Stuntare på RR tävlingar

KickAss_Prod´s skrev:
Lite fläng eller?? började köra 6 år gammal. Tror inte ens jag behöver kommentera den frågan. Synd att du e så insnöad

Det var en fråga. Jag hade fel. Sånt händer.

Du har aldrig uttalat dg något direkt i de här frågorna förr och rent allmänt så översvämmas de hä diksussionerna av folk som inte skulle ta sig till banan om de så fick betalt.

Nu hade jag fel vilket väl får anses vara glädjande.

CorbenDallas skrev:
Alltså. Nu blir jag förvirrad.
.....

GSXR1100R är helt klart inne på rätt spår här.

Någonstans har jag grovt missat i formuleringarna.

Alla såna här diskussioner bygger på generaliseringar. Det måste dom göra. Att vi är 50 som faktiskt är intresserade här på SH innebär inte att jag har fel om den vanliga sporthojsknutten som lägger 150mil spännpåstan med sin R6 varje år.

Visst är det de vanliga motorsportintresserade som man vill ha ut till banan. Det är dom som ju kan ha behållning av det hela.

För att förtydliga.
Jag tror att ett forum där medlemmarna är den typiske AlltomMC-läsaren hade varit ett bättre plank för att göra reklam som faktiskt ger resultat.

Jag sågar den stora massan R-knuttar, inte ALLA. Jag sågar tex dom som ska ha en R1 eller ingen hoj alls. Hur hojintresserad är man då? Hur många såna finns det inte?

Fan vad bra ni är på att spamma sönder era egna trådar! Vem orkar läsa alla inlägg? Inte jag i alla fall. Här kommer ett par meningsfulla åsikter om det tråden egentligen handlade om, frågan är bara om någon orkar läsa ända hit:

Arrangören är ansvarig för säkerheten på banan, hela dagen utan undantag. Med andra ord krävs det funktionärer och sjukvårdare om det skall stuntas men dom är ju på lunch.....

Burnouts är kul att titta på men det hör inte hemma på en racerbana om man inte vunnit, och rutinerade förare stannar på lämligt ställe på banan och lägger sin lilla lakridsremsa utanför idealspåret nära kanten för att inte riskera att förstöra asfalten.
Att sladda omkring och göra donuts över hela banan är inte att tänka på!

EDIT: Om någon mot all förmodan har något konstruktivt att säga om mitt inläg så kan ni väl skicka ett pm till mig, jag orkar inte läsa allt skräp här

/HW

Last edited:
Chrille skrev:
Det var en fråga. Jag hade fel. Sånt händer.

Du har aldrig uttalat dg något direkt i de här frågorna förr och rent allmänt så översvämmas de hä diksussionerna av folk som inte skulle ta sig till banan om de så fick betalt.

Nu hade jag fel vilket väl får anses vara glädjande.

That´s ok! :tummenupp E rätt ny på forumet, därför du kanske inte sett av mig tidigare. Har till viss del gett upp d där med RR d senaste, dels pga att d e helt omöjligt o skaffa tillräckligt me sponsorer. E nöjd me o åka på banträffar mm. tillsvidare. Men som sagt så e d svårt o hitta ngt ställe o öva på utan att d nästan alltid blir ett jävla gnäll från ngn. Och man gillar ju inte alltid o köra me 2 hjul i backen, utan vill kunna köra relativt säkert på bakhjulet mm utan o utsätta gammelmormor me rulator på övergångs stället för livsfara. får hoppas lite på björn (Widheim??) i formel 1 så motor intresset ökar en del. Som d e nu så har man ju större chans o bli upptäckt om man emigrerar till spanien o rejsar me en kawazaki gpz 900 :squid

Chrille skrev:
Jag sågar den stora massan R-knuttar, inte ALLA. Jag sågar tex dom som ska ha en R1 eller ingen hoj alls. Hur hojintresserad är man då? Hur många såna finns det inte?

Är det så konstigt att man vill ha en snygg hoj?
+poäng även om man kommer med snyggt skinnställ och nytvättad hoj..
Och ja, jag är grymt hojjinresserad!

Skulle tycka det va coolt med stunt uppvisning på RR-tävlingar!

RRickard skrev:
Är det så konstigt att man vill ha en snygg hoj?
+poäng även om man kommer med snyggt skinnställ och nytvättad hoj..
Och ja, jag är grymt hojjinresserad!

Skulle tycka det va coolt med stunt uppvisning på RR-tävlingar!

han menar folk som sitter o gnäller att de inte har råd med den senaste muskelhojen, och bara därför ska de inte ha en äldre eller svagare hoj heller, fins många trådar här på forumet om sånt, det ger inte samma imponerareffekt vetu.

HW skrev:

Arrangören är ansvarig för säkerheten på banan, hela dagen utan undantag. Med andra ord krävs det funktionärer och sjukvårdare om det skall stuntas men dom är ju på lunch.....

Burnouts är kul att titta på men det hör inte hemma på en racerbana om man inte vunnit, och rutinerade förare stannar på lämligt ställe på banan och lägger sin lilla lakridsremsa utanför idealspåret nära kanten för att inte riskera att förstöra asfalten.

Stuntsen måste altså förläggas utanför RR banan, på Knutstorp har vi en lång halkbana parallet med läktaren som går att använda till detta, ambulans och några funkisar till stuntarna så borde det väl fungera.

Chrille:
Innan jag blev medlem på sporthoj.com så visste jag inte ens att SM/SO fanns och det va inte förens jag började undersöka RR-foumet här som jag kunde luska fram vad som pågick.

Det jag vill komma till är att det inte finns NÅN information till den "vanliga" hojåkaren. T.ex. en tråd i Träffar/Samåkningar skulle räcka. Du måste kommer ut ur din lilla låda och se att här finns det pengar att tjäna och folk att få till RR-banorna. Informera folk om vart tävlingarna finns och gör det i tid. Att lägga upp en tråd 1 vecka innan tvälingen går av stapeln funkar inte. Visst, det finns ju www.roadracing.se. Men hur många, som inte redan är aktiva, vet att den sidan finns egentligen?

Ni måste nå ut till dom hojåkarna som faktiskt är intresserad, har sin hoj för att köra på gata och inte har nån aning om att dessa evenemang finns. Jag lovar dig, dom är många.

EBS skrev:
...

Ni måste nå ut till dom hojåkarna som faktiskt är intresserad, har sin hoj för att köra på gata och inte har nån aning om att dessa evenemang finns. Jag lovar dig, dom är många.

Hjälp till med tips. Vi har under det gångna året legat ute med info här, bike.se och bikeproject....

Visst filurar man lite på nästa steg men var hittar man knuttarna där intresset finns??

Chrille skrev:
Hjälp till med tips. Vi har under det gångna året legat ute med info här, bike.se och bikeproject....

Visst filurar man lite på nästa steg men var hittar man knuttarna där intresset finns??

Dom flesta Mc-handlarna brukar ha tavla där man kan sätta upp reklam, annonser m.m. ett tips är ju att tycka upp hela programet för året och sätta upp hos dom flesta handlarna.

Annars, en tråd 2 veckor innan varje tävling där det informeras om vad som kommer köras m.m.

:tummenupp

äntligen börjar det likna förslag om ämnet, skit nu i vad chrille eller kanske jag tycker om "vanliga" knuttar eller andra, kom med förslag på hur vi skulle kunna göra.

Jag har inte upplevt att synsam/veidec har medfört att fler åker på SM RR, tråkigt men framför allt lite konstigt.
Kanske har stcc stillat deras behov, inte skapat ett större.

Jag tror på mc-träffar i anslutning till tävlingarna, när jag va liten och åkte på vm (84 --> ) så va det alltid träff, och min bror som började tävla -87 i SM minns att det ofta va mc-träffar och hyffsat med publik.
I detta ligger att jag håller med chrille att de "vanliga" knuttarna behövs för att få en bredd på publiken, men visst vill jag ha dit räjsputten på R1an också.
Nånn sa att publiken drar när tävlingarna börjar, kan nog vara lite så med träff besökarna, då kommer vi in på att få dom att känna sig mer delaktiga i helgen, kan vara så att stunt hjälper till där...
steg ett i så fall, nå ut till fler tidningsläsare.
steg två, berätta för dom att det är en trevlig helg men fler aktiviteter än själva racen.
steg tre, kontakta mc klubbar och höra vad som får dom att lägga sina träffar på en viss tid och plats.
mina funderingar bara, finns ju flera steg och säkert fler åsikter.

Förutom de rent praktiska aspekterna på stunande som HW nämnt i sitt inlägg så är ju frågan om var man lägger de små resurserna bäst.
Ska det vara stuntare vid en tävling så ska de vara bra och ska de vara bra så kostar de antagligen pengar och kostar de pengar så har man ännu mindre för marknadsföring.

Ett stort problem tror jag har varit att det inte finns någon typ av samordnad marknadsföring, bättre i år iom extratidningen med Bike, mellan de olika tävlingarnas arrangörer.
Frågan är ju vilka som kan tänkas åka på RR tävlingar men som inte gör det i dagsläget och hur man når dem? Väldigt svåra frågor att få svar på.
Hur får man den storstadsbaserade sporthojskillen att våga åka mer än 10 mil för att titta på en tävling även om det finns en viss risk för regn? Att många var på GR dagen tror jag berodde på att det var nära Sthlm, gratis och självklart ett intresse för stuntande men frågan är om man kan dra nytta av det som tävlingsarrangör i Skåne?

HW skrev:
Fan vad bra ni är på att spamma sönder era egna trådar! Vem orkar läsa alla inlägg? Inte jag i alla fall. Här kommer ett par meningsfulla åsikter om det tråden egentligen handlade om, frågan är bara om någon orkar läsa ända hit:

EDIT: Om någon mot all förmodan har något konstruktivt att säga om mitt inläg så kan ni väl skicka ett pm till mig, jag orkar inte läsa allt skräp här

/HW

Tråden handlar knappast om hur man rent praktiskt skullle arrangera stuntuppvisning i samband med en RR-tävling. :rolleyes:

Vad den handlar om är hur fler besökare kan lockas till tävlingarna.

Mitt besök på tävlingen i Linköping den 21/9 var ett bra exempel på hur man gör för att så få besökare som möjligt ska hitta till platsen för evenemanget. Och det låga antalet besökare verkade alla mycket nöjda med. Det var tydligen meningen att utövarna skulle få köra ifred utan besvärande åskådare. Jag blev till och med bryskt tillrättavisad när jag påpekade det (för en utomstående) skenbart märkliga i detta. :confused:

För att på allvar göra något åt problemet måste man ju bena ut en del grundläggande frågor. Vilka vänder man sig till? Hur når man denna grupp? Vad har denna grupp för behov? Hur tillgodoser man behoven? Mycket grundläggande marknadsföring mao och frågor vars svar troligen är ganska enkla att besvara.

Vad som krävs är troligen att någon med relevanta kunskaper engageras för att lägga fram en plan för hur fler besökare ska lockas. Interna initiativ verkar ju inte ha varit speciellt framgångsrika och stuntuppvisningar tror jag inte är rätt väg att gå för att långsiktigt nå fler än de redan frälsta.

Personliga reflektioner är att fråga sig vad som generellt lockar stora grupper människor till platser? Låga priser, barnvänlig miljö, lättsam underhållning, god tillgänglighet, en Svensson-bejakande atmosfär, lagom mycket ordning och reda, etc. Om det ligger något i ovanstående är de amatörmässiga, skitiga, stökiga och introverta inslagen i evenemangen troligen inte till gagn för rekryterandet av nya besökare.

Att dessa evenemang dessutom arrangeras av insöade (ursäkta den möjligt negativa betydelsen i ordet) aktiva tror jag är ett möjligt hinder för chanserna att locka utomstående; troligen saknar man förmåga att spegla utomståendes behov och förväntningar.

Finns en allvarligt menad ambition bör man ta hjälp av människor som arbetar med eventmarketing för att få "nya" idéer som fungerar.

Lycka till!

:hej

Nyteknik skrev:
Tråden handlar knappast om hur man rent praktiskt skullle arrangera stuntuppvisning i samband med en RR-tävling. :rolleyes:

Vad den handlar om är hur fler besökare kan lockas till tävlingarna.

Mitt besök på tävlingen i Linköping den 21/9 var ett bra exempel på hur man gör för att så få besökare som möjligt ska hitta till platsen för evenemanget. Och det låga antalet besökare verkade alla mycket nöjda med. Det var tydligen meningen att utövarna skulle få köra ifred utan besvärande åskådare. Jag blev till och med bryskt tillrättavisad när jag påpekade det (för en utomstående) skenbart märkliga i detta. :confused:

För att på allvar göra något åt problemet måste man ju bena ut en del grundläggande frågor. Vilka vänder man sig till? Hur når man denna grupp? Vad har denna grupp för behov? Hur tillgodoser man behoven? Mycket grundläggande marknadsföring mao och frågor vars svar troligen är ganska enkla att besvara.

Vad som krävs är troligen att någon med relevanta kunskaper engageras för att lägga fram en plan för hur fler besökare ska lockas. Interna initiativ verkar ju inte ha varit speciellt framgångsrika och stuntuppvisningar tror jag inte är rätt väg att gå för att långsiktigt nå fler än de redan frälsta.

Personliga reflektioner är att fråga sig vad som generellt lockar stora grupper människor till platser? Låga priser, barnvänlig miljö, lättsam underhållning, god tillgänglighet, en Svensson-bejakande atmosfär, lagom mycket ordning och reda, etc. Om det ligger något i ovanstående är de amatörmässiga, skitiga, stökiga och introverta inslagen i evenemangen troligen inte till gagn för rekryterandet av nya besökare.

Att dessa evenemang dessutom arrangeras av insöade (ursäkta den möjligt negativa betydelsen i ordet) aktiva tror jag är ett möjligt hinder för chanserna att locka utomstående; troligen saknar man förmåga att spegla utomståendes behov och förväntningar.

Finns en allvarligt menad ambition bör man ta hjälp av människor som arbetar med eventmarketing för att få "nya" idéer som fungerar.

Lycka till!

:hej
En del vettiga synpunkter här, dessvärre va 21/9 dagen på Sviestad klassad som enklare tävling UTAN betalande publik.

Det vi snackar om är SM/SO tävlingar, men RR är rörigt så det räcker, ingen utomstående begriper alla dessa regler.

GSXR1100R skrev:
En del vettiga synpunkter här, dessvärre va 21/9 dagen på Sviestad klassad som enklare tävling UTAN betalande publik.

Det vi snackar om är SM/SO tävlingar, men RR är rörigt så det räcker, ingen utomstående begriper alla dessa regler.

Det Gamlot menar är att det enligt de stadgar som finns inte är tillåtet att göra reklam / locka publik till en enklare tävling likt den som kördes på Sviestad den 21/9. Varför vete gudarna men så är det tydligen.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park