Styrdämpare, andra än öhlins?

Tänkte bara säga att det blev en Öhlins trots allt, fick ett helt ok pris via ebay på en ny Öhlins SD121 styrdämpare 165£ + 14£ frakt :)

Nu är jag bara på jakt efter ett "fitting kit" om någon har ett som ligger o skräpar får de gärna skicka ett PM

Bitubo är fina grejer, snygga som fan!
Haft min i 2 år och har aldrig behövt skicka på service, tror de har en service intervall på ja efter 5 år kanske.

Som chase sa tidigare så är det gas i dessa på min står det tom "bitubo GAS"
Varför skulle det inte fungera med bara GAS? r6 orginla dämparen bak är det ju gas i?

Bifogat

• Kopia av P9060465.JPG
    Kopia av P9060465.JPG
    107.2 KB · Visningar: 149
Beror på till vad styrdämparen används till och hur höga krav man har på den hur ofta den ska servas.

Öhlins rekomenderar service var tredje race till racing och till gata inte förens man känner eller hör att nått är fel.

Beror på till vad styrdämparen används till och hur höga krav man har på den hur ofta den ska servas.

Öhlins rekomenderar service var tredje race till racing och till gata inte förens man känner eller hör att nått är fel.

Styrdämpare för gata verkar lika fånigt som att ta med hasch till Jamiaca.. tydligen tycker Öhlins detsamma. Fast det ser ju ballt ut vid korvmojen :yoparty :yoparty

/J

Har testat att köra min RSV1000R utan styrdämpare, det är inget vidare skoj då styret fladdrar hej vilt under gaspådrag (dock har jag den sänkt fram och höjd bak vilket säkert tar bort en hel del stabilitet).

Matrisdämparen funkade fint på min -04:as ZX10R, hade en WP på R1 -00:a funkade också fint.

Jo de e självklart. Jag använder min till racebruk och har inte märkt att styrdämparen har tappat prestanda under 2 år på banan.
Självklart har väl olja sina fördelar jämte gas. Men gas mattas väl inte på samma sätt som olja gör? därav den höga serviceintervallen?

Sen är det ju andra delar som slits. Men på tex orginal bakdämparen på r6:an använder man ju gas? Nån som kan förklara varför? Antar att de e mindre service. Varför har inte öhlins en gas variant?

Använder inte MotoGP nån form av gas variant i deras gafflar? E inte hela men en del har jag för mig?

Alla styrdämpare, bakdämpare eller gafflar som har gas har vanlig olja i. Att man trycksätter oljan med kväve är för att man får ingen värmeutvidgning av oljan då. Det betyder att dämpningen blir mera konstant oavsett temperatur på oljan.

Den där guldiga behållaren på Öhlins dämpare som sticker ut från dämparen eller sitter monterad via en slang är gasbehållaren. Har funnits där sen 1800-talet eller nått hörru! :)

Att dämparen är trycksatt ändrar nog inte nån serviceintervall.

Last edited:
Alla styrdämpare, bakdämpare eller gafflar som har gas har vanlig olja i. Att man trycksätter oljan med kväve är för att man får ingen värmeutvidgning av oljan då. Det betyder att dämpningen blir mera konstant oavsett temperatur på oljan.

Den där guldiga behållaren på Öhlins dämpare som sticker ut från dämparen eller sitter monterad via en slang är gasbehållaren. Har funnits där sen 1800-talet eller nått hörru! :)

Att dämparen är trycksatt ändrar nog inte nån serviceintervall.

jaja okok.. då e jag med :D
Men om vi kollar på bara styrdämparen den här bitubo med gas och tydligen någon form av olja i sig också? mot en vanlig öhlins styrdämpare. Vad tror du är skillnaden? rent prestanda mässigt kan det väl inte skilja speciellt mycke?
Som du sa så borde det väl vara bättre att ha en blandning med gas då de blir mer konstant så man slipper ändra, skruva åt eller lätta på nått under ett race.

Jag tycker de borde bli skillnad i serviceintervall om den är trycksatt. Oljan måste väl ge mer friktion än kväve?

Jag e kanske helt ute o cyklar men vore kul och veta skillnaderna

Oljan och gasen har inte kontakt med varann. Gasen trycker på en kolv som i sin tur trycker på oljan. Du kan tex öppna en Öhlins gasgaffel och byta fjädrar/ändra oljehöjd och inte behöva bry dig om gastrycket.

På Öhlins styrdämpare sitter det gummimembran inne i dämparen som gör precis samma sak som gasen gör på dom dämparna som har en sån. Ser till att ha konstant oljetryck oavsett tempeturen.

ja precis som jag...åker inte avancerat men börjat wheela lite å så,,å framförallt dåliga vägar ä skönt mä dämpare....vet ej nått om andra märken men jag har en ählins som ska prövas te våren=) lycka till i djungeln!

Trycksatt dämpare är jättebra i teorin och hos marknadsföringsavdelningen men frågan är vad man verkligen behöver. De problemen man klassiskt har i icke trycksatta stötdämpare/gafflar har man inte i styrdämpare då de jobbar med mycket lägre frekvenser och mindre utslag. Styrstoppsvobbel konstant i 20min hade man inte ens på gummiramstiden......

Skaffar man då en trycksatt styrdämpare skapar man sig nya problem iom serviceliv och den tappade funktionen då trycket faller utan att för den skull har löst något annat än ickeproblem....

Har nu fått hem den styrdämparen jag köpte på ebay och på den står det SD1670 113270.

Jag köpte klart och tydligt enligt annonsen SD121 som med ett harris fitting kit ska passa min hoj. Har jag blivit lurad eller?

Någon som kan hur markeringen på Öhlins styrdämpare? Kollade även "stroke" på den dämparen jag köpt och får det till ca 62mm SD121 ska ha 68mm som jag fattat det :(

Last edited:
Har nu fått hem den styrdämparen jag köpte på ebay och på den står det SD1670 113270.

Jag köpte klart och tydligt enligt annonsen SD121 som med ett harris fitting kit ska passa min hoj. Har jag blivit lurad eller?

Någon som kan hur markeringen på Öhlins styrdämpare? Kollade även "stroke" på den dämparen jag köpt och får det till ca 62mm SD121 ska ha 68mm som jag fattat det :(

kolla här
http://www.ohlins.com/Portals/0/documents/manuals/07261-01A.pdf

Tittat i lite listor nu och SD150 verkar vara Öhlins-kit för min hoj, den har stroke 63mm. Den dämpare jag fått hem är Öhlins-kit för gsxr 1000 03-04 och den har också stroke 63mm. Tror ni jag kan köpa ett fitting kit nånstans och få det att sitta bra?

Kanske borde starta separat tråd om detta för att få bättre respons?

Tittat i lite listor nu och SD150 verkar vara Öhlins-kit för min hoj, den har stroke 63mm. Den dämpare jag fått hem är Öhlins-kit för gsxr 1000 03-04 och den har också stroke 63mm. Tror ni jag kan köpa ett fitting kit nånstans och få det att sitta bra?

Kanske borde starta separat tråd om detta för att få bättre respons?

är nog ingen större skillnad på dämparna lite längre kanske.. men problemet är att fästena är nästan lika dyra som dämparen.. leta beg hade jag gjort.

Dämparna finns bara i ett fåtal längder, sedan är det monteringssatserna som är modellanpassade och som de tjänar bra pengar på.

En fråga till; är det normalt att det "bubblar" lite i dämparen när man drar den för hand?

Tyckte väll att din avatar såg bekant ut...

YOUTUBE-ID "bakhjulsåkarfilm" /YOUTUBE-ID

:tummenupp

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...