Stulen MC lokaliserad med hjälp av GPS-tracker

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Anekdotiskt så lär bästa sättet att få polis till platsen vara att till 112 säga att man har tjuven nästan under kontroll men att det nog behövs lite kniv för att lugna ned denne tillräckligt...

Jag tror att ”nu körde en motorcykel förbi, på bakhjulet…” har minst lika stor effekt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det känns sannerligen som att det är dags för någon politiker att börja gapa om en ändring på detta område. Vi har ju alla någon form av moralisk samhällsplikt vad gäller saker vi ser och hör och även vad vi själva gör då vi bevittnar ett brott. Men enligt lagen får vi alltså inte hämta hem ett stulet fordon som hittats…samtidigt som polisen inte orkar komma eller i bästa fall dyker upp med kaffe och halvätna munkar…

Snacka om att det här landet har kört fast i ett reglemente som biter vanligt hederligt folk i röven…
Helt klart. För mig är det solklart, är det din så är din. Ta hem den bara. Skulle det senare visa sig att det faktiskt inte var din så ska du dömas för stöld/tillgrepp/skadegörelse. Svårare än så behöver det inte vara.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Hur lång tid är "en stund"?

Om det har gått några år och hojen har fått leva hos någon annan under annan identitet ett tag kan det ju vara rimligt att man inte får hämta hem den själv, men om min hoj blir stulen och jag själv hittar (och hämtar den) någon dag eller vecka senare är det en annan sak.

Och vad ska polisen göra om de kommer på mig med att hämta hem (min egen) hoj? Ge den till ägaren (mig alltså)? Det borde vara enkelt om det är en registrerad hoj åtminstone, crosshojar är det lite längre uppförsbacke för att visa att det är min förstås.
Här kan man vara enormt hjälpt av att man märkt hojen på nåt sätt, nånstans där packet inte ser att den är märkt. Med en tuschpenna, en lätt igenkännbar etikett eller vad som. Vi blev av med motorsåg och röjsåg för nåt år sen men fick tillbaka den tack vare att jag hade några få igenkänningstecken på båda grejerna. Det var dock ingen märkning utan specifika spår av användade. Där upplever jag att Polisen i vårt fall var väldigt tillmötesgående och rimlig i sitt kravställande på vad jag kunde beskriva.

Tex beskrev jag en klisterlapp från den firma jag köpte motorsågen på och vad det stod på den samt exakt vart den satt. Det, tillsammans med ett par till kännetecken gav mig sågen tillbaka, trots att etiketten var bortplockad av tjuvpacket. Däremot syntes klisterresterna från etiketten tydligt, så det tillsammans med 1 till 2 andra kännetecken var vad som behövdes för att få med den hem igen.

Skulle nog även vilja säga att de flesta poliser mer än gärna skulle vilja sätta fast alla varianter av tjuvpack och kriminella, men att dels lagar och regler ibland gör det svårt för dem, samt att de inte är i närheten av tillräckligt många för att kunna vara överallt. Jag är kanske lite objektiv, men jag känner en handfull poliser och där kan jag lova att det finns inget de njuter mer av än att få sätta dit de som inte kan skilja på mitt och ditt. Det står mycket högre på önskelistan att göra än att bötfälla fartsyndare och andra "mindre" grejer. Oavsett om det är en cykel, mobil, bil eller mc.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Åh fn, var det där jag ställde min cykel efter fyllefesten, synd att jag har tappat nyckeln till låset så jag får väl bryta upp det och köpa nytt! :hihi
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top