Sturup ok för RR nu eller?

Bennybåge skrev:
2642732 Är Sturpsbanan ok för roadracing nu eller?
Innan var den väl inte godkänd av Svemo, men är kanske nu eller?
Jag skulle dock inte våga köra tävling där med en 1000cc och armcore räcke
så nära... träning ok kanske, men tävling.. nää

http://www.stcc.se/pages/nyhet.asp?NewsId=3167

Vad jag har hört så ska den vara godkänd för Endurance tävling med mc nästa år, efter det att de har gjort de ändringar som påpekades vid förra besiktningen...

Förhoppningsvis så kan detta leda till att banan äntligen blir godkänd av Svemo, det vore kalas med två godkända RR banor i Skåne.

Ett ERF på SRW skulle råkka stenhårt med tanke på hur fysiskt krävande denna bana är, om man tycker att Knutstorp är slitig att köra på så har man inte provat SRW.

Hur är det, finns det öppna träningar på Sturup? Har fått för mig att man måste vara medlem på något sätt för att få köra där?

samuel w skrev:
2642774 Hur är det, finns det öppna träningar på Sturup? Har fått för mig att man måste vara medlem på något sätt för att få köra där?
Det finns fler arrangörer än SSEMSE som har körningar på Sturup.

Hoppas dock inte på för mycket när det gäller godkännande för RR.

Bingo skrev:
Hoppas dock inte på för mycket när det gäller godkännande för RR.
Men banan måste ju vara godkänd av Svemo för att man ska få tävla inom RR. Hur ska STCC lyckas köra Pro Superbike om banan inte är godkänd?
(Förstår att det inte är din sak att svara på det, bara en fråga i största allmänhet)

GSXR1100R skrev:
2642760 Förhoppningsvis så kan detta leda till att banan äntligen blir godkänd av Svemo, det vore kalas med två godkända RR banor i Skåne.

Ett ERF på SRW skulle råkka stenhårt med tanke på hur fysiskt krävande denna bana är, om man tycker att Knutstorp är slitig att köra på så har man inte provat SRW.
Den där banan är skitrolig på en liten cykel, ...lika rolig som den är värdelös med en 1000cc. Gissar att den inte blir populär bland STCC-grabbarna, om det nu skulle bli körning där i år. Hoppas &så slippa köra Endurance där, såvida man inte skaffar tillgång till en 600.

Zoidberg skrev:
2642940 Den där banan är skitrolig på en liten cykel, ...lika rolig som den är värdelös med en 1000cc. Gissar att den inte blir populär bland STCC-grabbarna, om det nu skulle bli körning där i år. Hoppas &så slippa köra Endurance där, såvida man inte skaffar tillgång till en 600.

Ja, jag var där när en kompis till mig körde där med sin 125Junior hoj.. precis
lagom till den, kunde inte blivit bättre tror jag. Men när man sen såg
1000cc hojarna komma körandes så blev man mörkrädd....

Jösse skrev:
2642871 VILKA ??

Hoppas på godkännande för RR.
Bl a en dansk banarrangör som hittas på www.zenergyracing.com. De arrangerar körningar på Sturup, Knutstorp och en del utländska banor. PM:a signaturen Hysciter här på forumet. Han kan ge närmare besked.

@ Sandstream, jag kan tänka mig att de bara kör bilarna och låter motorcyklarna köra för sig på en annan bana vid ett annat tillfälle. Jag gillar verkligen banan, men den är inte nog säker idag. Det är bara ca två-tre meter mellan kanten vid den snabbaste kurvan och armco-räcket. High-sida där så träffar du antingen softfencet på räcket räcket eller så flyger du över och ner i ravinen bakom! Det finns fler ställen man inte bör tappa fästet på.

Edit: jag hoppas man lyckas förbättre säkerheten så att den BLIR godkänd.

Last edited:
Det var prat om att köra STCC även på kinnekulle. Skulle gissa att man bara kommer köra bilar på både sturup och kinnekulle i sådant fall.

Bingo skrev:
@ Sandstream, jag kan tänka mig att de bara kör bilarna och låter motorcyklarna köra för sig på en annan bana vid ett annat tillfälle.
Okej!
Trodde det var ett paket som arrangörerna köpte in som inkluderade alla klasser.

sandstream skrev:
2643201 Okej!
Trodde det var ett paket som arrangörerna köpte in som inkluderade alla klasser.

Är bara vissa klasser som kör alla STCC-arrangemang. STCC, JTCC, Porsche och VEIDEC är väl dom som kör på alla.

Sen har man lite olika supportklasser som Formel Renault, Superkart, Ferrari Challange osv på vissa arrangemang.

Axxexs skrev:
2643220 Är bara vissa klasser som kör alla STCC-arrangemang. STCC, JTCC, Porsche och VEIDEC är väl dom som kör på alla.
Det var dessa klasser jag tänkte på men det spricker ju då för Pro Superbike om banan inte är godkänd av Svemo.

BTW: Hade varit kul att se hojar på Kinnekulle :)

GSXR1100R skrev:
2642760 Förhoppningsvis så kan detta leda till att banan äntligen blir godkänd av Svemo, det vore kalas med två godkända RR banor i Skåne.

Hehe, Knutstorp e rena semestern jämfört med Sturup :hihi

Hade varit nice med ett ERF där..., hoppas de höjer säkerheten där till nästa säsong så det blir möjligt :)

*Superlight* skrev:
Hade varit nice med ett ERF där...
Fast hade det verkligen det. Egentligen? Riktigt trötta förare på en bana med vanskliga partier låter inte som en odelat bra idé.

Bingo skrev:
2643479 Fast hade det verkligen det. Egentligen? Riktigt trötta förare på en bana med vanskliga partier låter inte som en odelat bra idé.

Förklara var de "vanskliga" partierna skulle vara om de som jag skrev gjort banan säker :va

*Superlight* skrev:
2643504 Förklara var de "vanskliga" partierna skulle vara om de som jag skrev gjort banan säker :va
Jaha, du menar så. Jag trodde du menade med den nuvarande utformningen. Ajja men då är vi ju överens kompis :pannkyss

*Superlight* skrev:
2643463 Hehe, Knutstorp e rena semestern jämfört med Sturup :hihi

Minst sagt :D
Stora hojar på den banan är bra fysisk träning !

Är där plats att bredda avåkningspartierna ?
Har ägaren ev planer på att bredda farliga områden ?

Misstänker att det handlar om stora pengar för att göra den betydligt säkrare med tanke på armcoräckena.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti