Stulen MC lokaliserad med hjälp av GPS-tracker

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Målsägande har upptäckt att fordonet är stulet men kan se på GPS-signal att den befann sig på en adress i Lerum.


Lock up your daughters och montera trackers om ni vill ha chans till att få igen era grejer - sommaren är här nu.



 

Dalton Sleeper

Glidare
Gick med
14 Apr 2018
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSX-S750Z -18
Jag fick hem GPS trackern förra veckan, ska försöka montera den på hästen i helgen!
Nog för att man kan bli av med hästen ändå, men att man ev får en notifikation samt en chans att spåra / sätta dit dräggen är ju guld värt. Ge fan i andras prylar!

Tydligen fungerar trackern över 4G/LTE också, då antika näten (2G) kanske inte går att lita på längre.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En sådan, lite kabeldragning, ett relä och en redig dynamitgubbe under sadeln. Tänk att få sitta hemma och titta på kartan och sedan trycka på ”göra kaoz” knappen vid lämpligt valt tillfälle…Varken polisen eller Svedea kommer att protestera, det lär ju vara mycket mer sannolikt att det faktiskt var Yasin själv som råkade klanta sig på väg till nästa trappuppgångssprängning än att någon medelålders norrbottning faktiskt apterat sin hoj med en sprängladdning…
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Denna är bra om man inte vill lägga en förmögenhet. 50kr månad som man enkelt säger upp till och från om man vill.
Kör den själv sedan 2 år.
Svennar med kanonsupport och bra app

 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Min son monterade en airtag inuti ramen på sin elcykel.
Vi spårade den efter att den blivit stulen. Åkte dit på kvällen med vinkelkap och hämtade hem cykeln. ?
Tyvärr räknas väl det som egenmäktigt förfarande även om det känns naturligt att göra.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tyvärr räknas väl det som egenmäktigt förfarande även om det känns naturligt att göra.

I så fall är det väl möjligtvis egenmäktigt förfarande mot någon annans lås…? Det lär ju bli svårt att straffa honom för något han gör med en hoj som han själv äger…?

I vilket fall som, ingen ide att ringa 11414 eller 112 i hopp om att sheriffen ska komma och haffa gärningsmannen. Dom lär ha fullt upp med att kontrollera regskyltar på snöskotrar i fjällen, eller att lägga ut bilder på alla personliga Instagramkonton som tamejfan varenda snutjävel har nuförtiden. Eller något annat jätteviktigt.

Bättre att åka och hämta hojen själv när man vet var den finns. Vem vet, har man tur kanske man får träffa gärningsmannen och även se då han råkades snubbla så att hans näsa föll rakt mot ens egen knytnäve.

Ja, jag är minst sagt uppretad över hojstölder och den svenska polisen just nu. En kollega fick garaget länsat på flera crosshojar för några veckor sedan. Polisutredningen nedlagd på mindre än 24 timmar på grund av ”brist på spaningsuppslag”. Trots att det fanns mängder med misstankar och vittnesuppgifter om hur, var och vem…
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
I så fall är det väl möjligtvis egenmäktigt förfarande mot någon annans lås…? Det lär ju bli svårt att straffa honom för något han gör med en hoj som han själv äger…?

I vilket fall som, ingen ide att ringa 11414 eller 112 i hopp om att sheriffen ska komma och haffa gärningsmannen. Dom lär ha fullt upp med att kontrollera regskyltar på snöskotrar i fjällen, eller att lägga ut bilder på alla personliga Instagramkonton som tamejfan varenda snutjävel har nuförtiden. Eller något annat jätteviktigt.

Bättre att åka och hämta hojen själv när man vet var den finns. Vem vet, har man tur kanske man får träffa gärningsmannen och även se då han råkades snubbla så att hans näsa föll rakt mot ens egen knytnäve.

Ja, jag är minst sagt uppretad över hojstölder och den svenska polisen just nu. En kollega fick garaget länsat på flera crosshojar för några veckor sedan. Polisutredningen nedlagd på mindre än 24 timmar på grund av ”brist på spaningsuppslag”. Trots att det fanns mängder med misstankar och vittnesuppgifter om hur, var och vem…
Ja, Polisen de går i pridetåg och går ner på knä för vänsterslödder.

(När jag säger vänster menar jag inte gamla vänstern utan skrikande feminister som hatar vita män osv osv)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Tar man dem på bar gärning så får man återta saker, men dröjer det en stund är det fängelse i straffskalan.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tar man dem på bar gärning så får man återta saker, men dröjer det en stund är det fängelse i straffskalan.

Mycket möjligt, men exemplet ovan är knappast det enda där ägaren hämtat tillbaka stöldgods. Och jag har då inte hört talas om någon som åkt dit för att de gör jobbet som polisen borde göra men uppenbarligen prioriterar bort. Visst, det kan vara svårt att hålla sig ifrån att ge packet en omgång, men det är ju en helt annan sak.

Och om det nu är så illa ställt att man faktiskt inte får hämta tillbaka stöldgods…då är det väl tamejfan dags att de så kallade Tidöpartierna börjar leverera och inte bara snacka om sin hårdföra kriminalpolitik…???
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Förtydligande:
Polisen kontaktades, men de kom till platsen med undermåliga verktyg. Sonen hade verifierat till dem att det var hans elcykel. Då gav de klartecken till att han kunde ta med sig cykeln om han kunde få loss den från låset. Poliserna hade inte mer tid pga av något annat ärende ( och underbemanning ).
Så då fick farsgubben rycka ut med vinkelkapen! ?
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Tar man dem på bar gärning så får man återta saker, men dröjer det en stund är det fängelse i straffskalan.
Hur lång tid är "en stund"?

Om det har gått några år och hojen har fått leva hos någon annan under annan identitet ett tag kan det ju vara rimligt att man inte får hämta hem den själv, men om min hoj blir stulen och jag själv hittar (och hämtar den) någon dag eller vecka senare är det en annan sak.

Och vad ska polisen göra om de kommer på mig med att hämta hem (min egen) hoj? Ge den till ägaren (mig alltså)? Det borde vara enkelt om det är en registrerad hoj åtminstone, crosshojar är det lite längre uppförsbacke för att visa att det är min förstås.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Hur lång tid är "en stund"?

Om det har gått några år och hojen har fått leva hos någon annan under annan identitet ett tag kan det ju vara rimligt att man inte får hämta hem den själv, men om min hoj blir stulen och jag själv hittar (och hämtar den) någon dag eller vecka senare är det en annan sak.

Och vad ska polisen göra om de kommer på mig med att hämta hem (min egen) hoj? Ge den till ägaren (mig alltså)? Det borde vara enkelt om det är en registrerad hoj åtminstone, crosshojar är det lite längre uppförsbacke för att visa att det är min förstås.
Gränsen går vid kontinuerligt förföljande. Samma som för envarsgripande. Snävt tolkat är det om saken/personen inte är inom synhåll. Man kan säkert tumma något på det men har det t ex gått en timma är det kört.

Inte en lag som jag tycker om men så är det.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En del bortklippt...

I vilket fall som, ingen ide att ringa 11414 eller 112 i hopp om att sheriffen ska komma och haffa gärningsmannen. Dom lär ha fullt upp med att kontrollera regskyltar på snöskotrar i fjällen, eller att lägga ut bilder på alla personliga Instagramkonton som tamejfan varenda snutjävel har nuförtiden. Eller något annat jätteviktigt.

En del bortklippt...
Anekdotiskt så lär bästa sättet att få polis till platsen vara att till 112 säga att man har tjuven nästan under kontroll men att det nog behövs lite kniv för att lugna ned denne tillräckligt...
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det känns sannerligen som att det är dags för någon politiker att börja gapa om en ändring på detta område. Vi har ju alla någon form av moralisk samhällsplikt vad gäller saker vi ser och hör och även vad vi själva gör då vi bevittnar ett brott. Men enligt lagen får vi alltså inte hämta hem ett stulet fordon som hittats…samtidigt som polisen inte orkar komma eller i bästa fall dyker upp med kaffe och halvätna munkar…

Snacka om att det här landet har kört fast i ett reglemente som biter vanligt hederligt folk i röven…
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top