Stunt & Street, fast utan stunt eller vad händer?

Hur fan argumenterar du nu egentligen.
Polisen har som uppgift att se till så att vi följer lagen. Eftersom utrustning såsom nummerskylt och blinkers finns reglerade i lagen så omfattas även dessa av polisens arbete.

Din liknelse var djävligt korkad om du ursäktar mig.
En bättre liknelse vore om polisen bjuder in knarkarna till en konsert eller liknande och kravet för att få komma in är att man inte är påverkad.

Det är egentligen samma sak här. Vi får leka på Barkarbyfältet helt lagligt med tillstånd från polisen. Det enda villkoret vi har för att få göra det är att vi är lagliga på vägen till och från evenemanget. Men tyvärr så är många motorcyklister inte villiga att samverka ens till den grad att vi ska följa lagen på vägen dit.

Det är för övrigt ingen som blivit instängd och dom har inte kontrollerat alla. Utanför området hade dom en poliskontroll som inte skilde sig på något sätt från en helt vanlig poliskontroll på vilken väg som helst. Inget konstigare än det. Jag gissar att du inte ens var på plats och följdaktligen inte har en aning om hur saker och ting gick till. För annars hade du inte påstått något så korkat som att polisen skulle stängt in alla.

Jag såg att polisen stod vid vägkanten när jag åkte därifrån men blev inte stoppad. Inte någon av dom jag känner heller
.
I mitt första inlägg så kan man läsa...
Nu har jag varken varit där eller ens pratat med någon där, utan bara fått min uppfattning genom att läsa på Sh..

Men för tydlighetens skull så säger jag det igen.. jag var inte där..
Och du missar fortfarande hela poängen med tillställningen.
Så jag lägger ner nu.
Lycka till

Greja ett segelflyg och ett par rollerblades i strl 43 så kommer vi ner och bogserar upp krokodilen till himlen från Hayabusan =)
Dragplåster liktssom=)

Och att kalla det bakhåll tycker jag är lite fel. Dom hade en poliskontroll som ser ut på precis samma sätt som en poliskontroll alltid gör. Jag har svårt att se varför vi inte skulle kunna stå ut med att samverka åtminstone till den grad att vi kör lagliga hojar när dom låter oss hålla på och härja på fältet.

Jag tycker gott och väl att man kan kalla det bakhåll. Jag vet inte hur det är där du bor men här i stockholm så är det väldigt sällsynt. Jag har innan S&S sett en i år. Jag har haft bilkort sedan 1995 och hoj sedan 2000 och aldrig blivigt stoppad av en kontroll och aldrig fått blåsa.

Nej. Självklart visste dom vad som försiggick. Dom visste att det skulle vara en massa hojar på Barkarby och eftersom dom vet att motorcyklister inte gillar att följa lagen så ställde dom sig för att se om vi följde lagen. En del visade sig köra med olagliga hojar.

Att dom inte stoppade bilar på platsen är väl inte så svårt att räkna ut. Hur många bilar vara inne på barkabyfältet?? Jag bara undrar.

Dessutom vet dom förbaskat väl att nästan inga motorcyklister kör berusade så utandningsprover på oss fyller ingen funktion. Just den grejen sköter vi ganska bra och därför får vi inte lika mycket kontroller på oss vad gäller den saken.

Det är väl självklart att dom fokuserar sina kontroller på dom delar av lagen som vi är sämst på att efterleva. Syftet med kontrollerna och böterna är att vi ska följa lagen därför att det kostar att bryta mot den.

Dom kan inte tillåta ett evenemang som Street och Stunt och sedan göra området runtomkring fredat från poliskontroller. Dom kommer dit med fler poliser på samma sätt som dom sätter in fler poliser i samband med konserter, fotbollsmatcher och annat för att upprätthålla lagen.[/QUOTE]

En fråga: Är du rikspolischef?? Det handlade om två saker, att dra in mycket slantar och bättra på statistiken inget annat

Last edited:
Jamen det är väl JÄVLIGT enkelt!

Ni som vill ha era hojar besiktade och få böteslappar för minsta felaktighet åker till S&S, ni som inte har en hoj som går igenom besiktningen alla dagar i veckan, ni stuntar på annan plats, det är så dom vill ha det, det är så det blir.

Har ni bytt till slipon får ni inte köra.

Kom ihåg, på området gäller dom regler som tidigare har satts om hur man får köra och vilka stunt man får göra, samt vilka kläder ni får stunta i.
Följer ni inte dom reglerna får ni inte köra.

Ni som vill ha era hojar besiktade och få böteslappar för minsta felaktighet åker till S&S, ni som inte har en hoj som går igenom besiktningen alla dagar i veckan, ni stuntar på annan plats, det är så dom vill ha det, det är så det blir.
Kom ihåg, på området gäller dom regler som tidigare har satts om hur man får köra och vilka stunt man får göra, samt vilka kläder ni får stunta i.

Vad vill du egentligen uppnå med ditt inlägg GuW?
Det är svårt när du bildar dig en uppfattning av allt som skrivs på nätet, men inte har besökt kvällarna själv.

tycker det är otroligt dåligt av "grisarna" att ordna så ni kan leka av er under kontrollerade former för att sen stå vid infarten dit och ge böter både hit och dit.
visst är det olagligt med mini skylt med mera. men poliserna är väl inte dummare än att sådana skitsaker kan dom se mellan fingrarna med. dom gör ju det på så mycket annat dom ser ute bland buset som finns på gatorna.

vem fasen tror att dom stannar var enda bil dom ser som har en trasig lampa tillexempel.

har ej varit på barkis och har enbart läst här om vad grisarna gör och känner igen hur mycket som hellst av det. vi har typ samma probs med grisarna här nere i småland.

Om det inte stämmer kan du ju tala om hur det egentligen är? Du som har koll menar jag.

Jag ställde en nyfiken fråga. Att enbart bilda sig en uppfattning genom att läsa på forumet och inte ha besökt aktiviteten, och sen skriva som om man har koll på hur allting funkar. Det blir lite snedvridet.

Säger som Clintan;

åsikter är som rövhål, varenda jävel måste ha ett!

Men skämt åsido, ifrån det ena till det andra, kan vi inte diskutera huruvida det är okej att gå emot röd gubbe?

1: Ja, även om man är halt & lytt.

X: Nej, om man är för för ful.

2: Kanske, om det inte kommer någon bil.

?: Ja, om Pamela Andersson står och vinkar.

^: Inte om man har motvind.

%: Ja, om man är tillräckligt full.%

#: Nej, inte ens om det är mitt i natten och ingen bil sikte. ( grönvästarnas favvo! )

Så jävla enkelt är det inte men jag tror inte du fattat hela grejen ..

Dock så har du visat ett otroligt intresse för hela S&S koncepetet och jag tycker att du borde besöka det vid tillfälle .. kan personligen erbjuda en guidad tur före och efter.

Det är svårt när du bildar dig en uppfattning av allt som skrivs på nätet, men inte har besökt kvällarna själv.

Det svarade jag på i den andra tråden, men här kommer en kort variant för dom som inte förstod första gången:

Nej, jag har inte besökt träffen då det är över 60 mil enkel dit.

Ja, jag är jävligt intresserad av att träffarna ska fungera som avsett, för att få bort buset från stockholms gator.
När det svinas på stockholms gator slås det upp i riksmedia, senast stod en rikskändis (för folk utan liv en rikshjälte) och beklagade sig i TV4 över att det kördes fort utanför hans stuga.
Sånt får återverkningar, inte mot stockholmare, inte mot folk som kör sporthoj, utan mot motorcyklister i hela sverige oavsett hojtyp.

Därför vill jag se en fungerande samverkan, vet du inte vad samverkan betyder så slå upp det, det betyder att alla får göra uppoffringar för att nå ett gott mål, då ska det inte betyda att bara motorcyklisterna får ge vika, utan då måste även den andra sidan kunna vara lite flexibel.

Flexibel betyder förslagsvis att dom släpper ut och hem folket från barkarby för att slippa ha dom stuntandes på sveavägen, det var en incident med bakhjulsåkning och höga hastigheter som störde dom boende i området, vilket gjorde att polisen omedelbart ställde in vidare arrangemang, det är okej att dom övervakar hastighet och bakhjulsåkning i samband med träffarna, men dom boende i området störs knappast av miniblinkers och skyltar, då kan polisen ju lämpligen låta bli att stanna grupper och utföra flygande besiktningar för att hitta sådana saker.

Jag har flera gånger i alla dom här trådarna förklarat att jag tycker att miniskyltar och olagliga blinkersar är onödiga, och att min egen motorcykel är i samma skick som den besiktas i året om (nu när kravet på stänklappen är borta)

MEN kör stuntarna omkring med sånt så delar tydligen inte dom den uppfattningen, då är det direkt kontraproduktivt av polisen att hindra den gruppen att nå träffområdet.

Vägverket ingår ju också i samverkansgruppen, dom kanske ska samverka genom att ta fram en ny skylt som är liten nog att få sitta kvar på hojarna, men tills dess vore det ju bra om polisen visade lite smaverkan genom att inte prioritera bötfällandet.

Eftersom hittils bara motorcyklisterna har behövt göra eftergifter så ser jag ingen samverkan i gruppen.

Tills det finns en fungerande samverkan försökte jag föreslå stuntarna att stunta i industriområden och inte på skogis eller utanför donken, jag hoppas att alla här förstår att det är ett bättre alternativ som stör mindre.

Finns det fler frågor om mitt engagaemang tar jag dom via PM

Så jävla enkelt är det inte men jag tror inte du fattat hela grejen ..

Dock så har du visat ett otroligt intresse för hela S&S koncepetet och jag tycker att du borde besöka det vid tillfälle .. kan personligen erbjuda en guidad tur före och efter.

Upplys mig om vad jag inte har fattat?

Några guidade turer behöver jag inte!

Last edited:

Tycker Inlägget stämmer bra med verkligheten:tummenupp Bra sammanfattat GUW.O Jupp, Rappe har vart där o tittat..

:tummenupp

Last edited:
Precis ...

Det du själv skrev i inlägget :fatta!

Lite mer precis får du vara?
Är det fel av mig att köra min motorcykel laglig?
Är det fel av mig att visa förståelse för dom som inte gör det?
Är det fel av mig att sammanfatta S&S som en tillställning dit man endast är välkommen om man kör en 100% laglig motorcykel?

Är det fel av mig att föreslå dom som inte kan tänka sig att köra en 100% laglig motorcykel att stunta på industriområden (där dom stör mindre än Svea/Skogis) och inte på dom ställen där dom ändå inte är välkommna (S&S)

Kan du bemöta felen ett och ett tack?

Kan du bemöta felen ett och ett tack?

Absolut

1. Är det fel av mig att köra min motorcykel laglig? Svar: NEJ
2. Är det fel av mig att visa förståelse för dom som inte gör det? Svar:
NEJ

3. Är det fel av mig att sammanfatta S&S som en tillställning dit man endast är välkommen om man kör en 100% laglig motorcykel? Svar: JA
4. Är det fel av mig att föreslå dom som inte kan tänka sig att köra en 100% laglig motorcykel att stunta på industriområden (där dom stör mindre än Svea/Skogis) och inte på dom ställen där dom ändå inte är välkommna (S&S) Svar: Pass (kuggfråga/påstående)

Absolut

1. Är det fel av mig att köra min motorcykel laglig? Svar: NEJ
2. Är det fel av mig att visa förståelse för dom som inte gör det? Svar:
NEJ

3. Är det fel av mig att sammanfatta S&S som en tillställning dit man endast är välkommen om man kör en 100% laglig motorcykel? Svar: JA
4. Är det fel av mig att föreslå dom som inte kan tänka sig att köra en 100% laglig motorcykel att stunta på industriområden (där dom stör mindre än Svea/Skogis) och inte på dom ställen där dom ändå inte är välkommna (S&S) Svar: Pass (kuggfråga/påstående)

Se där, då skippar vi dom två första punkterna där vi tydligen är överens, och försöker beta av punkt tre.

Jag hävdar att man bara är välkommen dit om man kör en 100% laglig motorcykel då tydligen polisen i brist på annat stoppar och bötfäller för blinkersar som blinkar lite för fort eller är lite felaktiga i färgen (enligt polismans subjektiva tyckande), att ge böter på sånt är inte vidare välkommnande, eller hur?

Sista punkten blir svårare att beta av då du tycker att det är en kuggfråga, men du kan hålla med om att det är bra om dom som väljer att inte betala en väldigt dyr inträdesavgift till S&S i form av böter, istället håller till på en otrafikerad plats där inte så många människor som inte är intresserade av "showen" ser dom?
Då blir det kanske inte fler negativa inslag i media, och stuntandet kan fortgå för dom som inte tycker att S&S är ett fungerande alternativ.

Har inte varit där i år och ä heller ingen stuntare av dignitet men skulle ändå vilja lägga mig i denna oändliga diskussion..

(Här kommer fakta)
Har slipon + miniblink bak (som jag inte vet om dom är lagliga) Risken är således att jag åker på böter samt en ombesiktning om jag blir stoppad. Således är jag tveksam till att utsätta mig för en förhöjd risk att bli stoppad (sureprise) :va Jag vet att jag är en dålig medborgare och jag gnäller inte på att jag skulle få böter OM de stoppar mig.. jag vill bara vill inte ge bort mina slantar.

(Här kommer logisk diskussion)
Och om man skall föra diskussionen på ett mer generellt plan... Någon nämnde hur pålisen hanterar gratisutdelning av sprutor, vapenamnesti skulle väl kunna vara en annan grejj.. om man hittat en AK5:a på gatan (eller var man nu fått den ifrån) om man nu i alla fall bestämt sig att lämna över denna till pålisen blir man då straffad för olaga vapeninnehav?? (även om amnesti inte råder??)

(Här kommerm punchline..)
Vad vill Pålisen?? att man skall lämna in olagliga vapen no matter what? tror det va??
För den som är dum vill jag förklara analogin.. Om P hellre vill att folk gör olagliga grejjer på barkis, borde dom kanske agera annorlunda. Tyvärr har deras agerande nu fått mig å tänka.. "..jag åker nog inte dit den 20:e ändå.."

Först vill jag säga att principiellt gör polisen rätt som sätter dit allt som är olagligt.

Men

Det har i alla tider varit så att väldigt många sätter mycket stort värde på att sätta en personlig prägel på sina ägodelar. Detta gör att många lägger pengar och tid på att modifiera tex sina hojar, bilar, båtar, cyklar, hus, ......

Om vi då speciellt talar om fordon/mc

Genom att införa helfordonsnorm och i mitt tycke ganska snäva regler så tar man i sann stalinistisk anda bort denna för väldigt många källa till skaparglädje och livskvalitet.

Alla som bygger om sina fordon vet att det är olagligt men anser nog att "brottet" är väldigt ringa i förhållande till annan farligare brottslighet som sker nästan obehindrat och utan påföljder.

I de flesta fall är man också beredd att ta eventuella böter eftersom man tycker att fördelen med fordonets personliga prägel överstiger risken för lite böter. Här är ju dessutom myndigheterna i mitt tycke ganska OK i sitt agerande.

Dessutom ser man på mängden icke direkt fordonsmodifierande publik även på icke officiella evenemang att det uppskattas.

Om myndigheterna tillsammans med andra berörda organisationer och utövare i syfta att få ordning på, kommunicera med och minska problemen en grupp utövare, organiserar ett evenemang så är det väl ändå mycket ointelligent att en representant för myndigheterna direkt motverkar syftet med evenemanget oavsätt om det rent juridiskt är helt korrekt att göra det.

Det är ju inte helt ovanligt att myndigheter kan tumma på vad som är juridiskt riktigt i syfte att nå ett högre mål.

Last edited:
I mitt första inlägg så kan man läsa...

Men för tydlighetens skull så säger jag det igen.. jag var inte där..
Och du missar fortfarande hela poängen med tillställningen.
Så jag lägger ner nu.
Lycka till

Nej. Och visst. Man kanske kan tycka att det taktiskt bättre draget från polisens sida hade varit att släppa förbi sånt som inte är direkt störande för allmänheten, såsom miniskyltar mm, men faktum är polisen är och bevakar alal evenemang som dom ger tillstånd till. Exempelvis PowerMeet i Västerås. Där är det sjuka mängder poliser i cirkulation. Skillnaden är att där gör dom i princip ingenting annat än kollar nykterhet på förare, omhändertar eller säger till passagerare som missköter sig eller är fruktansvärt fulla och liknande.
Men det har nog att göra med att dom bilarna inte står för några bombarrepor eller försöker dra snuten. Där är det fyllan som är ett större problem och därför fokuserar dom på det.

Polisen kommer alltid att bevaka ett motorevent som dom gett tillstånd till det går nog inte att komma ifrån. Och oavsett vad man tycker om skyltar och blinkers mm så finns det ett lagkrav på dom och uppfyller man inte det så riskerar man böter. Det är inget annat än det jag försöker säga. Personligen skiter jag i vad folk har för skyltar eller blinkers på hojen men polisen kommer inte att sluta bry sig om det så länge som det finns en lag som ser ut som den gör. Och en del poliser kommer att beivra det. Vill man inte råka ut för det finns det egentligen inte något annat sätt än att sätta på den lagliga utrustningen.

är du själv polis eller ? du måste fan vara den tråkigaste människan på detta forum någonsin !!! snälla swedie radera mitt konto det här forumet blir bara sämre och sämre !!!!

Nej. Men jag har insett att polisen alltid kommer att bevaka motorevent som dom gett tillstånd till. Oavsett detta är för bilar eller motorcyklar. Och dom kommer troligen att fokusera sina kontroller till det som just den aktuella trafikantgruppen är dålig på. Således tror jag inte att dom kommer att fokusera på utandningsprover för nykterheten är motorcyklister bra på. Skyltar mm är vi sämre på alltså kollar dom det.

Det idealiska vore givetvis om dom struntade i skitsakerna utanför Barkarby så att alla vågade komma dit. Även dom som har miniskylt mm istället för att härja någon annanstans. Men tyvärr så kommer det nog inte att bli så. Att säga att delar av lagen inte ska gälla bara för att det är S&S kommer nog inte polisen att göra eftersom deras jobb inte innehåller uppgiften att göra det enklare för dom som inte har sin hoj laglig.

Det är djäkligt lätt att sitta och klaga på polisen men tyvärr så har MC-förare som kollektiv betraktat gjort en del skit genom åren som gjort att polisen inte hyser någon större respekt för oss. Därav deras ganska nitiska attityd vid kontrollerna i anslutning till Barkarby.

"Läs först och svara sedan. Jag skrev att om dom anser det vara vårdslöst så är du skyldig att ange vem som körde. Vi har nämligen en skillnad mellan förseelse (typ fortkörning där ingen skyldighet att ange föreligger) och brott (typ vårdslöshet i trafik där vi har skyldighet att ange). Gör du dig skyldig till vårdslöshet i trafik vid flykten i trafiken så är du skyldig att uppge vem som körde din motorcykel vit det aktuella tillfället. Det är en djävla skillnad jämfört med en fortkörning förbi en fartkamera"

En bekant till mig har kört ifrån polisen 2 gånger med sin bil.. Kan du förklara för mig varför han inte hört ett ljud från polisen?
Eller gäller det där bara hojar?

Men hur som helst om du tycker att det är ok att snuten som körde rattfull till jobbet och kör bil utan bälte sätter dit dig för att köra med en miniskyllt så visst det får stå för dig...

Nej. Jag tycker att den polis som kör rattfull till jobbet och kör bil utan bälte ska bli av med jobbet. Det beteendet är inte förenligt med det jobb dom har.

Last edited:
Jag måste talar av egen erfarenhet när jag tidigare höll på mycket med streetrace här i göteborg och det blir tyvär inte samma sak när polisen kommer dit och allt är "lagligt" kan lova dig som tex bananpiren här i götet inte alls drar lika mkt folk som våra "gömda" race där det e rena cirkusen av människor och bilar..

tror det blir lite samma sak där med stuntåkningen det e nog inte bara det att folk inte orkar ta dit dom på släp och verkligen inte vill med risken att åka på nåt utan det är nog mycket möjligt att det blir mindre bara för att dom är där helt enkelt, tyvär

sen mad skillz

citat :Tycker det rent utav pinsamt att dom lägger tid på sånt ist för att ta fast pedofil äckel och liknande

Word säger jag bara eller alla jävla idioter som kör rattfulla varje dag i trafiken och har ihjäl människor eller folk som e 200 år och inte klarar sig i trafiken men fortfarande vinglar runt där ute

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti