Styrändar?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vad ska styrändar vara bra för? Köpte nya handtag nu som är öppna i ändarna, då känner man sig ju tvingad att sätta dit såna där styrändar, men vafan är dem bra för??? :Bugar

<micke> skrev:
Vad ska styrändar vara bra för? Köpte nya handtag nu som är öppna i ändarna, då känner man sig ju tvingad att sätta dit såna där styrändar, men vafan är dem bra för??? :Bugar

Snyggt?
Samt att det stabiliserar, men ... snyggt!

okej....humm, jag skulle nog ha fixat andra gummihandtag då, för jag tycker att styrändar egentligen är rätt gay. =)

Sitter där så du inte ska skaka bort händerna.... (Läs: tappa känseln)

Testa att köra stånka utan styrändar! Styret vibrerar så kraftigt att efter tre mil tappar du känseln och efter ytterligare ett par så smärtar fingrarna så mycket att det inte går att hålla i styret längre.

Mookie skrev:
Testa att köra stånka utan styrändar! Styret vibrerar så kraftigt att efter tre mil tappar du känseln och efter ytterligare ett par så smärtar fingrarna så mycket att det inte går att hålla i styret längre.

Har man styrändar tar det hela 3,5 mil!

Okej, aja, jag får väl leta upp ett par billiga jävlar nånstans då, eller göra egna på jobbet kanske. Humm..

Aja, när hojen välter i garaget så kanske dem tar i golvet istället för ens nya dyra handtag. =)

Måste styrändarna ha någon speciell vikt, eller räcker det med bara en aluminuim knopp?
Jag har svarvat mina själv i aluminium, men de väger ju inte så mycket.

De har oftast en speciell vikt, kör utan så ska du få se.

Jag har testat och det vibrerar märkbart mer i styret helt enkelt.

ljungen_79 skrev:
Måste styrändarna ha någon speciell vikt, eller räcker det med bara en aluminuim knopp?

Om man vill ha en vibrationsdämpande funktion bör man ju göra dem ganska tunga. Min RD 350 hade just styrändar i alujumjum, och dom vägde ju inte mycket. Dom skyddar väl förhoppningsvis själva handtaget vid en lättare vurpa, och "knoppen" är troligen billigare än en ny styrhalva, men på den hojen behövdes egentligen inte någon vibrationsdämpning i styret.

Min ZXR har inga styrändar alls, utan syrhalvorna slutar bara i en guldeloxerad "knopp".

ljungen_79 skrev:

Hur gör du för att låsa dem inne i styret?

Kanske skulle svarva egna, funderar på att ta en lång bult, bricka, mutter och en slangbit. Skruvar ihop dem så kläms slangbiten ihop och låser. Fast sen lär man ju inte få ut dem däremot...

<micke> skrev:
Hur gör du för att låsa dem inne i styret?

Kanske skulle svarva egna, funderar på att ta en lång bult, bricka, mutter och en slangbit. Skruvar ihop dem så kläms slangbiten ihop och låser. Fast sen lär man ju inte få ut dem däremot...

Du har nog en annan modell, för jag skruvar bara fast dom med en skruv. Det är gängat i styret på min.
Har inte testat än om det fungerar mot vibrationerna, det får vi se i vår.

Okej.

Ska kolla om det är gängat i styret. I så fall svarvar jag egna på jobbet. Kanske man skulle ta rostfritt får man lite extra tyngd... :P

Jag e ute efter röd eloxerad styrändar då mina nuvarande e skrapade å jag har röd eloxerade kopplings & bromshandtag.
Nån som vet nånstans man köpa det? Har letat som fan!!! Finns typ inte!

Sorry att jag snor tråden lite... hehe :)

JONQAS skrev:
Jag e ute efter röd eloxerad styrändar då mina nuvarande e skrapade å jag har röd eloxerade kopplings & bromshandtag.
Nån som vet nånstans man köpa det? Har letat som fan!!! Finns typ inte!

Sorry att jag snor tråden lite... hehe :)

Har dom inte det på www.bikersneed.se. Tyckte jag såg det där.

Köp nya och eloxera dem själv om det är så "snyggt". :tomten

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...