Stunt & Street, fast utan stunt eller vad händer?

Man ska ju inte va så dum så man inte trodde att länsman tar tillfället i akt o skriver upp regnummer o namn samt tar bilder på "värsta" buset som besöker dessa evenemang!!

Jag tycker att det är jättebra med S&S, men så länge det inte fungerar att ta sig dit och därifrån med den genomsnittlige stunthojjen (av dom som ändå körs på gatan) utan att betala extra så ska inte stuntåkarna försöka samverka där.

(Tappert jobbat av Bikerbitch, men dödfött från början)

Leta er ett trevligt industriområde/parkering att stunta i, sprid ordet mellan varandra och dom som brukar komma och titta på/fota er.
(Jag tippar att skogis är det första stället polisen letar er på)
Hittar polisen stället där ni roar er så kom ihåg att alla hojar som inte körs så att polisen ser det kom dit på släpvagn och är bara varmkörda stillastående på platsen!

Då får dom som gillar att öva bromsning med orginalhoj puttra omkring på Barkaby och vara duktiga, och Polisen får i alla fall jobba lite för att hitta och bötfälla er. (precis som det var innan S&S)

Sorry Samverkansgruppen, men inse att det sprack!

Last edited:
Du har fattat att det blir svårare att läsa en skylt som inte kommer från VV...

Du är säkert också en sån som gärna och ofta tillgriper uttrycket "NaCksKåTT DirEcKt!!!!1" så fort det talas om en stulen hoj...

Förstår du sambandet...förstår du vart jag vill komma...

Detta resonemang hör hemma i sandlådan!

Men fine, gör vad fan du vill med din hoj. Men kom inte och gnäll när du blir 1500:- fattigare för att din skylt är 10x15cm i stället för 15x20 (eller vad den nu är...)

Och hur många ggr ska det behöva förklaras att trafikpoliser INTE sysslar med det :huvet

1. Du tror väl inte på fullaste allvar att nån skulle åka till barkarby med en stulen hoj?
Eller att man köper en stulen eller själv snor en hoj och beställer en miniskylt så att snuten inte ska kunna se lika lätt att den är stulen?
Stulna hojar säljs i delar efter som fälgar kåper osv inte går att spåra men kostar en hel del...

2. "Detta resonemang hör hemma i sandlådan"
Om du tycker det så visst. Men här där jag bor finns det en riktigt jävla snutfitta som sätter dit allt och alla för minsta lilla skit sak och efter som jag vet vem det är och känner en av hans kolega så vet jag väldigt mycket om han....
Och så som han beter sig själv så ska han fan inte komma och sätta dit mig för att jag har miniskylt på min hoj så länge jag följer trafik reglerna!
sen är min närmsta granne snut också så jag vet en hel del om hur snutar kan vara då vi brukar snacka en hel del med varan!
Just därför blir jag så jävla förbannad när dom sätter dit folk för små skitsaker!
Maktmissbruk kallas det och inget annat!

3. Nej det har du iof rätt i det är ju faktist inte trafik polisens som tar hand om sånt..
Men om dom ska hålla till vid barkarby kan dom ju göra nåt vettigt...

Men på vilket sett underlättar det för polisen om det kan se reg nummret eller inte?
Om jag åker ifrån dom och det ser mitt reg nummer så kan det endå inte göra nåt om dom inte tar fast mig på bargärning, och med tanke på det så känns det som det kvittar om det kan se regnummret eller inte..

Om dom inte kan läsa numret så kan dom heller inte efterlysa en hoj med regnr XXX123. Hur svårt ska det vara att fatta. Dom kan inte heller förvarna eventuella kollegor längre fram på vägen om att det kommer en hoj med regnr XXX123 som kör åt helvete för fort.

Men det är klart. Om du tillhör dom som vill försöka dra snuten om dom ska kolla dig så förstår jag att du inte vill ha en läsbar skylt.

Om du åker ifrån polisen och dom ser regnumret och dom anser att du kör på ett sätt som är vårdslöst så har du gjort dig skyldig till ett brott och då är du som fordonsägare skyldig att uppge vem som körde. Då får du antingen kasta skulden på någon polare eller ta det själv. Om du nu inte fort som fan dumpar hojen i Stockhoms ström och anmäler den stulen.
I det fallet hjälper en läsbar skylt polisens arbete.

Plisen har tröttnat ur på alla fuckon som bara måste sätta dit olagliga skyltar och insett att det inte hjälper att prata. För uppenbarligen är det många som fortfarande, trots att dom på papperet har en ålder där dom borde vara vuxna, inte insett att vägtrafikförordningen inte är valfri att följa.
Så då bötfäller dom istället och se. Fortfarande trots att böter är en ganska tydlig signal om att det inte är OK med en olaglig skylt så ska det gnällas över stackars mig som får böter för att jag inte kan följa lagen.

Bryter man mot lagen kommer man förr eller senare att få repressalier för det. Så enkelt är det.

Det är väl just det som är problemet. Folk orkar inte dra med släp och skit just för att undvika att torska på småskitsaker.

Och ni som dividerar här uppe om polisen ska bötfälla eller inte missar ju mål som vanligt. Det begriper ni väl att om polisen punktmarkerar ett evenemang som delvis är till för att få bort bus från gatorna så kommer ju folk skita i att åka dit. Mao de kommer att ha PRECIS lika mycket miniblinkers och miniskyltar mm som förut...bara på andra ställen istället. Det tjänade ju polisen jättemycket på eller hur? Det som händer är att folk kör gris nån annanstans istället. Så då faller ju hela idén med en "samverkansgrupp" på stället.

Du har inte fattat grejen. Vi får tillfälle att leka och stunta helt lagligt på barkarbyfältet mot att vi underkastar oss lite kontroller. Dom förväntar sig att vi ska samverka på den punkten. Men uppenbarligen vill en del MC-förare inte försöka samverka utan håller stenhårt på att dom ju måste få bryta mot valda delar av vägtrafikförordningen. Detta anser polisen inte är OK och därför bötfäller dom. Det är inte svårare än så.

Polisen ger oss tillstånd att hålla på med det här och ett antal befinner sig inne på området och minglar men vi har inte lust att ens tillmötesgå så mycket att vi sätter på lagliga blinkers och skyltar.
Det är ju för fan motorcyklisterna som inte är intresserade att samverka.

Last edited:
GuW;3738947 (Tappert jobbat av Bikerbitch skrev:
Såvitt jag vet har det inte funnits ställen dit man kan komma och köra av sig - lagligt. Projektet är därmed nytt och unikt. Det kanske tar lite tid att få fäste. Du skulle ha besökt oss någon gång för att känna på stämningen och att folk har jekligt skoj.

hm,
tycker det verkar va en bra grej ni försöker er på men MIN uppfattning av det jag läst här o i en annan tråd som handlar om samma sak, (du kanske har läst den?) är att polisen biter sig själva o er i röven, om ni nu lägger ner tid o energi för att minska buskörningen på allmän väg genom att vara på barkaby så borde väl inte länsman stå o va gnällspikar utanför grindarna o bötfälla folk för skyltar o miniblinkers? va jävligt glada istället att ni duckat en dödsolycka på sveavägen... inget fel på o sikta mot himlen men gå med små steg dit!

förstår att folk surnar till o tom känner sig lurade när blåljus möter folk som vill leka av sig.

jag tror man har större chans o slippa bli bötfälld för sina miniblinkers om man kör på stan än om man kör rakt in i ett bakhåll...

Man kan tycka hur som helst men faktum är att polisen inte vill ha hojar med vare sig olagliga skyltar eller olagliga blinkers ute på gatorna. Därför bötfäller dom.

Och att kalla det bakhåll tycker jag är lite fel. Dom hade en poliskontroll som ser ut på precis samma sätt som en poliskontroll alltid gör. Jag har svårt att se varför vi inte skulle kunna stå ut med att samverka åtminstone till den grad att vi kör lagliga hojar när dom låter oss hålla på och härja på fältet.

Dom låter oss vara där mot att vi ser till att vara lagliga på färden dit och hem. I detta ingår att hojen skall vara laglig.

Om dom inte kan läsa numret så kan dom heller inte efterlysa en hoj med regnr XXX123. Hur svårt ska det vara att fatta. Dom kan inte heller förvarna eventuella kollegor längre fram på vägen om att det kommer en hoj med regnr XXX123 som kör åt helvete för fort.

Dom hade aldrig något problem med att efterlysa den svarta Hayabusan med den svartklädde föraren utan att se regskylten.

Steffo_b skrev:
Om du åker ifrån polisen och dom ser regnumret och dom anser att du kör på ett sätt som är vårdslöst så har du gjort dig skyldig till ett brott och då är du som fordonsägare skyldig att uppge vem som körde. Då får du antingen kasta skulden på någon polare eller ta det själv. Om du nu inte fort som fan dumpar hojen i Stockhoms ström och anmäler den stulen.
I det fallet hjälper en läsbar skylt polisens arbete.

Nu sitter du ju bara och hittar på, det är man inte alls skyldig, vi har ingen angiveriskyldighet i sverige, om fartkamerorna fotar din bil med någon annan bakom ratten behöver du inte tala om vem det är, dom skickar givetvis ut ett brev ändå och frågar om du VILL tala om vem det är.

Plisen har tröttnat ur på alla fuckon som bara måste sätta dit olagliga skyltar och insett att det inte hjälper att prata. För uppenbarligen är det många som fortfarande, trots att dom på papperet har en ålder där dom borde vara vuxna, inte insett att vägtrafikförordningen inte är valfri att följa.
Så då bötfäller dom istället och se. Fortfarande trots att böter är en ganska tydlig signal om att det inte är OK med en olaglig skylt så ska det gnällas över stackars mig som får böter för att jag inte kan följa lagen.

Bryter man mot lagen kommer man förr eller senare att få repressalier för det. Så enkelt är det.

Det är inte det saken handlar om, hojar med miniskylt rullar i hela landet, det hamdlar om att dom punktmarkerar det enda ställe där det faktiskt är lämpligt att stunta, och därför väljer stuntarna att inte åka dit.

Om man stuntar på en olaglig plats får man förmodligen inga repressalier för skylten, för där är inte polisen

Miss_A och Steffo_b

ni missar poängen...

Får man vara i fred på en plats så är det ett steg närmare o få bort det på gatan..

Om man istället gör som nu så ger det resultat 1-3 gånger sen tröttnar folk. och de som återstår är de med helt lagliga hojar som står o tittar på varandra...

Var finns då de som kör med diverse småfel... jo ute på gatan igen...

Jag säger inte att de inte ska bötfälla för "fel" men när de ena stunden tycker det är jättebra att man kör på avstängt område och sen stänger in folket för att gå igenom alla är för mig märkligt..

Kan dom då inte sätta poliser på sjukhusen som tillåter sprutbyte för missbrukar.. bara följa med dem hem o haffa dem så är problemet borta...
Eller skiter dem då i o byta ut sina sprutor tro... :rolleyes:

Hur fan argumenterar du nu egentligen.
Polisen har som uppgift att se till så att vi följer lagen. Eftersom utrustning såsom nummerskylt och blinkers finns reglerade i lagen så omfattas även dessa av polisens arbete.

Din liknelse var djävligt korkad om du ursäktar mig.
En bättre liknelse vore om polisen bjuder in knarkarna till en konsert eller liknande och kravet för att få komma in är att man inte är påverkad.

Det är egentligen samma sak här. Vi får leka på Barkarbyfältet helt lagligt med tillstånd från polisen. Det enda villkoret vi har för att få göra det är att vi är lagliga på vägen till och från evenemanget. Men tyvärr så är många motorcyklister inte villiga att samverka ens till den grad att vi ska följa lagen på vägen dit.

Det är för övrigt ingen som blivit instängd och dom har inte kontrollerat alla. Utanför området hade dom en poliskontroll som inte skilde sig på något sätt från en helt vanlig poliskontroll på vilken väg som helst. Inget konstigare än det. Jag gissar att du inte ens var på plats och följdaktligen inte har en aning om hur saker och ting gick till. För annars hade du inte påstått något så korkat som att polisen skulle stängt in alla.

Jag såg att polisen stod vid vägkanten när jag åkte därifrån men blev inte stoppad. Inte någon av dom jag känner heller.

Och att kalla det bakhåll tycker jag är lite fel. Dom hade en poliskontroll som ser ut på precis samma sätt som en poliskontroll alltid gör. Jag har svårt att se varför vi inte skulle kunna stå ut med att samverka åtminstone till den grad att vi kör lagliga hojar när dom låter oss hålla på och härja på fältet.

Dom låter oss vara där mot att vi ser till att vara lagliga på färden dit och hem. I detta ingår att hojen skall vara laglig.

Och det bara "slumpade sig" så att dom hade den kontrollen precis där, en onsdag?

DOM PUNKTMARKERADE EVENENMANGET, HUR SVÅRT ÄR DET ATT FATTA

Hade det varit en vanlig poliskontroll hade dom stoppat bilar och tagit utandningsprover, här jagade dom enbart blinkers och skyltar.

Dom hade aldrig något problem med att efterlysa den svarta Hayabusan med den svartklädde föraren utan att se regskylten.

Nej OK då. Då struntar vi helt i nummerskyltar. Men kom sen inte och gnäll för att polisen inte kan få tag på den som snor din motorcykel.

Nu sitter du ju bara och hittar på, det är man inte alls skyldig, vi har ingen angiveriskyldighet i sverige, om fartkamerorna fotar din bil med någon annan bakom ratten behöver du inte tala om vem det är, dom skickar givetvis ut ett brev ändå och frågar om du VILL tala om vem det är.

Läs först och svara sedan. Jag skrev att om dom anser det vara vårdslöst så är du skyldig att ange vem som körde. Vi har nämligen en skillnad mellan förseelse (typ fortkörning där ingen skyldighet att ange föreligger) och brott (typ vårdslöshet i trafik där vi har skyldighet att ange). Gör du dig skyldig till vårdslöshet i trafik vid flykten i trafiken så är du skyldig att uppge vem som körde din motorcykel vit det aktuella tillfället. Det är en djävla skillnad jämfört med en fortkörning förbi en fartkamera.

Det är inte det saken handlar om, hojar med miniskylt rullar i hela landet, det hamdlar om att dom punktmarkerar det enda ställe där det faktiskt är lämpligt att stunta, och därför väljer stuntarna att inte åka dit.

Om man stuntar på en olaglig plats får man förmodligen inga repressalier för skylten, för där är inte polisen

Det är precis det saken handlar om. Polisen låter oss håla till där och har som enda krav på motprestation att vi kör lagligt på lagliga hojar till och från platsen.
Att tro att polisen ska ställa upp på att inte ha några kontroller eller strunta i delar av våra trafiklagar bara för att Barkarby är fredat område är naivt.

För jag har väl inte missat något. Det är väl så att vi för leka inne på fältet men utanför gäller fortfarande lagen? Eller har hela barkarby med omnejd blivit fredat område där hojåkare får köra precis hur som helst på vad som helst?

Och det bara "slumpade sig" så att dom hade den kontrollen precis där, en onsdag?

DOM PUNKTMARKERADE EVENENMANGET, HUR SVÅRT ÄR DET ATT FATTA

Hade det varit en vanlig poliskontroll hade dom stoppat bilar och tagit utandningsprover, här jagade dom enbart blinkers och skyltar.

Nej. Självklart visste dom vad som försiggick. Dom visste att det skulle vara en massa hojar på Barkarby och eftersom dom vet att motorcyklister inte gillar att följa lagen så ställde dom sig för att se om vi följde lagen. En del visade sig köra med olagliga hojar.

Att dom inte stoppade bilar på platsen är väl inte så svårt att räkna ut. Hur många bilar vara inne på barkabyfältet?? Jag bara undrar.

Dessutom vet dom förbaskat väl att nästan inga motorcyklister kör berusade så utandningsprover på oss fyller ingen funktion. Just den grejen sköter vi ganska bra och därför får vi inte lika mycket kontroller på oss vad gäller den saken.

Det är väl självklart att dom fokuserar sina kontroller på dom delar av lagen som vi är sämst på att efterleva. Syftet med kontrollerna och böterna är att vi ska följa lagen därför att det kostar att bryta mot den.

Dom kan inte tillåta ett evenemang som Street och Stunt och sedan göra området runtomkring fredat från poliskontroller. Dom kommer dit med fler poliser på samma sätt som dom sätter in fler poliser i samband med konserter, fotbollsmatcher och annat för att upprätthålla lagen.

Last edited:
Nu är somliga av er lite väl jobbiga. Tjata, tjata, tjata :mad:

På frågan varför vissa stuntare ej dyker upp på träffarna så kom svaret från en av de tillfrågade. Hoppsan, då var de tråden besvarad, lite spam är på sin plats och sen gör vi något annat kul.

Ni har ju redan skrivit allt det här om snodda hojar, att följa lagen osv i den andra tråden.

Hur orkar ni, är man dum eller jäkligt envis kanske :yoparty

Jag tycker att man flyttar för mkt fokus på vad polisen gör eller inte gör. Anledningen till varför dom agerar så som dom gör är för att dom inte riktigt känner sig ha kontroll över situationen. Och nu har vi sett resultatet av osäkerheten. Egentligen finns det ingen anledning till varför man ska haka upp sig på deras agerande som i betrakterens åsikt får vara rätt eller fel.

Så istället för att inte komma och faktiskt ha kul på dessa kvällar tycker jag att alla ska komma. Varför ska snuten förstöra en trevlig hojkväll för oss? Fan, bjud varenda jäkel ni känner på hoj och låt saftblandarexperten fiska efter nålar i en höstack! Samtidigt måste man förstå att dom gör sitt jobb, mer eller mindre i desperation där men det är deras syssla. Bara att acceptera likt att man inte får kliva på en buss utan busskort etc. Fan stå upp för oss hojåkare och gör barkis till en FET mötesplats istället!!! :yoparty :yoparty

Läs först och svara sedan. Jag skrev att om dom anser det vara vårdslöst så är du skyldig att ange vem som körde. Vi har nämligen en skillnad mellan förseelse (typ fortkörning där ingen skyldighet att ange föreligger) och brott (typ vårdslöshet i trafik där vi har skyldighet att ange). Gör du dig skyldig till vårdslöshet i trafik vid flykten i trafiken så är du skyldig att uppge vem som körde din motorcykel vit det aktuella tillfället. Det är en djävla skillnad jämfört med en fortkörning förbi en fartkamera.

Suck, du har fortfarande fel. Det är inte ens olagligt att ljuga i ett polisförhör. Det finns ingen lag som polisen stöder sig mot inom trafikbrott som du beskriver.

Sen att du inte blir stoppad på en TDM i goretext är ganska självklart.

Sen att du inte blir stoppad på en TDM i goretext är ganska självklart.

Det ligger något i det, ju mer upprätt körställning man har (motard undantaget) desto säkrare är man.

Vill man vara riktigt safe skaffar man packväskor.
Lite volvo/merca-syndrom över det hela :D

anledningen att jag sluta åka dit va alla låtsaspoliser som va på plats. man fick inte åka i t-shirt, göra stoppisar som gick för snabbt, köra snabbare än 30 eller knäppa hjälmen så som man ville.
det verkar ha blivit bättre de 2 senaste ggr jag inte varit där så jag drar gjärna dit igen så fort jag kommit hem från danmark eller var det än är jag är nånstans? :dricka

/Ingel

Last edited:
Jag tycker ytan va väldigt liten för massa stuntare... lite fuckat att massa "köra rakt fram me orginal ktm" killar ska få en hel flygplats och massa stuntare får dela på en ganska liten yta...
sen va de ju de me polisen, dom stog ju utanför staketen och väntade vilket inte är så jävla bra image för hela konceptet... skulle jag bo i sthlm skulle ja bara fuck barakaby och köra på gatan istället. Polisen får ju också bjuda till lite för att allt ska funka.

/Anton

anledningen att jag sluta åka dit va alla låtsaspoliser som va på plats. man fick inte åka i t-shirt, göra stoppisar som gick för snabbt, köra snabbare än 30 eller knäppa hjälmen så som man ville.
det verkar ha blivit bättre de 2 senaste ggr jag inte varit där så jag drar gjärna dit igen så fort jag kommit hem från danmark eller var det än är jag är nånstans? :dricka
/Ingel

Vi kör samma regler som vi har läst att man kör på stunttävlingar och förra året var det inga problem alls. Det är läskigt när ni gör stoppisar mot alla hojar som väntar på att få köra på långa rakan. En dag kanske det går åt fanders och det är vi som bär ansvaret när media vill ha smaskiga nyheter.
Du är väldigt välkommen Ingel!

Jag tycker att man flyttar för mkt fokus på vad polisen gör eller inte gör. Anledningen till varför dom agerar så som dom gör är för att dom inte riktigt känner sig ha kontroll över situationen. Och nu har vi sett resultatet av osäkerheten. Egentligen finns det ingen anledning till varför man ska haka upp sig på deras agerande som i betrakterens åsikt får vara rätt eller fel.

Så istället för att inte komma och faktiskt ha kul på dessa kvällar tycker jag att alla ska komma. Varför ska snuten förstöra en trevlig hojkväll för oss? Fan, bjud varenda jäkel ni känner på hoj och låt saftblandarexperten fiska efter nålar i en höstack! Samtidigt måste man förstå att dom gör sitt jobb, mer eller mindre i desperation där men det är deras syssla. Bara att acceptera likt att man inte får kliva på en buss utan busskort etc. Fan stå upp för oss hojåkare och gör barkis till en FET mötesplats istället!!! :yoparty :yoparty

Jag håller med. Polisen gör sitt jobb och det är det egentligen ingenting att göra åt vare sig man gillar det eller inte. Dom vill vara säkra på att situationen är under kontroll och därför är dom på plats. Sen kan man ha åsikter om att dom kanske petar på sånt som är småsaker vid en jämförelse med att köra 150 på bakan förbi ett dagis men det är inte heller så mycket att göra åt så länge som hojåkare har den stämpel och det anseende som vi har hos en stor del av allmnheten och trafikpolisen.
Jag tror tyvärr att deras stora fokus på nummerskyltar och annat som egentligen är skitsaker i sammanhanget (Ja. Jag kan hålla med om att det är skitsaker så länge som en skylt faktiskt är lätt läsbar) beror på den lilla klick som kör med miniskylt eller utan skylt och väljer att dra polisen. Det leder till att dom hackar på alla som har miniskylt oavsett den sedan är bra placerad, tillverkad i reflexmaterial och lätt läsbar eller inte.

Vi har fått möjligheten att ha en lekplats där vi får vara. Jag tycker att vi skall utnyttja den. För det är en trevlig stämmning inne på området och det är fantastiskt roligt att kunna vara där och kolla på skickliga stuntare och hojar som racear. Kan vi visa att vi kan sköta det så kommer polisen med tiden upptäcka det och kanske vågar släppa på bevakningen något och istället fokusera på dom som leker på dom olagliga platserna.
För det är ju tyvärr så att den lilla klick som busar orentligt och drar polisen gör att hojåkare som kollektiv inte har något större förtroende hos en stor del av poliskåren. Det är dags att vända på det nu när vi fått chansen att leka lagligt.

"Läs först och svara sedan. Jag skrev att om dom anser det vara vårdslöst så är du skyldig att ange vem som körde. Vi har nämligen en skillnad mellan förseelse (typ fortkörning där ingen skyldighet att ange föreligger) och brott (typ vårdslöshet i trafik där vi har skyldighet att ange). Gör du dig skyldig till vårdslöshet i trafik vid flykten i trafiken så är du skyldig att uppge vem som körde din motorcykel vit det aktuella tillfället. Det är en djävla skillnad jämfört med en fortkörning förbi en fartkamera"

En bekant till mig har kört ifrån polisen 2 gånger med sin bil.. Kan du förklara för mig varför han inte hört ett ljud från polisen?
Eller gäller det där bara hojar?

Men hur som helst om du tycker att det är ok att snuten som körde rattfull till jobbet och kör bil utan bälte sätter dit dig för att köra med en miniskyllt så visst det får stå för dig...

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti