Styrbjörns laddade dröm

Intressant inlägg, jag valde aluminium för det är ju samma material som resten av motorn..
Om det skulle visa sig att det smälter sönder så har jag också 2st rst spacers som blev skurna på samma gång.
Toppen är ju dragen så jag kommer att testa med aluminium ändå.
Jag kan tänka mig att en snöskoter går på full rulle konstant, jag tvivlar att en mc går många sekunder åt gången på full last. Men om du smälte en packning så är det ju möjligt

Mvh
 
Är det möjligt att återanvända topp packningen? Blev osäker om jag ska prova köra aluminium distans..
Skönt med kunnande turbogurus här på forumet!
 
Kopparpackningarna (med o-ring) glödgar man innan motering/återvinning. Återanvänder max 1 gång, dvs jag vänder på den. Avkylning i vatten chockar bort orenheter från ytan. Alu-topp-packningar är nog bäst att anse som engångspackningar. Huruvida t.ex. en 2 mm tjock koppar-spacer funkar som toppackning vet jag faktiskt inte, du lär prova och rapportera. Viktigt att fodren o-ringas.
 
Motorn är inte startad, så med andra ord så kan jag byta ut alu mot rst distansen och återanvända packningsmaterialet? Jag får helt enkelt göra om och göra rätt :huvet ska lyfta toppen och se om packningen är skadad.
 
2 Rond.jpg

Alu vs. Rst.jpg


Mls packningen ser ut att ha klarat sig fast den har varit monterad.

Verkar vara svårt att få tag på VHT copper gasket, tydligen tycker inte EU om turbo :(

Tror ni att det håller tätt utan att tillsätta packningsmaterial på den rostfria distansen?

Tack Boost 3 för dina vassa ögon :tummenupp
 
De va bra du byter till rostfri plåt men vanlig svartplåt skulle ha varit snäppet bättre då den är lite mjukare. Men jag tror säkert de funkar med rostfri plåt också så du kan nog vara lugn.

Ang mls och andra plåtskivepackningar så brukar man kunna återmontera dem minst 3ggr även när man kör turbo.
Om man kört hojen några mil och måste riva motorn och återmontera packningar så plockar man isär alla tunna plåtar för besiktning. Om ytskiktet släppt på någ av skivorna så måste man slipa den skivan plåtren .
Skivorna måste då sprayas med packningsspray typ locktite eller kopparspray. Jag rek spraya locktite spray även med nymontering av packningar speciellt när de är en sådan här tårta och turbo.

Den här locktite sprayen "3020" är svinbra och du hittar den på mekonomen mf ställen.
http://www.laitis.se/loctite-3020-400ml.html
 
Last edited:

Den ska funka lika bra som locktite 3020 köp den som är lättast att hitta. Vi skrev inlägg på exakt samma minut så Kolla tidigare inlägg från mig.

Om du frågade mig om kamdreven så har jag inte försökt turbomata ktm 990ien än. På den motorn är det enklare för då hissar man hela cylindern med bottenspacer så de lär funka bra med kamdreven.
 
Last edited:
Håller nu en loctite 3020 burk i handen :krama Känns som det här kommer bli bra!

Nikel, och om du frågade mig om kamaxlarna så har jag pressat om insugskammen. avgas blev bra automatiskt
 
Håller nu en loctite 3020 burk i handen :krama Känns som det här kommer bli bra!

Nikel, och om du frågade mig om kamaxlarna så har jag pressat om insugskammen. avgas blev bra automatiskt

Jag frågade dig =).
Hur gick du till väga för att få det rätt?

Behöver ju antagligen göra det samma på min.
 
Kamaxlar

Här bifogar jag en bild som herr Andersson så generöst har delat med sig för några år sedan, den visar klart och tydligt hur mycket och vilken riktning drevet skall roteras.
Om jag inte missminner mig så är sträcket gjort med 1mm kapskiva (nedre kant av insugskam) när strecken korsas så är du väldigt nära 106 i lobe. Förutsatt att du har sänkt kompressionen med 2mm spacer.
Kommer inte ihåg vad tråden hette som informationen kommer ifrån.

På första sidan ser du hur jag har pressat lös drevet


Kammar.jpg
 
På turbo-bike.com finns det gradskiva att printa ut och information om hur du ska mäta och räkna ut lobecenter

När jag slipade märket i kammen så blev det lite bredare än vad som tänkt, men det spelar ingen roll för det är ju egentligen bara en utgångspunkt. bara att mäta och göra om tills man är nöjd
 
På turbo-bike.com finns det gradskiva att printa ut och information om hur du ska mäta och räkna ut lobecenter

När jag slipade märket i kammen så blev det lite bredare än vad som tänkt, men det spelar ingen roll för det är ju egentligen bara en utgångspunkt. bara att mäta och göra om tills man är nöjd

Tack.
Får läsa lite mer om det hela =)
Jag antar att du ändrade kamtiderna på båda utifrån standard då med tanke på att avgas blev rätt med tjockare packning.
 
Jag lurar lite på det där med spacer i alu och varför det inte fungerar.. Borde det inte vara så att det funkar bra med alla kringliggande delar i alu för de har en hygglig volym alu och god möjlighet till värmeavledning medans en sådan packning blir inklämd mellan 2 st stålskivor, förvisso tunna men med betydlige sämre värmeavledning och med någon slags gummibeläggning?

Jag körde ju med 3 packningar och det har inte krupit ett dugg i kanterna men det förutsätter nog att toppen ska dras ganska hårt redan original om man nu inte byter toppskruvarna. Det skulle ju kunna vara ett alternativ till din spacer om du nu inte gör den i stål.
 
Siktar på att ladda 1 bar så jag tycker original toppskruvarna borde klara det? :va

Aluminium distansen blir ju utbytt mot rostfritt men det borde ju inte påverka skruvarna?
 
Min personliga åsikt är att man köper rejälja toppskruvar/bultar innan man köper värstingpackning!

Ska du köra på bensin eller e85?
Biltrimmarna nuförtiden kör ju orginlpackning, ARP bult och e85 med rätt bra marginaler!
Blåser de sedan toppackningen så kanske de får sina block oringade!
(man fräser ett spår runt cylindern och lägger en svetstråd i spåret. Svetstråden sticker upp lite och trycker in i toppackningen när man spänner ner toppen. Extra kebab!!)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top