Styrdämpare, andra än öhlins?

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Hej!

Jag har försökt söka redan men inte hittat. Jag undrar hur andra märken på styrdämpare står sig mot Öhlins som verkar vara "the shit". T.ex. Sprint.

Visste inte riktigt i vilken forumdel jag skulle ställa min fråga men de borde ju passa här.

Någon som har t.ex. en sprint styrdämpare och kan ge lite kritik kring den?

Tack

/ Dan

För gatbruk har jag aldrig ansett mig behöva styrdämpare då om man kör så fort på gata att man verkligen har behovet borde man ta licens och lugna sig i trafiken. Skall man åka bana så är det läge att lägga lite mer pengar på dämparen då du skall ha den under många år och den är ju flyttbar när du byter cykel. Tillse att den är renoveringsbar och köp kvalite då de billigaste i mina ögon gör lika mycket skada som nytta.

Last edited:
WP funkar toppen. Lika bra som öhlins och kostar lika mycket. Design från 2000-talet mot öhlins 80-talsstuk.

Hyperpro rekommenderar jag :tummenupp
Och känns inte lika mycket som Öhlins!
Den byter man också olja på själv!

För gatbruk har jag aldrig ansett mig behöva styrdämpare då om man kör så fort på gata att man verkligen har behovet borde man ta licens och lugna sig i trafiken. Skall man åka bana så är det läge att lägga lite mer pengar på dämparen då du skall ha den under många år och den är ju flyttbar när du byter cykel. Tillse att den är renoveringsbar och köp kvalite då de billigaste i mina ögon gör lika mycket skada som nytta.

Har inte behövt användning av en styrdämpare ännu men jag började lära mig lite smått att åka bakhjul och är livrädd för att sätta ner hjulet snett o få styrfladder.

Hoppas kunna köra ett par fler bandagar nästa säsong också! :tummenupp

Tack för svaren, får se va de blir för dämpare, men de finns alltså annat än öhlins som ska fungera!

Vi har ett märke som vi nog tycker funkat bäst för oss som heter Toby. www.toby.be Aldrig några problem med dom. Bättre än dom WP och Öhlins vi har.

Last edited:
Fick tag på en Bitubo på min hoj. Sjukt snygg, det gick tydligen att till viss del färgmatcha den efter hojen. Jag hade blå hoj och blå styrdämapre.. Den hade gas så den blev inte sämre efterhand som oljedämparna blir. 18-20 steg var de också.

Dom finns att få hem till lägre pris än Öhlins WP och andra märken men jag har fan aldrig sett bättre finnish eller lätta funktion på en styrdämpare eller bakdämpare (Båda satt på när jag köpte hojen)

.. Den hade gas så den blev inte sämre efterhand som oljedämparna blir.
..

Vi har fått skicka "gasstyrdämpare" på service varje år ändå. Är olja i dom med som är trycksatt med gas. Så dom måste också servas som allt annat man har. En dämpare höll ett race från den var ny sen tappade den gastrycket. Väntar fortfarande på reservdelarna hos våran servicekille i Holland sen nån månad sen på den..

Tror inte Bitubo bara har gas? Är säker olja i dom med som bara är trycksatt.

Last edited:
Vi har fått skicka "gasstyrdämpare" på service varje år ändå. Är olja i dom med som är trycksatt med gas. Så dom måste också servas som allt annat man har. En dämpare höll ett race från den var ny sen tappade den gastrycket. Väntar fortfarande på reservdelarna hos våran servicekille i Holland sen nån månad sen på den..

Tror inte Bitubo bara har gas? Är säker olja i dom med som bara är trycksatt.

Jag tror öht inte på att ha trycksatt i styrdämpare. Dels är gasvolymen så löjligt liten att trycker ofelbart kommer att sjunka. Det går helt enkelt inte att konstruera tätningar som är täta nog och dessutom inte ger icke önskvärt hög friktion.

Sen är halva poängen med gas att undvika kavitation och skummning vid väldigt snabba flöden genom ventilerna något som är viktigt för följsam gång vid snabba fjädringsrörelser. Har vi detta problem i styrdämpare? Knappast....

Får man fråga var man köper detta märke smidigast? Hittar ingen återförsäljare i Sverige och på ebay fanns det någon enstaka.

Tack

Tror det är Mintonga Racing som har Toby. Inte säker att dom har dom kvar dock. Många år sen hade dom ialla fall :tummenupp

Matris är ett Italienskt märke som gör stötdämpare och styrdämpare. www.matrisdampers.com

Matris M4R - 559 euro.

m4r-large.jpg

Matris M3 - 434 euro.

m3-large.jpg

Finns på tex www.race-spare.com i Tyskland. Öhlins känns lite billigare nu? :)

Jag tror öht inte på att ha trycksatt i styrdämpare. Dels är gasvolymen så löjligt liten att trycker ofelbart kommer att sjunka. Det går helt enkelt inte att konstruera tätningar som är täta nog och dessutom inte ger icke önskvärt hög friktion.

Sen är halva poängen med gas att undvika kavitation och skummning vid väldigt snabba flöden genom ventilerna något som är viktigt för följsam gång vid snabba fjädringsrörelser. Har vi detta problem i styrdämpare? Knappast....

Finns ingen gas i varken styrdämparen till landsväg eller enduro ifrån Öhlins. Det sitter en skumgummistav i den ändan där påfyllningen sitter som ev skulle motverka skumbildning tror jag det var. Sätter man dämparen i ett skruvstäd & drar stången ut & in & skulle man då kände ryckningar så är det oftast luft kvar som måste bort.

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back