HW skrev:
Fan vad bra ni är på att spamma sönder era egna trådar! Vem orkar läsa alla inlägg? Inte jag i alla fall. Här kommer ett par meningsfulla åsikter om det tråden egentligen handlade om, frågan är bara om någon orkar läsa ända hit:
Arrangören är ansvarig för säkerheten på banan, hela dagen utan undantag. Med andra ord krävs det funktionärer och sjukvårdare om det skall stuntas men dom är ju på lunch.....
Burnouts är kul att titta på men det hör inte hemma på en racerbana om man inte vunnit, och rutinerade förare stannar på lämligt ställe på banan och lägger sin lilla lakridsremsa utanför idealspåret nära kanten för att inte riskera att förstöra asfalten.
Att sladda omkring och göra donuts över hela banan är inte att tänka på!
EDIT: Om någon mot all förmodan har något konstruktivt att säga om mitt inläg så kan ni väl skicka ett pm till mig, jag orkar inte läsa allt skräp här
/HW
Tråden handlar knappast om hur man rent praktiskt skullle arrangera stuntuppvisning i samband med en RR-tävling.
Vad den handlar om är hur fler besökare kan lockas till tävlingarna.
Mitt besök på tävlingen i Linköping den 21/9 var ett bra exempel på hur man gör för att så få besökare som möjligt ska hitta till platsen för evenemanget. Och det låga antalet besökare verkade alla mycket nöjda med. Det var tydligen meningen att utövarna skulle få köra ifred utan besvärande åskådare. Jag blev till och med bryskt tillrättavisad när jag påpekade det (för en utomstående) skenbart märkliga i detta.
För att på allvar göra något åt problemet måste man ju bena ut en del grundläggande frågor. Vilka vänder man sig till? Hur når man denna grupp? Vad har denna grupp för behov? Hur tillgodoser man behoven? Mycket grundläggande marknadsföring mao och frågor vars svar troligen är ganska enkla att besvara.
Vad som krävs är troligen att någon med relevanta kunskaper engageras för att lägga fram en plan för hur fler besökare ska lockas. Interna initiativ verkar ju inte ha varit speciellt framgångsrika och stuntuppvisningar tror jag inte är rätt väg att gå för att långsiktigt nå fler än de redan frälsta.
Personliga reflektioner är att fråga sig vad som generellt lockar stora grupper människor till platser? Låga priser, barnvänlig miljö, lättsam underhållning, god tillgänglighet, en Svensson-bejakande atmosfär, lagom mycket ordning och reda, etc. Om det ligger något i ovanstående är de amatörmässiga, skitiga, stökiga och introverta inslagen i evenemangen troligen inte till gagn för rekryterandet av nya besökare.
Att dessa evenemang dessutom arrangeras av insöade (ursäkta den möjligt negativa betydelsen i ordet) aktiva tror jag är ett möjligt hinder för chanserna att locka utomstående; troligen saknar man förmåga att spegla utomståendes behov och förväntningar.
Finns en allvarligt menad ambition bör man ta hjälp av människor som arbetar med eventmarketing för att få "nya" idéer som fungerar.
Lycka till!