iaf att den inte är något speciellt nervösare än andra 1000cc:are av samma årsmodeller, och den nya lär ju vara stabilare då yamaha påstår att nya r1an har 200% mer vristyv ram...

BENSON skrev:
:va :va :rolleyes: :va progressiv :va kan det stå för program resiver....
nåt med tv kanaler att göra...

jodå....men jag vill inte upptäcka när jag kör att den var nog inte så
bra......så för min del blir det en ställbar från öhlins. :7peta

Lycka till med en grymt snygg hoj i allafall.
Syns vi i sommar ska jag knäcka dig med min 750 :7peta hehe!

R1 wannabe skrev:
Låter som om det inte går att köra R1 utan styrdämpare......

Har precis köpt en R1a -00 och ska köra ganska lugnt, iallafall kommer jag aldrig att kunna köra så hårt att jag når hojjens begränsning, behöver jag en styrdämpare iallafall???

Du klarar dig utan styrdämpare. Är däcken fräscha och allting är rakt, glappfritt och i ordning krävs det ganska rejäl misshandel för att få cykeln att wobbla okontrollerat. Att landa wheelies i 217 km/h med styret snett är rejäl misshandel, till exempel. Det är fullt möjligt att köra fetfort med en R1 utan styrdämpare om man har lite känsla för feeling.

Fattar inte varför alla tjatar om styrdämpare hit o dit.. R1:an går alldeles utmärkt o köra utan om du som Mattias säger, har lite "feeling"

BENSON skrev:
Hade min öhlinare på max...... :tummenupp
och det passade mej kanon.

På sommaren ska tilläggas...
vår och höst blev det lite för trögt..

Max?? då har du fel på dämparen (har du kollat) - det behövs inte ens vid extremt hård körning.

Mvh//ZF

Jag gillar styrdämpare eftersom jag vet att jag har en förmåga att bli lite darrhänt i kritiska situationer, vilket kan skapa vobbel om det vill sig illa (t.ex. när det ska väjas för älgar). Annars är det väl en smaksak.

Det vore synd om inte nya bladens dämpare lever upp till förväntningarna, har varit nyfiken på den själv.

BENSON skrev:
Fattar inte hur dom kan kalla det för styrdämpare.. :4skrika ....
Absolut inget som helst motstånd i den.
Nån mer än jag som ska köpa öhlinare till hojen....
och som vet om orginalfästena kan sitta kvar :va
Borde isåfall göra den lite billigare.
först så gnäller folk om att det inte sitter nån styrdämpare på R1 o nu när dom har satt dit en så är det inte heller bra
det e väl bättre än ingen alls eller?? :7peta

Skorpan skrev:
först så gnäller folk om att det inte sitter nån styrdämpare på R1 o nu när dom har satt dit en så är det inte heller bra
det e väl bättre än ingen alls eller?? :7peta

Nått ska man väl ha att klaga på om de går snett :gnissla

Zilversurfer skrev:
Max?? då har du fel på dämparen (har du kollat) - det behövs inte ens vid extremt hård körning.

Mvh//ZF

Det var inget fel på min dämpare.....
första gångerna i stan glömde jag bort dämparen ibörjan ..och det var inte
kul i korsningarna när man luta lite och skulle svänga med styret....
Ganska nära ett par gånger att lägga den.
Men men....antar att alla tycker om olika....
och jag kommer köpa en ställbar från öhlins.....
och ställa den på MAX.
Använder min hoj 80% av åkningen till lättare stuntåkning...och jag gillar motståndet.

ja ja...orginal kanske är hyfsad .... :rolleyes:
men jag har inget förtroende för den.

Last edited:
Det är nog bäst att jag sätter styrdämpare på NSRen med då va? :va :D :tummenupp

Kan ta en på moppen med när man ändå är i farten, hehe...

Nämen alvarligt, jag tror inte att yamaha sätter på en styrdämpare som bara är skit, då vet dom att dom får kritik för det sen... :)

Om man som Benson är van att ha en öhlinare på trögaste läget så förstår jag att den som sitter på känns lätt...det kanske inte är svårare än så.
Den lär säkert funka bra för de som inte kör med samma extrema dämpning (skulle jag vilja kalla det i.a.f.)

Jo visst, om inlägget var en attack mot mig så var väll mitt inlägg ironi-smittat...

Men endå, jag tror inte att orginalstyrdämparen suger... :)

Förstår att han vill ha det som han är van vid...

Back