Sturup ok för RR nu eller?

Den är inte byggd som MC-bana i första hand. I en perfekt värld finsn det inga restriktioner att ta hänsyn till. Men irl finns det många såna. Man kan önska en GP-bana men det får man ändå ingen. Och då är man glad för det lilla :)

Trots sina brister är Sturup himla kul at köra på.

tvivlar inte ett skit på att den är kul, och att det finns bankvällar för gatfolk är helt ok.
men RR träning där är jag aningen skeptisk till, och att det skulle tävlas där vore fullständigt vansinne.

Den är inte byggd som MC-bana i första hand. I en perfekt värld finsn det inga restriktioner att ta hänsyn till. Men irl finns det många såna. Man kan önska en GP-bana men det får man ändå ingen. Och då är man glad för det lilla :)

Trots sina brister är Sturup himla kul at köra på.

Tror inte att det handlar så mycket om restriktioner utan om SÄKERHET. Kollar man filmen så ser man att det är rätt många ställen att slå ihjäl sig på. Räcken som står två meter från bankanten i utgången till ett flertal kurvor. En highsider på dessa ställen så går det garanterat åt h-e. Vare sig man ska köra ERF eller sprintrace måste banan anpassas för detta, vilket självklart vore kul om det gjordes.

Tror inte att det handlar så mycket om restriktioner utan om SÄKERHET. Kollar man filmen så ser man att det är rätt många ställen att slå ihjäl sig på. Räcken som står två meter från bankanten i utgången till ett flertal kurvor. En highsider på dessa ställen så går det garanterat åt h-e. Vare sig man ska köra ERF eller sprintrace måste banan anpassas för detta, vilket självklart vore kul om det gjordes.

precis,och svemos uppdelning av säkerhetsnivåerna är fullständig idioti.

Vare sig man ska köra ERF eller sprintrace måste banan anpassas för detta, vilket självklart vore kul om det gjordes.
De håller på med detta. Banan är ju inte godkänd i det skick ni ser i filmen.

Under 06 så skedde vad jag vet inga allvarligare avåkningar pga banans beskaffenhet men visst känns det lite olustigt att se räckena så pass nära ytterkurvorna vid fullt nerlägg.

Nu förstår ni kanske vad jag menade med inlägget...
och det värsta av allt är att de faktiskt diskuterar inom STCC, i skrivande
stund, om att
försöka få den godkänd för MC så de kan köra Pro Superbike där..
måtte det inte hända...

stackars de som skall köra där isåfall... (jag menar race..... ni som
tränar gör ju det på eget bevåg, så det behöver ni inte kommentera..)

Att bedöma en banas säkerhet kräver nog lite mer än att bara se en ombordfilm, man bör nog ha sett banan på riktigt och helst av allt gått ett varv samt provkört banan.

Men visst det fritt att ha åsikter och tycka vad man vill om vad som helst.

Att bedöma en banas säkerhet kräver nog lite mer än att bara se en ombordfilm, man bör nog ha sett banan på riktigt och helst av allt gått ett varv samt provkört banan.

tvärtom, ser man på film att den inte duger så lär den inte duga på långa vägar när man är där.

Men du kan väl inte mena att den är OK att köra tävling på? PRO Superbike på den banan i dagens skick är inte OK säkerhetsmässigt och det baserar jag på bilder och filmer men anser att det underlaget är väl så bra för att göra den bedömningen på.

Last edited:
Men du kan väl inte mena att den är OK att köra tävling på? PRO Superbike på den banan i dagens skick är inte OK säkerhetsmässigt och det baserar jag på bilder och filmer men anser att det underlaget är väl så bra för att göra den bedömningen på.

Det påstår jag inte heller, man kan tolka inläggen lite hur man vill men banan är INTE godkänd för SBK och det lär den inte heller bli om den inte byggs om.

Banan MÅSTE byggas om innan JAG anser att den är säker nog att TÄVLA på, men det är min egen personliga bedömning och jag har ingenting med banbesiktningar att göra.

Last edited:
men det går även att ligga på trean runt hela med en 1000 cc.

eller om man kör Ducce o har maaaaassor med vrid... :D

Banan är väldigt fysiskt krävande och teknisk, kanske inte den mest ultimata banan för fullvuxna hojar men den funkar.

Tycker också banan i sig själv är skitkul o krävande, får man bara till alla säkerhets aspekter så tror jag både publik (som kommer vädigt nära banan) och förare kommer att gilla den :tummenupp

Nu förstår ni kanske vad jag menade med inlägget...
och det värsta av allt är att de faktiskt diskuterar inom STCC, i skrivande
stund, om att
försöka få den godkänd för MC så de kan köra Pro Superbike där..
måtte det inte hända...

stackars de som skall köra där isåfall... (jag menar race..... ni som
tränar gör ju det på eget bevåg, så det behöver ni inte kommentera..)
Är väl inte någon risk att man får ut en större förarskara på startlinjen i ProSB.

2718841 Är det dåligt intresse för klassen?
Nja, snarare att förarna i klassen knappast lär tycka banan är OK för race. Men det är ju en spekulation. Kan bli som i AMA SBK sista runda där de nästan alla förarna vägrade köra utom typ fem av de långsammaste som därmed vann eller tog bra med pinnar....

Jag vet ej om denna filmen varit uppe tidigare men den är från en MC träning på SRW 060917 med SydskånesEmse.

Förare: Erland Cox (En av Skånes bästa motortrimmare, Bil & MC)
Hoj: Gixxer 1000-01

Ladda ner filmen här, näst längst ner till höger i filmsektionen!
http://www.topplocksverkstan.se/Bildfilm.html

Oj, gissa om det kommer bli kökörning med bilarna där på STCC.... Trångt som satan...

Vad använder man där? 2 växlar eller? Gixxern på filmen växlade ju inte ofta...

Nja, snarare att förarna i klassen knappast lär tycka banan är OK för race. Men det är ju en spekulation. Kan bli som i AMA SBK sista runda där de nästan alla förarna vägrade köra utom typ fem av de långsammaste som därmed vann eller tog bra med pinnar....
Precis min poäng, det kommer alltid att finnas folk som kör oavsett hur banan ser ut och hur säkerheten är. Många ser nog sin chans att plocka poäng om andra avstår från att köra.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti